Világgazdaság, 1980. március (12. évfolyam, 43/2797-63/2817. szám)

1980-03-01 / 43. (2797.) szám

BELSŐ HASZNÁLATRA A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA TAGVÁLLALATAINAK VII&G6&ZDAS&G 1980. MÁRCIUS 1., SZOMBAT XII. ÉVFOLYAM, 43. (2797.) SZÁM Együttműködés vagy kereskedelmi háború OECD-tanácskozás a tőkés acélipar jövőjéről Tavaly 4,2 százalékos növekedéssel 745,3 millió tonna nyersacélt állítottak ugyan elő a világon, de nehezen lehetne, optimizmussal gyanúsítható szakembert találni bárhol az acélipar berkeiben. A ta­valy elért termelésbővüléshez a hagyományos acélhatalmak, az EGK, az USA és Japán negatív „eredményeikkel” tudtak csak hozzájárulni, a fejlődők által produkált 39 százalékos növekedést immár lehetetlen félvállról venni. Természetesen nemcsak az izmosodó ázsiai, latin­amerikai országok exportja vet fenyegető árnyékot a nagyok korábbi pozícióira, hanem a kérlelhetetlen energiaköltségek is. A beruházá­sok tavaly 13 milliárd dollárt (az 1976-os invesztíció felét) értek el és nagyrészt a korszerűsítést, költségcsökkentést célozták. Az acélipar inkább attól tart, hogy egy eljövendő dekonjunktúrát kapacitástöbb­lettel kell átvészelnie, minthogy kapacitáshiánnyal lépjen egy új fellendülési időszakba. A 80-as évek első felében köve­tendő közös stratégia kialakítását célozta az a Párizsban február 27— 28-án megtartott acélszimpózium, amelyen a Gazdasági Együttműkö­dési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országai acéliparának vezetői, keres­kedők és gazdasági szakemberek vettek részt. A közös stratégia ki­dolgozása helyett ezúttal inkább a még élesebben egymásnak feszülő érdekek képviselői figyelmeztették egymást: a saját ipar védelme min­denest fölött áll a szűkös időben. Az acélipari termelő egységek túl­élési taktikáját tekintve, nagyjából egyetértettek a küldöttek: a követ­kező bizonytalan években nem az új nagyberuházásokon, hanem a már működő üzemek korszerűsítésén, a termelés versenyképességének növe­lésén legyen a hangsúly. A világ­színvonalhoz képest elavult üzemek megmentése helyett legolcsóbb ezek bezárása lesz. Kono, a Nippon Steel Corp. kutatórészlegének vezérigaz­gatója szerint a világ összes acél­fogyasztása 850—900 millió tonna lesz 1985-ben, ebből a fejlett tőkés­országok 445 millió tonnát, a fejlő­dők 135 millió tonnát, a szocialista országok 320 millió tonnát használ­nak majd fel. Kono az acélipari ka­pacitások stagnálásában bízik. Sze­rinte a fejlett tőkésországok termelő képessége 5 év múlva is az 1978-as 560 millió tonnás szinten marad, ebből 150 millió tonna az USA-ra, 177 millió tonna az EGK-ra és 144 millió tonna Japánra esik. Csak a fejlődő országok acélipari potenciál­ja ugrik meg jócskán az 1978-as 68 millió tonnához képest — nekik a japán szakember 144 millió tonnás kapacitást jósol 1985-re. Az első ülésnap elnöke, Luther Hodges amerikai kereskedelmi mi­niszterhelyettes együttműködésre buzdította a nyugat-európai acélter­melőket. Szerinte a túlélési törek­vések megvalósításának egyedüli módja a nemzeti érdekek egyezte­tése és az összefogás. Miközben Hodges — talán elnöki megbízatásától indíttatva — szinte pacifista nézeteket hangoztatott az USA, az EGK és Japán közötti ál­talános megértésről és együttműkö­désről, a többi amerikai küldött sok­kal elkeseredettebb hangvételben nyilatkozott országa érdekeiről. Lewis W. Foy, az Amerikai Vas- és Acélintézet (AISI) és a Betlehem Steel Corp. elnöke kijelentette: az amerikai acélvállalatok bármilyen lépésre készek, hogy megvédjék jo­gosnak vélt érdekeiket. Foy szerint az amerikai acélipar pillanatnyi potencia-zavarainak és csökkent ütő­képességének oka az évek óta tartó dömping és a támogatott bevitel. A jövőben bármi áron megszüntetik a versenytársaktól való elmaradást és ehhez a programhoz megszerez­nek minden támogatást a kormány­tól is. Az amerikai acélintézet el­nöke az USA korszerűsítési tervé­nek három alapelemére tért ki: — a termelőegységek átlagos élet­korának csökkentése és hatékonysá­guk ugrásszerű megemelése, ehhez a jelenlegi beruházások kétszeresét, legalább 7 milliárd dollárt vesznek igénybe; — megkísérlik az Amerikában túlságosan szigorú és túl drága kör­nyezetvédelmi előírások enyhítését; — biztosítékot kérnek a kormány­tól arra nézve, hogy a nagy re­konstrukciós program idején, ami­kor az iparág sokkal érzékenyebben sebezhető, meggátolják a dömping­áru és a támogatott import beáram­lását. A szigorú, majdnem kérlelhetet­len hangú felszólalást Foy mintegy vigasztalásul azzal fejezte be, hogy az amerikai program „nem érinti majd hátrányosan a jelenlegi ke­reskedelmi partnereket”. E kijelen­tése csak olaj volt a tűzre, hiszen egy nappal korábban adott sajtó­­nyilatkozatában megerősítette, hogy az amerikai acéltrösztök dömping­ellenes intézkedéseket terveznek. Mihelyt az USA kormánya közli a második negyedévre érvényes mini­mális importárakat, az acélvállala­tok azonnal eldöntik, hogy döm­pingvádat emelnek-e — elsősorban az európai behozatal ellen. Szakér­tők szerint az amerikai dömpingel­­járás valószínűsége meglehetősen nagy. Ez talán a normális kereske­delmi kapcsolatok helyett újabb szi­gorításokat provokálna az Atlanti-­ óceán túlsó partján, de Japánban is. Etienne Davignon, az EGK brüsz­­szeli bizottságának iparügyi megbí­zottja legalább ilyen határozottság­gal ismertette a Közös Piac orszá­gainak állásfoglalását a kereskede­lem szerintük normális rendje mel­lett és óvott mindenkit egy EGK— USA—Japán közötti acélháború ki­robbantásától. Szerinte éppen a túl­­­zott protekcionizmus áshatja alá az acélipari korszerűsítések világszerte folyó normális végrehajtását. Beszé­de közben többször használta a „mesterséges akadályok” és az „egészséges verseny” kifejezéseket. Davignon arra is figyelmeztette hallgatóit, hogy az acélhoz kapcso­lódó viszálykodás előbb-utóbb olyan kulcsfontosságú iparágakra is kiter­jedhet, mint az autógyártás, a hajó­építés és egyéb fejlett technológiát hasznosító ágazatok, és ezzel a GATT világkereskedelmi körtárgya­lásain megkötött kedvezményes vámegyezmények alá tartozó keres­kedelem 60 százalékát érheti táma­dás. * Gy­L. A tőkésországok devizapiacain tegnap is folytatódott a dollár ár­folyamának szilárdulása. Frankfurt­ban az amerikai valuta jegyzése a Bundesbank beavatkozása ellenére ismét megközelítette az 1,77 már­kát, Zürichben pedig 1,68 svájci frank fölé emelkedett. A svájci va­luta a többinél is nagyobb mérték­ben gyengült. A nyugat-európai árfolyamfejle­mények kizárólag a kamatok ala­kulásával magyarázhatók. A dollárt az amerikai kamatszint további emelkedése támogatja. Csütörtökön a Citibank, a Morgan Cuaranty Trust és számos más amerikai nagy­bank már 16,75 százalékra emelte az irányadó „prime rate” kamatté­telt az eddigi 16,25, illetve egyesek­nél 16,50 százalékról. Svájcban vi­szont a legutóbbi nyugatnémet ka­matemelés után ismét aránytalanul alacsony a betétekért kapható ka­mat. Az amerikai gazdaságra vonatko­zó értesülések egyáltalán nem indo­kolják a dollár keresettségét. A leg­újabb hivatalos jelentés szerint az USA külkereskedelmi deficitje ja­nuárban (szezonálisan kiigazítva) 4,76 milliárd dollárnak felelt meg. Ez majdnem két év óta a legna­gyobb havi importtöbblet. Decem­berben 4,07, novemberben 2,73 mil­liárd volt a deficit. Nagyobbat, 5,2 milliárdot utoljára 1978 februárjá­ban mértek. A kereskedelmi minisztérium szó­vivője az iparcikkek (repülőgépek, irodagépek, távközlési berendezések, autók) importjának növekedésével, s a mezőgazdasági export vissza­esésével magyarázta a mérleg ked­vezőtlen alakulását. Hozzátette, hogy az agrárexport csökkenése „minden valószínűség szerint” a Szovjetunió ellen elrendelt gabonaszállítási tila­lomnak tulajdonítható — bár erre vonatkozólag a minisztérium nem rendelkezik adatokkal. Ha a devizapiac nem a kamatok alakulását figyelné elsősorban, ak­kor bizonyára kedvezőtlenül hatott volna a dollár irányzatára az ame­rikai szenátus és képviselőház kö­zös gazdasági bizottságának évi je­lentése, amely hangsúlyozza, hogy „nem szabad feláldozni a távlati gazdasági célokat a dollár külföldi értékének pillanatnyi védelméért”. Tokióban is erősödött a dollár, jegyzése kezdi elérni a 250 jent, amelyen túl a japán hatóságok ál­lítólag semmiképpen sem akarják engedni. A tokiói devizapiacra az a jelentés hatott, hogy a Petronas ma­­laysiai olajvállalat barrelenként 1,70 dolláros áremelést jelentett be. Az áremelés minden vevőre vonatkozik, de a malaysiai nyersolaj zömét Ja­pán importálja. (Reuter) Tovább erősödik a dollár Nagy deficit az USA külkereskedelmében Matthefer washingtoni tárgyalásai a török segélyprogramról Az NSZK 100 millió márka ex­porthitelt nyújt Törökországnak egy csütörtökön Bonnban aláírt megál­lapodásnak megfelelően. Az összeg mintegy megelőlegezése annak a nyugatnémet hozzájárulásnak, amellyel az NSZK részt vesz az OECD közös segélyakciójában. E se­gélyről egyébként Matthefer pénz­ügyminiszter vasárnap kezd tárgya­lásokat Washingtonban. Az OECD programja, mint isme­retes, az eddig nyújtott támogatá­sok közül az egyik legnagyobbnak ígérkezik (lásd: VILÁGGAZDA­SÁG 1980. február 27., 1. oldal). A stratégiailag fontos helyen fekvő Tö­rökország a közel- és a közép-keleti fejlemények nyomán nagy segé­lyekre számíthat NATO-partnerei­­től, s erre a szétzilált gazdasági helyzet miatt amúgy is nagy szüksé­ge van. Az ország jelentős pénz­ügyi és energiaproblémákkal küzd és hovatovább a fegyveres erők fenntartása is bizonytalanná válik. Az OECD-országok képviselői hét­főn­­ jóváhagyták a Törökországnak nyújtandó segély tervét, de nem is­meretes, hogy eleget tesznek-e Tö­rökország évente 1,5 milliárd dol­lárra rúgó hitelátütemezési kérésé­nek. Amennyiben teljesítik a török kérést — amely mintegy öt éven keresztül folyósítandó 1,5 milliárd dolláros új kölcsönt is magában fog­lal —, ez a segélyprogram az egy országnak nyújtott támogatások kö­zül az eddigi legnagyobbnak ígér­kezik. A végleges döntést március 25-én és 26-án hozzák meg Párizs­ban. Törökország és az NSZK között már hosszabb ideje jó a viszony: a nyugatnémetek a kis-ázsiai ország legnagyobb külkereskedelmi partne­rei, és 600 ezer török dolgozik az NSZK-ban. A nyugatnémetek ta­valy 380 millió márkára rúgó (mint­egy 210 millió dollár) segélyt nyúj­tottak hasonló OECD-program ke­retében. (Reuter) Szovjet-jugoszláv gazdasági tárgyalások Moszkvai tudósítónktól: Szovjet—jugoszláv gazdasági tár­gyalások kezdődnek a jövő hét ele­jén Moszkvában. Ebből az alkalom­ból a Szovjetunióba látogat Radoje Kontics, a szövetségi kormány tag­ja, a szovjet—jugoszláv gazdasági és tudományos-műszaki kormány­közi együttműködési bizottság he­lyettes társelnöke. A küszöbön álló megbeszéléseken megvitatják, mi­ként valósulnak meg azok a vállal­kozások, amelyeket az 1973—1984 közötti időszakra szóló hosszú le­járatú együttműködési megállapo­dás irányoz elő. Szó lesz atomerő­­művi berendezések gyártási együtt­működéséről is. Jugoszlávia egy 1975- ben aláírt megállapodás alapján kü­lönféle atomerőművi berendezéseket szállít a Szovjetunióba: eddig 124 millió dollár értékben exportált ilyen berendezéseket és az idén ha­sonló értékű eladás várható. A ve­gyesbizottsági ülésen áttekintik a következő ötéves tervidőszak együtt­működési kérdéseit is, különös te­kintettel arra a mintegy 100 beru­házási elképzelést tartalmazó lis­tára, amelyet Jugoszlávia a múlt év végén juttatott el a Szovjetunió­nak, felkérve a Szovjetuniót, hogy kapcsolódjék be megvalósításukba. A listán elsősorban energetikai, vas- és színesfémkohászati, valamint gép­ipari beruházások tervei szerepelnek. + AZ 1980. ÉVI MAGYAR—ROMÁN K COf CSERE-FORGALMI JEGYZŐKÖNYV biztosítja, hogy Magyarország importálhatja a hosszú lejáratú kereskedelmi megállapodásban előirányzott alapanyag-mennyiséget. (3. oldal) + A MAGYAR—NDK KERESKEDELEMBEN TAVALY NŐTT A GÉPEK ARÁNYA, ugyanakkor egyéb területeken sikerült teljesíteni az előirányzatokat. (3. oldal) + A SZOVJETUNIÓ GABONÁT VÁSÁROLT ARGENTÍNÁ­TÓL: 1,5 millió tonna kukoricát és 1 millió tonna búzát. (4. + ROMÁNIÁBAN BE KELLENE VEZETNI A LAKOSOK ÁL­LATTARTÁSI JOGÁT ÉS KÖTELESSÉGÉT — javasolta Ceau­­sescu államfő. Várhatóan intézkedéseket vezetnek be az anyagfogyasztás csökkentésére is. (2. oldal) + LEMONDOTT A THAIFÖLDI MINISZTERELNÖK, mert az ellenzék élesen bírálta kormányának gazdaságpolitikáját, el­sősorban az energiaárak felemelését. (2. oldal) + PAKISZTÁN TOVÁBBRA IS SÚLYOS GAZDASÁGI GON­DOKKAL KÜZD, noha az utóbbi időben a nemzetközi ér­deklődés középpontjába került. Az ország talpraállása attól függ, hogy hitelezői hajlandók-e átütemezni a tetemes össze­gekre rúgó külföldi tartozásokat. (2. oldal) + AZ ÖNFELHASZNÁLÁSBAN A KONZERVIPAR ÉS AZ ELEKTRONIKA A MEGHATÁROZÓ, e két ágazat dolgozza fel az ön 60 százalékát. (4 .oldal) Piac irodát nyit Belgrádban A Közös Tárgyalások Portugáliával és Jugoszlávia között hétfőn para­fált új egyezmény „minden terüle­ten nagy lehetőségeket teremt a sokoldalú együttműködés fejleszté­sére és a kapcsolatokat eddig ter­helő nehézségek felszámolására”. A Közös Piac szóvivője Jenkins látogatását követően hangsúlyozta, hogy az egyezmény Jugoszláviának gyakorlatilag szabad kereskedelmet biztosít az EGK-val folytatott kap­csolataiban, lehetővé teszi az ipar­cikkek és a mezőgazdasági termé­nyek exportjának jelentős emelé­sét, s ezáltal az ország nyomasztó, 6,3 milliárd dolláros külkereskedel­mi deficitjének felszámolását. Gyu­ranovics miniszterelnök kifejezte re­ményét, hogy az EGK-val kötött egyezményt március végén hivata­losan is aláírják és az a tervek­nek megfelelően július 1-től életbe léphet. A kormányfő rámutatott, hogy az EGK-nak és tagállamainak, valamint Jugoszláviának következe­tesen érvényre kell juttatniuk az új egyezmény rendelkezéseit, az együttműködés bővítése ugyanis mindkét fél tartós érdeke. A tár­gyalások során a jugoszláv kormány kifejezte érdekeltségét, hogy a Kö­zös Piac új tagok felvétele esetén is tartsa szem előtt az új szerződés rendelkezéseit és a tagfelvétel ne akadályozza Jugoszlávia és az EGK együttműködését. Natali, a brüsszeli bizottság al­­elnöke tárgyalásokat kezdett Lissza­bonban Portugália közös piaci csat­lakozásáról. Nyilatkozatában el­mondta: szeretné, ha felgyorsulná­nak a csatlakozásról szóló tárgya­lások és befejeződnének, még mielőtt lejár a brüsszeli bizottság mandá­tuma, azaz 1981 januárja előtt. Na­tali tárgyalópartnere, Freitas de Amaral külügyminiszter közölte: Portugália reméli, hogy 1983 elején a Közös Piac tagországává válhat. (Reuter) A Közös Piac összekötő irodát nyit Belgrádban, s az év őszétől lét­rehozzák Jugoszlávia és a Közös Piac együttműködési vegyesbizottsá­­gát — jelentette be a közlemény, amelyet Jenkins, a brüsszeli bizott­ság elnöke és Gyuranovics jugoszláv kormányfő tárgyalásait követően tet­tek közzé. A dokumentum többek között megállapítja, hogy az EGK Nagyarányú termeléscsökkentés az OPEC-ben? Állítólag több OPEC-tag akarja Kuvait példája nyomán a második negyedévben visszafogni az olajbá­nyászatot. A londoni Evening Stan­dard értesülései szerint Szaúd-Ará­­bia, Venezuela, az Egyesült Arab Emírségek, Katar is 25 százalékkal visszafogja április 1-től az olajter­melést. Ha a hír igaznak bizonyul, akkor az OPEC termelése 4—5 mil­lió barrellel esik vissza. A jelenlegi olajpiaci felesleget napi 1—3 mil­lió barrelra becsülik. Hírek szerint az USA szokatlan megállapodást javasol Szaúd-Ará­­biának: azt akarja, hogy Rijad vál­tozatlan magas szinten tartsa olaj­­termelését, hogy az USA folytat­hassa stratégiai készletének feltöl­tését. Ha a szaúdiak belemennek az ügybe, a normálisnak tekintett napi 8,5 millió barrelen felüli 1 milliót ezután az amerikai államnak adják el. Az USA hajlandó lenne elfogad­ni a feltételt, hogy például a stra­tégiai készleteket nem használják fel a világpiaci olajárak leszorításá­ra. Egyelőre az USA ilyen tartalé­kaiban csak 92 millió barrel olaj van, kevesebb, mint 2 heti olajim­port. Az eredeti elképzelések sze­rint 1989-ig a föld alatti olajtároló­kat 750 millió—1 milliárd barrel­re kellene feltölteni. (AP—DJ)

Next