Világgazdaság, 1970. február (2. évfolyam, 22/267-41/286. szám)
1970-02-25 / 38. (283.) szám
2 1970. FEBRUÁR 25. KOMPENZÁCIÓ ÉS KNOW-HOW A KELET-NYUGATI KERESKEDELEMBEN A Londoni Kereskedelmi Kamarában a napokban egész napos konferenciát tartottak az árucsere-ügyletekről. A zárt ajtók mögött tartott értekezleten rész vett majdnem mindegyik nagy angol cég, amely kereskedelmet folytat a KGST-országokkal. Elküldte képviselőit a külügyminisztérium, a kereskedelmi minisztérium és a technológiai minisztérium is. A Reuter-iroda tudósítója úgy értesült, hogy az értekezlet témája általában az árucsere volt, a beszédek és viták középpontjában azonban a keleteurópai szocialista országokkal kötött kompenzációs (barter) üzletek álltak. Az angol üzletemberek évekig némi lenézéssel kezelték ezt a kereskedelmi formát. A konferencián azonban már olyan jelek mutatkoztak, hogy a csereügyletnek megnőtt a becsülete. A résztvevők általában egyetértettek abban, hogy az angol vállalatok már nem tekintik etikaellenesnek a kompenzációs üzletet. Szükségesnek tartják azonban, hogy az üzletbonyolítók — mielőtt elköteleznék magukat — gondosan tanulmányozzanak minden egyes tranzakciót. Felszólalt a kereskedelmi minisztérium küldötte is, és kijelentette, hogy a kormány nem ellenzi, de nem is ösztönzi, a cserét, habár kétségkívül vannak a világon olyan területek, ahol az angol kereskedelem hátrányt szenved, ha elzárkózik a kompenzációs üzletektől. Az angol cégek és a szocialista külkereskedelmi vállalatok közötti árucsere fejlődése azt mutatja, hogy mindkét fél részére elfogadhatóvá vált a rendelés egy részének vagy bizonyos százalékának áruval való viszonzása. A másik új jelenség az, hogy a kelet-európai szocialista országok egyre több ipari terméket kínálnak fel az Angliától vásárolt gépek és berendezések ellenértékének részbeni törlesztéseként. A konferencián javasolták, hogy a Londoni Kereskedelmi Kamara vállaljon nagyobb szerepet a kompenzációs üzletek létrehozásában. Az egyes cégek — különösen, ha az első ilyen jellegű üzleteiket kötik , mérjék fel gondosan, hogy a kompenzáció keretében vásárolt árukból mennyit tudnak a hazai piacon elhelyezni. A konferenciához hasonló megbeszélések szükségességét igazolta az elnöklő lord Limerick beszéde is. A szónok elmondotta, hogy eredetileg száz résztvevőre számítottak, ehelyett azonban háromszázan jelentkeztek és ülőhely hiányában még ennél is többet kellett elutasítani. Ez arra mutat, hogy az angol üzletemberek ma már igen komolyan foglalkoznak az árucsere-forgalom fejlesztésével. Nem kétséges, hogy a barter-kereskedelem továbbfejlődik azáltal is, hogy a fejlett országok többet akarnak exportálni a csak nyersanyagkincsekkel rendelkező fejlődő országokba. Limerick hozzáfűzte: az ilyen jellegű üzletek lebonyolításában addig nehézségek mutatkoznak, amíg az egész világ egységes, szabadon konvertálható valutával nem rendelkezik. A Londoni Kereskedelmi Kamara máris összeállította a barter-kereskedők névsorát, s az érdeklődés növekedése miatt ezt a regisztert most országonkénti megosztásban is felállítják. Néhány nappal később a Londoni Kereskedelmi Kamara bejelentette, kampányt indít a know-how-eladásokból származó bevétel megkétszerezésére. Nagy-Britannia jelenleg évi mintegy 30 millió font sterling jövedelmet élvez a know-how-k exportjából. A licencek és műszaki leírások eladását különösen Kelet-Európában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten szeretnék előmozdítani . Ennek érdekében a kamara támogatásával egy új szervet állítanak fel, a licenc-eladásokkal foglalkozó országos intézetet (National Institute of Licensing Practitioners), amely központja lesz a licencek és know-how-k műszaki cseréjére vonatkozó külföldi megkereséseknek. Az új export-kampányt bejelentő Peter Ford, a Brit Országos Exporttanács latin-amerikai bizottságának elnöke hangoztatta: „A licencek és knowhow-k eladásával nemcsak azoknak a fejlett iparral rendelkező országoknak tudjuk felajánlani az angol kutatás és technológia eredményeit, amelyek már vásárlóink közé tartoznak, hanem azoknak is, amelyek most iparosítanak és rövidebb idő alatt akarják a gyártás korszerűbb formáit bevezetni, de ehhez még nincs meg a felkészültségük. Egyre több ország követi az ipar fejlesztésének azt az útját, hogy direkt import helyett know-how-t vásárol és így a licenc-eladás egyre fontosabb tényezőjévé válik a világ kereskedelmének.” Ford szerint Latin-Amerikán kívül igen nagy az érdeklődés eziránt Kelet-Európában és a Közel-Keleten. A műszaki know-how-eladások terén pillanatnyilag az Egyesült Államok vezet; a második helyen, de eléggé lemaradva, Nagy-Britannia áll. Egyre erősbödik a nyugatnémet és a japán versengés is — közölte a Londoni Kereskedelmi Kamara szóvivője. A Szopa lengyel hajózási miniszter Új- Delhiben megbeszéléseket folytat a tíz éve működő indiai—lengyel közös hajózási szervezet működéséről és a kooperáció további fokozásáról. Az indiai kereskedelmi flottának 8 lengyel gyártmányú hajója van, az Indiában épülő hajók nagy részét lengyel motorokkal és berendezésekkel szerelik fel. • A Lipcsei Vásár legjelentősebb arab kiállítója idén is az EAK lesz. 440 négyzetméternyi kiállítási területen a hagyományos mezőgazdasági termékeken kívül televíziókészülékeket, szivattyúkat, szárazelemeket és más elektromos készülékeket mutatnak be. • Líbia, Egyiptom és Szudán állami légitársaságai bejelentették, hogy a közeljövőben egyesülnek. A Tripoliszban tartott ülésükön a három légitársaság vezetői megállapodtak, hogy közös beruházási alapot létesítenek. • Az osztrák Steyr művek a Lengyelországgal kötött keretszerződés értelmében 300 darab Polski-Fiat gépkocsit rendelt. Az ellenértéket Steyr gyártmányú gépkocsik szállításával egyenlítik ki. A Polski-Fiat 1500-as kocsik 59 200 schillingért kerülnek az osztrák piacra. • Az eddigi legnagyobb algériai földgázvásárlásra kért engedélyt az amerikai Distrigas Corporation of Boston. Ha a szövetségi erőmű bizottság jóváhagyja a tervet, évenként 6 milliárd köbméter gázt vásárolnak az északafrikai országtól. Az ár 2000 angol hőegységenként 68—85 dollárcent. A Nem értékelik le az uruguayi pesót. A spanyol EFE hírügynökség szerint a Nemzetközi Valuta Alap bizottságot küldött Montevideóba, hogy dolgozza ki a leértékelés technikai részleteit, de ezt az uruguayi gazdasági és pénzügyminiszter erőteljesen cáfolta. • Bogotában összeült az első konferencia, amely a latin-amerikai országok exporthitel biztosítási rendszerének hatékonyabb működéséről tárgyal. Megvitatták a multinacionális exporthitel-rendszer létrehozásának módozatait is. . 4) PVC csomagolóanyag-gyártó üzemet épít a belgiumi Liége-ben az amerikai Reynolds Metals. Az 1971-ben beinduló gyár évi 2500 tonna PVC-fóliát állít elő. Svédországban új vállalatot alapítanak a Reynolds-termékek értékesítésére és elosztására. A A tuniszi borkivitel tavaly elérte az 1 millió hektolitert, szemben az 1968-as 680 000 hektoliterrel. A legnagyobb vásárlók Franciaország, az NSZK és a nyugat-afrikai országok voltak. JELENTI A India olajfúró-berendezéseket vásárol az USA-tól, hogy a nyugat-bengáliai partok mentén megkezdhesse a próbafúrásokat. India jelenleg évi 10 millió tonna olajat importál, a behozatal 1975-ig 22 millió tonnára emelkedhet, hacsak nem tárnak fel belföldi lelőhelyeket. A Poliészterszál-gyár építését tervezi a BASF, közösen az amerikai Dow Chemical Co.-val. Az Alsó-Bajorországban épülő gyár évi 12 000 tonna műszálat termel, a létesítési költségek az első fázisban meghaladják a 70 millió márkát. • Nagy méretű hajócsavarokat gyártanak Tokió közelében a holland Lips N. V. és a japán Chuetsu Metal Works közös vállalatánál. A 220 millió yenes befektetéssel készülő gyár még az idei év derekán megkezdi a termelést. Az US Standard Oil javasolta a perui kormánynak, hogy újítsák fel az amerikai vállalat perui érdekeltségeinek államosítása után kezdett tárgyalásokat. A kártalanításról tartott megbeszélések 6 hónappal ezelőtt megszakadtak. • Argentínában a gazdaság fejlesztésére tervet dolgoztak ki, amely a bruttó nemzeti terméket az 1969-es 15 milliárd 663 millió dollárról öt év alatt 20 milliárd 528 millió dollárra növelné. A terv szerint 5 év múlva az export értéke meghaladja a 2 milliárd dollárt (1969-ben 1,62 milliárd volt). A Tihomirov külkereskedelmi miniszterhelyettes vezetésével bolgár kereskedelmi küldöttség utazott Délkelet- Ázsiába. A delegáció felkeresi Burmát, Kambodzsát, Indonéziát, Malaysiát és Thaiföldet, s tárgyalásokat folytat Bulgária kereskedelmének bővítéséről ezekkel az országokkal. A Bojkott fenyegeti a japán Nissanautókat az arab országok piacain. Ezért a japán autógyár elhatározta, hogy helyi összeszerelő üzemeket létesít az arabországokban. A Nissan a közelmúltban gyártási együttműködésre lépett az amerikai Forddal, amelyet az arab országok bojkottálnak. A Jugoszlávia az idegenforgalomból idén 360 millió dollárt akar nyerni. Hosszú lejáratú terveket dolgoztak ki az idegenforgalom fejlesztésére, így 1975-ig a bevételeket évi 700 millió dollárra kívánják növelni. A A Mobutu elnök által alapított kongói fejlesztési és beruházási társaságban két japán bank 100 000 dollárral kíván részt venni. A társaság alaptőkéje 8 millió dollár, amelyet a kinshasa-kongói kormány, a Világbank és külföldi pénzintézetek biztosítanak. Bécsi tárgyalások a vaskapui hajóútról Osztrák, jugoszláv és román delegációk részvételével ülést tartottak Bécsben, amelyen a vaskapui erőmű hajóútjáról esett szó. A dunai államoknak közösen kell vállalniuk a hajóút megépítésének költségeit, hiszen közösen használják is azt. Mint az osztrák külügyminisztérium közleménye hangsúlyozza, a tárgyalások a megértés szellemében zajlottak le, de végleges megállapodást még nem kötöttek. Jugoszlávia és Románia, a két építő ország, eredetileg 95 millió dollárt javasolt a többi ország hozzájárulásaként. A most folytatott bécsi tárgyalásokon azonban elfogadta az 55 millió dolláros ellenjavaslatot. A tárgyaló partnerek megállapodtak abban, hogy áprilisban tovább folytatják a megbeszéléseket. Mint Bécsben közölték, Jugoszlávia és Románia a többi dunai állammal kétoldalú megbeszéléseket tart erről a kérdésről. (APA) A nyugat-európai ipari koncentráció gyengéi A New York-i „Fortune Magazine” cikke szerint Európában most azon fáradoznak, hogy fúziók révén nagy konszerneket alakítsanak ki, amelyek képesek ellenállni az amerikai és japán versenynek. Lehetséges azonban, hogy ezek a fúziók „agyaglábakon álló óriásokat” hoznak létre, amelyek az éles versenyben majd nem tudnak helytállni. Ha folytatódnak a nagy terjedelmű és elhamarkodott egybeolvadások, akkor az európai ipar területén kis számú igen nagy vállalat uralkodik majd. Ezt a gigantizmusra irányuló törekvést a félelem szülte — írja a folyóirat. Az európaiaknak a hatvanas években tétlenül kellett nézniök, hogy az USA nagy konszernjei tucatszámra nyerték el vállalataikat és korlátlanul vadásztak piacaikon. Ennek csak lassan lehetett — vállalatok egybekapcsolása útján — európai ellensúlyt teremteni. A koncentráció eddig a szén-, acél-, autó-, számítógép- és repülőgépiparra terjedt ki, de rövidesen más iparágak is sorra kerülnek. A folyóirat véleménye szerint maguk az európaiak is felismerik az ezekben a sietve összetákolt alakulatokban rejlő veszélyeket. A fúziók több problémát okoznak, mint ahányat megoldanak. Európa viszonylagos gyengesége valójában abban rejlik, hogy túl sok az elégtelen pénzügyi bázissal rendelkező kis családi vállalkozás. Hiba lenne azonban az európai ipar gyengéit csak ezzel az egy ténnyel magyarázni. A folyóirat ezzel kapcsolatban egy kis olasz vegyészeti vállalat vezetőjét idézi, aki állítólag azt mondotta, hogy történelmi távlatban szemlélve, csak a kicsinyek éltek meg, a dinoszauruszok nem tudtak alkalmazkodni. Az új óriás konszernek — folytatja a folyóirat — szintén csak nehézségek árán képesek az alkalmazkodásra. Erőtlen államosított vállalatok lehetnek belőlük, amelyek az amerikai és japán konszernekkel még kevésbé tudják felvenni a versenyt. (AP) Az NDK gyémántimportja a Szovjetunióból Tudósítónktól: Az NDK idei mesterséges gyémántszerszám-szükségletét teljes mértékben szovjet vásárlásokból fedezi. A VEB Carl Zeiss/Jena megbízásából a Moszkva melletti Tomilino egyik üzemében mesterséges gyémántból csiszolókorongot állítanak elő új szintetikus kötőanyaggal. Az NDK ezenkívül gyémántport is importál a Szovjetunióból. A gyémántpor részecskéit finom nikkel- és ezüstréteggel vonják be. Ez az anyag új technológiai lehetőségek útját nyitja meg a keményötvözésű és hőálló acélból készült alkatrészek végső megmunkálásánál. A világ halkereskedelmének fejlődése A FAO római központja közzétette a világ 1968. évi halászati statisztikáját. A jelentés megállapítja, hogy 1968-ban a világ hal- és haltermékkereskedelme értékben és volumenben is jelentősen nőtt. A 150 ország között folytatott kereskedelem (amelyben Kína nem szerepel) értékben 2 560 000 dollárra, volumenben 7 841 000 tonnára növekedett. A lehalászott mennyiségnek majdnem kétharmada került frissen, fagyasztott, vagy konzervált formában a fogyasztók asztalára, a fennmaradó részből pedig hallisztet készítettek állati takarmányozásra. A haltermelő országok sorában — a volument tekintve — első helyen Peru állt, de a halászatból eredő exportjövedelem tekintetében Japán vezetett 1968-ban. Nagyságrendben ez után Kanada, Norvégia és Dánia következett. A legnagyobb importőr ország az Egyesült Államok, második helyen Anglia, harmadik helyen az NSZK állt. A világrészek közül Európa foglalta el az első helyet, mind az import, mind az export tekintetében. (Reuter) KI SZÁLLÍTJA AZ ELSŐ OSZTRÁK ATOMERŐMŰVET? Ausztriában nemrégiben Kernkraftwerk Planungsgesellschaft néven új vállalat alakult, kifejezetten azzal a feladattal, hogy atomerőművek létesítését tervezze, azokra ajánlatokat kérjen be és a beszerzés tekintetében döntsön. Ez a vállalat nemrégiben versenytárgyalást írt ki egy 600 megawatt teljesítményű atomerőmű szállítására, amelyre 4 ország, Anglia, az NSZK, Svájc és Svédország ajánlata futott be. A Financial Times értesülése szerint Anglia most visszavonta ajánlatát, bár Ausztriában az angol elgondolás iránt nagy érdeklődés mutatkozott. Az ajánlattevő BNDC vállalat ugyanis megtudta, hogy az általa megszabott ár az összes ajánlati árak között messze a legmagasabb. Az angol vállalat igazgatója szerint igen nagy szóródás jelentkezik a vízhűtéses reaktorok árai között is, és a versenytárgyaláson szóba kerülő árak alakulása — úgy látszik — nem követte a normális törvényeket. A második ok szerinte az volt, hogy a korszerű gázhűtéses reaktor, amellyel a BNDC pályázott, igen nagy arányú helyszíni munkát igényelt ennek feltételei pedig a vállalat előtt nem voltak ismeretesek. A helyi körülmények részletes tanulmányozása elengedhetetlen lett volna egy esetleges árengedmény nyújtásához. Ez viszont hosszabb időt vett volna igénybe, mint amennyit az osztrák fél erre bizosíthatott. A verseny tehát a nyugatnémet, svájci és svéd ajánlatok között folyik tovább, mindhárom ajánlat vízhűtéses reaktorra vonatkozik az angol részről felajánlott gázhűtéses kivitellel szemben. Svédország és Svájc eddig még nem exportált atomerőművet. TÍZSZERES SEBESSÉGŰ GYAPJÚFONÓ BERENDEZÉS Ausztráliai textilszakemberek olyan gyapjúfonógépet szerkesztettek, amely állításuk szerint tízszer olyan gyorsan dolgozza fel a fésűs gyapjúfonalat, mint a hagyományos gépek. A gép, amelynek kifejlesztése 9 évig tartott, újszerű fonási eljárást alkalmaz és sebessége eléri a percenkénti 220 métert. A gyorsabb teljesítmény mellett az új berendezés segítségével lehetővé válik a nem zsugorodó és könnyű súlyú textiláruk gyártására használatos finom fonalak gazdaságos előállítása. A gép üzemszerű gyártását a közeli napokban kezdik el. (MS) A HOLLAND HAJÓIPAR HELYZETE A holland kormány január végén intézkedéseket tett annak érdekében, hogy a holland hajóépítő ipar átszervezésre kerüljön és versenyképessége megnövekedjék. Tizenegy vezető pénzügyi és ipari szakemberből alakult bizottságot bíztak meg az átszervezés és az integrációs lehetőségek tanulmányozásával. Egyben a hajóépítő iparnak nyújtott kamatkedvezményt az addigi 2 százalékról 3,5 százalékra emelték fel. Hollandia gazdasági minisztere, R. Nelissen a parlament gazdasági állandó bizottsága előtt most elmondotta, hogy ez az állami támogatás még nem segítette a hajógyárakat megrendelési állományuk kellő feltöltéséhez, a helyzet ezen a téren nem rózsás. A közeljövőre nézve óvatos optimizmussal nyilatkozott és kijelentette, alapos oka van remélni, hogy a hajóipar rövidesen nagy hajók építésére vonatkozó megrendelésekről fog beszámolni. (Reuter) VILÁGGAZDASÁG INFLÁCIÓ A FÜLÖP-SZIGETEKEN Egyre gyorsul az infláció üteme a Fülöp-szigeteken és a szakértők szerint aligha valószínű, hogy Marcos elnök kormánya meg tud birkózni a sűrűsödő gazdasági nehézségekkel. Az egymást követő áremelések listájára legutóbb a hajózási vállalatok iratkoztak fel: 10 százalékkal növelték a személy- és 30 százalékkal a teherszállítási díjakat. A nemzeti vízmű- és csatornázási társaság azzal indokolta a díjtételek megkétszerezését, hogy 20 millió dollár hitelt kell törlesztenie a Világbanknak és emellett bővíteni kívánja hálózatát. Az elnökválasztás előtti időszakhoz képest 30—40 százalékkal drágultak meg a fogyasztási cikkek, s a hazai termékek árának emelkedését az importcikkeké is követte. A napilapokat 20 centavo helyett ma már csak 25 centavóért lehet megvásárolni. Eltűntek az újságok színes hét végi mellékletei is, mert növekedett a nyomdaköltség. Az áremelkedésekhez a kormány importkorlátozó intézkedései is hozzájárultak. Marcos elnök azt reméli, hogy ebben az évben 100 millió dollárral lehet csökkenteni a behozatalt, és lehetőség nyílik arra is, hogy 40 millió dollárral növeljék az exportot. Mindez biztosítaná, hogy a külkereskedelmi mérleg az év végén 250 millió dollár többletet mutasson. A Fülöp-szigeti központi bank azonban csak 150 millió dollár fölöslegre számít, sőt a gazdasági körökben ennek a becslésnek a helyességét is kétségbe vonják, arra hivatkozva, hogy a bank valószínűleg túlértékeli a a láthatatlan tételeket, amikor 150 millió dolláros összeggel számol. Olyan külföldi segélyeket és befektetéseket is feltételez, amelyekre nagyon kevés a kilátás. Az állami költségvetés tervezett 400 millió dolláros csökkentése azzal fenyeget, hogy elbocsátanak állásából körülbelül 40 000 állami alkalmazottat, akik közül a legtöbb a tavalyi elnökválasztási kampány idején kapott munkát. Az árstabilizáló és a konjunktúrafékező intézkedések során leállították a közmunkákat és bizonytalan időre elhalasztották az új létesítmények építésének megkezdését. A központi bank a tőkeforgalmat is korlátozás alá vonta: felfüggesztették az értékpapírok arbitrázsügyleteit és engedélyhez kötötték a nemzetközi értékpapírok eladását és vásárlását. A Nemzetközi Valuta Alap — a Reuter-iroda jelentése szerint — a következő 12 hónapra 27,5 millió dolláros készenléti hitelkeretet bocsátott a Fülöp-szigetek rendelkezésére. Az IMF szóvivője Washingtonban kijelentette: ezzel segítséget kívánnak nyújtani a manilai kormánynak, hogy az ország fizetési mérlegének egyensúlyát helyreállítsa. Miután február 23-án bevezették a peso lebegő árfolyamát (erről a VILÁGGAZDASÁG február 24-i számának második oldalán tudósítottunk), a manilai tőzsdén a régi árfolyam 54 százalékára estek vissza a Fülöp-szigeti valuta jegyzései. A főváros pénzpiaci körei szerint az új árfolyam gyakorlatilag 46 százalékos leértékelést jelent. A kormány gazdasági szakértői remélik, hogy az új rendszer hatására nő majd a kivitel és visszaszorul az import. A lebegő árfolyam bevezetését tulajdonképpen az tette szükségessé, hogy az ország monetáris tartalékai nagy ütemben csökkentek. A kézenfekvőnek látszó leértékelést a kormány visszautasította, mondván, hogy így jelentős mértékben emelkednének a megélhetési költségek. Sz. Zs. IPAR ÉS TECHNIKA A VILÁG LEGNAGYOBB HŐERŐMŰVE A Tokiótól délnyugatra felépült Yokosuka-i hőerőmű méltán vonja magára a külföldi szakemberek figyelmét. Teljesítménye teljes üzem melett 2630 megawatt. Ezzel meghaladja a Szovjetunióban a Dnyepr mellett működő 2400 megawattos erőmű teljesítményét. A létesítmény érdekessége még, hogy irányítása komputerizált és az egész erőművet most automatizálják. A felszerelt mérőberendezések 90 másodpercenként körülbelül 900 különböző üzemi adatot regisztrálnak, ezek között, az erőmű különböző pontjain uralkodó hőmérsékletet, nyomást, az energiaszolgáltatás mértékét stb. Ezeket az adatokat folyamatosan komputerekbe táplálják és óránként rögzítik. Komputerekkel számítják és ellenőrzik folyamatosan a kazánok és transzformátorok hatásfokát, a hőfogyasztás fajlagos értékét és más fontos üzemi adatokat. A legkisebb rendellenesség esetén az automatikus rendszer figyelmeztető jeleket ad le. (Kyodo) ÉPÜL AZ ÚJ TITOGRÁDI ALUMÍNIUMKOMBINÁT A jövő év augusztusában kezdődik meg a próbatermelés az új titográdi alumíniumkombinátban jelenti a Magyar Szó. A kombinát évente 50 ezer tonna alumíniumot állít majd elő. Az építkezés második szakaszában a gyár termelő kapacitását kétszeresére kívánják bővíteni. A kombinát alumíniium-elektrolizáló részlegét még ebben az évben befejezik, s üzembe helyezik az anódgyiárat is. Egy hónap múlva kezdődik a berendezés szerelése. Az alumínium világpiaci ára formánként 600 dollár körül van és jugoszláviai ára is a mai 460 dollár helyett jövő évre körülbelül 570 dollárra emelkedik. A kombinát 15 évre előre eladta alumíniumtermelésének 60 százalékát. Mivel a kombinát előbb elkészül mint energiatelepe, a Mratinje, vízi erőmű, ideiglenesen a Crna Gora és Szerbia erőműből látják el árammal. ÓLOMMENTES HAJTÓANYAG A pittsburghi Gulf Oil Corporation becslése szerint az olajfeldolgozó iparnak 6 milliárd dollárjába kerülne, ha a finomítókat átállítaná ólommentes autó-hajtóanyagok gyártására. A finomítók átalakítása több évet venne igénybe. Az autóknak ugyanis 95 és 100 közötti oktánszámú hajtóanyagokra van szükségük, míg az ipar jelenleg csak 90, illetve ennél alacsonyabb oktánszámú ólommentes benzint képes előállítani. A New York-i Humble Oil and Refining Co. most úgy nyilatkozott, hogy mire a megfelelő kivitelű autók piacra kerülnek, módjában lesz ólommentes benzint szállítani. Ez a vállalat is hangsúlyozza, hogy a finomító, elosztó és értékesítő berendezésekben mélyreható változásokat kell végrehajtani. Rámutat viszont arra, hogy az ólommentes benzinnel működő módosított szerkezetű belsőégésű motor biztosítja a legjobban az autók szennyezésmentes működését. (Reuter) Hirdessen a VILÁGGAZDASÁGban