Világgazdaság, 1969. június (1. évfolyam, 101-120. szám)
1969-06-03 / 101. szám
1969. JÚNIUS 3. Isztanbul új kultúrközpontjában hétfőn ünnepélyesen megnyílt a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara 22. kongresszusa. A 80 országból (köztük Magyarország is) érkezett majdnem 2000 küldött előtt Demirel török miniszterelnök a kormányok és gazdasági szervezetek közötti együttműködés fontosságát hangsúlyozta. • A nem hivatalos kínai—japán kereskedelmi összekötő hivatal állítása szerint hosszas alkudozás után mégiscsak megegyeztek a japán—kínai kereskedelem finanszírozásának feltételeiben. Új formulában nem tudtak megállapodni, így továbbra is a font sterlinget használják a két fél közötti ügyletek elszámolására. • A zambiai közlekedésügyi minisztérium cáfolta azokat a híreszteléseket, hogy lemondanak a Zambia és Tanzánia közötti vasútvonal építéséről. A vonal előzetes felmérését kínai szakértők végzik és Kína hír szerint szakértőkkel és kamatmentes hitellel kész támogatni a mintegy 116 millió font sterlinges vállalkozás megvalósítását. A szóvivő kijelentette, az év végére befejezik az 1600 kilométeres vonal felmérését és akkor a három érdekelt ország — Zambia, Tanzánia és Kína — képviselői új megállapodást írnak alá a vasút megépítéséről. A Szovjetunió kormánya szigorú üzemanyagtakarékosíkodást rendelt el, hogy az őszi és téli időszakra elegendő tartalék maradjon. Az Izvesztyijában megjelent rendelet szerint az utóbbi időben lazult a szén, a gáz, az olaj és az elektromos áram takarékos felhasználásának ellenőrzése. A rendelet utasítja a minisztériumokat és ipari vállalataikat e helyzet orvoslására. A Kuwait nyugati kikötőjének építésére Jugoszlávia kapta a megbízást, éles versenyben 15 nagy angol, olasz, német és amerikai építkezési vállalattal. A versenytárgyalás megnyeréséhez hozzájárult, hogy a jugoszláv vállalatoka korábbi kikötőépítéseket nehézkörülmények között is jó minőségben, határidőre fejezték be. A benyújtott tervet a belgrádi Ivan Milutinovic építőanyagipari vállalat 60 szakembere készítette el. 9 A chilei kormánypártbejelentette, hogy támogatja Frei elnök tervét az Anaconda chilei vállalatainak állami betársulás útján való „chileizálására”, bár továbbra is a teljes államosítást tekinti céljának. 9 Új kereskedelmi és gazdasági megállapodást írtak alá Kairóban az EAK és Jugoszlávia képviselői. A kereskedelmi jegyzőkönyv értelmében idén 60 millió dollár lesz a két ország árucseréje a tavalyi 40 millió dollárral szemben. A jelenleg érvényes fizetési egyezmény 1970 júliusáig marad érvényben, azon túl szabad devizában történik a fizetés. ( JELENTI ) A városszéli nyomornegyedek elburjánzása katasztrófával fenyegeti a délamerikai kontinenst — állapítja meg az ENSZ latin-amerikai gazdasági bizottságának jelentése. Az ECLA adatai szerint Venezuela városi lakosságának 35, Rio de Janeiro lakosságának 38, Lima lakosságának 21 százaléka alkotja a nyomornegyedek népét. A japán arany- és devizatartalék májusban 2 millió dollárral apadt. A tokiói pénzügyminisztérium jelentése ezt annak tulajdonítja, hogy a külföldi magas kamatlábak miatt, valamint a japán importőröknek a jénfinanszírozásra való áttérése miatt tekintélyes Eurodollár-összegek áramlottak ki az országból. A Tapline olajvállalat bejelentette, hogy megszüntette az olaj szivattyúzását Szaúd-Arábiából Libanonba, miután palesztínai arab ellenállók felrobbantották a vezeték egyik szakaszát. A vállalat közlése szerint még nem lehet megállapítani, hogy mennyi idő szükséges a kár helyreállításához és mikor indulnak meg újra az olajszállítások. A Tapline az ARAMCO leányvállalata. Az NSZK és Hollandia külföldi segélypolitikájának összehangolásáról tanácskozott a két ország illetékes minisztere. Eppler és Udink egyetértett abban, hogy a fejlődő országok politikai viszonyainak változása nem indokolja a gazdasági segítség beszüntetését — jelentette ki a megbeszélés után a két miniszter. Eppler utalt arra, hogy Bonn folytatja az Irak, Kambodzsa és Szudán fejlesztésére megkezdett segélyprogramokat, bár ez a három ország elhatározta, hogy diplomáciai kapcsolatba lép az NDK-val. Az argentínai zavargásokat követő spekuláció miatt az ország központi bankja 17 millió dollárt volt kénytelen azargentínai peso piaci támogatására fordítani. Hivatalos körökben hangsúlyozzák, hogy egyelőre nem fenyegetiveszély a peso stabilitását, minthogy kb. 800 millió dolláros tartalék támogatja. További zavargások és spekulációs hullámok esetén azonban sor kerülhet a peso újabb devalválására. 9 Brazília folytatja „agresszív” kávéeladási politikáját, de ugyanakkor minden erővel előmozdítja a kávétermelés racionalizálását — jelentette ki a Brazil Kávéintézet elnöke. Az NDK bekapcsolódott a Baltitenger és DélAmerika közötti hajóforgalomba. Mint a Die Wirtschaft című Lap jelenti, a rostocki Deutsche Seereederei, csatlakozva aleningrádi szovjet Balti Gőzhajózásii Társasághoz ésa gdanski Lengyel Tengerhajózási Társasághoz, belépett a „Baltamerica” csoportba. A három hajózási vállalat összehangolja menetrendjét az európai kikötők és a déliamerikai kikötők között. lllllllillllllllll A SZOCIALISTA ORSZÁGOK GAZDASÁGA A szovjet gumiipar perspektívái A Szovjetunióban az elmúlt években tekintélyesen megnőtt a gumiipar kapacitása. Gépkocsiabroncsok, műszaki gumiáruk, gumicipők és cipőtalpak, gumiszigetelésű kábelek és más termékek gyártására az üzemek egész sora épült fel. Ezekben az üzemekben kivétel nélkül korszerű berendezésekkel dolgoznak és szovjet nyersanyagokat, elsősorban szintetikus gumit dolgoznak fel. Nagy szintetiikusgumi-gyárak is épültek a Szovjetunióban, továbbá megoldották a nehéz teherautókhoz szükséges kiváló minőségű abroncsok gyártási problémáit. Különösen gyors ütemben fejlődik az autóabroncs-gyártás. Ez természetes is, hiszen az autóbuszokhoz, a nagy teljesítményű dömperekhez és más típusú teherszállító gépjárművekhez szükséges abroncsokban a kereslet rohamosan nő. A Szovjetunió tudományos kutatóintézetei tevékenységüket főképpen az új típusú R és RS jelű teherautóabroncsok kifejlesztésére koncentrálták. Mindkét típus változatát képezi annak az abroncsfajtának, amelynek szerkezetét radikális (peremtől peremig terjedő) feordfenálok képezik. Az R típusnál e szerkezet mellett sugárirányban szilárd hevedert helyeztek el. Az RS típusnál a heveder szerepét fémszállal megerősített különálló védőgyűrűk pótolják. Ez a megoldás az abroncs szerkezetére ható nyomást csökkenti, és lehetővé teszi a felhasznált fcordfonal- és gumi-nyersanyag költségeinek csökkentését. Az új típusú abroncsok teljesítőképessége az eddigi 40—50 ezer kilométer helyett az üzemelési feltételektől függően 80—120 ezer kilométer, gyártásuk 1966-hoz képest több mint 100 százalékkal emelkedik. A szovjet szakemberek nemcsak olyan univerzális futófelületet kísérleteztek ki, amely mindenfajta útra alkalmas, hanem megtalálták azt az optimális technológiát is, amelynek segítségével szovjet gyártmányú mesterséges gumit természetes gumi hozzáadása nélkül lehet feldolgozni. Úgy mondják, hogy a közepes és nehéz gépkocsi-abroncsok gyártásához a kutatóintézetek által megtervezett szerszámgépek a legkorszerűbbek a világon. Megkezdődött az abroncs-vulkanizálásra alkalmas, folyamatosan működő és mozgatható utántöltő berendezéssel ellátott gépsorok nagyüzemi előállítása is. Az abroncsok futófelületeinek felújítására új korszerű javítóipart építettek ki. Nagy figyelmet fordítanak a gumiregenerálásra és a regenerált gumi ipari felhasználására. A gumigyárak és rokoniparok, amelyek korábban a nehéziparban szükséges termékeik előállítására orientálódtak, a legutóbbi években széles körben fejlesztették ki fogyasztási cikkek, például személykocsi-abroncsok, motorkerékpár és kerékpár-abroncsok gyártását. Ennek érdekében magas fokban automatizált, mechanizált és folyamatosan dolgozó új gumigyárak létesültek. Ezzel egyidőben a meglevő gyárakat rekonstruálták. A gumiipar további fejlődése kapcsolatban van a tudományos és kísérleti lehetőségek kibővítésével és a külföldi szakkörökkel folytatott tapasztalatcserével is. Jelentősnek kell mondani ezen a téren a Szovjetuniónak azt az elhatározását, hogy gépkocsiabroncsok gyártásában Olaszországgal kíván kooperálni. A Szovjet Tudományos és Műszaki Bizottság megegyezést kötött az olasz Pirelli céggel, amelynek alapján tapasztalataikat, műszaki eredményeiket kicserélik, kölcsönösen szakemberlátogatásokat szerveznek és a termelés megszervezésében is kooperálnak. A Szovjetunió ismételten részt vett nemzetközi gumikonferenciákon. A legközelebbi ilyen jellegű konferenciát ez év novemberében Moszkvában tartják, és arra legalább 500 külföldi szakértő megérkezését várják. A megelőző konferenciák napirendjén szerepeltek a többi között a különböző gumifajták problémái, azok stabilizálása, és a guminak öregedés elleni védelme. Moszkvában a jobb műszaki tulajdonságokkal rendelkező gumifajta kifejlesztéséről tárgyalnak. Emellett szó esik még a gumi szerkezetéről és tulajdonságairól és a gumigyártás műszaki problémáiról is. (Ekotassz) ■_________ lllllllllllllllllllllllllllMllllllllllIHlllllllllHllilillllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll IPAR ÉS TECHNIKA A BOLGÁR KOHÓIPAR FEJLŐDÉSE Tudósítónktól: Bulgáriábanma öt óraalatt termelnek annyi rézércet, mint 1939-ben. Alumíniumból és cinkből makétnlapi termelés felel meg az 1939-es év menynyiségnek, vasércből ma nem egészen három nap alatt termelnek annyit, mint 1939-ben. Ez a néhány szám rendkívül jól szemlélteti a bolgár kohászat fejlődését. A Bolgár Népköztársaságban 1968- ban több mint 36 000 tonna elektrolitikus rezet, 93 000 tonna ólmot és 75 000 tonna cinket termeltek. Ezekből a színesfémekből az ország teljes egészében fedezni tudja szükségleteit, sőt bizonyos mennyiség exportra is jut. Az egy lakosra számított színesfémtermelés tekintetében Bulgária az elsők között van Európában. A tervek szerint 1970-ben a gépgyártás szükségleteinek megközelítőleg 70 százalékát és a vas- és acélszükséglet 80 százalékát a hazai fémtermelésből fedezik majd. A legnagyobb bolgár kohóipari és bányaipari vállalatokat szovjet tervek alapján létesítették és szovjet technikai berendezéssel látták el. A Szovjetunió eddig több milliárdos leva hosszú lejáratú kölcsönt adott a Bolgár Népköztársaságnak a vas- és színesfémkohászat fejlesztésére. A jövőben pedig nagy mennyiségű acélt szállít majd Bulgáriának, ami lehetővé teszi a kremikovci kohómű hengerművének teljesebb kihasználását. (MTI) ÚJ MOTORKERÉKPÁR-GYÁR CSEHSZLOVÁKIÁBAN A csehszlovák Jawa Művek Benesovban új gyárait épít, amely 1974-ben kerül üzembe. Ebben a gyárban évente 260 ezer motorkerékpárhoz gyártanak majd első villákat, rugós lökhárítóikat, kerekeket és egyéb alkatrészeket. A Jawa Művek évi 100 ezer darabos kapacitású összeszerelő üzemet is kíván építeni sport-motorkerékpárok gyártására. (CTK) BŐVÍTÉS A SVÉD ACÉLGYÁRTÁSBAN A svéd Fagersta Bruk acélgyár néhány éven belül 100 millió svéd korona befektetéssel kibővíti a rozsdamentes és a gyorsacél gyártást. Ennek érdekében új acélművet épít, amelyben ívkemencét létesít, továbbá vákuum alatti gáztalanító berendezést és folyamatos öntőrendszert. Az ívkemence 1971-ben lép üzembe, kapacitása évi 50 000 tonna lesz, később ezt 100 000 tonnára emelik. Ugyancsak 1971-ben készül el egy hideghengermű, amelyen 800 milliméter szélességű rozsdamentes acélszalag gyártható. (SÍP) VILÁGPIACI ÁRFOLYAMOK az Árfolyamokkal kapcsolatos kérdésekben felvilágosítás: 9 és 17 óra között A 380-193 TELEFONSZÁMON, június 2-án REUTER NYERSANYAG-ÁRINDEX 1931. IX. 18. 1969. VI. 2. 1968. V. 31 , 100 538,4 491,0 ZURICH, DEVIZA, svájci frankban USA ............................................... 4,3287-4,3295 4,2970-4,2990 Egyesült Királyság.................... 10,3485-10,3510 10,2370-10,2390 Kanada.................................... . 4,0210-4,0230 3,9850-3,9370 NSZK............................................... 108,17-108,20 107,92-107,95 Hollandia . ....... 118,83-118,86 118,89-118,92 Franciaország.............................. 87,14-87,17 86,40-86,75 Belgium . . ............................... 8,630-8,635 8,630-8,635 Olaszország .......-0,61910-0,6913 Ausztria......................................... 16,7475-16,7525 16,62—16,65 LONDON, DEVIZA: 1 . az egyes országok pénznemében USA ............................................... 2,3904-2,3906 2,3832-2,3834 Kanada .......................................... 2,5750-2,5760 2,5690-2,5700 NSZK............................................... 9,5625-9,5675 9,4975-9,5025 Hollandia ........ 8,7165-8,7215 8,6125-8,6175 Svájc .... ......................... 10,3450-10,3500 10,2400-10,2450 Belgium......................................... 120,10-120,20 118,70-118,80 Franciaország.............................. 11,8825-11,8875 11,8550-11,8650 Olaszország ............................... 1501,11-1501,50 1481,50-1482,50 PÁRIZS, ARANYÉRME, francia frankban Napoleon ..................................... 73,50 56,20 USA 20 S-os............................... 372,40 265,60 finom arany 1 kg-os rúdban ■ 7460 6720 NEMZETKÖZI ARANY, 1 finom uncia/USA $ Zürich .............................. 42,60-42,80 42,00-42,25 London ......... 42,675 41,95 Párizs............................................... 46,65 42,32 LONDON, EZÜST, 999 finomságú, hivatalosraktári ár, penny/progancia hét napra............................... . 178 250 3 hónapra.................................... 183 2547a LONDON, FÉMTŐZSDE, déli S Ito RÉZ házaltuskó azonnalra . . 610-611 469-470 3 hónapra.................................... 584-585 460-471 forgalom, tonna........................ 2050 3650 irányzat.......................... magasabb ION, azonnalra.......................... szinten tartott 143472-1435 144072-1441 1306-1307 3 hónapra ........ 1320-1321 forgalom, tonna ...... 155 50 irányzat.......................................... tartott V ÓLOM, azonnalra..................... 1177-11772 10178-1017. 3 hónapra ........ 1187.-1187a ioo-ioo78 forgalom, tonna.......................... 1400 2275 alacsonyabb — HORGANY, azonnalra . . . szinten tartott 11778-11772 110—NO/s 3 hónapra ........ 1197/,-11978 1103/s—NOV2 forgalom, tonna ...... 700 525 irányzat ......... tartott— EZÜST, penny/troy uncia azonnalra.................................... 176-176% 246-249 3 hónapra.................................... 182/,,-1827. 25372-25412 7 hónapra......................... . . 189%-190 262-263 forgalom, 10 000 unciás tétel . 70 FP9 irányzat.......................................... nyugodt — — nem jegyezték x = nem érkezett be Z = zárva P = prolongációs ügyletek PF . Főleg prolongációs ügyletek 1969. VI. 2. 1968. V. 31 LONDON, FÉMEK PLATINA, finomított, szabadab raktár/troy ab raktár piaci uncia .... HIGANY, 99,99%, £/76 Ib-s palack ..... HIGANY, 99,99%, cif Egyesült Királyság ,vagy Európa ,£/76 Ib-s palack . ............................. WOLFRAMERC, 65%, WO 3 dif sh/lto egység (22,4 Ib) . ALUMINIUM, 99,5%-os £/lto ANTIMON, angol, 99%-os £-lto SINGAPORE, ON ab gyár, straits/picul . . . ab gyár, 8/ho.................................. 78-85 223 207-210 420 437,/2 247/6/8 400 625% 14545/8 92-95 220 220-224 320-345 228 13 4 360 557/8 1291 % LONDON, GUMI, RSS I. min. cif bázis kikötő, penny/lb innius................................................. 243/16—245/16 193/8-19 ,julius................................................. 241/s—245/16 193/, irányzat . ....................................... kissé tartottabb ■19 1/2 ANTWERPEN, GYAPJÚ, ausztráliai fésűsszalag, Bfr/kg június . . . július . . . forgalom, kg irányzat . . 1263/2 1263/1 58 590 112,0-112,3 114,8-115,2 69 LONDON, FÉLÜSSZALAG, Bradford, 64,1 „B” penny/lb július......................................................... 116,5-116,9 október .............................................. 117,2-117,5 forgalom, 5000 Ib-s tétel ... 2 irányzat...................................................... tartott SYDNEY, ZSIROSGYAPJÚ, A.W.B. 68 tip., ausztráliai cent/lb július ................................................. október ......... forgalom, 3000 Ib-s tétel . . . irányzat ... ..... 96,2-96,4 94,8-95,0 35 tartott 97,8-98,0 94,6-94,8 198 LONDON, JUTA, pakisztáni, cif észak-európai kikötők, p/lto Pakisztán fehér „C” Pakisztán fehér ,,C” Cuttings..................... Pakisztán Tossa „C” Pakisztán Tossa „D” irányzat..................... 156 146 54 156 147 tartott, nyugodt 127 121 50 128 122 LONDON, NYERSCUKOR, 2 kontraktus, df London 8/hó napi ar.......................... augusztus . .................................. forgalom, 50 long tonnás tétel irányzat............................................ 38,50 39,75-39,80 28-432 nyugodt 21,50 22,75-22,80 100-1035 LONDON, KAKAÓ, bázis: ghanai főtermés, 8/ho ill. sh/cwt 398,0-399,0 399,5-400,0 július................................ szeptember...................... forgalom, 5 tonnás tétel irányzat........................... 86-628 tartott, nyugodt 271-271% 274-274% 23-574 LONDON, HALLISZT, perui, 65% 8/ho május-június..................................I 7615/K 63 május 30-án 1969. V. 30. 1968. V. 31 NEW YORK, GYAPOT, Middling White 1”, No 1. kontraktus, cent/lb május július , irányzat Zzz CHICAGO, BOR, nedvesen sózott, cent/lb OKORBOR, 58 Ib és nehezebb Z TEHÉNBOR, 53 Ib és nehezebb Z BORJÚBOR, (Packer) 9*/1 Ib és könnyebb .......................... CHICAGO, GABONA, cent/bushel BÚZA, No. 2............................. július.......................................... szeptember . .......................... irányzat..................................... TENGERI, No. 2. Yellow július ........................................... szeptember............................... irányzat . ......* ROZS, No. 2. július ...■•■•• szeptember............................... irányzat..................................... Z Zz zzz zzz 23.00 23.00 12-1272 1172-1260 1371/4-13778 1413/8-1412 11678-11672 1187/6-119 115 11772 WINNIPEG, GABONA, ab raktár, kanadai cent/bushel ROZS, No.’2. július................................................ október.......................................... ZAB, No. Z. július............................................... október .......................................... Árpa, No. 1. július............................................... október.......................................... BÚZA, ab Fort William vagy Port Arthur Northern Manitoba No. 1. . . Amber Durum No. 1. . . . . 128 V2 1217z 777s 773/4 102 10172 1907a 221 126 1273/4 95 937z 120 1207, 19372 20472 WINNIPEG, OLAJOS MAGYAR, kanadai cent/bushel LENMAG, No. 1. július ............................................... 3293/3 35472 október......................................... 297% 3397s-33972 REPCEMAG, No. 1. július............................................... 2187g 2177s november .................................... 2048 2207,22072 NEW YORK, NYERSCUKOR, Wili. kontraktus, fob, cent/lb azonnali.................................... július ......... forgalom 500 tonnás tétel irányzat.................................... Zzzz LANTOS, KÁVÉ, „D" kontraktus, cruzeiro/10 kg július............................................... 12,50 szeptember............................... irányzat.......................... 12,70 tartott AMERIKAI ZSÍR ömlesztett, Chicago, azonnali, S/100 Ib.................................... Hordóban, sob New York, cent/lb ........ CHICAGO, VÁGÓSERTÉS, S/100 Ib 220-240 Ibs ...............................11,87 1,92 2897 9,40 9,50 5% 8% 1 19,50-20,50 VILÁGGAZDASÁG 242 000 HEKTÁR ÖNTÖZÖTT TERÜLET ALBÁNIÁBAN Albániában a mezőgazdasági idénymunkákkal párhuzamosan nagyméretű akció folyik az öntözési rendszer kiterjesztésére. Az utóbbi évben több medencét építettek, újabb csatornákat ástak és számos szivattyúberendezést szereltek fel. Ennek eredményeként a múlt év végére 242 000 hektárra növekedett az öntözött terület, vagyis 18 százalékkkal nagyobb volt, mint 1965- ben. Az egész országban lendületesen folyik az öntözési létesítmények építése, hogy 1970-ben, a negyedik ötéves terv utolsó évében a termőföldek 54 százalékát öntözéssel műveljék. Az idén 15 900 hektárral növelik az öntözött területet 1968-hoz viszonyítva. (Előre) ELLENZIK AZ ÚJ AUSZTRÁLIAI TIMFÖLDGYÁR LÉTESÍTÉSÉT Két ausztráliai vállaltati a kontinens nyugati részében 50 millió ausztráliai dollár befektetéssel timfölgyárat kíván építeni, amely évente körülbelül 1 millió tonna feauxitot dolgoz fel és körülbelül 300 ezer tonna timföldet állítana elő. A gyáralapítói arra hivatkoznak, hogy a környékbeli kutató fúrások 230 millió tonna körüli bauxiitkészleteket tártak fel. A nyugat-ausztráliai kormány ipari fejlesztési minisztere bejelentette, hogy a kormánya azon a környéken nem látna szívesen egy további timföldgyárat, emellett a készletekre vonatkozó előbb említett állásfoglalást megalapozatlannak látja. Kwinanában már van egy timföldgyár, a Western Alumínium Co. tulajdona, és a kormány ennek a számára is 1,2 millió tonna évitimföldtermelésűt írt elő felső határként. (Reuter) A FIRESTONE CÉG EREDMÉNYEI A Firestone gumi- és autókerékgyár továbbra is rekordeladásokra számít. A cég féléves jelentésében reméli, hogy csak maga a pótkerék-eladás elérheti ez évben a 130 millió darabot, ami hat százalékkal szárnyalja túl a tavalyi eredményeiket és majdnem kétszerese a tíz évvel ezelőtt eladott pótkerék mennyiségnél. (Reuter) A KODAK CÉG A TEXTILIPARBAN A japán Teijin vállalat bejelentette, hogy az amerikai Eastman Kodak Co. gyárnak poliészter szál fonására és nyújtására vonatkozó technológiát adott el. Az amerikai gyár, amely a fotóipar legnagyobb vállalata, textilipari célokra kíván poliészter szálat előállítani. A japán gyár az ICI által adott licenc felhasználásával maga is gyárt poliészter rostot, de kijelentése szerint a most Amerikába eladott technológia semmiféle kapcsolatban nincs az általa használt angol eljárással. (Reuter)