Világgazdaság, 1983. május (15. évfolyam, 85/3584-105/3604. szám)
1983-05-03 / 85. (3584.) szám
, fAlk] Tenderek , EGYIPTOM — ÚTÉPÍTÉS ÉS , ÚTKARBANTARTÓ GÉPEK Téma: Útfenntartási és -rekonstrukciós terv (Road Maintenance and Restabilitation). Az előzetes szállítási felhívást a DFRE 77. (1981. április 30-i) száma közölte. Meghirdetendő szállítások: ' v— 15 különféle típusú berendelésből mintegy 300 tétel szállítása, ezek a rutinszerű útkarbantartáshoz szükségesek. A tengerdokumentumaok várhatóan 1983. szeptembertől szerezhetők be. —''•összesen mintegy 1100 kilométernyi útfelújítás, körülbelül 3 millió egyiptomi font értékben. Az első szakaszra (250 km) júniusban, a második szakaszra (400 km) 1984. elején, a hamadik szakaszra , 1985. elején írnak ki tendert; —a műhely- és laboratóriumi berendezések, a szakoktatás segítése; a tender júniusban várható; — műhelyberendezések, mérlegek, forgalomszámláló és adatfeldolgozó berendezések, a tender novemberben várható. Érdeklődés: Chairman, Roads and Bridges Authority," Kasr al Ain Street, Cairo, Egypt UGANDA — TÁVKÖZLÉSI "BERENDEZÉSEK Téma: Postai, és távközlési rekonstrukciós terv (Posts and Telecommunications Rehabilitation Project). , Meghirdetett szállítások: telefonkábelek és -csatlakozók városi hálózat számára; 100 komplett rádióhívó-garnitúra; 300 telexkészülék; 5000hagyományos telefonkészülék; ‘TÖDÖ ' mágneses telefonkészülék; 50 érmés telefonkészülék-garnitúra; ;200 titkári telefon és tápegység. Részletes ajánlati felhívás: Managing Director, Ugandan Posts and Telecommunications Corporation, P. o. Box 7171, Kampala, Uganda, tx.; 61027 dgsat.1 AZ ajánlati felhívás éra: 50 ezer ugandai shilling. járművek, berendezések, szolgáltatások. Érdeklődés: Chief Engineer (Thermal), Room No. 196, Water and Power Development Authority, WAPDA House, Labore, Pakistan. BÉNIN — MEZŐGAZDASÁGI VEGYSZEREK, JÁRMŰVEK ÉS MEZŐGÉPEK A kölcsön száma: 1314—BEN. Téma: Zou tartomány mezőgazdasági fejlesztési terve (Zou Province Rural Development Project). Meghirdetendő szállítások: műtrágyák és növényvédőszerek (körülbelül 41,3 millió USA-dollár értékben); járművek és mezőgépek (3,6 millió dollár). Érdeklődés: Monsieur B. Soudé, Directeur, CARDER, Bohicon, Province de Zou, Bénin. Kölcsönök Banglades 12 millió dollárt kapott a közigazgatás színvonalának emeléséhez. A program keretében oktatási eszközöket és programokat vásárolnak, továbbá modern személyi információs rendszert alakítanak ki. Kína összesen 80,3 millió dollárt kapott, az ország gabonamagtárának tekintett északkeleti Hejlungcsiang tartományban egy talajjavítási program kivitelezéséhez. A teljes költség mintegy 271 millió dollár, a terv célja, hogy a búza, a kukorica és a szójabab termelését évi 440 ezer tonnával növelve, csökkentse az ország élelmiszergabonahiányát. Egyiptom 38 millió dollárt kapott arra, hogy enyhítsen a szakképzett munkaerő hiányán az iparban és az építőiparban. 22 szakmunkástanuló intézetet létesítenek, öt városban modernizálják a tanoncképző központokat, és egy hatodik városban új szakmunkásképző iskolát létesítenek. Mexikó 115 millió dollárt kapott mezőgazdasági értékesítési rendszerének korszerűsítésére. Mind a fogyasztók, mind a termelők javát szolgálja a romló élelmiszerek be-zelésének'’ javítása ' és az alacsonyabb értékesítési költségek. Az összesen 227 millió dollárba kerülő program a maga nemében az első ilyen, amihez a Világbank kölcsönt adott Mexikónak. Pakisztán 16 millió dollárt kap az ország második legnagyobb városában, Lahore-ban a vízhálózat és a csatornarendszer bővítésére, a közvilágítás fejlesztésére. Pápua Új-Guinea 31 millió dollárt kapott az úthálózat és hidak rekonstrukciójára. Esős időszakban járhatatlan útszakaszokat tesznek egész éven járhatóvá. A Kuwait Fund 7 millió dolláros kölcsönnel vesz részt a programban. Portugália 40,3 millió dollár kölcsönt kapott, hogy 100—150 kis- és közepes méretű vállalat beruházásainak finanszírozását segíthesse, mindenekelőtt az élelmiszer-, a fafeldolgozó, a textil- és a villamosgépgyártó iparban. (World Bank News, 1983. április 21.) Und MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA 1 P- H ■.i.'VS.T w. f c-T'V'-.T; Prekvatifikációs felhívások INDIA — MŰTRÁGYAÜZEM FELSZERELÉSE - Téma: Bijaipuri — Madhya Profits h — műtrágyaterv (Bijaipur, Madhya Pradesh Fertilizer Project). Meghirdetendő szállítások: egy nitrogén-műtrágya kombinát (napi 1350 tonna kapacitású ammóniumüzem, két, egyenként napi 1135 tonna kapacitású karbaroidüzem és egyéb kisegítő létesítmények, például gőz- és energiaszolgáltatás, vízkezelés, anyagmozgatás stb.). A prekvalifikációs anyagot a következő címre kérik: Deputy General Manager (Tecnical), NationalFertilizers Limited, 20, Community Centre, East of Kailash, New Delhi 110Q65. India, tx.: nd—4073, tgr.: FERTNAT. A prekvalifikáció határideje: a hirdetés megjelenésétől (DFBE, 1983. április 16-tól) számított 45 napon belül. Előzetes szállítási felhívások PAKISZTÁN — SZÉNBÁNYÁSZATI BERENDEZÉSEK Téma: Szénipari engineering /Coal Engineering). Meghirdetett szállítások: energetikai célú szénbányászati fejlesztéshez szükséges műszaki segítség, n mainfi Értékes takarmányt készítenek a Győri Szeszgyár melléktermékéből az úgynevezett szeszmoslékból. Az idén már a gyárban keletkező teljes mennyiséget feldolgozzák, 70 százalékos sűrítményt — úgynevezett vinaszt — készítenek belőle. Ebből a takarmányozásra igen alkalmas fehérjedús anyagból évente 38—40 ezer tonnányit tudnak előállítani. TO4gim"fc Miért gyárt kerozint a DKV? A MALÉV hozzászólása A VILÁGGAZDASÁG, 1983. II. 17-i számában Miért gyárt kerozint a DKV? címmel cikk jelent meg. A cikk írója Dr. Rátosi Ernőre, a DKV (Dunai Kőolajipari Vállalat, Százhalombatta) vezérigazgatójára való hivatkozással egy sor, a MALÉV-et súlyosan elmarasztaló megállapítást tesz. A megállapítások többsége tendenciózusan ésérhítő és valótlan — írja a MALÉV gazdasági igazgatója. Hozzászólását az alábbiakban közöljük: 1. Az OKGT-vel, valamint a DKV- val és az OLAJTERV-vel is (ez utóbbi szerepére a későbbiekben visszatérek) rendkívül jó és korrekt kapcsolatunk van. Az OKGT és ezen belül először a KKV, majd a DKV precízen és pontosan, határidőre teljesítette ígéreteit, mindkét féle reaktív repülőgép-hajtóanyag (kerozin), a TSz—1, majd az RT gyártására vonatkozóan. 2. A reaktív hajtóanyag hazai gyártását nem a MALÉV, hanem az egész magyar polgári repülés számára kezdték meg, amelyben a MALÉV mintegy 60 százalékos fogyasztással szerepel. Az utóbbi években gondot okozott a megfelelő mennyiségű és ütemezésű reaktív üzemanyag beszerzése, és az import nagyobb részét (mint az a VILÁGGAZDASÁG említett cikkében is szerepel — a szerk.) csak csereügyletekkel lehetett biztosítani. A folyamatos repülés biztosítása céljából a hazai gyártás — a kiszolgáló szervezettől függetlenül — rendkívül fontos volt, és azt a MALÉV a partnerfogyasztókkal és a főhatóságokkal egyetértésben kezdeményezte. A hazai gyártás megvalósítása rendkívül nagy eredmény. 3. A DKV által gyártott RT minőségű kerozin nem jelent új választékot a magyar piacon. 1981. közepe óta az importból érkező kerozin is RT minőségű. Igaz, hogy az RT kerozin bizonyos paramétereiben jobb, mint a TSz—1, de ez semmiféle gazdasági előnyt nem jelent. Sem fajlagos fogyasztáscsökkenést, sem élettartamnövekedést nem eredményez. Az importból származó RT minőségű kerozin importáranem több a TSz—1 áránál A MALÉV számára meghatározott termelői ár — bár megjelölésében TSz—1-et tartalmaz — az importárhoz képest jelentős állami lefölözést takar, mely termelési árhoz képest a DKV — termelési költségeire való hivatkozással — még 10 százalékos emelést kér. A nyugati repülőterek egy hányadán az érvényes dollárkurzussal átszámolt és repülőgépbe töltött üzemanyag forintban ma már olcsóbb, mint a DKV által igényelt gyári paritású ár, amelyre természetesen még egy sor további költség (szállítás, tárolás, kiszolgálás) rakódik. (Egyes repülőterekenaz ár ma már a hazai termelői árnál is alacsonyabb). 4. Az RT minőségű üzemanyagot a nyugati légitársaságok ismerik és elfogadják. 1981 közepe óta RT minőségű üzemanyagot tankolnak a nyugati gépek Ferihegyen, évi mintegy 10 ezer tonna mennyiségben. Tehát ebben a formában létezik export már napjainkban is. A DKV által gyártott kerozin akkor RT minőségű, ha mindazon paramétereket eléri, amelyek az RT-re vonatkozó szovjet szabványban fennállnak. A gyári műbizonylat és a repülőtéri többszöri minőségi ellenőrzés és annak dokumentumai automatikusan biztosítják az üzemanyag felhasználását ,és ahhoz semmiféle nyugati bevizsgálás nem szükséges. Ha az RT-t a gyárból kiszállítják, mert megfelel a paramétereknek, úgy az tankolható lesz mind a szovjet, mind a nyugati gyártmányú repülőgépekbe. 5. A csővezeték előkészítésének határideje mindig is 1983. december 31-e volt. 1982-ről sosem volt szó. A csővezetékeket generálkivitelezőként az OLAJTERV Fővállalkozói Iroda építi, amely épp úgy az OKGT egyik vállalata, mint a DKV. A MALÉV biztosította a kivitelezés teljes anyagi konzekvenciáit,vagyis a mintegy 192 millió forintos beruházást saját fejlesztési alapjából finanszírozza — a szerk.) miután semmilyen más forrás nem kínálkozott rá, és hathatós segítséget nyújtott olyan feladatok megoldásában is, amely a fővállalkozó feladata és felelősségi köre lett volna, így például a MALÉV segítségével és bevonásával személyes tárgyalások, sőt vidéki utazások révén sikerült beszerezni a szivattyúkat, a csövet, sőt még OKGT-vállalaton belül is a fittingeket. így nem értjük a MALÉV elmarasztalását akkor, amikor a DKV előtt is ismert, hogy a csővezeték mint koncepció elfogadtatása sem volt egyszerű feladat. Dr. Vilmos Endre gazdasági fgazantó MALÉV Nem kívánjuk a MALÉV és a DKV jó kapcsolatát elrontani, de nehéz abba beletörődni, hogy — úgymond — tendenciózusan ferdítő, valótlan cikk jelent volna meg lapunkban a kerozinról. A hozzászólásból egyértelműen kiderül az, amit mi cikkünkben csak jelezni bátorkodtunk, nevezetesen, hogy a kerozin-beruházásról nem vállalati hatáskörben, nyereségorientált gondolatoktól vezérelve döntött a DKV, hiszen, mint írjuk, egy sor problémát kellett vállalnia, különösen a termék tisztaságát illetően. Mint a MALÉV mostani hozzászólásából kiderül, a hazai gyártást „a MALÉV ... a főhatóságokkal egyetértésben kezdeményezte”... Még mindig a viszonylag lényegtelen kifogásoknál maradva, a 3. ponttal kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy a VILÁGGAZDASÁG nem állította, hogy a DKV által gyártott kerozin új választékot jelentene a magyar piacon, az viszont cáfolhatatlan, hogy a DKV ez ideig nem gyártotta. Azt sem állítottuk, hogy a fajlagos fogyasztást befolyásolná a kerozin minősége, vagyis hogy RT, vagy TSz—1 minőségű-e, de egy teljesen kénmentesített, adalékolt, jobb kenési tulajdonságokkal rendelkező áru drágább kell, hogy legyen — legalábbis az ésszerűség ezt diktálja — mint „bizonyos paramétereiben” rosszabb társa. Az ésszerűség persze nem mindig jellemző a hazai árak kialakítására, s attól kétségtelenül meszsze vagyunk, hogy a versenyárrendszer elvei korlátozások nélkül érvényesülhessenek. Nem vagyunk hivatottak a két vállalat közötti árvita eldöntésére. Mindenesetre a Petroleum Economist brit szaklap adatai szerint januárban 307, februárban körülbelül 284 dollárba került a Jet fuel-nek nevezett repülőgép-hajtóanyag Észak-Nyugat- Európában élt paritáson, amire tehát a szárazföldi szállítás költségei rárakódnak. Az utóbbi időben árcsökkenés tapasztalható, de az említett februári átlagár még mindig magasabb, mint amennyit a DKV kap termékéért.. Akadémikus lenne a vita a világpiaci árakról — amelyeket különben az ingadozások kiszűrésére néhány hónapos késéssel veszünk át még az ideális versenyárrendszer kritériumai szerint is — hiszen a MALÉV költségvetési támogatást kap gazdálkodásához, s ennek összege magasabb kerozinár esetén értelemszerűen több lenne. Éppen erre való tekintettel döntött úgy a Pénzügyminisztérium javaslatára az Országos Anyag- és Árhivatal, hogy inkább alacsonyabban tartja a magyar RT minőségű kerozin árát, mégpedig úgy, hogy a szovjet TSz—1 minőséget veszi alapul, s cserébe valamilyen formában engednek az OKGT adóbefizetési kötelezettségéből. A költségvetést tehát így is, úgy is érinti az ügy. Az ár kialakításánál aligha az a döntő, hogy: „Egyes repülőtereken az ár ma már a hazai termelői árnál is alacsonyabb.” Ami a hozzászólás 4. pontját illeti, úgy véljük, hogy az exportot helyes megkülönböztetni a reexporttól, hiszen az 1981 közepe óta eladott RT minőségű üzemanyag, mint ,a hozzászólásból kiderül, a Szovjetunióból érkezett. Mindenesetre öröm számunkra, hogy a magyar gyártmányú RT minőségű kerozin exportjához nincs szükség hosszadalmas nyugati bevizsgálásra. A csővezeték elkészítésének szerződéses határideje ténykérdés, de nehéz megérteni, hogy ha egy terméket egy adott időpontban ugyancsak a szerződéses kötelezettségek betartásával késedelem nélkül kezdenek gyártani) miért állapodnak meg úgy az érdekeltek, hogy a szállítására szolgáló eszközök csak egy évvel ezután álljanak rendelkezésre. Attól, hogy a ferihegyi nagyberuházás felülvizsgálata során az illetékesek úgy döntöttek, hogy ezt a csővezetéket ne az állami nagyberuházás terhére építsék meg, még nem válik automatikusan a DKV, vagy az OKGT feladatává e létesítmény elkészítése és az anyagi terhek átvállalása. A MALÉV anyagi gondjait megértve is természetesnek tetszik, hogy „A MALÉV biztosította a kivitelezés teljes anyagi konzekvenciáit, miután semmilyen más forrás arra nem kínálkozott.. ”. Ez a más forrás a központi költségvetés lett volna az eredeti elképzelések szerint. Szabó Gábor Forrás: Statisztikai Flart Közlemények 1983. 2—3. szám. * január Az 1982. év 1983. jan. febr. az 1981. év az 1982. jan.—febr. %-ában %-ában SZOCIALISTA IPAR összes termelés volumen® a lotto termelési érték alapján 102,0 ~ 99,5 A foglalkoztatottak száma 98,0 97,3 Egy foglalkoztatottra jutó termelés a lotto termelési érték alapján összesen 104,1 102,3 egy órára 109,0 101,9 A foglalkoztatottak havi átlagbére 106,2 104,2 Értékesítés 101,8 97,5 Termelői árak 104,7 106,3 Építési-szerelési tevékenység 97,2 104,3 Egy foglalkoztatottra jutó építési-szerelési tevékenység 102,0 109,0 MEZŐGAZDASÁG A termékek értékesítés® összesen 108,0 107,5 SZÁLLÍTÁS Áruszállítás (árutonaskm) 97,1 106,8 Távolsági személyszállítás (utaskm) alapján 98,2 88,4 A LAKOSSÁG PÉNZBEVÉTELE összesen 108,1 108,8 FOGYASZTÓI ÁRINDEXEK Az összlakosságnál 106,9 108,4 KISKERESKEDELMI FORGALOM összesen 107,9 109,5 élelmiszerek, élvezeti cikkek 108,8 108,3 ruházati cikkek 102,4 105,7 vegyes iparcikkek 108,6 111,6 KÜLKERESKEDELMI FORGALOM (folyó áron) Behozatal 103,4 108,0 Kivitel 108,4 109,3 Megjelent a Külkereskedelmi Értesítő 6. és 7. száma A Külkereskedelmi Értesítő április 20-i keltezésű 6. száma tartalmazza a külkereskedelmi miniszter 3)1983. (Kk. É. 6.) KKM számú utasítását az áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok külkereskedelmi forgalmának engedélyezési rendjéről szóló 3/1977. (VII. 23.) KkM számú rendelet végrehajtásáról szóló 10977. (Kk. I. 14.) KkM számú utasítás módosításáról. Az utasítást a Magyar Közlöny 1977. évi 57. számában meghirdetett 31977. (VII. 23.) KkM számú rendelettel egységes szerkezetben teszik közzé. Az értesítő a személyi hírek között ismerteti a külkereskedelmi vállalatok 1982. évi újítási versenyében elért eredményekért kitüntetettek névsorát. Az április 23-i keltezésű 7. száma ismerteti a hazánk felszabadulásának 38. évfordulója alkalmából kitüntetett külkereskedelemi dolgozók névsorát. A Jogszabályok című rovat közli a külkereskedelmi miniszter 4 1983. (Kk.É. 7.) KkM számú utasítását az ifjúságról szóló 1971. évi IV. törvény, valamint az 1043/1971 (X. 2.) Korm. számú határozat végrehajtásáról szóló 10/1972. (Kk. E. 3.) KKM számú utasítás módosításáról. Ezen belül a 19. paragrafus módosul, vagyis munkaköri beosztására való tekintet nélkül fiatalnak számít minden olyan dolgozó, aki 35. életévét még nem töltötte be. A közlemények című rovatban pályázati felhívást tesznek közzé, amelynek alapján az UNIVERSAL Kft. Képviseleti Vállalat igazgatói munkakörére lehet pályázatot benyújtani. A SZOT munkavédelmi Továbbképző Intézet felsőfokú szakképesítési tagozataira szóló felvételi pályázat feltételeit is ismerteti az értesítő. A MAGYAR GAZDASÁG FONTOSABB JELZŐSZÁMAI 1983. MÁJUS 3. oda