Világ, 1924. éprilis (15. évfolyam, 76-83. szám)

1924-04-01 / 76. szám

2 1924­­április­­. egyetemes javáért dolgozik. És ha a társa­dalom egyetemes java azt követelné, hogy valóra váljék az októberi forradalomnak az a programpontja, hogy „olyan adók lesz­nek, amilyeneket még nem látott a világ", akkor ám legyenek olyan adók ... Mi le­hetünk az utolsók, akik tiltakoznánk ez el­len, hiszen mindig készséges elisme­réssel fogadtuk, amikor a kurzuskormány lassanként valóra igyekezett váltani az ok­tóberi forradalom valamennyi célkitűzését, a detronizációtól a földreformig, a nemze­tiségi törvénytől a mostani adójavaslatokig. Csak éppen mindig megállapítottuk és meg­állapítjuk most is, hogy az akkori újjá­építő program ígéreteit, amelyek nélkül, úgy látszik, semmilyen újjáépítés sem lehet­séges, a kurzus részben aprópénzben, rész­ben pedig lyukas pénzben szokta beváltani. Ilyen aprópénz volt a kurzus földreformja, ilyen lyukas pénz volt a kurzus vá­lasztójoga és ilyen a mostani adó­­programja is. Mi valóban el tudunk képzelni olyan adó­politikát, amely a komoly szociális reform­­politikának támasztékául szolgálna. Egyma­gában persze a legprogresszívebb, legradiká­lisabb antikapitalisztikus adópolitika sem alkalmas arra, hogy a szociális kérdést meg­oldja, de ha van már egy szociális program, akkor annak egy vele összeh­angzó adópo­litika valóban hathatós támogatója lehet. Ilyen kiegészítő, ilyen alátámasztó szerepet szánt az októberi kormány a sohasem lá­tott adók rendszerének, amely rendszernek tehát csupán a szociális reformok egész so­rával kapcsolatban van egyáltalában ér­telme. Radikális földreform, erőteljes mun­kásvédelem, széleskörű kultúrpolitika és a szabadságjogok tökéletes biztosítása mellett valóban kemény adókkal akarta sújtani a háborús konjunktúrát és a bankokráciát, anélkül azonban, hogy az indusztriális ka­pitalizmust tönkre akarta volna tenni. És­pedig nem jószívűségből és nem osztály­érdekből nem akarta tönkretenni, hanem egyszerűen azért, mert az akkori pártok, polgáriak és szocialisták egyaránt meg­egyeztek abban, hogy Magyarország a gaz­dasági és szociális fejlődésnek azt a kor­szakát éli, amelyet a nyugati társadalmak­hoz viszonyítva kőkorszaknak lehet ne­vezni. Magyarországon egyszerűen idősze­rűtlen szociális progresszióról beszélni azért, mert mi még nem vagyunk túl a kapita­lizmus kőkorszakán sem, hanem gazdasági, politikai és kulturális atmoszféra tekinteté­ben a feudalizmus világában élünk. A progresszív — vagy, ami ezzel egyértelmű: a­ rekonstruktív magyar politikának tehát a kapitalizmussal szemben egy relatív állás­pontot kell elfoglalnia: a dolgozókkal, a kis­emberekkel szemben a kapitalizmus hatal­mát gyöngíteni kell, a földbirtokkal szem­ben azonban erősíteni. A konstruktív, sőt rekonstruktív kurzus öt éve éppen ellen­kezően cselekszik. Ez az oka az egész mai gazdasági csődnek. S amikor a kormány ma ebből a helyzetből ki akarja vezetni az országot, megint csak logikus marad­t önmagához, de nem a tények tanulságaihoz, mert az egész mostani szanálási program megint nem jelent egyebet, mint a föld ki­váltságos helyzetének fentartását a mobil tőke rovására. Mi lehet ennek a politiká­nak az eredménye? Talán eléri a kormány azt, amit különben nyilván nem is akar, amit legföljebb a fajvédő gazdaságtudósok tartanak kívánatosnak, hogy sikerül újra a kőkorszakba visszavetnie a magyarországi kapitalizmust. És sikerült ugyanakkor fel­virágoztatnia, vagy legalább is régi gazda­sági és politikai hatalma teljében megtar­tania a feudalizmust. A földbirtok hatalmá­nak megnövekedése a földmunkásság ki­használásának megnövekedését jelenti; a kapitalizmus pozíciójának meggyöngülése pedig nem fogja meghozni az ipari mun­kásság s a polgári dolgozók sorsának jobbra­­fordulását, hanem és ellenkezőleg: a munka­­nélküliség növekedésével, a termelés és for­galom csökkenésével, a drágaság elkerülhe­tetlen növekedésével párhuzamosan fog ha­­nyatlani a munka értéke is. Radikális adópolitikára valóban nemcsak októberben volt szükség, de sokkal inkább szükség van ma is. Szükség van nemcsak az­ államháztartás rekonstrukcióra, de még inkább a szociális rekonstrukció érdekében is. Sőt szükség van nyilván a többtermelés szempontjából is, ami minden komoly sza­nálásnak egyetlen egészséges alapja. Csak­hogy ennek a radikális adóprogramnak éppen fordított arányban kellene a földbir­tok és a mobil tőke kötelezettségeit meg­szabnia, mint ahogyan a kormány tervezi. Hiszen míg a földbirtokot éppen radikális adópolitikával lehet leghatékonyabban a többtermelésre szorítani, addig könnyű be­látni, hogy az ipari többtermelésnek és te­hát a munka iránti kereslet megnövekedé­sének, a testi és szellemi dolgozók sorsa javulásának éppen az ilyen adópolitika a legfőbb gátoló­ja. Szép a Korányi tavaszi optimizmusa, szép fő pénzügyi és szociális aranykor álma, szép a mu­nka megbecsülésének ígérete — de mindez optimizmus, álom és ígéret csupán. Biztosra vesszük, hogy az államháztartást valóban sikerül rekonstruálni, de az ár, amelyet ezért fizetünk, nagyobb lesz, mint VILÁG amennyi aranykoronákban kiszámítható és kifejezhető. A pénzügyi aranykor Magyar­­országot, a négy javaslat és hármas vagyon­­váltság honát menthetetlenül visszaveti a gazdasági és szociális fejlődésnek arra a fo­kára, amelyet mai európai relációban jog­gal nevezhetünk kőkorszaknak. (cs. i.) Vita a numerus claususról és a Komsnün utáni igazoló bizottságokról Sczltovszky Béla elnök az ülést féltizenkettő­­kor nyitja meg. A Ház harmadszori olvasásban elfogadta a földbirtokreform-novella új sza­kaszát. Bozsik Pál a középiskolai reform tárgyalá­sának első szónoka. A polgári iskolák szaport­­ását kívánja. Pedagógiai abszurdumnak tartja, hogy a gimnázium első osztályában latint, a másodikban németet, a harmadikban pedig gö­rögöt kezdenek tanítani. A legjobb iskolák lesznek a humanisztikus gimnáziumok, mindkét vallásfelekezetnél. Klebelsberg Kunó gróf kultuszminiszter: Nem hiszem, hogy a vallásfelekezetek ragaszkod­nának a humanisztikus iskolákhoz. Bozsik Pál: A miniszter beszédéből azt látja, hogy a reálgimnáziumok lesznek az általános iskolatípusok és a humaniszikus gimnáziumok el fognak tűnni, mert nem lesznek verseny­­képesek. Klebelsberg Kunó gróf kultuszminiszter: Ez félremagyarázása szavaimnak, nem ezt mond­tam. Bozsik Pál: Polemizál a kultuszminiszterrel, aki szerint az összes tanügyi moz­galonak a protestantizmusra vezethetők vissza. Ezzel az állítással szemben, amely a kultuszminiszteri székből hangzott el, kötelességének érzi, hogy rámutasson arra a rendkívüli pedagógiai és kultúrmunkára, amelyet a magyar katolicizmus már a mohácsi vész előtt kifejtett. Kéthly Annával polemizál ezután, aki a múltkor azt mondotta, hogy elhanyagolják a polgári isko­lákat. A görög nyelv oktatása mellett tör lándzsát. E tekintetben nagynevű emberek, Eötvös Ló­ránt, Szász Károly és Kunfalvy Pál érveire hivatkozik. Kifogásolja, hogy a javaslat végre­hajtásával 71 középiskolában megszűnik a gö­rög nyev tanítása. A javaslatot elfogadja. Klebelsberg Kunó gróf kultuszminiszter: Esze ágában sem volt azokat az érdemeket ki­sebbíteni, amelyeket a katolikus egyház, külö­nösen a jezsuiták szereztek a tanügy terén. Kéri a képviselőket, hogy ne lépjenek erre a térre, mert soha olyan nagy szükség nem volt Magyarországon a nagy felekezetek közötti egyetértésre, mint most. Beszédében került minden olyan momentumot, amely keserű ki­­fakadásokra adhatott volna okot. Egyébként, ha visszatekint munkásságára, számottevő pa­nasz nem hangzott el minisztersége ellen a ka­tolikusok részéről. Ha ezt a magatartást tanú­sítjuk, ezzel teszünk legnagyobb szolgálatot a katolikus és protestáns egyházaknak is. (He­lyeslés a jobboldalon.) „Az iskola mindig a politika eszköze volt..." Drozdy Győző a következő szónok. Az iskola mindig a politika eszköze volt és rendszerint az a politikai csoport alkotta a maga képére az iskolát, amely uralkodott az országban. A mostani javaslat is politikai kérdést tárgyal. Ennek a javaslatnak meg kellett volna valósí­tania az ingyenes népoktatást. Ez a javaslat antidemokratikus, mert nem teszi lehetővé, hogy a középiskolákat a nép széles rétegei is látogathassák. A mai iskolarendszer az osztrák iskolarendszer lemásolása. Kulturális téren nem­­ történt hosszú ideig egyéb, mint hogy szolgailag átvettük az osztrák példákat. Még ma is van többszáz község, ahol egyáltalán nincs népis­kola. Szóvá teszi ezután a Haller István-féle ren­deletet, amely szerint az elemi iskola sikeres elvégzése után csak külön felvételi vizsga leté­telével lehet belépni a középiskolába. Ez nem egyéb, mint kis numerus clausus, hogy az alsóbb fokot elvégzett tanulókat titkos beavat­kozással arra kényszerítsék, hogy közülük a zsidó tanulók távol maradjanak a középiskolá­tól. A gyakorlat azonban megcáfolja ezt a ren­deletet is, mert a gyakorlat azt bizonyítja, hogy a zsidó tanulók, akik általában jobb viszonyok­­ között élnek, könnyebben elvégezhették az­­ elemi iskolákat és így a középiskolákba is be­juthatnak. Szegény zsidó tanuló pedig úgy sem megy középiskolába. Szegény falusi gyermekek sínylették meg a Haller-féle rendeletet. E ren­delet ellen az egész társadalom tiltakozik. A közoktatás reformját a népiskolával kel­lett volna kezdeni. Nolcosztályúvá kellett volna tenni az elemi iskolát és két típusra : városi és falusi iskolákra osztani. Sicitovszky Béla elnök : A képviselő úr be­széde előbbi részében a következő kitételt használta : „Ismeretekkel teletömött szamarakat állított ki, viszont gondolkodni tudó gyermeke­ket a mai középoktatás nem tud produkálni." A képviselő úr ezzel a kijelentésével megsértette a tanári kar összességét, valamint a középisko­lát végzett polgárokat is. Nem tudom, végzett-e a képviselő úr középiskolát, mindenesetre ezért a kijelentésért a leghatározottabban rendreuta­­sítom. Akkor, amikor a képviselő úr ezt a ki­tételt használta, az elnöki székben mással vol­tam elfoglalva. Ha ezt akkor hallottam volna, úgy nemcsak rendreutasítom, hanem a szót is megvontam volna. Ezután az ülést öt percre felfüggeszti. A numerus elausus Drozdy Győző a szünet után kimagyarázza szavait. Szóváteszi a numerus elausus ügyét is. Hivatkozik arra, hogy legutóbbi amerikai útján ismételten megkérdezték tőle, igaz-e, hogy Ma­gyarországon numerus elausus van és hogy még most sem általános, titkos választójog alapján választanak ! Klárik Ferenc : A gyilkosságokról nem kér­deztek ? Drozdy Győző : Azokról is kérdeztek­, de ki­fejeztem reményemet, hogy azok már meg­szünteti Miután a kultuszminiszter úr legutóbb kije­lentette, hogy elvben nem híve a numerus­ clau­­susnak, ezért azt kéri tőle, hogy olyan javaslat­tal lépjen a nemzetgyűlés elé, amely a numerus clausus eltörlését célozza. Ezrekre tehető ugyanis azoknak a főiskolai hallgatóknak a száma, akik e szégyentörvény miatt külföldön folytatják tanulmányaikat. Ez mintegy 20 mil­liárdos kárt jelent az országnak. A numerus clausus tehát amellett, hogy a világ legreakció­­sabb törvénye, még tulajdonképpen hivatalos koronacsempészés is. Nem fáj ez a 20 milliárd a kormánynak ? A tiszti­főorvosra hivatkozik ezután, aki nemrégiben jelentette ki, hogy a most végzett orvosok nem ütik meg azt a mér­téket ... Klárik Ferenc: De megütik a zsidókat. Drozdy Győző : Biztosítja a nemzetgyűlést arról, hogy a külföldi egyetemeken végzett hall­gatók meg fognak felelni. A külföldi diploma ugyanis többet jelent, mint a magyar. Fölkiáltások a jobboldalon : Miért ? Miért ? Drozdy Győző : Azért, mert a külföldi egye­temeken nem hősködéssel és verekedéssel töltik az időt, mint a mi főiskolai hallgatóinknak jó­része. Fölkiáltások a szocialistáknál­­ A külföldön tanulnak és nem verekszenek. Drozdy Győző ezután tíznél több képviselő aláírásával határozati javaslatot nyújt be a nu­merus clausus eltörlésére. Kik ítélkeztek a kom­m­­n után a fegyelmi ügyekben ! A fegyelmileg elmozdított tanerők ügyével akar még foglalkozni. A kurzus elején Zilahi- Kiss Jenő tanácsos és Háttér István kultuszmi­niszter száz és száz becsületes, kitűnő pedagó­gust mozdított el, illetve fosztott meg állásától, igazságtalan, bornírt ítéletekkel. Huszár Károly elnök figyelmezteti a szóno­kot, hogy az ítéleteket kritizálhatja ugyan, de ebben a kritikájában parlamentáris kifejezést használjon. Drozdy Győző : Tessék­ egy szótárt adni, amelyben szót találok arra, hogy aljas politikai bosszúból tisztességes, becsületes embereket ál­lásuktól kenyerüktől, családi tűzhelyüktől meg­fosztottak. Gaz, bornirt és aljas eljárás ez. Huszár Károly elnök: Ismételten figyelmez­teti Drozdyt, hogy parlamentáris kifejezést használjon. Drozdy Győző: És kiket bocsátottak el? Olyanokat, akik csupán engedelmeskedtek a­z elsőbbség parancsának. Hiszen a főváros ta­nácsa a forradalom idején csaknem napról­­napra bocsátott ki rendeleteket, amelyekben utasította a tanerőket, hogy ilyen vagy olyan szervezetbe lépjenek be. És ugyanazok, akik belehajszolták a tanerőket a szakszervezetbe, vagy a kommunista pártba, jelentkeztek a fehér terror idején az inkvizitori asztalnál. Íme, itt van Zilahi-Kiss Jenő, akinek egy nyugtája van a kezemben arról, hogy a kommün alatt ruhá­kat rekvirált. Olyan ember, aki cikket írt a szekularizációról és az összes forradalmi re­formokat követelte, ilyen ember mer odaülni és kidobni embereket állásukból azért, mert a fehér terror idején nem voltak hajlandók vele együtt köpönyeget forgatni. Felolvas a főváros tanácsának a forradalom idején kibocsátott rendeleteiből, majd így folytatja: Zilahi-Kiss Jenő mellett a főinkvizitor Mosdóssy tanfel­ügyelő, aki a kommünt nagy lelkesedéssel szol­gálta végig. Amikor a Kazinczy utcai ortodox izraelita iskola tantestülete nem volt hajlandó a tanácsköztársaságnak deferálni, akkor ez a tanfelügyelő rájuk írt, hogyha nem teljesítik a parancsokat, elcsapja őket. Ugyanez az ember a fehér-terror idején elsőrangú kurzista lett. Adjon a miniszter megnyugtató választ arra, hogy haladéktalanul intézkedni fog, hogy ezek az igazságtalanul üldözött emberek ne hurcol­ják arcukon azt a szégyenbélyeget, amelyet a kurzus csőcseléke nyomott rájuk. A javaslatot nem fogadja el. Alföldy Béla általános pedagógiai szempont­ból bírálja a javaslatot. Azt fejtegeti, hogy a leányközépiskolák tantervén könnyíteni kell. Fontosnak tartja az egészség tanítását a közép­iskolákban. A mostani rendszert meg kell re­formálni. A javaslatot elfogadja. Várnai Dániel az idő előrehaladottságára való tekintettel kérte, hogy beszédét a leg­közelebbi ülésen mondhassa el A Ház az en­gedélyt megadta. Huszár Károly elnök indítványára ezután ki­mondotta a Ház, hogy a legközelebbi ülését holnap, kedden, április 1-én, délelőtt tíz órakor tartja, annak napirendjére a középiskolák re­formjáról szóló törvényjavaslat tárgyalásának folytatását, a mentelmi bizottság jelentését Peyer Károly, Nagy Ernő, Reisinger Ferenc és Lingauer Albin mentelmi ügyében, a társas­­háztulajdonról szóló törvényjavaslatot, a pol­gári eljárás és az igazságügyi szabályzatok módosításáról szóló törvényjavaslatot, végül a fogadás felelősségéről és az elszállásoláson alapuló és ezzel kapcsolatos biztosításokról szóló törvényjavaslatok tárgyalását kitűzi. Az ülés délután három órakor végetért. Görögországban kitűzték a népszavazás napját Athénból jelenti ki Világ tudósítója. A kormány a mai minisztertanácson végleg megállapodott arra a napra vonatkozólag, amely dönteni fog az államfom­a kérdésé­ben. Esz­erint a népszavazást április Tizeit a harmadikon ejtik majd meg. A köztársaság mellett szavazók fehér, a monarchisták pedig sárga szavazólapot fognak leadni. " Kedd MINDENNAPI LEXIKON Április a kalendárium szerint az esztendő negyedig hónapja, amelynek latin nevét Ovidius az­ aperh­e , kinyitni igéből vezeti le. Az április tehát szó szerint megfelelne a mi szép magyar­ szavunknak, a kikelet­nek. Régi magyar kalen­dárium csinálok Tavasz hónak, vagy Szent György-havának írták, tréfásan pedig bolondok­ havának szokás mondani. Az április elseje a tréfás elbólondítások, a figurás ide-oda küldöz-z­getések, az április-járatások napja az égési európai kultúrkörben. Az így elbolondított em­ber az április bolondja, aminek a németben az Aprilsnarr, az angolban az Aprilfool, a franciá­­ban a passion d'Avril, az olaszban a calandrina felel meg. Hogy keveredett az április bolond hitbe és mi az eredete az április járatásnak ! A kérdés­nek nagy irodalma van a folklóréban, de mint a legtöbb népszokásnak, az április-járatásnak is kideríthetetlen az eredete. Bizonyos az, hogy az esztendő tizenkét hónap­ leánya közt az április az a királykisasz­­szony, aki az egyik szemével sír, a másikkal nevet. Az áprilisi idő kiszámíthatatlansága köz­mondásos s némelyek szerint emiatt ragadt a bolond jelző az egész hónapra. Ez a föltevés azonban nem nagyon valószínű, mert a népszo­­kásoknak konkrétabb alapjuk van. Azt, hogy Noé április elsején eresztette volna ki a hollót a bárkából, amivel hiábavaló remé­­nyeket ébresztett a bárka utasaiban, nem igen vehető konkrétumnak. Nem szerencsésebb az újtestamentumból való kimagyarázás sem, amely szerint az április-járatásnak az volna az ere­dete, hogy a pörbefogott Messiást egyik ható­ság a másikhoz küldözgette volna. („Ponciustól Pilátusig.") Ez ugyan némelyik országban máig is szokásban van, de aligha kegyeletes vallási alapon s nincs is éppen április havához kötve. Amennyiben az áprilisi ugratásoknak szakrális alapjuk van, az sokkal régebben keresendő a kereszténységnél. Már a germánoknak volt egy áprilisi népmulatságuk, amely Niordnak, az eső-istennek, feleségével, Skathival függött össze. Ezt az ünnepet még az árják őshazájá­ból hozhatták magukkal a germánok, mert a hinduknak is volt ilyen természeti mithoszon alapuló, bohókás tavaszi ünnepük. A francia etnográfusok a Bertalan-éj törté­netéből ismert IX. Károlynak abból az 1564-ben kiadott rendeletéből magyarázzák a poisson d'Avril-, amely az újesztendő napját április 1-ről január 1-re tette át. Az udvari szállítók­tól abban az időben is elvárták a hivatalbeli nemes urak, hogy újesztendőköz gyöngéd figyelmet tanúsítsanak irántuk, azonban ebben az esztendőben az udvari szállítók megtakarí­tották a sápokat. A januári újesztendőkor az­­zal fizették ki a nemes urakat, hogy április elsején lesz az igazi újesztendő, úgy, mint ré­gen volt, tessék addig türelemmel lenni, április elsején pedig a törvény alapjára helyezkedtek és azzal bújtak ki a kenés alól, hogy most már késő, az új rend szerint január elsején volt a boldog újesztendő. A német históriai magyarázatnak pedig már egészen modern íze van. Eszerint az 1530-iki birodalmi gyűléssel kezdődött volna az April­­schicken. Ezen a gyűlésen nagy vajúdása tör­tént a hegyeknek, de csak az az egerecske szü­letett meg belőle, hogy a következő év április elsején­ életbe lép valami új rend, amit most úgy neveznénk, hogy szanálási törvény. Börze ugyan még akkor nem volt, de spekulánsok már akkor is voltak s azok már akkor is a leg­­jobb helyekről szerezték az értesüléseiket és természetesen ahhoz irányították közgazdasági tevékenységüket. Féléven keresztül mohón ha­lásztak a zavarosban s azt hitték, csupa har­csákat fognak, csak április elsején derült ki, hogy még a gilisztáik is mind odavesztek. Tudniillik az új pénzügyi törvény közbenjött akadályok miatt a mai napig se lépett életbe s így minden spekuláns csődbe jutott. Ezen olyan nagy volt az öröm egész Németországban, hogy a nép mindig Narrenfest-et csinált április elsején. Látnivaló, hogy ezek a magyarázatok annyi­­ban stílusosak, amennyiben van bennük némi április-járatás. Minket magyarokat nem is na­gyon érdekelnek, mert az április elsejére fisatt április-járatás nem eredeti magyar szokás. Valószínűleg Németországból szivárgott , inkább csak a gyerekek közt terjedt el, akik ártatlan tréfákkal ugratják egymást s a rá­­szedettet mingyárt ki is verselik. Április bolondja, Holnap lesz az utolsó ! A felnőttek körében az április elsejének azért sincs nagyobb jelentősége, mert ők ahhoz vannak szokva, hogy egész esztendőben já­rassák velük az áprilist. Azért nem is mondják­, hogy holnap lesz az utoljó,..

Next