Világgazdaság, 1969. december (1. évfolyam, 227-245. szám)
1969-12-02 / 227. szám
1969. DECEMBER 2. Az ecuadori kormány államosította az AH American Cables and Radio amerikai részvénytársaságot, amely évente körülbelül 1,5 millió dollár nyereséget vitt ki az országból. Az államosított részvénytársaság az International Telephone and Telegraph érdekeltségébe tartozik. Nagy-Britannia 200 millió dollárt törlesztett az IMF-fel szemben fennálló tartozásából. 1965 májusában az ország 1,4 milliárd dolláros hitelt vett fel, ebből már 1 milliárd dollárt viszszafizetett. 0 Hollandia az 1970-es költségvetési évben körülbelül 2,6 milliárd guldent (780 millió dollár) fordít kutatásra és fejlesztésre. Az összegnek mintegy 2,4 százaléka az ország bruttó nemzeti termékének (GNP). Holland közgazdászok elemzése szerint az arány megfelel a fejlett országokban hasonló célra fordított összegek és a GNP arányának. A kamatkiegyenlítő adót 1971. március 31-ig meghosszabbítják az Egyesült Államokban. Az adó, amelyet az amerikai fizetési mérleg helyzetének támogatására léptettek életbe, azokat a külföldieket sújtja, akik az amerikai pénzpiacon vesznek fel tőkét. 0 Alvarado perui elnök figyelmeztette az amerikai tulajdonban levő Southern Peru Copper Corp. vállalatot, hogy más céget bíz meg a cuaronei rézmezők feltárásával, ha nem születik megállapodás az amerikai vállalattal. A beruházások összköltsége 355 millió dollárra tehető. Erről folytat tárgyalásokat hónapok óta a perui kormány és a Southern Peru. Anglia fizetési mérlegének jövő évi alakulásáról az eddigieknél jóval kedvezőbb képet ad a londoni gazdasági és társadalmi kutatóintézet prognózisa. E szerint a szigetország jövő évi fizetési aktívuma meghaladja a 850 millió fontot, míg a két hónappal ezelőtti becslés mindössze 375 millió fontot jósolt. 0 Spanyolország 5,5 millió dollár értékű acélcsőgyárat épít Irakban a közelmúltban aláírt szerződés értelmében. Tárgyalások folynak spanyol cukorfinomító vásárlásáról is. 0 Az amerikai kormány tervbe vette, hogy engedélyezi az exportcikkekre kivetett adók befizetésének elhalasztását mindaddig, amíg a vállalat a befolyt jövedelmet teljes egészében az exportüzletbe újra befekteti, tehát nem fizeti ki azt osztalékként. Az intézkedés részét képezi az exportösztönző kormányprogramnak. Alumíniumfinomító épül 65 millió ausztrál dolláros költséggel az ausztráliai Perth közelében. A vállalkozásban ausztrál vállalatok mintegy 72 százaléknyi részesedéssel rendelkeznek, a fennmaradó 28 százalékon valószínűleg amerikai, japán és norvég alumíniumvállalatok osztoznak. A Cominco Ltd. kanadai színesfémolvasztó vállalat továbbra is fenntartja „vis major” bejelentését, mivel — a vállalat szóvivője szerint — nem sikerült megjavítani a nehézségeket okozó olvasztókemencét. A szóvivő cáfolta azokat a híreket, hogy a vállalat jelenleg 25:75 arányban termel ólmot, illetve horganyt. A termelés valódi arányait nem ismertette, de kijelentette, hogy ez 50:50 arány közel áll a valósághoz. Az Európai Fejlesztési Alap (az Alapot a közös piaci tagországok hozták létre) küldöttsége tárgyalásokat kezdett a Malgas Köztársaság fővárosában az afrikai országnak nyújtandó ötéves segélyprogramról. A küldöttség megvizsgálja azoknak a létesítményeknek a helyzetét is, amelyek az Alap pénzügyi támogatásával épülnek. Az amerikai vasutas szakszervezeti vezetők tárgyalásokat kezdtek a munkáltatók és a kormány képviselőivel a jövő hétre bejelentett sztrájk megelőzéséről. A munkabeszüntetés a jövő hét szerdáján kezdődne, amikor lejár a 60 napos sztrájktilalom. A francia Société le Nickel igazgatósága bejelentette, hogy nikkel árait átlagosan 20 százalékkal emeli. A magasabb árakat az International Nickel Company (INCO) és a Falconbridge hasonló bejelentése tette szükségessé — mondották a Le Nickel vezetői. A magasabb árbevételekből fedezik az újabb beruházások költségeit, amelyek a termelés növekedését segítik elő. öt japán Ys—11 típusú, turbó-légcsavaros személyszállító repülőgépet vásárol a görög Olympic Airways SA légitársaság. Amennyiben a gépek megfelelnek a várakozásnak, a görög vállalat újabb öt gépet szerez be a repülőgépek gyártójától. Ezzel 59-re emelkedett a külföldön eladott Ys—11 típusú repülőgépek száma. Idén tovább növekedett az arab országoknak az NSZK olajellátásában betöltött szerepe. Az 1969 első kilenc hónapjában importált 65,8 millió tonna kőolaj 83,5 százaléka, mintegy 55 millió tonna, az arab országokból származott. Az elmúlt év azonos időszakában ezek az államok 51,7 millió tonnát szállítottak Nyugat-Németországnak, így részesedésük a nyugat-európai ország ellátásában 83,2 százalékot tett ki. Áprilisban Bejrútban statisztikai kongresszust rendeznek. A kongreszszus napirendjén az ár-, az ipar- és a kereskedelemstatisztika néhány problémája szerepel. A svájci Bell AG., közösen a Brown Boveri-vel 7 millió svájci frank értékű megrendelést kapott Etiópiától vízi erőmű berendezéseinek szállítására. A Bell építi a turbinákat, míg a Brown Boveri három generátort készít. A vállalkozás költségei meghaladják a 130 millió svájci frankot. Csehszlovákiában az év első felében az ipari termelés 3,7 százalékkal nőtt, a reálbérek ugyanebben az időszakban 5,9 százalékkal emelkedtek. Az építőiparban a növekedés mindössze 1,9 százalékos volt, az építőanyag-, a textil-, a faanyag-, a bőrés a húsfeldolgozóiparban, valamint a félkésztermékek gyártásánál a termelési eredmények abszolút értékben is a tavalyiak mögött maradtak. A mezőgazdasági termelés az év első hat hónapjában nem érte el az 1968-as színvonalat. Az országban — mivel a bérnövekedés jelentősen túlszárnyalta a termelésnövekedést — a vásárlóerő óriási lett. A régi gazdaságirányítási rendszer hatékonyságának, formáinak elégtelensége már 1957-ben bírálatra késztette a csehszlovák közgazdászokat, de akkor gyökeresen újat nem alkottak. A reform gondolata 1963—64-ben vetődött fel ismét. A kérdéssel a központi bizottság ülésén foglalkoztak és megszületett a döntés: kezdetben — mint 1968- ban Magyarországon — néhány vállalatnál új rendszert vezetnek be. Az alapvető hibát azonban ott követték el, hogy — a magyar reformmal ellentétben — a régi mechanizmus eredményeit a hibákkal együtt elvetették. A reform 1967-ben kezdett érvényesülni az egész gazdaságban, de a politikai nyugtalanság, amit a Novotny-vezetés hibái váltottak ki, a gazdasági életben is hatni kezdett. Ugyanis a reform nem minden vonatkozásban volt eléggé meggondolt és átfogó — a politikai vezetéssel elégedetlenek pedig kezdték a gazdaságszervezés helyes alapelveit is túllicitálni. A Sik-féle gazdasági reform a piaci viszonyok figyelembevételére épült, de lebecsülte az állam irányító szerepének jelentőségét. Támogatói közül sokan nem látták, hogy a valóban merev és elavult központi irányítástól nemcsak a piaci mechanizmusok szabad érvényrejuttatásával lehet megszabadulni, hanem a gazdaság átgondolt, rugalmas, gazdasági eszközökkel történő kézbentartásával és megszervezésével is. Az 1968-as januári pártplénum a Novotnyrendszer felszínes bírálatával szintén a szocialistaellenes erők gazdaságra káros befolyását segítette elő. Kezdték másképp értelmezni a Szocialista vállalatokra vonatkozó törvényt, abszolutizálták a vállalati önállóságot, nem vették figyelembe a tervelőírásokat, lebecsülték a vállalati pártszervek szerepét. A csehszlovák gazdaság, amely majdnem másfél évig gyakorlatilag központi terv nélkül, a politikai és gazdasági eseményekre spontán módon reagálva működött — a cikk elején említett adatok tanúsága szerint — még 1969 nyarán is kedvezőtlen képet mutatott. A dolgozók anyagi ösztönzésének problémái szintén 1957-re nyúlnak viszsza. Mint fejlett ipari társadalomban, a bérek termelésösztönző elosztását vélték megvalósítani az időbér-rendszer bevezetésével. Azt azonban nem vették figyelembe, hogy az Egyesült Államokban és Nyugat-Németországban — ahonnan az időbér rendszerét átvették — a munka ritmusát a futószalag adja meg. Azokban az üzemekben, ahol egyedi gyártmányú vagy kis szériák termelése folyik, Nyugaton is a normabérezést alkalmazzák. Csehszlovákiában pedig a gyárak nagy hányadában kisszériás gyártmányok készülnek. A teljesítményt figyelembe nem vevő bérezés végül is aránytalanságot szült a kifizetett bérek és a tényleges termelés között. 1968-ban a bérnövekedés elérte a 20 milliárd koronát. Ennek az volt az ára, hogy a jelentős csehszlovák aktívszaldó, amely a szocialista országokkal való forgalomban fennállt, leapadt, vagy adóssággá változott. . A csehszlovák gazdaság ma már túljutott a mélyponton. Az áprilisi, májusi, szeptemberi pártplénumok határozatai és az azokat követő eredmények bizonyítják, hogy a párt és állami vezetésnek sikerült ismét kézbe vennie az ország irányítását. Míg az év első felében Csehszlovákiában a munka termelékenysége mindössze 2,9 százalékkal növekedett, júliusban már 5,3 százalék, augusztusban pedig 7,7 százalék volt a növekedés. Az országban még mindig nagy az áruhiány. Különösen építőanyagból, gépekből, húsból, textíliából és cipőből (!) nem tudják kielégíteni a keresletet. A jelenlegi vásárlóerőt felmérve, év végéig körülbelül 12 százalékkal több áru talál gazdára a csehszlovák piacon, mint tavaly és 20 százalékkal több importáru kelt és kel el. Az országban még most is érződik a félelem a valutareformtól, sokan ugyanis úgy gondolják, hogy csak így lehet megszabadulni az inflációs nyomástól. Pénzreformnak azonban a jelenlegi időszakban nem lenne értelme. Az államnak nem érdeke, hogy elvonja a lakosság megtakarításait — ez ugyanis 54 milliárd koronát jelentene —, mert ezzel a népgazdaságban jelentkező hiányt nem lehetne pótolni. Mozgalom indult a gyárakban a munkafegyelem erősítésére. Szabad szombatokon műszakokat szerveznek, hogy a termelés lemaradásait pótolják. A helyzet végleges megoldásához ideiglenesen szükség van néhány adminisztratív intézkedésre, amelyek megállítják a bérek növekedését, a valutaspekulációt, a feketézést és határt szabnak a munkafegyelmet sértő cselekményeknek. Ezekre már a közelmúltban hoztak határozatot. Legfontosabb intézkedés a szigorú takarékosság bevezetése a gazdaság minden szférájában. Rochlicek pénzügyminiszter ezt úgy fogalmazta meg, hogy mindenkinek, az államnak, a vállalatoknak és a lakosságnak is úgy kell számítania, mintha 1968-ban és 1969 első felében kölcsönt vettek volna fel, amit a jövőben kell törleszteni. Olyan takarékosságot kell bevezetni, amely sok esetben a vállalatok számára a legszükségesebb beruházásokat sem teszi lehetővé. Ezen a területen azonban a vállalati adózás és az állami dotáció reformjával valósítják meg a vállalatok közti éles disztinkciót, hogy az anyagi eszközök megvonása ne a termelés növekedését hátráltassa, hanem a vállalatok érdekeltségét erősítse a nyereség létrehozásában. Ahhoz, hogy a csehszlovák gazdaság egyenesbe jusson — a mai helyzetben legsürgősebb intézkedéseken túl — fontos a központi terv tekintélyének megerősítése, a politikai és gazdasági életben elkövetett hibák teoretikus elemzése és a következtetések levonása. Az 1970-es évi tervet már a helyzet reális felmérésére alapozva dolgozzák ki. Jövőre az ipari termelés az előirányzat szerint 6 százalékkal, a mezőgazdasági termelés 3,6, a nemzeti jövedelem 6,3 százalékkal fog növekedni. A bérek és a termelékenység egyensúlyba hozása végett a reáljövedelmeknek csak 3,5 százalékkal, a reálbéreknek csak 1 százalékkal szabad növekedniök, így a személyi fogyasztás növekedési üteme is csökkenni fog. Az inflációs tendenciákat úgy akarják leküzdeni, hogy a jövő évben a beruházási eszközöket azokra a helyekre összpontosítják, ahol a beruházások gyorsan megtérülnek az adott iparág, vagy ágazat hatékonyságát jelentős mértékben fokozzák. A beruházások növelésére csak 4 százalékot irányoznak elő, szemben a tavalyelőtti 9 és a tavalyi 7 százalékkal. A külkereskedelemben is problémák vannak, a csehszlovák import az év első felében 2,7 százalékkal nőtt, az export mindössze 0,4 százalékkal. A szocialista országok viszonylatában ez a kép még rosszabb. A kivitel nem érte el a tavalyi szintet, a behozatal viszont 3,7 százalékkal nagyobb. A jövő évi terv a tőkésországok viszonylatában a fizetési mérleg egyensúlybahozását, a szocialista országokkal pedig az árucsereforgalom növelését irányozza elő. Az exportot 8, az importot 5 százalékkal kívánják emelni. A szocialista országok most kétirányú támogatást nyújthatnak a konszolidálódó csehszlovák gazdaságnak. Hús, textília, cipő szállításával javíthatják az ország áruellátását, csökkentve az áruhiány és a felhalmozódó pénzkészletek közötti szakadékot. Hosszú távra azonban ez sem jelenthet megoldást. Az ipar, a mezőgazdaság, a közlekedés és a műszaki fejlesztés terén számos együttműködési lehetőség van. A lehetőségek és a tervek koordinálása Csehszlovákiával az ország gazdasági fellendítésének alapvető feltétele. Tibor Ágnes a Wdl jelenti Konszolidálódik a csehszlovák gazdaság VILÁGPIACI ÁRFOLYAMOK AZ ÁRFOLYAMOKKAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEKBEN A 380-193 TELEFONSZÁMON. FELVILÁGOSÍTÁS: 9 ÉS 17 ÓRA KÖZÖTT december 1-én REUTER NYERSANYAG-ÁRINDEX 1931. IX. 18. 1969. XII. 1. 1968. XI. 29. 100 552,4 508,8 ZURICH, DEVIZA, svájci frankban USA , ., 4,3184-4,3189 4,3028-4,3033 Egyesült Királyság . . 10,3455-10,3485 10,2630-10,2650 4,0195-4,0215 4,0080-4,0100 NSZK.................................. 117,6-117,9 107,85-107,88 119,67-119,72 118,92-118,95 Franciaország ... * . ■■ 77,48-77,51 86,82-86,85 Belgium ■■•••• • •* 8,6875-8,6950 8,590-8,595 Olaszország .... ■ ■. 0,6894-0,6897 0,6894-0,6897 16,6800-16,6875 16,64-16,67 LONDON, DEVIZA, 1£ az egyes országok pénznemében USA ■■■■•>• ■ •■ 2,3955-2,3957 2,3845-2,3848 Kanada ■■■■•■ • ■. 2,5725-2,5735 2,5585-2,5600 NSZK.................................. . . 8,8375-8,8425 9,5075-9,5125 Hollandia . . • • ■ ■ .. 8,6425-8,6475 8,6235-8,6285 10,3450-10,3500 10,2600-10,2650 118,95-119,05 119,35-119,45 13,3465-13,3515 11,8100-11,8150 Olaszország . . . ■ • •,1500,85-1501,35 1487,50-1488,00 PÁRIZS, ARANYÉRME, francia frankban Napoleon . . . • * 69,10 65,90 USA 20 t-os .... 343,20 302,40 finom arany 1 kg-os rúdban• 6695 6690 NEMZETKÖZI ARANY, 1 finom uncia/USA $ 35,35 35,55 39,75 39,95 35,55 39,85 X 41,99 LONDON, EZÜST, 999 finomságú, hivatalos raktári ár. penny/troy uncia hét napra . . . ■ , 191 198 3 hónapra ....................... *• 1967. 202% LONDON, FÉMTŐZSDE, déli 8/ko RÉZ házalturbó azonnalra . 713-714 482%—463 3 hónapra....................... • • 700—700% 47472-475 forgalom, tonna ... 2225 2125 irányzat............................. magasabb szinten tartott CN, azonnalra . . . . . 1587V2-1590 1369-1370 3 hónapra ....................... ■ ■■ 1582V2-1585 1369-1370 340 220 szilárdabb-ÓLOM, azonnalra . . • • 140V1—140V« 1057,105% 3 hónapra . • . • • • • 137%—137% 106/»—1067, forgalom, tonna ■ • •• 1775 375 szilárdabb— HORGANY, azonnalra • •i 13iy«-131*/. 112%—113 1327,-132% 11278-1127, forgalom, tonna • • • • ■• 325 425 lanyhább— EZÜST, panny/troy uncia 19972-191 197-198 156—196'% 202' 2-203 • • 203-203' \ 298-208’77 forgalom. 10 000 uncio tétel 43 jól tartott 41 nem jeor«i*éle , nem érkiett be 2 — zenra FF Főleg prolongációs ügyletek 1969. XII. 1. 1968. XI. 29. LONDON, FÉMEK PLATINA, finomított, szabadpiaci ár, ab raktár 8/trogancia . . . ........................... HIGANY, 99,99%, ab raktár 8/76 Ib-s palack: Amióta . . Siele.......................................... HIGANY, 99,99, cif Egyesült Királyság, vagy Európa, E/76 Ib-s palack................................ WOLFRAMERC, 65%, WO 3 dif sh/Ito egység (22,4 Ib) . ALUMINIUM, 99,5%-os 8/Ito ANTIMON, angol, 99%-os B-Ito SINGAPORE, DN ab gyár, straits $/picul . . . ab gyár, S/Ito ................................ 73-79 235 235 209-213 495-520 256/13/4 460 682/A 15838 103-108 218-223 217-221 420-437 238 360 5961/4 1.3851/, LONDON, GUMI, RSS I. min. cif bázis kikötő, penny/lb december január . . irányzat . 21-Wie—213/8 217/16—219/46 ingadozó 2011/16—2013/ ,0 20,3/1g-2015/16 ANTWERPEN, GYAPJÚ, ausztráliai fésűsszalag, Bfr/kg december január . . . forgalom, kg irányzat . . 124 124 6750 nyugodt 132 132 76 500 LONDON, FÉSÜSSZALAG, Bradford, 64,s „B” penny/lb december..................... március.......................... forgalom, 5000 Ib-s tétel irányzat.......................... 108,8-109,3 110,6-111,2 24 tartott 113,6-113,8 115,0-115,3 118 SYDNEY, ZSIROSGYAPJÚ, A.W.B. 68 tip., ausztráliai cent/lb december......................... március.......................... forgalom, 3000 Ib-s tétel irányzat ...... 81,5-82,0 85,2-85,3 365 tartott 94,7- 94,8 96,8- 97,0 159 LONDON, JUTA, pakisztáni, cif észak-európai kikötők, 8/ko Pakisztán fehér Pakisztán fehér , Cuttings . . . Pakisztán Tossa Pakisztán Tossa irányzat . . . ,C ,D, 144% 156 133 146 59 72 139% 164 134 156 tartott LONDON, NYERSCUKOR, 2 kontraktus df London fi/lto napi ár...................................................... 32,25 29,00 december............................................. 32,00-33,10 29,90-30,00 forgalom, 50 long tonnás tétel 27-1043 196-2510 december ............................................... nyugodt -LONDON, KAKAÓ, bázis: ghanai főtermés, C/ho ill. sz/cnt december........................... március ....... ■forgalom, 5 tonnás tétel, irányzat................................... januar-március november 28-án 1969. XI. 28. 1968. XI. 29. NEW YORK, GYAPOT, Middling White 1”. No 1. kontraktus, cent/lb január ............................................. április ....................................... irányzat . . . . .... 20,90 21,50 21,75 21,51-22,50 19,55 nyugodt CHICAGO, BOR, nedvesen sózott, cent/lb OKORBOR, 58 Ib és nehezebb 127,13 TEHÉN BOR, 53 Ib és n.h.i.bb 13 BORJÚBOR, (Packer) 90/1 Ib és könnyebb ...... CHICAGO, GABONA, cent/bushel BÚZA, No. 2..................................... december...................................... 1417,141 Va március............................................ 143%—14372 irányzat............................................ jól tartott TENGERI, No. 2. Yellow december................................................ 118% március ......... 12274-122% irányzat..................................................... tartott ROZS, No. 2. december................................................ 109v. március ......... 1137a irányzat..................................................... tartott WINNIPEG, GABONA, ab raktár, kanadai cent/bushel 127,-1272 12'A 129%—129% 1347,-13478 11678-1167, 120-1207, 1167s 117-1177, ROZS, No. 2. december . május . . . ZAB, No. 2. december május.................................................. ARPA, No. 1. december............................ ■ ■ május.................................................. BÚZA, ab Fort William vagy Port Arthur Northern Manitoba No. 1. . . Amber Durum No. 1..................... IO8V2 1167s 717, 717/s 10372 1047a 182% 1967» 1177, 1237, 86 857, 111 1097« 1967s 214 WINNIPEG, OLAJOS MAGVAK, kanadai cent/bushel LENMAG. No. 1. december . • ■ május........................ REPCEMAG, No. 1. január ........................ március .... 2747, 285%—285' 272% 27172—273 3107a 31972 320% 219 2247, NEW YORK, NYERSCUKOR, Vili. kontraktus, fok, cent/lb azonnali.................................. • ■ január............................ * • • forgalom. 50 long tonnás tétel irányzat ....................................... • 2,95 3,08 878 tartott SANTOS, KÁVÉ, „D" kontraktus, cruzeiro/10 kg december március irányzat • 19,40 19,90 tartott 2,60 2,99 2178 10,70 10,90 375,0-375,5 416' ,-417 AMERIKAI ZSÍR 330,5-381,0 427' ,-428 Ömlesztett, Chicago, azonnali, 368—7389 334-6396 *100 Ib ..................................... 1267, tartott ■— Hordóban, fob New York, cent/lb ..................................... 15% 9% 65% 8/ho CHICAGO, VÁGÓSERTÉS, $/100 Ib 86/n 1 58 229-240 Ibs ................................ 27,75-28,75 19,00-19,50 VILÁGGAZDASÁG A „Rudé Právo” a piacgazdálkodásról A piacgazdálkodás és a központi irányítás összefüggésének kérdésében még ma is megnyilvánuló hibás nézetekkel száll vitába a Rudé Právo hétfői számában Jiri Hemer, a lap kommentátora. Többen azt állítják — írja —, hogy a központnak a gazdasági életbe való beavatkozását nem gazdasági, hanem egyéb megfontolások diktálják. E nézetekkel szemben egyes közgazdászok és a gazdasági élet különböző területein dolgozó más szakemberek sem immunisak. Szakszerűen hangzó érveket igyekszenek felhozni, hogy meggyőzzék magukat és esetleg másokat is téves elképzeléseik helyességéről. A piacot és a gazdasági eszközöket tartják egyedül üdvözítőnek gazdaságunk problémáinak megoldása szempontjából. Ez önmagában helyes lenne, ha megválnának hozzá a feltételeink. Jelenleg azonban hiányoznak ezek a valódi feltételek, s a mostani helyzetben kizárólag közvetett eszközökkel nem irányíthatjuk népgazdaságunkat. Naivitás a fejlett kapitalista országok piacgazdálkodásának előnyeire hivatkozni, hiszen ezekben az államokban egészen más gazdasági és társadalmi légkör uralkodik. Csak azok érvényesülhetnek, akik olcsón termelnek, akik az új és korszerű termékeket gyorsan piacra dobják és megfelelő szolgáltatásokat biztosítanak fogyasztóik számára. A rosszul termelő vállalatok előbb-utóbb távozni kényszerülnek a piacról. „Az automatikus szabályozó elemeknek a fejlett piacgazdálkodást folytató országokra jellemző gazdasági rendszere nálunk egyelőre még megvalósíthatatlan. Néhány kivételtől eltekintve a piaci tényezők alig — egyes ágazatokban pedig egyáltalán nem érvényesülnek. A korábbi időszaki fejlődése következtében nem kis problémákat és aránytalanságokat kell megoldanunk. Az üzemek önállóságának elsietett megszüntetése nem felelt meg a fennálló piacviszonyoknak. Nyilvánvaló, hogy a gazdasági életben is felelőtlenül bántunk 1968 januárjának elképzeléseivel. Nem marad más hátra, mint növelni a gazdasági központ befolyását, hogy az eddiginél jobban lássa el irányító feladatát, minthogy a népgazdaság irányításának jelenleg gyakorlatilag nincs más hatékony eszköze. Csak fokozatosan tudjuk majd létrehozni az optimális piacgazdálkodást, amelynek keretében azonban meghatározott szerep jut a tervnek és a központi irányításnak” — állapítja meg a Rudé Právo hírmagyarázója. (MTI)