Világgazdaság, 1971. február (3. évfolyam, 21/516-40/535. szám)

1971-02-25 / 38. (533.) szám

1971. FEBRUÁR 25. FELHATALMAZÁS LÍBIÁNAK A TÁRGYALÁSOKRA A négy földközi-tengeri olajkitermelő ország (Líbia, Algéria, Szaúd-Arábia és Irak) a tripoli konferencián megálla­podott minimális árköveteléseiben. A tárgyaló felek felhatalmazták Líbiát, hogy az új követelések teljesítéséről tárgyaljon a nyugati olajvállalatok kép­viselőivel. A Reuter értesülése szerint ezek a tárgyalások szerdán megkezdőd­tek. Az arab olajminiszterek semmiféle tájékoztatást nem adtak a minimális követelésről, de a DPA találgatásai szerint az kevesebb, mint Líbia barre­lenkénti 60 centes áremelési igénye. Líbia, a vállalatokkal folytatott tár­gyalások eredményéről két hét múlva számol be a többi olajtermelő ország­nak. Ha a tárgyalások eredménytele­nül záródnak, a négy ország olajügyek­kel megbízott miniszterei ismét talál­koznak Tripoliban, hogy­ megvitassák, milyen szankciókat hozzanak az olaj­­vállalatok ellen. A tét nagy, a négy mediterrán ország árkövetelései évi 280 millió tonna nyersolajra vonatkoznak, a nyugat­­európai fogyasztás mintegy felére. A minimális követelés, a közös álláspont komoly nézeteltérések elsimítása után születhetett meg. Líbia igen radikális emeléseket követelt. A jelenlegi árszint 2,55 dollár barrelenként, s hosszabb távon az árat fel akarja emelni az észak-amerikai szintre, amely jelenleg 4 dollárt tesz ki. Algéria Líbiával együtt olajának jobb minőségére hivatkozik, s éppen ezért magasabb árat kér a kőolajve­zetékeken keresztül a Földközi-tenger partjára jutó szaúd-arábiai és iraki olaj áránál. Algéria iparügyi minisz­tere,­ Abdesszalem a megbeszélések előtt adott nyilatkozatában hangsú­lyozta: a négy arab ország elég erős ahhoz, hogy követeléseit kivívja. Az algériai miniszter határozott hangon emlékeztetett arra, hogy teljes embar­gót hirdetnek meg a tárgyalások ered­ménytelensége esetén. Ehhez csatlako­zik Líbia is, de a másik két ország még nem jelentette be egyértelműen, hogy helyesli-e ezt a lépést. Politikai megfigyelők szerint Irak és Szaúd- Arábia nem teszi magáévá ezt a radi­kális intézkedést. Abdesszalem utalt arra is, hogy a szerdán kezdődő meg­beszéléseket és a minimális követelé­seket egyáltalán nem befolyásolja majd, ha a Szuezi-csatornán lehetővé teszik a hajózást, s így a Perzsa-öböl menti országok kőolaja rövidebb úton juthat a fogyasztókhoz. Időközben az olajvállalatok képvi­selői is Tripoliba utaztak. Tizenkét társaság több mint húsz vezetője élénk konzultációt folytatott egymás között és arra vár, hogy hivatalos vagy nem hivatalos kapcsolatba kerülhessen a miniszterekkel. A vállalatok felkészül­tek arra, hogy akár külön-külön, akár együttesen tárgyaljanak a mediterrán országokat képviselő Líbiával. Líbia határozottságára jellemző, hogy Dzsallád miniszterelnök-helyettes be­jelentése szerint két állami vállalatot létesítenek az olajkutatás fellendíté­sére. Az egyik vállalat próbafúrásokat végez majd, a másik pedig külföldi tár­saságokkal együttműködve az új lelő­helyek olaját termeli ki. Tripoli köze­lében 40 millió dollár költséggel napi 50 ezer barrel kapacitású olajfinomítót építenek és tervbe vették Benghazi környékén petrolkémiai kombinát léte­sítését is. A miniszterelnök-helyettes hangsúlyozta, hogy a termelés csökken­tése ellenére is az áremelések követ­keztében Líbia tavaly 1 milliárd 260 millió dollár nyereségre tett szert. Algéria párizsi nagykövete sajtótájé­koztatón elmondotta, hogy országa gaz­dasági függetlenségének biztosításával akarja teljessé tenni politikai függet­lenségét, s ebben a kőolaj rendkívül fontos szerepet játszik. Hangsúlyozta, hogy az állam az országban működő francia vállalatokban többségi részese­dést akar szerezni. Algéria azonban nem tervezi a francia olajtársaságok államosítását, mert ez szakítást vonna maga után. Az ország kőolajával két­szeresen megfizette azt, amit Francia­­ország a gazdasági együttműködés te­rén Algériának nyújtott. Ennek alá­támasztására a nagykövet megemlítette, hogy 1965 és 1968 között a francia vál­lalatok 7 milliárd frankot fektettek algériai vállalkozásaikba, 1,5 milliárd frankot fizettek Algírnak, viszont 11 milliárdot repatriáltak. Az arab államok képviselőivel foly­tatott tanácskozások után Nigéria is úgy döntött, hogy az adózás alapjául szolgáló ár (posted price) emelését követeli. Az AFP jelentése szerint valószínűleg március első napjaiban már meg is kezdődnek a tárgyalások a nigériai kormány és a Nigériában tevékenykedő olajvállalatok képviselői között. Az afrikai ország azzal indo­kolja követelését, hogy a nigériai kő­olaj ára alacsonyabb a Perzsa-öböl menti országok „teheráni árainál”, annak ellenére, hogy Nigériából a szállítási lehetőségek jelen körülmé­nyek között kedvezőbbek. Egy másik jelentés szerint a kormány annak a lehetőségét is mérlegeli, hogy csatla­kozik a kőolajtermelő országok szer­vezetéhez, az OPEC-hez. Távol-keleti áremelésről tájékoztat a Reuter. Indonézia április 1-i hatállyal 51 centtel 2,21 dollárra emeli a Ja­pánba irányuló nyersolaj árát. A meg­állapodás a japán Far East Oil Tra­ding Co. és az állami tulajdonban levő indonéziai Pertamina vállalat képvi­selői között jött létre. ­ Londonban megkezdődtek a lengyel —angol gazdasági tárgyalások. A meg­beszélések a folyó évre szóló kereske­delmi jegyzőkönyv megkötéséről, vala­mint a hosszú lejáratú gazdasági meg­állapodás aláírásának előkészítéséről folynak. • Canberrában félbesza­kadtak Auszt­rália és Egyiptom búzatárgyalásai. Az Egyesült Arab Köztársaság 1 millió tonna búzát akar vásárolni Ausztráliá­ból, de most a végső döntésig gondol­kodási időt kért. • A Lufthansa nyugatnémet légitársa­ság személyzetének január végi és feb­ruár elejei 10 napos sztrájkja mintegy 4 millió márka bevételtől fosztotta meg az NSZK repülőtereit. • Az Egyesült Arab Köztársaságba utazik a hét végén egyhetes hivatalos látogatásra Vlkan Sopov, bolgár föld­művelésügyi és élelmiszeripari minisz­ter. A Kolumbiában földfoglaló parasztok több mint 50 nagybirtok felett vették át az ellenőrzést e hét elején. A pa­rasztok csak rövid ideig foglalták el a birtokokat, majd békésen eltávoztak. A demonstráció célja az volt, hogy a kormányra nyomást gyakoroljanak a földreform-program meggyorsítása ér­dekében.­­ Svájc kereskedelmi mérlegének de­ficitje januárban 439 millió frank volt. Ez 63 millió frankkal kevesebb, mint 1970 első hónapjában. A januári import értéke idén 2,1 milliárd frank, az ex­port értéke pedig 1,65 milliárd frank volt.­­ A kuwaiti kormány jóváhagyta azt a tervet, amely előzetes tárgyalásokat irányoz elő a közös piaci tagállamok­kal kereskedelmi egyezmény megköté­séről.­­ A francia gépkocsiipar 1970-ben 2 458 000 gépkocsit gyártott, 13,4 száza­lékkal többet, mint 1969-ben. A tavaly gyártott gépkocsik 30,3 százaléka ke­rült kivitelre. Az elmúlt tíz esztendő­ben a francia gépkocsiipar termelésé­nek évi növekedése átlagosan 9,7 szá­zalék volt. 0 Olasz kereskedelmi kormánykül­döttség tartózkodik Szófiában. Tárgya­lásokat folytat az 1971. évre szóló bol­gár—olasz kereskedelmi megállapodás megkötéséről. 0 A munkanélküliek száma Francia­­országban január végére 323 300 főre emelkedett a december végi 309 500- ról Egy évvel korábban csak 224 000 munkás volt állás nélkül. a­­ JELENTI 0 Megérkezett az év első, telepeseket szállító vonata Vlagyivosztokba. A te­lepesek mezőgazdasági munkát vál­lalnak majd és háztáji gazdaságukhoz hitelt is kapnak. Eddig több mint száz család érkezett Ukrajnából a Távol- Keletre és a tavasz elejére további kétezer családot várnak a terület gaz­daságaiba.­­ Az osztrák Steyr-Daimler-Puch AG. tavaly 24 százalékkal 3,3 milliárd schillingre növelte összforgalmát. A tehergépkocsik eladásából származó bevételek 30 százalékkal, a traktorok értékesítéséből adódó forgalom pedig 25 százalékkal nőtt 1970-ben.­­ A Norvégiába irányuló osztrák ex­port tavaly 30 százalékkal haladta meg a tavalyelőttit és 73,1 százalékkal nőtt 1968-hoz képest. Az árulistán első helyen a textíliák, az elektromos gépek és berendezések, s a lábbelik állnak. A tavalyi kivitel értéke 1 mil­liárd 39 millió schilling volt.­­ Magas rangú japán elektromosipari delegáció utazik áprilisban Párizsba. A küldöttség részt vesz a francia—japán nehézelektromosipari vegyes bizottság 4. ülésén és francia szakértőkkel tár­gyal az atomerőművek, transzformáto­rok és automatika technológiai kérdé­seiről.­­ Kirillin szovjet miniszterelnök­helyettes szerdán Teheránba repült, hogy aláírja a szovjet—iráni műszaki­tudományos együttműködésről szóló kormányközi megállapodást. A két or­szág eddig kialakult együttműködésé­nek egyik legjellemzőbb bizonyítéka a múlt év őszén megnyitott transziráni gázvezeték, amely Közép- és Kelet-Irán városainak gázzal történő ellátását teszi lehetővé. 0 Az együttműködési formák és mód­szerek tökéletesítésének normáiról tár­gyaltak Moszkvában az elmúlt öt nap­ban a KGST-országok állami terv­bizottságainak vezetői. A megbeszélések eredményeit jegyzőkönyvben rögzítet­ték. 0 Nyikolaj Patolicsev szovjet külke­reskedelmi miniszter szerdán Moszkvá­ban megbeszélést folytatott Frantisek Hamouz csehszlovák miniszterelnök­helyettessel.­­ Buj­or Almasan professzor, román bányaügyi miniszter szerdán New York­ba utazott, hogy részt vegyen egy tudo­mányos kongresszuson. A miniszter az­után megtekint több amerikai bánya­központot és bányászati tudományos kutatóintézetet. Japán elektromotorgyár Lengyelországnak A japán Hitachi és a Mitsui cég 10,5 millió dollár értékű szerződést kötött Lengyelországgal elektromos motorokat gyártó üzem szállítására. A megállapo­dás lehetővé teszi, hogy Lengyelország lakosságát nagyobb mennyiségű és jobb minőségű tartós fogyasztási cikkekkel lássák el, mert az üzem­háztartási ké­szülék — hűtőszekrények, ventillátorok, elektromos konyhagépek— számára ál­lít elő kis motorokat. A szerződés finanszírozása hitelmeg­­állapodás keretében történik, amelyet a Mitsui, az Itoi és a Nichimen japán kereskedelmi vállalat két éve kötött Lengyelországgal. Ennek értelmében a három japán cég 100 millió dolláros hitelkeretet bocsát rendelkezésre ipari berendezések vásárlására. A lengyelek 8 év alatt törlesztik az elektromos mo­torokat előállító üzem vételárát, évi 6,5 százalék kamattal, 20 százalék azonnali lefizetése után. A 100 millió dolláros hitelkeret alapján Lengyelország eddig egy csapágyüzemet rendelt 7 millió dollár értékben és egy műanyaggyárat 9,7 millió dollár értékben. (Reuter) Szovjet kereskedelmi küldöttség utazik Londonba A Szovjetunió Kereskedelmi Kama­rája március közepén magas szintű delegációt küld Londonba, hogy tár­gyalásokat folytasson az angol—szov­jet kereskedelmi kapcsolatokról a Lon­doni Kereskedelmi Kamara képvi­selőivel. A delegációt Boriszov, a Szovjetunió Kereskedelmi Kamarájá­nak a közelmúltban megválasztott új elnöke vezeti. A küldöttségben helyet kapnak a vezető szovjet külkereske­delmi vállalatok képviselői is, akik a tárgyalások után felkeresik az egyes brit iparvállalatokat és kereskedelmi szerveket. A hivatalos látogatásra az ad alkalmat, hogy 50 éve írták alá a Szovjetunió és Nagy-Britannia első kereskedelmi egyezményét. A londoni kamara szóvivője a Reu­ter tudósítójának elmondotta, hogy a két ország közötti árucsere-forgalom a 60-as évek közepén rohamos ütemben növekedett, de az elmúlt három évben az előrehaladás erősen lelassult és Nagy-Britannia, amely korábban a Szovjetunió legnagyobb nyugati szál­lítója volt, a nyugatnémetek, olaszok, japánok és franciák mögé került. A legújabb fejlemények azonban arra mutatnak, hogy a kapcsolatokban is­mét javulás állhat be. A világ hajóépítése Ez idő szerint a világon előállított hajók közel felét Japánban gyártják — írja többek között a Lloyd hajózási regiszter legújabb adatait közölve a Reuter. A tőkésvilág hajóépítő államai 1970-ben 21 689 523 tonna űrtartalmú hajót gyártottak. Az élen — immár tizenegyedszer — Japán áll, tavaly 10 475 804 tonna űr­tartalmú hajót gyártott, ezt Svédország (1 711 190 BRT), az NSZK (1 687 487 tonna), Franciaország (960 210 tonna) és Spanyolország (925 697­ tonna) kö­veti. A statisztika nem tartalmazza a Szovjetunió és Kína hajógyártásának adatait. A kelet-európai országok közül csak a Lengyelországban, Jugoszláviá­ban és az NDK-ban előállított hajók bruttó űrtartalmáról közöl kimutatást. Eszerint Lengyelország a lista tizedik helyén áll (463 442 BRT), Jugoszlávia a tizenkettedik (393 424 BRT), az NDK a tizennegyedik (333 744 BRT). Az előállított hajók számához viszo­nyítva­­a legnagyobb az exportarány Jugoszláviában, az NDK-ban és Dániá­ban (90—100 százalék). Japán a gyár­tott hajók 61 százalékát, Lengyelország 68 százalékát és Anglia 15 százalékát exportálja. (Reuter) Norvégia fizetési mérlege tovább romlik Az árak emelkedése lelassul 1971- ben, de a fizetési mérleg tovább romlik — állapítja meg Norvégiáról kiadott tanulmányában az OECD. Mint a többi tagállam nagy részében, Norvégiában is az infláció a legnagyobb probléma. Az inflációhoz belső és külső tényezők egy­aránt hozzájárultak, noha nehéz meg­állapítani, melyik játszott nagyobb sze­repet. A pénzügyi politika a jelek szerint 1970-ben túlságosan ösztönző volt — szögezi le az OECD. A laza monetáris feltételek megkönnyítették a beruházás és a fogyasztás expanzióját. (Reuter) A Rolls Royce újjászervezése Rolls Royce (1971) Ltd. néven feb­ruár 23-án bejegyezték a fizetésképte­lenné vált Rolls Royce repülőgép- és hajómotorgyártó, valamint gázturbi­nákat előállító részlegéből létrehozott új állami tulajdonban levő­­társaságot — jelentette be az alsóházban Corfield repülés- és anyagellátási miniszter. Az igazgató tanács élén Lord Cole, a Rolls Royce gyár régi elnöke áll. A tanács első feladata, hogy a kormánnyal kar­öltve döntsön abban a kérdésben: gyártható-e az RB—211 típusú repülő­gépmotor az amerikai Lockheed légi­busz számára. (MTI, DPA) VILÁGGAZDASÁG A LIPCSEI VÁSÁR ELÉ Az NDK és Ausztria kereskedelme Az idei Lipcsei Tavaszi Vásáron, amely ezúttal egy héttel később, már­cius 14-én kezdődik, 65 országból kere­ken 10 ezer kiállító jelenik meg. A szo­cialista országok mellett 27 tőkésor­szág és 25 fejlődő ország üzletemberei képviseltetik magukat. A szocialista or­szágok kiállításainak középpontjában ezúttal az idén kezdődő ötéves tervek célkitűzéseinek bemutatása áll — mon­dotta bécsi sajtóértekezletén a lipcsei vásárigazgatóság egyik képviselője. A szakember közölte, hogy folytató­dik egyes ágazatok átterelése a tavaszi vásárról ,az őszi vásárra, így az 1971-es őszi vásáron kívánják kiállítani a ve­gyi alapanyagokat, a vegyipari beren­dezéseket, a nyomdaipari gépeket, a fa­megmunkáló gépeket, illetve a jármű­veket. Ennek egyik következménye, hogy azok a vállalatok, amelyek eddig tavasszal képviseltették magukat Lip­csében, ezentúl az őszi vásárokon is ki­állítanak. Ezzel szemben a tavaszi vásáron a gépipar, az alapanyag-ipar, és az ener­giagazdálkodás, az elektrotechnika és elektronika, az építőipar és az élelmi­szeripar lesz a főszereplő. Kiállítanak a fogyasztási javakat gyártó iparágak egyes szektorai is. Említést érdemel — hangoztatta a szakember —, hogy a tavaszi vásáron igen számottevő lesz Japán részvétele, kivált az elektronikai ipar termékeiből. A tavaszi vásáron 140 osztrák vállalat képviselteti magát, közte az állami szektor legfontosabb vállalatai, s ilyen­formán Ausztria a nyugati kiállítók között az NSZK, Franciaország és Ang­lia után a negyedik helyet foglalja el, megelőzve a többi között Olaszországot, Svédországot és Belgiumot. Ami az NDK és Ausztria gazdasági kapcsolatait illeti, az idei évre az áru­forgalom értékének 10 százalékos nö­velését irányozták elő. Ezt egyrészt az érdekelt kamarák által kidolgozott új árulisták, a liberalizálás kibővítse és a GATT-vámszabályok alkalmazása ré­vén remélik elérni. Megjegyzendő, hogy legújabban felmerült az az óhaj — hangoztatta az NDK képviselője —, hogy miniszteriális szinten is vegyék fel a kapcsolatokat. Az NDK export­jának növelését elsősorban hagyomá­nyos szállításai fokozásával, a szerszám­gépek, textilgépek és nyomdai gépek kivitelével kívánja elérni. Ausztria exportcikkei közül az NDK- ban nagy érdeklődést mutatnak az acé­lok, gépek és általában a beruházási cikkek iránt. Emellett kooperáció és külső piacokon való közös tevékenység megvalósítására törekszenek. (APA) KANADÁBAN MÉRSÉKELT GAZDASÁGI JAVULÁSRA SZÁMÍTANAK Tudósítónktól: Kanada gazdasági életét 1970 végén különös ellentét jellemezte. Míg kül­kereskedelmi téren az ország rekord­­eredményeket ért el, amit a külkeres­kedelmi mérleg 3 milliárd kanadai dol­lárt kitevő aktívuma bizonyít, addig a belkereskedelmi tevékenység, a foglal­koztatottság és a nemzeti jövedelem alakulása sokkal kedvezőtlenebb képet mutatott. Az üzleti forgalom lelassult, a munkanélküliek száma változatlanul magas maradt. A nemzeti jövedelem emelkedését 6,3 százalékra becsülik, de ebből mintegy 3,5 százalékot az árak emelkedése okozott. A fennmaradó 3 százalék körüli tényleges jövedelem­emelkedés pedig elég gyenge eredmény egy ilyen gazdag természeti erőforrá­sokkal, feltárás alatt álló tartalékokkal és növekvő munkaerővel rendelkező országban. A New York-i Journal of Commerce Ottawából keltezett összefoglalója sze­rint az idei évtől mind a kormány­körökben, mind a gazdasági szakértők körében jobb eredményeket várnak. A javulás mértékét illetően azonban je­lentős az eltérés a kormány és a gaz­dasági körök véleménye között. A szö­vetségi kormány nyilatkozatokban és intézkedésekben kifejezésre jutó nézete szerint sokkal jelentősebb és gyorsabb fellendülésre van kilátás, mint azt az üzleti élet vezetői jósolják. Benson pénzügyminiszter költségvetési beszédé­ben 1971-re a nemzeti jövedelem 8,5 százalékos növekedését irányozta elő és a kormányintézkedések is arra mutat­nak, hogy az ország gazdaságpolitikáját a pénzügyi megszorításokról a fokoza­tos fejlesztés irányába akarják terelni, és fontos célnak tartják a jelenlegi 6,5 százalékos munkanélküliségi ráta csök­kentését. A szövetségi pénzügyminisz­ter véleménye szerint a gazdaság ma­gánszektorának nincs szüksége adó­­csökkentésre vagy más gazdasági ösz­tönzésre ahhoz, hogy a várt eredmé­nyeket elérje. Az üzleti körök is bizakodóan ítélik meg a helyzetet. A vállalati tervek az eladások és a haszon növekedésével számolnak, de a magánszektor vélemé­nye szerint a javulás lassú, nehéz és szerény mértékű lesz, mert az infláció és a munkanélküliség problémáinak gyors megoldása nincs még biztosítva annak ellenére, hogy a kormányintéz­kedések nagyobb befektetéseket és új munkaalkalmakat irányoznak elő. A jövő fogja eldönteni, hogy a kor­mány, vagy az üzleti körök megítélése bizonyul-e helyesnek — hangsúlyozza a Journal of Commerce cikke. A legfon­tosabb kérdés az, hogy a kormány által remélt fellendülés megvalósítható-e anélkül is, hogy újra az infláció foko­zódásához vezetne. A kormány infláció­­ellenes sikeres harcának és az ennek keretében bevezetett szigorú pénzügyi és gazdasági intézkedések eredménye­ként a fogyasztói árindex tavaly mind­össze 1,5 százalékkal emelkedett, ami jelentősen hozzájárult a kanadai dollár árfolyamának a lebegővé tétel utáni megszilárdulásához is. Ez utóbbi nagy­ban növelte a kanadai áruk világpiaci versenyképességét. A FRANCIA ELEKTROMOSIPAR 1970-BEN Tudó­sítónktól­ Pelletier, az elektromosipari szindi­kátus elnöke sajtótájékoztatót tartott a francia elektromosipar 1970. évi eredményeiről. Elmondotta, hogy az iparág tavaly az előállított termékek egynegyedét exportálta. Dinamikus a növekedés az exportban, hiszen 1968- ban a termelésnek csak 5 százalékát, 1969-ben 21 százalékát szállították kül­földre. A kivitel értéke a múlt évben elérte a 26 milliárd frankot, amely 15 százalékos értéknövekedést jelent 1969- hez viszonyítva. A belföldi eladások értéke mind­össze 5 százalékkal nőtt. Különösen gyenge volt a forgalom elektromos háztartási gépekből. Csökkent a közü­­letek és az állami vállalatok beru­házása, így belföldön főként a magán­­társaságoknak tudtak nagyobb meny­­nyiségű terméket eladni. Az export növekedési üteme 42 százalék volt (az importé 22 százalék). Az exportnak ez a növekedése elsősorban annak kö­szönhető, hogy 1969-ben feladott ren­delések teljesítéséről van szó, amikor a francia ipar a hosszú szállítási ha­táridők miatt nem tudta a belföldi igényeket kielégíteni. Volumenben a francia elektromos­ipar termelése 9 százalékkal nőtt és ezzel meghaladta a többi fejlett nyu­gat-európai ország eredményeit. Az NSZK ugyanis 6,7 százalékkal, Anglia 6,4 százalékkal, az Egyesült Államok pedig 7 százalékkal növelte a terme­lését. 1970-ben tehát az export volt a fej­lődés motorja az elektromosiparban. Ezzel szemben a­ teljes francia export csak 28 százalékkal nőtt. A múlt év­ben 20 százalékkal növekedett a vál­lalatok nyeresége és a cégek 20 szá­zalékkal több beruházást eszközöltek. Erre az évre a szakemberek az ütem csökkenésével számolnak. FELLÁNGOLT A VITA A CONCORDE KÖRÜL Angliában egy újságcikk nyomán is­mét fellángolt a vita a Concorde szu­perszonikus repülőgép programja körül. Az Observer című napilap cikkében azt állította, hogy a gép üzemeltetése két­szer annyiba fog kerülni, mint ameny­­nyibe az amerikai Boeing—747-es óriás­­repülőgép üzemeltetése kerül. Az angol BOAC légitársaság szóvivője nem volt hajlandó kommentálni az újságnak azt a megállapítását, amely szerint a BOAC már elképzelhetetlennek tartja a Con­corde gazdaságos üzemeltetését. A BOAC elnöke sajtónyilatkozatában is csak annyit mondott, hogy az Obser­ver jelentése túlzottan leegyszerűsíti a dolgokat. A légitársaság szóvivője hoz­zátette, hogy nem szándékoznak le­mondani a Concorde üzembe állításá­ról a társaság légi járatain , és a gyár­tó cégekkel, valamint a kormánnyal tárgyalásokat folytatnak ennek érdeké­ben. A Concorde-programot azonban a gazdaságossági problémáknál sokkal nagyobb veszély fenyegeti: ez a veszély egy amerikai törvényjavaslat, amely a zaj elleni küzdelem jegyében az összes szuperszonikus repülőgépet ki akarja tiltani a New Yor­k-i repülőterekről. E hét elején háromtagú delegáció utazott az Egyesült Államokba Wed­­gwood Benn munkáspárti képviselő, technológiai ügyekkel foglalkozó volt miniszter vezetésével. Benn most ve­zető amerikai politikusokkal tárgyal a tervezett zaj­törvényről és ki akarja harcolni, hogy ne emeljék törvényerőre. (Benn egyébként a bristoli körzet par­lamenti képviselője — ebben a régió­ban foglalkoztatják a Concorde-progra­­mon dolgozó legtöbb munkást.) Benn elutazása előtt Londonban sajtóértekezletet tartott, ahol kijelen­tette: aggódik, mert ha a Concorde-ot kitiltják a New York-i repülőterekről, az komoly politikai válságot okozhat az Egyesült Államok és Európa között. A törvényjavaslat közvetlen fenyege­tést jelent a Concorde-program számá­ra — mondotta a képviselő. (Reuter)

Next