Világgazdaság, 1971. szeptember (3. évfolyam, 168/663-189/684. szám)

1971-09-01 / 168. (663.) szám

1971. SZEPTEMBER 1. Készülődés a kantoni vásárra A japán gyárosok, kereskedőházak és üzletemberek tömege vesz részt az október 15-én nyíló és egy hónapig tartó kantoni vásáron. A nemzetközi kereskedelem előmozdítására alakult japán szövetség adatai szerint eddig 1135 cég jelezte részvételét; a tavaszi vásáron még csak 815 japán vállalat vett részt. A japán üzleti és ipari körök egyre jobban a kínai piac felé for­dulnak, egyrészt az amerikai piacon sokasodó problémák miatt, másrészt mert erősödik a remény a kínai—japán viszony javulására. A kantoni vásáron résztvevő japán cégek között különösen nagy számban szerepelnek a gépkocsiexportőrök és az egyes helyi mezőgazdasági szövetkeze­tek. A legnagyobb autógyár, a Toyota mellett — amelynek figyelme az ame­rikai export visszaesése miatt egyre in­kább Kína felé fordul — a Honda Motor Co. törekszik a legjobban arra, hogy megerősítse kereskedelmi kapcso­latait Kínával. Ajánlatot tett ezért ar­ra, hogy a kantoni vásáron könnyű személyautókat és motorkerékpárokat állít ki; ilyen japán gyártmányok a kantoni vásáron még nem szerepeltek. A kantoni vásár megnyitásának idő­pontjára esik az eddigi legmagasabb rangú japán üzleti küldöttség pekingi látogatása is. A két ország közötti ke­reskedelem előmozdítását szorgalmazó üzletemberek, akiknek sorában a Ke­reskedelmi és Iparkamara elnöke is he­lyet foglal, a fennálló, és a kereskede­lem kibontakozását akadályozó problé­mák megbeszélésére utaznának a kínai fővárosba. Biztosra veszik, hogy a vég­leges tervek ismeretében Peking meg­küldi a szükséges meghívást. A küldött­ség az új japán—kínai memorandum­kereskedelmi egyezmény megkötését megelőző tárgyalások előtt érkeznek Kínába. A kínai—japán kapcsolatok történe­tében rendkívüli eseménynek számít, hogy a memorandum-kereskedelem ke­retében folytatott árucseréről szóló éves megállapodás részleteit már a realizá­lási év kezdete előtt megvitatják. A tokiói japán—kínai kereskedelmi iroda vezetője reméli, hogy az 1972-es év lesz az utolsó, amikor még a memorandum­­kereskedelem alapján bonyolódik az árucsere, azután a két ország kormá­nya kezdi meg a hivatalos kereskede­lemről való tárgyalásokat. Részben ezt a kérdést érintené Fukuda külügymi­niszter tervezett pekingi útja során (amelyről lapunkban már beszámol­tunk). A megbeszélések középpontjá­ban a két ország diplomáciai kapcso­latainak helyreállítása szerepelne. Szato miniszterelnök nem zárkózna el egy pekingi látogatás elől — derül ki az Excelsior mexikói lapnak adott nyi­latkozatából. A lap tokiói tudósítójá­nak szavai szerint Szato hajlandó lenne tárgyalni Pekingben a Kínai Népköztársaság vezetőivel és reméli is, hogy látogatására hamarosan sor ke­rül. „Japán és Kína kereskedelme szé­les alapokon nyugszik, napjainkban Japán vált Kína legnagyobb kereske­delmi partnerévé” — mondotta Szato. A japán üzleti és állami élet vezetői megsokszorozzák erőfeszítéseiket, hogy elhárítsák a kapcsolatok kiszélesedésé­nek akadályait. Erre vall az, hogy a Tokióban tartózkodó Vang Kuo-csuan, a Kínai—Japán Barátsági Szövetség alelnöke, napról napra fogadja az üz­leti és politikai élet vezetőit. A hír­­ügynökségek figyelemre méltónak tart­ják, hogy tisztelgő látogatásra jelent meg nála Nagano, a Nippon Steel igaz­gató tanácsának elnöke. A világ egyik legnagyobb acélvállalata 1970 tavasza óta nem folytat kereskedelmet Kínával, mert ellentéte támadt a Csou En-laj féle „négypontos elv” felett. (Az elv: Peking nem kereskedik olyan japán cégekkel, amelyek tőkét fektetnek be, vagy élénk kapcsolatokat tartanak fenn Tajvannal és Dél-Koreával.) Nagano jelenléte a kínai vendégnél arra en­ged következtetni, hogy a Nippon Steel elfogadja a négypontos elvet és még a kantoni vásár előtt beléphet a kínai— japán kereskedelembe. A feszültség enyhítését­­szolgálja a japán kormánynak az a döntése is, hogy ideiglenesen felfüggeszti a köl­csönnyújtást Tajvannak. Augusztus ele­jén értesítették hivatalos jegyzékvál­tásban Tajvant, hogy 22 450 000 dollár értékű jenkölcsönben részesítik. A kor­mány most úgy döntött, felfüggeszti a kölcsön nyújtását, mert az ilyen jel­legű gazdasági együttműködés „szük­ségtelen mértékben” ingerli Pekinget. (Reuter, Kyodo) ­ Bonn nem tervezi a hivatalos ke­­­­reskedelmi kapcsolatok felvételét Pe­kinggel — mondotta a külügyminisz­térium egyik államtitkára. Ennek meg­felelően az NSZK nem hívja meg a kínai külkereskedelmi miniszt­ert, hogy olaszországi és észak-európai útját rö­vid időre megszakítva látogasson Nyu­gat-Német­országba.­­ Az izraeli, font leértékelése után tervbe vett áremelések jelentős részét elhalasztotta az izraeli kormány. E dön­tését a szakszervezetek erős ellenállása miatt hozta. Eltörölték többek között a kenyér magasabb árát, és felére mér­sékelték a tojás és olaj drágulását.­­ Előreláthatólag 10 millió darabot adnak el az Egyesült Államokban a személygépkocsik 1972-es típusaiból, ha a fogyasztók bizalma a következő hó­napokban helyreáll. A General Motors elnöke szerint az 1971-es modellekből 9,2 millió darab kelt el összesen. Az adatok minden esetben az importot is tartalmazzák.­­ Az NDK és Szíria közötti kereske­delem fejlesztését jelölte meg tárgya­lásai fő céljának Adi Szíria belkeres­kedelmi minisztere, aki tíznapos hiva­talos látogatásra az NDK-ba érkezett. A miniszter megismerkedik az NDK kereskedelmi minisztériumának tevé­kenységével is.­­ A nyugatnémet pénzügyi delegáció kéthetes látogatás után hazautazott Ammanból. A küldöttség jordániai tar­tózkodása során megvitatta az akabai kikötőbe vezető 42 millió dollár költ­séggel épülő vasútvonal finanszírozá­sában való részvétel lehetőségeit. Ezen a vasútvonalon szállítják majd a jor­dániai foszfátot. A delegáció ezenkívül felajánlotta, hogy 1,65 millió dollár hitelt nyújt­­ az ipari fejlesztési bank­nak.­­ A román—francia gazdasági és tu­dományos-műszaki együttműködés fej­lesztésével kapcsolatos közös érdekű kérdéseket vitatta meg Ortoli francia iparfejlesztési és tudományos kutatás­ügyi miniszter bukaresti tárgyalásain. A francia miniszter eddig találkozott töb­bek között Avram gépipari miniszter­rel, és Cioarával, a tudományos és mű­szaki tanács elnökével. A Japán devizatartalékai augusztusban 7 milliárd 927 millió dollárról 12 mil­liárd 514 millió dollárra gyarapodtak. Az adat tartalmazza azt a 3,8 milliárd dollárt is, amelyeket a Bank of Japan Nixon gazdasági intézkedései óta vásá­rolt fel a kereskedelmi pénzintézetek­től. Egy másik jelentés szerint a sziget­­ország fizetési mérlegének egyenlege júliusban 495 millió dolláros aktívum­mal zárult a júniusi 684 millió dollár­ral szemben.­­ A japán autóipar júliusban 170 068 gépkocsit exportált, 70,1 százalékkal többet, mint az elmúlt év hasonló idő­szakában, ami jelenti a közös légiforgalmi társaság létesíté­séről kötött megállapodást Kuvait és Szudán.­­ A szovjet—algériai hosszú lejáratú kereskedelmi szerződésről folytatott tárgyalásokat Algírban Oszipov szovjet miniszter és Jakir algériai kereskedel­mi miniszter. A szerződésről már hosz­­szabb ideje folytak a tárgyalások, s előreláthatólag a közeljövőben Patoli­­csev algériai útja során írják majd alá.­­ Az Air France-nak Párizs és Tokió között haladó gépei a jövőben leszáll­hatnak a szovjet főváros repülőterén és utasokat is vehetnek fel. A most lét­rejött új megállapodás előtt a francia gépek csak üzemanyagot vehettek fel Moszkvában.­­ Csou En-laj miniszterelnök és La Feng mezőgazdasági miniszter fogadta a Kínai Népköztársaságban tartózkodó Dodrida albán földművelésügyi mi­nisztert.­­ A tokiói tudományos és technológiai intézet vezérigazgatója szeptember 12-én Moszkvába utazik, hogy szovjet szakemberekkel tárgyaljon, és meg­tekintse a dubnai atomkutató közpon­tot. A japán tudós ezt megelőzően részt vesz az atomenergia békés felhaszná­lásáról folytatott genfi nemzetközi kon­ferencián. Londonban és Párizsban is látogatást tesz.­­ A létfenntartási költségek Francia­­országban júliusban 0,5 százalékkal emelkedtek, szemben az egy hónappal korábbi 0,4 és a két hónappal korábbi 0,7 százalékkal. A statisztikai intézet adatai szerint az év hét hónapjában a létfenntartási költségek 3,6 százalék­kal nőttek.­­ Munkáselbocsátásra kényszerül a nyugatnémet Olympia Werke, a világ legnagyobb irodagépgyártó vállalata. A wilhelmshaveni gyár termékeinek nagy részét az Egyesült Államok piacán he­lyezte eddig el, de a legutóbbi amerikai gazdasági intézkedések, elsősorban az importadó, igen súlyosan érintette a vállalatot.­­ A külföldi turisták Franciaország­ban tavaly 750 millió frankkal (24 mil­lió dollárral) többet költöttek, mint a francia turisták a világ többi országai­ban. Tavaly 12 millió turista járt Fran­ciaországban, e számot az idén már az első 8 hónapban elérték. A külföldre utazó franciák száma az idén körül­belül a tavalyi 5 millió fő körül mozog.­­ Hollandia és Singapore képviselői parafálták a két ország közötti új gaz­dasági együttműködési megállapodást. A Skócia csődbe jutott hajógyára, az Upper Clyde adóssága meghaladja a 28 millió fontot. A vállalatnak ugyan­akkor a realizálható tőkéje mindössze 4 millió. Kétmillió fontos igényt tá­maszt a hajógyárral szemben a Cunard Line, amelynek az Upper Clyde csak késéssel szállította le a Queen Eliza­beth II. luxushajót. Az UNCTAD tanácsának vitája Tudósítónktól: Az UNCTAD tanácsának genfi ülés­szakán a kész­termék-kereskedelemmel kapcsolatos vitában felszólalt a magyar delegátus is. Rámutatott, hogy a ma­gyar részről kifejtett erőfeszítések ered­ményeképpen a múlt évben 40 száza­lékkal nőtt a fejlődő országokból szár­mazó fogyasztási cikkek importja 1969- hez képest. Ezen belül még nagyobb mértékben növekedett az ipari fogyasz­tási cikkek volumene. A nem vám jellegű akadályok, olyan kérdéscsoportot képeznek — emelte ki a felszólalás —, amelynek megoldásá­ban a szocialista országok ugyanolyan érdekeltek, mint a fejlődő országok, hi­szen exportjukat hasonló akadályok gátolják. Az UNCTAD-nak következés­képpen egyetemes alapon kell kezelnie ezt a kérdést és a Chilében 1972. tava­szán tartandó III. Világkereskedelmi és Fejlesztési Konferencián ennek meg­felelő munkaprogramot kell majd ki­dolgozni. A vitában felszólalt a román küldött is, aki óhaját és reményét fejezte ki, hogy az általános vámpreferencia-rend­szert tekintet nélkül a társadalmi és gazdasági berendezkedésre vagy a föld­rajzi elhelyezkedésre, kiterjesztik min­den fejlődő országra, tehát Romániá­ra is. Több afrikai delegáció szóvá­ tette, hogy a bevezetés alatt álló általános preferencia-rendszer hátrányos egyes afrikai országok számára, amelyek most kénytelenek másokkal osztozni az EGK piacain eddig egyedül élvezett vámked­vezményeken. Remélik, hogy lehet megoldást találni ezen hátrányok ellen­súlyozására. A Közös Piac tagországai felszólalásaikban támogatták az afrikai országoknak ezt a törekvését. Az olasz szakszervezetek és a dollárválság A szakszervezetek már az 1969-es nagyszabású megmozdulásoktól kezdve követelték a kormánytól, hogy számol­ja fel az olasz gazdaságban keletkezett strukturális nehézségeket és a gazda­ságirányítási rendszer elmaradottságát — jelentette ki az Il Mondo című olasz hetilapnak adott nyilatkozatában Lu­ciano Lama, az Olasz Általános Szak­­szervezeti Szövetség (CGIL) főtitkára. A dolgozók nem kaptak választ erre a követelésükre és ismét velük fizettet­ték meg a különféle válságok költsé­geit. A tőkések ugyanakkor külföldre, főként Libanonba és Svájcba menekí­tik tőkéjüket. Lama utalt Saragat köz­­társasági elnöknek a közelmúltban tett nyilatkozatára, s a következőket mon­dotta: „Igazságtalanság az olasz mun­kástól a munkaintenzitás fokozását kö­vetelni, amikor az egész Európában a legmagasabb. A központi szerveknek ellenőrző funkciót kell gyakorolniok a beruházások felett, hiszen ez minded­dig hiányzott.” A dollárválsággal kapcsolatban a CGIL főtitkára annak a véleményének adott hangot, hogy az olasz kormány magatartása miatt a líra továbbra is a dollár „csatlós valutája” marad, pedig az amerikai valuta krónikus válsága Olaszországban is káros hatást gyako­rol. „A megélhetési költségek folytono­san emelkednek, a produktív beruhá­zások pedig állandóan csökkennek” — képtelenség tehát azt állítani — foly­tatta Lama —, hogy a gazdasági és pénzügyi bajokért az olasz dolgozókat terheli a felelősség, akik állítólag „túl sokat sztrájkolnak, túl sokat követel­nek”. Nyilatkozatának befejező részében a szakszervezeti főtitkár figyelmeztette a munkáltatókat, ne higgyék, hogy az olasz dolgozók passzívan tűrik a gaz­dasági nehézségek költségeinek áthárí­tását. (MTI) Az NDK és a tőkésországok kereskedelme Az NDK és a nyugati tőkésországok kereskedelmének növekedése a hosszú lejáratú kereskedelmi egyezményektől és az állami külkereskedelmi képvise­letek létesítésétől függ — mondotta Beil, az NDK külgazdasági minisztériu­mának államtitkára. Az ADN jelentése szerint Beil kifejtette: az NDK áru­csere-forgalma azokkal a kapitalista ipari országokkal fejlődött a legkedve­zőbben, amelyek késznek mutatkoztak arra, hogy ilyen szilárd alapokat létre­hozzanak, így az átlagnál gyorsabban fejlődött a kereskedelem Finnországgal, továbbá Franciaországgal. Míg a nyugati orszá­gokkal folytatott kereskedelem tavaly átlagosan 20 százalékkal bővült, a fran­ciákkal bonyolított árucsere-forgalom 50 százalékkal nőtt. Beil véleménye szerint ez az adat azonban tükrözi, hogy még nem érték el azt az állapotot, amely objektíve szükséges a külgazdasági kapcsolatok jelenlegi fokán. E vonatkozásban emlí­tette meg fontos követelményként a hosszú lejáratú egyezményeket és a ke­reskedelmi képviseleteket. Az NDK kész arra, hogy külkereskedelmét a ka­pitalista országokkal az egyenlőség és a kapcsolatok normalizálása alapján fejlessze tovább — fejezte be nyilatko­zatát az államtitkár. VILAGGAZDASAG A MAI KUBA II. Az ipar, külkereskedelem és a lakosság gondjai A kubai ipar központjában a cukorfeldolgozás áll. Ehhez kapcsolódik a szeszfőzés és a világszerte ismert kubai rum gyártása is. A cukoripari kapacitások szűkösségéről és a beruházások lemaradásáról már volt szó, azt azonban még meg kell említeni, hogy a legújabb gazdaságpolitika szellemé­ben most nem is annyira az új beruházásokat, mintsem a rekonstrukciót szorgalmazzák. Ennek révén kisebb tőkebefektetéssel kívánnak nagyobb hatékonyságot elérni. Fontos szerepe van az ország ipará­ban az élelmiszerfeldolgozásnak, a kon­zerviparnak és a dohányfeldolgozásnak. A gazdaság előbbrevitele szempontjá­ból azonban nagyobb jelentősége van azoknak az ágazatoknak, amelyekre a Villamosenergia-termelés a lakosság részére (milliárd kwa) Nyerscukor (millió tonna) Műtrágya (1000 tonna) Cement (1000 tonna Szeszes ital (1000 hektoliter) Szivar (1000 darab) Mangánszinter (1000 tonna) Nikkelércek (fémtartalom 1000 tonnában) Kitűnik, hogy a villamosenergia-ter­melés viszonylag egyenletesen fejlődik, arról azonban a táblázati adatokból nem szerezhetünk tudomást, hogy a növekvő igényeket ezzel a mennyiség­gel nem lehet teljes mértékben kielé­gíteni. Az ország legfontosabb termé­kei közül egyedül itt volt egyenletes a termelés növekedése, valamennyi más ágazatban hullámzó növekedést, stagnálást vagy visszaesést tapasztal­hatunk. A mangánszinter- és nikkel­termelés a feldolgozóüzemek műszaki állapota, a gépalkatrész-ellátás nehéz­ségei miatt nem tud erőteljesebben fej­lődni. A rekonstrukcióra, amit már tervbe vettek, még nem került sor. A Az export hullámzásának oka a ki­vitel szerkezetében rejlik: nyers cukrot, finomított cukrot, melaszt, kávét, do­hányt, cigarettát, szivart, nikkelkon­­centrátot, nikkelszintert, nikkeloxidot, krómércet, gyümölcs- és zöldségkonzer­vet szállítanak külföldre, főleg tehát olyan termékeket, amelyek termelését természeti tényezők is befolyásolják. Az import viszont olyan cikkekből áll, amelyekre a fejlődő kubai gazdaságnak évről évre nagyobb szüksége van: tehergépkocsi, személygépkocsi, autó­busz, különféle speciális járművek, építő- és mezőgazdasági gépek, henge­relt acél, nyersvas, cement, továbbá a lakosság ellátását szolgáló közszükség­leti cikkek, gyapjú, pamut, élelmiszer­­cikkek, búza, húskonzerv, étolaj, rizs, bab, tej és tejkonzerv, továbbá zseb- és ébresztőóra. A forradalom utáni Kuba rendkívül elmaradott infrastruktúrát örökölt. Ez óriási összeget emészt fel. Elsősorban az import számláját terheli. Kuba kereskedelmi forgalmának több mint 50 százalékát a szocialista orszá­gokkal bonyolítja le. A legnagyobb a Szovjetunióval folytatott kereskedelem értéke. Az utóbbi években csökkent Kína és Kuba árucsere-forgalma. Cseh­szlovákiával kiegyensúlyozottan fejlőd­tek a kereskedelmi kapcsolatok, az NDK-val a kubai kereskedelem 1970- ben egészen magas szintet ért el, az utóbbi három évben Románia is növel­te szállításait. A kubai—lengyel keres­kedelem viszont csökkent, míg a ma­gyar—kubai árucsere volumene az 1964. évi hirtelen visszaesést követően évről évre — ha lassan is — emelkedik. A tőkésor­­zágokba exportálja Kuba kivitelre szánt termékeinek 20,9 száza­lékát. Az ezekből az országokból szár­mazó import Kuba teljes bevitelének 29 százaléka. Legintenzívebb a Spanyol­­országgal folytatott kereskedelem: 10 év nehézipar épülhet: a színesfémbányá­szat, a villamosenergia-ipar, és az építő­anyaggyártás. A következő táblázat szemléletes képet ad az ország legfon­tosabb termékei termelésének alakulá­sáról: rézbányákban is rosszak a kitermelés műszaki feltételei, több helyen a bá­nyák elvizesedése miatt kellett az el­múlt évben felfüggeszteni a termelést. Lemaradás mutatkozik a mezőgazda­­sági gépgyártásban, az acélöntvény­­gyártásban és az autógumigyártásban. Igen nagy gond, hogy az élelmiszer­feldolgozás még a lassan növekvő ter­meléssel sem tud lépést tartani. Az ipar és a mezőgazdaság nem ki­elégítő fejlődése fokozza a kubai kül­kereskedelem gondjait és késlelteti a hazai ellátási helyzet javítását. Kuba árucsere-forgalma a következőképpen alakult: (Millió dollárban) alatt 615,5 millió dollárt ért el.A Ja­pánnal folytatott árucsere 457,5 millió dollár volt 1961 és 1971 között, az an­gol—kubai kereskedelem pedig ez alatt az idő alatt 436,4 millió dollár összeget tett ki. Kuba gazdasági helyzetének elemzése kapcsán feltétlenül szólni kell az élet­­színvonalról. A nemzeti jövedelem ala­kulása az utóbbi években a lakosság létszámának gyors ütemű növekedése és a gazdasági nehézségek folytán nem emelkedett. A havi átlagkereset 120 peso, ezt azonban nehezen tudják el­költeni, mert az alapvető fogyasztási cikkeket jegyre adják. A gazdaságpoli­tikában az a koncepció uralkodik, hogy a dolgozók anyagi érdekeltsége helyett az erkölcsi érdekeltséget kell előnyben részesíteni. E tételt már Kubában is vitatják, mert a tapasztalat nem igazol­ja. A dolgozóknak nincs lehetőségük arra, hogy fokozott munkaintenzitással elősegítsék életkörülményeik javítását, így lazul a munkafegyelem. Ezen egye­lőre úgy próbálnak segíteni, hogy tör­vényjavaslatot dolgoztak ki a munka­kerülők szigorú felelősségre vonásáról. Ugyanakkor szűk körben már érvénye­sül az anyagi érdekeltség elve is: az üzemek számára meghatározott, de ke­vés számú tartós fogyasztási cikket (kerékpárt, hűtőszekrényt) bocsátanak rendelkezésre azzal, hogy megvásárlá­sukat a legjobban dolgozó munkások­nak tegyék lehetővé. A megoldás végleges módja csak olyan új gazdaságpolitikai irányvonal lehet, amely tekintetbe veszi a termé­szeti adottságokat, súlyt fektet a ter­melés jobb megszervezésére minden szinten, de egyúttal figyelembe veszi a lakosság igényeit is az életszínvonal növelésére. (A cikkben közölt adatok részben az ENSZ statisztikai évkönyveiből származ­nak, részben becslések.) Tibor Ágnes 1961 1964 1965 Export 624,7 713,8 685,5 Import 638,7 1018,8 8866,2 Szaldó —14,0 —305,0 —180,7 1955 1966 1967 1968 1969 1970 2,0 2,8 3,0 3,2 3,5 3,9 6,1 4,5 6,1 5,1 4,4 8,5 473 514 777 831 695 577 801 750 835 780 680 640 202 193 192 218 127 200 657 623 726 724 422 333 86 77 67 51— 41 28 28 32 37— 41 1966 1967 1968 1969 1970 592,5 710,8 649,9 663,5 940,0 925,5 997,8 1094,8 1167,7 1180,0 -333,0 —287,0 -444,9 —504,2 —240,0 A Szovjetunió és a Benelux államok A Szovjetunió és a Benelux országok között nemrég aláírt kereskedelmi meg­állapodás tükrözi a Benelux országok üzleti köreinek azt a törekvését, hogy szorosabbá tegyék az együttműködést a Szovjetunióval. Kölcsönösen biztosít­ja mindkét fél számára a legnagyobb kedvezmény elvének alkalmazását. Ez különösen a Belgiummal való forgalom szempontjából fontos, mert az árucsere fejlődését eddig akadályozta a belga hatóságok részéről a szovjet árucikkek­kel szemben alkalmazott diszkrimi­náció. A múlt évben a szovjet—belga ke­reskedelem fejlődését bizonyos mér­tékig az is nehezítette, hogy a belgák igen kevés szovjet gyártmányú gépet és berendezést vásároltak. Ezekből a forgalom 1969-ben 1 724 000 rubelt, 1970-ben pedig 1 945 000 rubelt tett ki. A Szovjetunió ezzel szemben ugyan­ebből a termékcsoportból 12 196 000, illetőleg 9 349 000 rubel értékben vásá­rolt. A Szovjetuniónak Belgiumba irányu­ló exportjában a legfőbb szerepet ját­­szák az olajtermékek (1970-ben 17,5 millió rubel), a gömbfa (6,6 millió ru­bel), a papírfa (6,4 millió rubel) és a fűrészelt fa (8,5 millió rubel). Nagyobb mennyiségben szállít a Szovjetunió ezenkívül szerves és szervetlen sókat, továbbá élelmiszert és pamuttextil gyártmányokat. Gépi berendezésen kívül Belgium nagy mennyiségű vegyi terméket (22 millió rubel), kalcinált szódát (8,3 mil­lió rubel) és gyapjúfonalat (14,1 millió rubel) szállít a Szovjetuniónak, ezen­kívül nagy mennyiségű fogyasztási cik­ket. A két ország közötti kereskedelmi forgalom értéke tavaly 149 millió ru­bel volt, ebből a szovjet export 74 mil­liót, az import 75 milliót tett ki. Hasonlóan alakult a Szovjetunió, és Hollandia közötti kereskedelmi forga­lom összetétele is. Itt is fontos szerepet játszik az olaj és az olajtermék (1970- ben 23,5 millió rubel). A szállított vö­rösréz értéke az 1969. évi 2,7 millióról 3,2 millió rubel értékre emelkedett. Je­lentős a faexport és a bálnaolaj ex­portja is. Gépeket és gépi berendezése­ket a Szovjetunió tavaly 1,3 millió ru­bel értékben szállított. A holland gépszállítások értéke az 1969. évi 24 millió rubelről meredeken leesett 6,8 millióra. Vegyi termékekből a Szovjetunió 15,7 millió rubel érték­ben vásárolt. Első ízben szállított Hol­landia tavaly fagyasztott vágott barom­fit a Szovjetuniónak, 5,3 millió rubel értékben. Viszonylag nagy tételekkel szerepeltek a holland exportban fo­gyasztási cikkek is, és az azok előállí­tására szükséges nyersanyagok. A gépek és berendezések volumené­nek erős csökkenése folytán a két or­szág közötti teljes forgalom is az 1969. évi 232 millióról 223 millióra csökkent, ebből a szovjet export 151 milliót, az import 72 milliót tett ki. Luxemburggal a Szovjetunió eddig úgyszólván semmilyen forgalmat nem bonyolított le. Remélhető, hogy a most aláírt brüsszeli megállapodás elősegíti majd a gazdasági kapcsolatok létre­jöttét. (Ekotassz)

Next