Világ, 1920. február (11. évfolyam, 28-52. szám)

1920-02-14 / 39. szám

Szerk­ztörés és kiadóhivatal V­., Andrissy Mit 47. szám. Előfizetési árak Magyarországban: Egész évre 320 korona, félévre 110 korona, negyedévre 56 korona, egy bóra 30 korona. A­­VILÁG2 megjelenik hétfő kivételével mindennap. Egyes színű ára Budapesten, vidéken és pálya­­udvarokon 80 fillér. V f i i VILADr flIMetfsefc felvételnek ittdapertea * VTLéG kiadóhilvatalban. Blockner J. OjSti és Nagy, Jad­es és Tea Teulerer Gyula, Hegyi Lajos, stein Simon és Taa, Leopold Cornél, Schwaxn József, Sikray, Mesei Antal, Hesse Rudol, Bele­stein Bernit Bírd. irodákban. Bécsben s Hausenstein és Vogler, M. Dnkes Nácit, Rudolf Hesse. Berlinben RudoU Sai­ban, Berlin Hrv. uuter de­r Linden 40'ssa. XI. évfolyam Budapest, 1920 SZOMBAT február 14. 39-ik szám Lokomotivok A munka harcában a munka volt aa. offenziv^r*a tőke a defenzív fél két év­­tized óta^ ^^marci eszközöket tehát a munka kovácsolta és a tőke a munkásoktól eltanult fegyverekkel védte pozícióját. De csak a bér­harc szélsőséges hullámvetése idején mert a tőke a le­g­kegyetlenebb fegyv­erhez nyúlni: a visz­­szájára fordított sztrájkhoz, a krimicsauhoz, a gyárak munkaszünetéhez. Az állami üzemek pedig nem mertek egy ilyen antiszociális rend­szabályhoz folyamodni, a háború előtt sem, amikor pedig a szocialista pártok még minden­felé a szélsőbaloldal padjain várták az idők for­dulását. És m­a, tizennégy hónappal a berlini forradalom után, ma, amikor a szocialista Éber­ a német köztársaság elnöke, a szocialista Bemner a német birodalom kancellárja és a szocialista Paul Hirsch a porosz miniszterelnök. Németor­szágban bezárták ajtajukat az államvasuli mű­helyek, elbocsátották összes munkásaikat és csak azokat fogadják vissza, akik alávetik ma­gukat az igazgatóság által egyoldalúan meg­szabott munkafeltételeknek. A független szo­cialisták természetesen friss erővel bél­yégzik árulóknak a többségieket és a Noske-imádók pedig újból rajonganak a Scheidemann—Ebert­­pért józan gondolkodásáért, bölcs mérsékletéért. Valójában pedig csak az történt, hogy a több­ségiek meghajoltak egy abszolút kényszerűség előtt, természetesen akkor, vagy majdnem ak­kor, amikor már késő volt. Hiszen a forradal­mak éve megmutatta, hogy a lekésés művészete nem kiváltsága a konzervativizmusnak, hanem minden politikai pártnak egyaránt erénye a késlekedés, az élet nagy követeléseivel szemben. A kényszerhelyzetet nagyon könnyű néhány statisztikai adattal kimutatni. Németország 17.500 üzemképes mozdonynyal kezdte és 15.200 lokomotivval zárta le a háborút. Az aránylag csekély csökkenést annak köszönhette a német közlekedési hogy a lokomotív­ gyára­kat két éven át a háborút alatt sem vonták el rendeltetésüktől X XXXXXXXX X X X X X X X X X­ X X XXXXXXXX A fegyverszüneti szerződéstől követelt 2000 lokomotív kiszolgál­tatása után még mindig 13.200 mozdony fölött rendelkezett Németország ami papiroson meg­felel a békeállomány hetvenöt százalékának. A helyzet tehát tűrhetőnek tűnik fel, amíg nem vesszük figyelembe azt, hogy a békében tizen­kilenc százalékát, 1918. novemberében azon­­ban harminchárom százalékát tet­ték ki a moz­donyparknak a vasúti műhelyekbe utalt, meg­rongált lokomotivok. Ez az arány­szám hónap­­ról-hónapra, majd hétről-hétre emelkedett, míg végül idén január negyedikén elérte a 46,8 és január tizenegyedikén a 47,4 százalékot. Te­hát a vasúti közlekedést a békeéves-­ mozdony­­parkjának alig egyharmadával kell lebonyolí­tani. A következményeket nem fölösleges rész­­letezni. Németországban tizenkét napig szüne­telt a személyforgalom, hogy a téli fagy­­bekor vetkezése előtt lehessen a városokba­­szállítani burgonyát. A sziléziai szénbányák termelésé­­nek elfuvarozása Berlinbe és az ipari centru­mokba időnként, szinte teljesen elakadt, és a katasztrofálisan megcsökkent széntermelés ide­jén, a füzetleír szobák, a hideg, takaréktűzhe­­lyek korában egyik-másik bánya napokig szü­neteltette üzemét, annyira felgyülemlett a szén, amely hiába várta az elszállítást. A mozdonyépítés újból feléledt már Németor­szágban és tavaly decemberben százharminc­­nyolc új lokomotív kezdte meg szolgálatát. Dg ez nem oldhatta meg a nehéz problémát akkor, amikor már tízezerhétszáz mozdony várta­ a javítást a vasúti műhelyekben. Ma a mozdony­­javítás tempójának meggyorsításával áll vagy bukik a német indusztriális termelés. Németor­­szá­g gazdasági feltámadása, a német városok élelmezése és így természetes, hogy a néhány hónap előtt újonnan felállított vasutügyi mi­nisztérium minden eszközt, latba vetett a meg­rongált lokomotivok üzemképességének helyre­áll­ítására. Történnek még csodák. Újságíró-s miniszter áll a német vasutügy élén: a Frankfurter Zei­tung közgazdasági rovatának volt berlini tudó­­sítója, Ocser, m­íg a forradalom nem szólította az állam szolgálatába. És Öcsert nem érte utól az újságírásból érkezett miniszter-kollegái­nak végzete, akik rendszerint sokkal rosszabbul adminisztrálnak, amilyen jól kritizáltak. A béke­évek hetvenezer munkása helyett fokoza­tosan százhetve­nezerre emelte Oeser a moz­dony,javítással foglalkoztatott munkások létszá­mát, a kijavított mozdonyok száma pedig fokozatosan csökkent. Tavaly Szeptemberben még hét­száznegyvennyolc volt a reparált moz­donyok heti átlaga, novemberben már csupán hatszázhatvanöt, november második hetében négyszázkilencvenhét és január első hetében mindössze háromszázkilencvi negy beteg loko­motív hagyta el gyógyultan a műhelyeket. Har­­madfélannyi munkással csak a béketeljesít­­m­ény hatvan százalékát érték el a vasúti mű­helyek, tehát a munkások egyéni teljesítmé­nye a békeévek egynegyedére csökkent. Kettős oka volt a visszaesésnek: az akkor­i bér helyett bevezetett órabér és a műhelyek éne­lé­sének passzív rezisztenciája. Így jutott el a raozdonyjavítás krízise addig a pontig, ahol már teljes felborulással fenyegette a német in­dusztriális termelést, az egész közélelmezést, sőt csaknem lehetetlenné tette annak a kétszáz­ezer német hadifogolynak hazaszállítását, akik ötnegyedévig­ maradtak még Franciaországban, a fegyverszünet megkötése után, Glemenceau jóvoltából. Ekkor szánta el magát Oeser a kri­­ml­saura, az akkordmunka visszaállításának és a munkafegyelem szempontjából nem kívá­natos munkások eltávolításának , legdrasztiku­­sabb eszközére. Berlinben 2900, Frankfurtban 2174­­munkás jelentkezett az­ új munkafeltéte­lek mellett a munka folytatására, mindjárt, a műhelyek bezárásának napján­. Darmstadtban azonban, a Spartacus-mozgalom egyik főfész­kében egyetlenegy sem.­­ Könnyű most moralizálniok azoknak, akik nem veszik tudomásul, "a­hogy az ötvenkéthóna­­pos elvesztett háború után, a győztes hatal­mak gazdaságilag gyilkos­­ politikájának nyo­mása alatt, egy testileg és lelkileg lerongyoló­dott­ munkásosztályra támaszkodva, kísérelte meg a német kormány a gazdasági élet reformá­lását. Az ilyen morálfilozófusok bölcseségével szemben talán elég a berlini statisztikai­ hivatal igazgatójának, Silbergleit professzornak egyik táblázatát idézni. Egy közepes testsúlyú és kö­zepes, munkát,­végző embernek naponként­­ há­romezer kalória tartalmú élelmiszerre van szük­sége: ennek a háromezer kalóriának tavaly jú­liusban még hetvenegy százalékát, novemberben pedig már csupán hatvan százalékát utalták ki az­ élelmiszerjegyek, amelyeknek beváltása h­e­­tenként és­ személyenként huszonhat márkába került júliusban és ötvenkét márkába novem­berben, noha az állam negy­ed félmil­liárdot ve­szít az élelmiszerjegyek beváltásánál. Novem­ber közepétől január derekáig újabb hetven százalékkal emelkedett a mu­nkás-há­ztartások átlagos kiadása és újabb néhány százalékkal csökkent a jegyekre kiutalt élelmiszerek kalória­­tartalma,­ így azután nem csodálatos, hogy a bérkövetelések nem tudnak nyugvópontra jutni. •X x X X X X X X X X X X XXX A gazdasági élet ingája kilendült egyensúlyi helyzetéből a háború által és m­ost kegyetlen circulus vitiosus-okhíve mozog nyugd, hala'Írniuk a leromlott életviszonyok megtörik :i munkakedvet és megbontják a munkafegyel­met, a munka energiátlansága és fegyelmezet­lensége­ pedig az életviszonyok újabb leromlá­sához vezet. Nem azon kell meglepődni, hogy a német gazdasági élet olyan lassú lépésekkel halad a gyógyulás útján, sokkal meglepőbb az, hogy az adott viszonyok közt is megindulhatott a gyógyulás folyamata. A gépgyárakban a szakszervezetek kimondották a visszatérést az akkord­ munkához, miután néhány nagy gép­gyár feloszlatta üzemét, a munkatel­jesítményi negyedére-hatodára történt csökkenése­ miatt. És ma már a gépgyárak nagy r Ősze elérte a béke­évek heti produkciójának hatvan-hetven szá­zalékát. . Hétórás munka mellett most végre tíz és félmillió tonnára emelkedett a német szén­bányák, havi termelése, ami még mindig ha­­tod fél­millió tonnával kevesebb az 1913. év havi­ átlagánál, de mégis lehetővé tette a né­met ipari termelés szélesebb alapokra helyezé­sét. A háztartások minimálisra redukált fo­gyasztása, a vasutak, a vízművek, gázgyárak és­ a villa­most­elepek szükséglete nyolcadfól mil­lió tonna szenet foglalt le az elmúlt hónapok­ban, úgy hogy az ipar számára maradt ha­vonó­kén­t hárommillió tonna, ami ugyan csak egy kis része a békeévek szükségletének, de azért a munkaidő redukálása és a gazdaságosabb szénfelhasználás mellett , kétszázhetvenezerről hetvenezerre csökkentette a munkanélküliek számát Berlinben. Most a bányamunkások, már csak hat órát akartak tölteni a tárnákban, ami másfélmillió tonnával csökkentette volna a széntermelést, úgy, hogy az iparnak három­millió tonna helyett csupán másfélmillió tonna szén­ja lila havonként. Az újabb nagy munka­nélküliség veszélye előtt azonban meghátráltak a bányászszervezetek és lemondot­tak a hatórás munkanapról.. A nyolcórás munkanap a szénbányákban másfélmillió tonnával gyarapítaná a német szén­­t­ermelé­st,­és a német ipar teljes üzemm­el ve­hetné fel a munkát. A hány'',«s ok neves vidé­keken természetben adott jel-.ntékeny prémiu­mok ellenében hajlanának a nyolcadik munka­óra vállalására, de a tárgyalásokat mindunta­lan megakasztja az az aggodalom, hogy az így, szerzett­­széntöbbletet egészében lefoglalná Fran­ciaország és a többi kontinentális cnlenfe-ország a békeszerződés feltételeinek érvényesítésével. Az ilyen részletkérdéseknél, az ilyen életbevá­góan ,fontos­ részletkérdéseknél tűnik ki mindig újból,­ hogy Európa gazdasági életének konszo­lidálása csaknem teljesen a versaillesi béke és a többi békeszerződés revíziójától függ. Felesey Géza: Apponyi és a politika A politika esermél­yei • ^A#ipo»**lel­vét­ az­­egyik párt néhány nap óta az összeülő nemzetgyűlés elnökjelöltjeként emle­geti, ugyanakkor azonban más oldalról más kombinációt k­aszíroznak. Apponyi alakja any­­nyira kiemelkedik a kicsinyes politikai személyi tusák fölött, hogy bizonyára fel sem ér hozzá ennek a kis csetepaténak zaja, de azt hisszük, nem jó szolgálatot tesznek neki se , talán az or­szágnak se azok, akik őt Szilágyi Dezső öröké­vel----melyet ő különben már betöltött — díszí­teni, emelni, jutalmazni akarják. Szinte azt érzi az­­ember, hogy, mialatt a Neuillyben küzd sze­gény Magyarország, legelevtentárisabb életfelté­­teléért, különféle megtiszteltetési akciókkal tu­lajdonképpen lehúzzák őt emelkedett, pártokon, napi politikán és eseményeken, névtelen neveken felül álló pozíciójából. Amikor a pozsonyi hajó visszahozta, Appo­­nyit minden táborban lelkesedés fogadta s tőle várja, hogy a magyarságot szerencsétlen hely­zetéből kivezeti. Azóta pedig azok, akik mellette legfeljebb a statisztálásra érdemesek, egyebet sem tesznek, mint szerepet osztanak neki, hogy aztán ismét elvegyék azt. Sir George Clerk po­litikai közvetítése során miniszterelnöksége ke­rült szóba. Örömmel fogadták volna őt a szo­ciáldemokraták is, de ekkor flancsok letettek

Next