Világ, 1920. november (11. évfolyam, 259-282. szám)

1920-11-25 / 278. szám

Csütörtök 7S Képzőművészeti Főiskola Sémával sztrájkká léptek / A régi tanárok Lyka igazgató és az új tanárok ellen (A Világ tudósítójától.) Már ismételten beszámol­tunk annak a­ Küzdelemnek fázisairól, amely a Képző­művészeti Főis-­olának és a Rajztanárképzőnek tanári kara és a feiétel* igazgatói teendőinek végzésével meg­bízott Lyka Károly között folyik nőnap óta. A Képzöművészet^tröis­kola^itjaig^mfczéke -tudvalevőleg Ezinyai-Merso Pal*^»«é«irt^tfarvult el és a főiskola ta­nári kara arra számított, hogy a közoktatásügyi mi­niszter az uj igazgatót a tanárok sorából és a tanári kar ajánlatára fogja kinevezni. Ehelyett, Roller István igen szerencsés választással Lyka Károlyt állította a főiskola élére. Lyka Károly kinevezése a magyar mű­vészeti körökben és a főiskola tanítványai között álta­lános örömet keltett, azonban a főiskolai tanárok sok­kal ridegebben fogadták a kinevezés hírét. Egyrészt sé­relmesnek tartották azt, hogy nem kérdeztek tőlük elő­zetesen véleményt, másrészt arra az álláspontra helyez­kedtek, hogy fe­stőt vagy szobrászt kell a főiskola élére állítani, nem pedig esztétikust. Volt azután egy egész sajátságos érve is a tanári karnak. Hivatkoztak arra, hogy az igazgatói teendőkkel történt megbízatása előtt Lyka Károly óradíjas és megbízott, nem pedig kineve­zett és rendes tanára volt az intézetnek és kifogásolták, hogy „egy óradíjas tanár“ a rangsor teljes átugrásával került egyszerre az igazgatói székbe. Lyka konciliáns magatartása ellenére a tanári kar offenzívája egyre kíméletlenebb formát öltött, kivált, amióta Lyka megkezdte programmjának megvalósítását és meghívta a magyar művészeti életnek néhány kiváló­ságát, hogy egyelőre nobile officium gyanánt vállalja­nak órákat és korrigálják a náluk jelentkezők képeit a főiskolán. A meghívottak között volt Csók István, ez a nagyszerűen magyar és nagyszerűen erőteljes piktor, továbbá Vaszary János, aki jelentékeny múlttal sza­kítva, vetett fel új és érdekes problémákat művészete­iben és visszahívta. Lyka a Képzőművészeti Főiskolára a legfinomabb magyar festők egyikét, Réti Istvánt, aki alighanem a­ legnagyobb művészeti pedagógusa Magyar­­országnak és aki csak úgy, mint Lyka Károly, szintén óradíjas tanára volt a főiskolának, egészen odáig, amíg tanártársai neon kedvetlenítették el és nem késztették lemondásra ezt a kivételes művészt és kivételes embert. A főiskola növendékei nagy lelkesedéssel fogadták az új tanárokat, azonban ez a lelkesedés nem volt al­kalmas arra, hogy enyhítse a régi tanárok ellenszenvét az új rendszerrel szemben. A főiskola és a rajztanár­­képző professzorainak testülete néhány hét előtt hiva­talosan kérte fel a közoktatásügyi minisztert az igaz­gató elmozdítására és gondoskodott arról is, hogy a sajtó megkapja ennek a szokatlan és korántsem udva­rias hangú felterjesztésnek teljes szövegét. Azonban a felterjesztéssel egyidejűleg a főiskola összes növendékei hat-nyolc kivételével szintén testületileg vonultak fel a közoktatásügyi minisztériumba, hogy tájékoztassák Saller minisztert a növendékek erős ragaszkodásáról Lyka igazgató és az új tanárok iránt. A küzdelem most új fázisba lépett. A fűtési mizé­riák következtében a Képzőművészeti Főiskolának csu­pán új tanárai tanítanak, ellenben a régi tanárok há­rom nap előtt szolidárisan kimondották, hogy nem kez­dik meg óráikat addig, amíg nem távozik az intézet élé­ről Lyka és amíg nem hallgatják meg a tanári kart az igazgatói állásnak betöltésénél és a tanári testület ki­­egészítésénél. Ez magyarán szólva annyit jelent, hogy a régi, kinevezett tanárok három nap előtt sztrájkba lép­tek és a főiskolán csupán az új, meghívott tanárok mű­termeiben fűtenek. A sztrájk egyik célja Lyka elmoz­dítása a főiskola éléről és Bak­ó Ede, Karlovszky Berta­lan vagy Zala György meghívása az igazgatói székbe, a másik cél pedig annak a sérelemnek reparálása, amely Csók, Réti­ István és társaik meghívásával érte a tanári kart. A sztrájkbizottság élén a művészi körökben elter­jedt hik­ek szerint, Bosznay István áll és a Lyka Károly megbízatása előtt kinevezett főiskolai tanárok kivétel nélkül vállalták a szolidaritást, mint a sztrájkolók mondják. A közoktatásügyi minisztériumban tegnap indult meg a békéltetés a két párt között, azonban az értekez­let eredménytelenül végződött, a sztrájkolók állítása szerint, Lyka Károly makacssága következtében. Lyka Károly ugyan nem ragaszkodik állásához, hiszen nem ambicionálta az igazgatói címet és csak kötelességtudás­ból vállalta ezt a kényelmetlen állást, átmenetileg, addig, amíg megvalósíthatta volna a­z intézet égetően szükséges reformálására nézve kidolgozott terveit. A történtek után Lyka inkább távozni akar, mint maradni, azonban lemondásának feltétele gyanánt azt kivárja, hogy az ajánlatára meghívott tanárokat véglegesítsék állásuk­ban. Ez nem önérzeti kérdés Lykára nézve és nem ba­ráti szívesség a meghívott professzorokkal szemben, ha­nem a Képzőművészeti Főiskola érdekeinek megóvása és jövőjének biztosítása. Lyka távozása érzékeny veszteség volna­ a Képzőművészeti Főiskolára, nézve akkor is, ha Réti, Csók és társaik helyükön maradnak. Azonban Réti és Csók tovább képviselnék­ a főiskolában, az­ új szellemet, a friss és eleven művészet szellemét, amelynek Lyka akart kaput nyitni. A közoktatásügyi minisztériumban és a művészeti körökben több megoldási módozatra gondolnak így arra, hogy elválasztják a Képzőművészeti Főiskolát a rajztanárképzőtől. De ez szerencsétlen megoldás volna, mert a rajztanárképzésnek kontaktusban, kell maradnia a művészet szabad gyakorlásával. És igaz ugyan, hogy a két intézet különválasztása egy új állást kreálna és így kielégítene egy ambíciót, azonban úgy látszik, hogy egy ambíció kielégítésével nem lehet többé leszerelni a művészet régi professzorai között megindult mozgal­­­mát. Ma egyébként beszéltek arról is, hogy a tanárok sztrájkjának és az igazgatóválságnak ügyében már döntés történt és Balla Ede fogja felváltani Lykát. Erre nézve megkérdeztük Balla professzort, aki megcáfolta a hírt és kijelentette, hogy nincs is hajlandósága az igazgatói állás vállalására, mert nem akarja keserűség­ben és kellemetlenségekkel tölteni élete végét. Romain Holland új regénye Eise háborús regényével nagy mélta­tlankodást vál­tott ki a hivatalos francia kritikából és a hivatalos francia közvéleményből Romain Rolland, és most meg­jelent második háborús regénye aligha fogja lecsillapí­tani a békétlenkedőket. Az első regényben két gene­ráció állott egymással szemben. A szülők generációja megér­tette és természetesnek találta a háborút, míg a fiatalok értelmetlen csodát láttak benne és megdöbben­tek kegyetlen pusztításain. Pierre szédülve és tánto­rogva járta Paris utcáit, mialatt a repülőgépek és a Zeppelinek bombái hullottak a világosság városára : szédült és tántorgott, mert nem értette meg, hogy az embe­r miért öl embert s az emberi kéz miért pusztítja el órák alatt azt, aminek felépítésén évtizedekig dol­gozott az emberi kéz. Pierre lelkileg összeomlana a sö­tét probléma elviselhetetlen súlya alatt, ha Páris ára­data nem sodorná össze Luce-szel, a sápadt, vérszegény, kis festőnével és ha az egymásra­ talált két fiatal lelket nean egyenesítené fel, nem szárnyaltatná a magasba az az ösztön, amely olyan régi és olyan hatalmas, akár a háború. Ennek a regénynek háttere a háború vad, sö­tét és zagyva kakofóniája, amelynek durva hangzava­rából csodálatos szelídséggel és tiszta nebintással csen­dül ki a fiatal, ártatlan lelkek és a fiatal, ártatlan tes­teik szerelembefonódásának kantatéja. Clerambault, a­ második regény talán mélyebb, élesebb és gazdagabb, mint Pierre és Luce háborúban fogant és a háborútól eltaposott szerelmének története. Clerambault-nak­­alcímat is adott Romain Rolland és ez az alcím így hangzik: „Egy lelkiismeret történetét Egy lelkiismeret történetet, egy lélek átformálódását írja le Romain Rolland és regényének némelyik oldala olyan tiszta, olyan nemes, olyan áhitatosan becsületes és olyan áhitatosan szép, mintha az arany legendának, a bűnösökből megtért szentek történetének egy új fe­jezete játszódnék le a XX. század társadalmában, a XX. század emberei között. Kicsiny és közönséges ember a regény kezdetén Agenor Clerambault, kicsiny és közönséges ember, egy atomja a nagy és hatalmas közvéleménynek, míg a szenvedésekben megtisztulva és megnemesedve hőssé lesz, magányos, erős hérosszá, aki felveszi a nagy küzdelmet a közvélemény sötét hatal­maival. „Egy mindenki ellen"; ezt a címet akarta adni eredetileg Clerambaud-nak a francia költő. Agenor Clerambault író, csendes, szelíd iri, mint­­ ahogy csendes, szelíd ember is. Szelídek az írásai és­­ csendesek a sikerei, írásai elmúlnak majd és feledésbe­­ merülnek írójukkal­­együtt, de a kortársak közül sokan­­ szeretik Clerambault írásait, főleg azért, mert Ceram­­­­bault gondolkodásában és érzéseiben nem emelkedik a­­ kortársak nagy tömege fölé. Clerambault idealista, a­­ középszerűségek szürke idealizmusa él benne, dalokat ír : az­ örök békéről és az emberek kibékítéséről, hisz a­­ természet langyos jóságában, amely az emberiséget­­ gyengéd kézzel vezeti egy szebb jövő felé. Optimista látomásokat ír le, optimista hangulatokat fest és ez a szelíd optimista hang nem marad visszhang nélkül.­­ Clerambault megkapja a becsületrendet és népszerűvé­­ lesz, hiszen művészetének nincsenek problémái és nin­­­­csenek nyugtalanságai, mint ahogy nincsenek problémák­­ és nincsenek nyugtalanságok Clerambault életében sem.­­ Felesége egy kicsit korlátolt, de kedves, szereti az urát, szereti fiát és lányát, védi és biztosítja a szeretet, a­­ nyugalom, a csend atmoszféráját Clerambault polgári o­tthonában. A háború kitörése nem zavarja meg túlságosan az­­ örök béka apostolát. Clerambault kis ember, akinek nincs egyénisége és aki nem tud védekezni a közvéle­­­­mény ellen. A francia közvélemény rabjává lesz a há­borús politika frázisainak és a közvélemény hullámve­rése tölti meg zenéjével Clerambault lelkét. A háború dalnokává lesz Clerambault, pedig ez a közepes kis költő nem kerül személyes viszonyba a háborúval és nem látja a háborút, nem tudja és nem veszi észre azt, hogy a frázisok háborúja mellett van egy másik háború is: a­­ szenvedések, gyötrelmek, a céltalan pusztítás háborúja. Éppen, mert Agenor Clerambault nem látja a háborút és nem tud semmit a háborúról, éppen azért, mert há­borús verseiben csak a frázisokat zenésíti meg Agenor Clerambault egy csapással a nemzet nagy költőjévé lesz, verseit nemzeti kincseknek tekintik, a költő neve a milliók ajkára kerül, közhelyeit lelkesedve hallgatják azok, akik csak közhelyeket éreznek és közhelyekben gondolkoznak. A vagyc®, a dicsőség, a hírnév minden öröme és minden elégtétele Clerambault-hoz szegődik. Ez az egyéni siker, amely olyan hatalmas hullámveréssel morajlik körülötte, boldoggá teszi Clerambault egyszerű­­ lelkét, boldoggá teszi azért, mert Clerambault nem kri­­­­tikus fej, Clerambault-nak nincsenek kétségei, Cleramb­­­bault elfogadja a sikert, mint adott tényt és mint leg­­­­főbb jót. És a sikerek Clerambault-ja, a boldog Cl­éram­bau­lt nem veszi észre azt, hogy körülötte milliók pusz­tulnak el, milliók szenvednek, milliók vére és könnye trágyázza a föld kérgét. Most pedig katona lesz Clerambault fia, Maxime. Clerambault tovább lelkesedik a háborúért, hiszen a szerencse elkényeztette a kis költőt és a szerencsés Clerambault nem tud hinni abban, hogy fiát szerencsét­lenség érhetné. Derűs hangulatából, boldog nyugalmá­­ból az zavarja fel először egy kevéssé a költőt, mikor fia hazatér a frontról és hallgat akkor, amikor apja a nagy i­s szép emlékeket kérdezi tőle, hallgat akkor, mikor Age­­­­nor Clerambault felolvassa háborús himnuszait s szeretné­­ hallani fiának elismerését. Maxime nem száll szembe­­ apjával, nem mond kritikát, nem akarja megbántani­­ azt, akit szeret, csak hallgat és sajátságos fény ragyog­­ a szemében, olyan fény, amely megzavarja még a ke­­­­véssé éleslátású Agenor Clerambault nyugalmát és de­­j­rüjét is. Clerambault látja, hogy fia hallgat és nem­­ meri kérdezni fiát. A fiú pedig nem szólal meg, csak­­ szabadságának utolsó napján kérdezi halkan és bizony-­­­talan hangon: — Apám, egész bizonyos vagy te abban, hogy...? A kérdést nem fejezi be Maxime és Agenor Cle­rambault hálás neki. Azonban most már aggódva, fé­lénken várja a híreket Clerambault, nyugalmába bele­­i­pódzott valami, nem hisz többé fiának sérthetetlensé­­­­gében és kezdi sejteni­­azt, amit fia elhallgatott:­­ gyötri az a kérdés, amelyet fia félbeszakított. És a­­ rossz sejtelmek valóra válnak. Néhány nap múlva kijó­­ jön annak, hogy Maxima eltűnt és Clerambault már érzi, h­ogy eltűnt fia nem fog többé visszatérni-Most megindul Clerambault-ban a lelki átalakulás folyamé.! ., keservesen, lassan,­­mert az előítéletek, a frá­zisok, a hagyományok teljesen megtöltötték, teljesen át-­­ itatták ezt a lelket, és Chrambault-nak nehéz nj éni- VILÁG 1920. november 25. a 17 keresztény költségű párt a főváros költségvetéséért nem vállalja a felelősséget A­­ főváros törvénypírósági bizottsága ma délután kezdte m­eg az szóló költségvetés tárgyalá­sát. A iSé«HÍ­*(fmrozgyűllésnek két érdekessége volt. Az egyik, hogy a liberális blokk nem vett részt rajta, mert nem akarta kitenni magát kellemetlen fogadtatásnak és különben is az eddigi tapasztalatok szerint a libe­rális blokk úgysem gyakorolhatná szabadon a­ szólás és a­ kritika jogát. A közgyűlés második érdekessége az volt, hogy Wolff Károly a többségi párt nevében ki­jelentette, hogy a keresztény községi párt a főváros költségvetéséért nem vállalja a felelősséget. Most aztán az a helyzet, hogy a főváros szerencsétlen deficites bud­­getjének nincs gazdája. Senki sem akarja az apaságot vállalni.­­•­A közgyűlésen különben Ripecz Jenő polgármester megismételte a pénzügyi bizottságban már elmondott expozéját, utána pedig Csupor József tanácsnok, a pénzügyi osztály vezetője ismertette a pénzügyi bizottság határozatait. Ezután a bevezetés után Wolff Károly szögezte le a többségi párt álláspontját. Azzal kezdte, hogy a keresztény községi párt inkább csak al­kotmányos jogát gyakorolja, amikor­­az 192­0. évi költség­vetéssel foglalkozik. Egyrészt, a költségvetés különben sem reális; azután még befejezett tény előtt áll a párt. A preliminált tételek nagy része már ki van fizetve; másik csoportja a tételeknek a valóságban már túlnőtt az előirányzott összegeken. Most tehát az elvek leszö­­gezéséről lehet szó. Pártja nevében mindenekelőtt kije­lenti, hogy a keresztény községi párt a költségvetésért nem hajlandó vállalni a felelősséget. A budget a jelen­legi közgazdasági krízist s a múlt gazdálkodását tük­rözi vissza. Kétségtelen, hogy a­ főváros egyedül, saját erejéből képtelen rendezni a főváros zilált háztartását. Apellál a kormány felelősségére és hivatkozik arra, hogy a párt országos és nemzeti feladatnak tekinti a főváros háztartásának rendezését. Azután rátért arra, hogy az utóbbi időben sok oldalról kételkedő kijelen­tések hangzottak el abban az irányban, vájjon a keresz­tény nemzeti irányzat alkalmas-e a háztartás rendbe­hozására. A keresztény kurzus rövidesen csődöt fog mondani, mert nem lesz ereje a gazdasági kérdést meg­oldani— mondják a csilggedők. Wolff nem osztja ezt az álláspontot, bízik a keresztény kurzusban, bízik ab­ban, hogy a keresztény erkölcsnek, etikának végül is korlátlanul érvényesülnie kell a gazdasági társadalom­­­ban is. Rém lesz itt addig béke, amíg Magyarország valamennyi gazdasági tényezője nem helyezkedik a ke­resztény alapra. De a keresztény községi párt nem vál­lalhatja a felelősséget az elmúlt rezsim gazdasági té­nyeiért sem. A múlt rezsim helyzete sokkal könnyebb volt, mint a mai rezsimé. Ők kölcsönöket vettek föl és reánk vár a törlesztés terhe. A főváros, a külföldi köl­csönök törlesztését a maga erejéből teljesíteni nem tudja. Ma tehát — mondta Wolff — közre fogunk mű­ködni az alkotómunkában, de a felelősséget tisztelettel elhárítjuk magunkról. Beszélt azután a jövedelmi for­rásokról és azt az ideát vetette föl, hogy az elrejtőző adóalanyokat, a rejtett jövedelmeket kell megfognia a liskusnak. Ha ezek az elrejtőző adóalanyok tudnak kia­bálni a jogrendért, akkor tudjanak áldozni is a jog­rendért. Különben szerinte a vagyont megadóztatni ön­gyilkosság, a jövedelmet megadóztatni észszerűség. Tá­madták a keresztény pártot, hogy a háziurakat védi, de itt nem háziurak védelméről, hanem adóalanyok konzerválásáról van szó. Azzal végezte beszédét, hogy a közgazdaság-tudomány régi igazságai mind csődöt mondtak. A brüsszeli gazdasági konferencia tehetetle­nül áll a nagy pénzügyi kérdőjel előtt, ellenben itt va­gyunk mi, itt van a­ keresztény megújhodás, mienk a jövő. Végül még arról beszélt, hogy a kultúra nemze­tivé tétele érdekében mindent el kell követnie a fővá­rosnak, ellenben „lappangó ellenségeinket, áramlatokat és institúciókat támogatni egyáltalán nem vagyunk hajlandók". Wolff beszéde után bejelentette az elnök, hogy, tiszti ügyészekül megválasztották a következőket: dr. Klimm Róbertet, A. Reichl Károlyt, dr. Tóth Pétert; dr. Várady Jenőt; dr. Szemethy Károlyt, dr. Kurch­­knopf Ferencet; dr. Feigler Károlyt és dr. Kisfaludy Lászlót. Bejelentette még az elnök a megválasztott vá­­­rosbírák névsorát. Majd néhány interpellációra vála­szoltak a referensek. A megválasztottak letették az esküt. Miután Till tanácsnok válaszolt Pálft József interpellációjára a vil­lamos vasúti forgalom megszorítása ügyében. Néhány további interpelláció után az elnök a gyűlést berekesz­tette. A költségvetés vitáját holnap folytatják.

Next