Világgazdaság, 1985. október (17. évfolyam, 187/4190-209/4212. szám)
1985-10-01 / 187. (4190.) szám
2 n Wd 1985. OKTÓBER 1. Finnországrt • az ERA teljes jogú tagja akar lenni Finnország szeretne minél előbb az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) teljes jogú tagja lenni — az ezzel kapcsolatos kérelmet hamarosan a szervezet elé terjesztik — jelentette be a finn kormány szóvivője. Finnország több mint 20 éve társult tagja az EFTA- nak, s azt reméli, hogy a közös piaci csatlakozás miatt az EFTA- ról kilépő Portugália helyére léphet. A kérelem előterjesztése kapcsán kormányszóvivők úgy nyilatkoztak, hogy Finnország teljes jogú taggá válása nem érinti a szovjet— finn kereskedelmi kapcsolatokat, s Helsinkiben bíznak benne, hogy Finnország legnagyobb kereskedelmi partnerétől, a Szovjetuniótól továbbra is megkapja a vásárolni kívánt kőolajat, a beviteli kvóták változatlanok lesznek. (Reuter) Munkatársunktól: A hírügynökségi jelentések leszögezik, hogy Finnországnak teljes jogú taggá válása csupán formai kérdés, hiszen a szervezet társult tagjaként gyakorlatilag minden kereskedelmi jellegű kedvezményben részesül. Az EFTA — bár nem vámunió, s éppen ezért nincs is közös kereskedelmi politikája — rendszeresen egyezteti álláspontját a szervezethez tartozó országokkal, a társult tagokkal,, valamint a megfigyelői státussal rendelkező országokkal, a társuláson kívüli partnereivel is. Magyarország az EFTA- tagországokkal (Ausztria, Norvégia, Portugália, Svájc, Svédország, Izland bonyolítja le konvertibilis elszámolású kereskedelmének több mint egynegyedét. Az EFTA kereskedelempolitikai magatartása korrekt Magyarországgal szemben, sokkal közelebb ál a GATT-nak a nemzetközi kereskedelem liberalizálására vonatkozó állásfoglalásához, mint a Közös Piacé, amelynek kereskedelempolitikája inkább tartalmaz protekcionista és diszkriminatív elemeket. Finnország 1975-ben szabadkereskedelmi megállapodást kötött Magyarországgal, amely kiterjed valamennyi iparcikkre, valamint a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek túlnyomó részére, mintegy 85 százalékára. NEMZETKÖZÖSSÉGI PÉNZÜGYI ÉRTEKEZLET AZ IMF KÖZGYŰLÉSE ELŐTT Háromnapos tanácskozást tartamak a Maldiv-szigeteken az egykori brit befolyási területeket törörítő Nemzetiközösség 49 országának pénzügyminiszterei. Az értekezlet fő célja, hogy közös stratégiát dolgozzanak ki a hétvégén Szöulban sorra kerülő IMF- és Világbank-közgyűlésre. A Nemzetközösség titkársága által a világgazdaság helyzetéről készített vitaanyag a pénzügyi rendszer ingatag pontjai között különösen a protekcionizmust és a világkereskedelem súlyos egyensúlyzavarait emeli ki. Az ülés várhatóan bírálja az IMF-et, azt kifogásolja, hogy nem tesz eleget a fejlődő világért. A titkársági dokumentum Afrika súlyos problémáira hívja fel a figyelmet. A kontinensen 1985 elején 21, összesen 194 millió lakosú országban nem volt elegendő élelmiszer, s egyes afrikai országok adóssággondjai súlyosabbak, mint a reflektorfénybe állított latinamerikai , államokéi — hangoztatja a vitaanyag. (Reuter) DÉL-AFRIKAI ÜZLETEMBEREK POLITIKAI REFORMOKAT SÜRGETNEK Politikai reformokat sürgettek Botha elnöktől vezető dél-afrikai ■ üzletemberek, ötven dél-afrikai és mwitisiacionáns^tatgistanailít iátöetői felszólították Bothát, hogy gyorsítsa fel azapartheid enyhítését célzó reformokat, s, kezdjen „hatalommegosztást’’ 'tárgyalásokat az ország fekete bőrű többségi lakosságának vezetőivel. „Mint Dél-Afrika és a dél-afrikai nép jólétének elkötelezettjei, mi,, ■ üzletemberek mélységesen aggódunk a jelenlegi helyzet miatt” — így a kiáltvány. Sürgették Bóthát: hagyjon fel a fajok elkülönítésének gyakorlatával, tárgyaljon a feketék vezetőjével, adjon. .teljes ..állampolgárságot minden feketének, adjon politikai jogokat a bebörtönzötteknek. „Meg kell változtatnunk a jelenlegi helyzetet, amelyben a fekete közösség úgy tartja, hogy az üzleti élet a pretoriai kormány jobbkeze, s vele dicstelen szövetségben cselekszik. A nagyvállalatoknak egyértelművé kell tenniük, hogy voltaképpen milyen álláspontot is képviselnek” — áll a szövegben a kiáltvány indoklásaként. (Reuter) 4Bs. A Moszkvában hétfőn kezdődött török gazdasági napok kapcsán a Szovjetunióba utazott a török pénzügyminiszter. Megbeszélésein várhatóan szó lesz majd arról is, miként tudnak török vállalatok bekapcsolódni szovjet beruházásokba és a harmadik piaci együttműködésbe. Jelentősen bővül a török—kínai kereskedelmi forgalom, az idei év eddig eltelt időszakában elérte a 100 millió dollárt, míg 1980-ban alig haladta meg a 2 milliót. A forgalom 1981-től ugrásszerűen nőtt, 1984-ben pedig már 48milliárd dolláron felül volt.f® Az amerikai munkások heti átlagbére reálértékben 0,5 százalékkal növekedett augusztusban, míg júliusban 0,6 százalékkal csökkent. A munkaügyi minisztérium jelentése szerint tavaly augusztus óta a reálbérek 0.4 százalékkal csökkentek. A mexikói kormány valutatakarékossági megfontolásból betiltotta 311 luxuscikk importját. A tilalomlistán többek között borok, sörök, tömény szeszes italok, parfümök, porcelántárgyak, egyes élelmiszerek, kávé, elektronikus eszközök szerepelnek. . Kínában a magánvállalkozások száma az év végére megközelítheti a 10 milliót — közölte a kínai sta■atisztikai hivatal. A főleg kiskereskedőket, kisiparosokat tömörítő vállalkozások száma 1980-ban még csak 686 ezer volt, a növekedés ehhez képest 14,5-szeres. A svájci ipari termelés az idei év második negyedében 6 százalékkal növekedett az első negyedévi 7 százalékos csökkenés után. A szakértők szerint 1985 harmadik negyedében az ipari termelés szintén növekedni fog a, lassan, de folyamatosan bővülő külföldi és az élénkebben növekvő belföldi keresletnek köszönhetően. JELNÍTI : A Dél-Afrika adósságának átütemezésével kapcsolatos tárgyalásokon való közvetítéssel Leutchlert, a svájci, jegybank volt elnökét bízták meg. Október közepén kezd megbeszéléseket az országnak hitelező 29 legfontosabb bank képviselőjével. Az American Airlines légitársaságnak 1,5 millió dollár büntetést kell befizetnie az államkasszába azért, mert megsértette a repülőgépek karbantartásával kapcsolatos biztonsági előírásokat. Ilyen nagy összegű büntetést eddig még egyetlen légitársaságra sem vetettek ki az Egyesült Államokban. Az aszály csökkenti a kubai cukortermelést Kubában a jövő évi cukortermelés az aszály miatt csaknem egymillió tonnával, 12 százalékkal lesz kisebb a tervezettnél — jelentette ki egy a kubai televízió által közvetített beszédében Fidel Castro. Kubában az idén mintegy 8 millió tonna cukrot termeltek. Ez az ország legfőbb exportterméke, a devizabevételek mintegy 75 százalékát adja. Az ország meteorológiai intézete szerint azidén az átlagosnál 13 százalékkal kevesebb eső esett. A kubai elnök ismét szóba hozta azt a javaslatát, hogy Latin-Amerika szüntesse be 330 milliárd dollárnyi adósságának törlesztését. ..A térségből kiáramlik a pénz, s így semmit sem lehet tenni a 110 millió munkanélküli, illetve alulfoglalkoztatott tragédiája ellen” — mondta. (Reuter) Kuelisz kormányszíra költségvetési indítványa Szigorú költségvetési javaslatot terjeszt az olasz parlament elé Craxi miniszterelnök kormánya, s bár a tervek szerint az adóterhek némileg enyhülnek, jövőre olyan szolgáltatásokért is fizetni kell majd, amelyek eddig gyakorlatilag ingyenesek voltak. Goma pénzügyminiszter sajtókonferencián vázolta a költségvetési javaslatot, amely elsősorban a társadalombiztosítási rendszert és az egészségügyi ellátást érinti, s tervbe veszi az oktatási költségek, a közlekedési és közszolgáltatási díjtételek emelését. A társadalombiztosítási kiadások megnyirbálása 8,75 ezer milliárd lírát takarít meg a költségvetés számára, de jövőre még így is 110 ezer milliárd lírára növekszik a költségvetési deficit az idén várható 106,7 ezer milliárd líráról. Azoknak, akiknek az évi jövedelme 5 millió líra alatt van, továbbra is ingyenesek lesznek a gyógyászati szolgáltatások, a többieknek azonban fizetniük kell majd értük, a fizetésük nagyságától függően. Csökkentik a családoknak nyújtott segélyeket is, a nyugdíjakat pedig az eddigi négy helyett várhatóan csak két alkalommal emelik ,automatikusan. , A buszjegyek ára várhatóan 50 százalékkal, a vonatjegyeké pedig 20 százalékkal emelkedik. Valószínűleg teljesen megszüntetik a szegényebb családoknak a telefon- és a villanyszámlák kifizetésére nyújtott kedvezményeket is. Ezektől az intézkedésektől azt várják Rómában, hogy sikerül gátat vetni a költségvetési deficit emelkedésének, s egyúttal mérséklődik az infláció a jelenlegi éves szinten mért 8—9 százalékról. A nemzeti össztermék (GNP) jövőre várhatóan 2,5—3 százalékkal gyarapszik az idei 2,4 százalékos növekedési ütemmel szemben. (AP—DJ, Reuter) Kína Renault gépkocsikat vásárol Kína 1000 személygépkocsit — RIS-as Sedan modellt és kombi kocsikat — rendelt a francia Renault cégtől — közölte a cég szóvivője. Ezzel és a korábbi megrendelésekkel együtt Kína összesen 1403 személygépkocsit vásárol az idén a francia konszerntől, s hasonló nagyságrendű üzletet kötött még az év elején a Peugeot és a Citroen cégekkel is. (AP—DJ) Repüljön a SWISSAIR gépeivel Japánba! Hetente négy járat! Szombatonként Zürich—Bombay—Tokió expressz-járat közvetlen csatlakozással Budapestről. © © JpF SVÁJCI LÉGITÁRSASÁG CIAIKCflN’ C 3 Bpest' V” Kristóf tér 7~8 MgE Telefon: 172-500, 172-900 VILÁGGAZDASÁG Lengyel-japán autógyártási tárgyalások A varsói FSO személyautógyár fejlesztésében való japán részvételről folytattak újabb tárgyalásokat lengyel illetékesek a japán ipar és kereskedelem képviselőivel — adta hírül hétfőn a Zycie Warszawy című lengyel napilap. A varsói gyár és a lengyel személyautógyárakat tömörítő cég igazgatóit Tokióban fogadtáka japán külkereskedelmi és ipari minisztériumban, valamint a japán export-import bankban. A tárgyalásokon az FSO fejlesztésében való lengyel—japán autóipari együttműködésről és a vállalkozás pénzügyi feltételeiről volt szó. Egy hónappal ezelőtt Varsóban járt Ohara Szakae, a Daihatsu elnöke, aki tárgyalásokat folytatott Zbigniew Szalajda miniszterelnökhelyettessel, Janusz Maciejewski kohászati és gépipari miniszterrel és a varsói személyautógyár vezetőivel. Lengyelországban nemrég kormányszintű döntést hoztak az autógyártás korszerűsítéséről, mindenekelőtt a varsói személyautógyár modernizálásáról. Az FSO-ban a tervek szerint abbahagyják a Fiat 125p-k immár licenc nélküli és elavult utódainak gyártását, sőt ez a sors fenyegeti a Polimereket .is Ha ugyanis nem sikerül ezeket a modelleket egy-két éven belül lényegesen korszerűsíteni, úgy az anyaggazdálkodási hivatal betiltja a gyártásukat. (MTI) NAGYSZABÁSÚ KÍNAI GÁZPROGRAM - KÜLFÖLDI KÖZREMŰKÖDŐKKEL Kína minden korábbinál nagyobb horderejű megállapodást írt alá külföldi cégekkel a kontinentális talapzatból való földgázkitermelésről. A China National Offshore Oil Corp (CNOOC) közleményben jelentette be: két külföldi céggel szerződést kötött, amely szerint 1992-től kezdődően húsz éven át évi 3,25 milliárd köbméter földgázt fognak közösen kitermelni egy, a Hajnan-szigettől délre levő lelőhelyről. „Ez lesz az első művelés alá vont nagyobb gázmező azóta, hogy Kína külföldi cégeket is bevon a kontinentális talapzat olaj- és gázkincsének kiaknázásába” — olvasható a közleményben. A program célja az ország szűkös energiahelyzetének javítása, közelebbről pedig a déli Kuangtung tartomány iparvállalatainak jobb ellátása. A szerződést aláíró egyik külföldi cég az amerikai Atlantic Richfield (ARCO), a másik a kuvaiti Santa Fe Minerals (Asia) Ltd, az amerikai Santa Fe International Corp leányvállalata. Ezek már 1982-ben konzorciumot alakítottak a CNOOC-vel, s a mostani megállapodásban arról döntöttek, hogy 500 millió dollárt invesztálnak a földgázkitermelésbe. Az összeg 51 százalékát a kínai vállalat adja, 34 százalékát, illetve 15 százalékát pedig az ARCO és a Santa Fe. A program keretében felépítenek egy fúróplatformot, tíz termelőkutat alakítanak ki, s 96 kilométer tenger alatti vezetéket fektetnek le, amelyen át a gáz eljut majd Hajnan szigetére. A CNOOC egyik leányvállalatának feladata lesz a vezeték folytatása a szárazföldre, elsősorban két fontos város, Kanton és Sencsen irányában, ahol a gáz 75 százalékát erőművekben hasznosítják majd, a többit pedig műtrágyagyárakban. A tervek szerint 1939. július 1-én kell megindulnia a gáz kitermelésének a szóban forgó lelőhelyről, s az említett éves termelőkapacitást három évvel később érik el. (Reuter) A KÍNAI KÜLÖNLEGES ÖVEZETEK ELSŐ FÉLÉVI EXPORTEREDMÉNYE Kína négy különleges gazdasági övezetéből összesen 350 millió dollár értékben exportáltak az idei első félévben — jelentette az Új Kína hírügynökség, korábbi öszszehasonlító adatokat azonban nem hozott nyilvánosságra. Az angol nyelvű Beijing Review hetilap szerint a négy övezetben együttesen több mint négyszáz szerződést kötöttek külföldi cégekkel az első hat hónap folyamán. A különleges gazdasági övezetekből egyébként három — Sencsen, Csuhaj és Santu — a déli Kuangtung tartományban van, a negyedik — Hsziamen — pedig a délkeleti Fucsien tartományban. A külföldi tőke becsalogatásának ösztönzése végett 1979-ben és 1980- ban létrehozott övezetek az utóbbi időben megszaporodott belső bírálatok szerint nem állítanak elő megfelelő mennyiségű exportálható árut. A legfelsőbb vezetés azonban támogatja az övezetek működését, s így tesz az ország tényleges vezetője, Teng Hsziao-ping is, bár azt is hangsúlyozza, hogy egyelőre csak kísérletről van szó. Kínának égető szüksége van a valutabevételek növelésére, ezért a következő, 1986—90-es ötéves terv nagy hangsúlyt helyez az exportra való termelés bővítésére. (AP—DJ) Elkészültek az első Kínában gyártott amerikai dzsipek Kína legnagyobb dzsipgyártó üzemében legördültek a szerelőszalagról a Beijing Jeep Corporation kínai-amerikai közös vállalkozás égisze alatt gyártott első Cherbkee típusú dzsipek, amelyek jelenleg a legkorszerűbb Kínában készülő járművek ebben a kategóriában. .A A részegységeket majdnem teljes egészében az amerikai partnertől, az American Motors Corporationtől (AMC) importálják. A négykerékmeghajtású, kis fogyasztású dzsipből ezidén várhatóan 750-et szerelnek össze Pekingben. A gyártókapacitás 1990-ben eléri majd a 40 ezret, s abból 10 ezret már exportálni is szeretnének Ázsiába és Afrikába. A következő három év során fokozatosan növekedni fog a helyben gyártott alkatrészek aránya is. Az USA negyedik legnagyobb autógyártója, az AMC 30 százalékban részesedik a közös vállalkozásban, 1933-ban 16 millió dollárt fektetett be az összeszerelőüzem felépítésébe. A Cherokeet ezenkívül csak az USA-ban gyártják. Kínai ára 15 500 dollárnak megfelelő összeg, szemben az ugyancsak a pekingi gyárban készülő helyi modell 4800 dolláros árával. Az első példányok átadása alkalmából rendezett ünnepségre meghívták a Reuter pekingi tudósítóját is, akinek felkeltették a figyelmét a gyár 4 ezer dolgozóját buzdító kínai és angol nyelvű feliratok: „Az idő pénz, a hatékonyság a túlélés záloga” vagy „Szívesen fogadjuk külföldi és hazai vendégeink útmutatásait”. (Reuter) IttASSEH Kladja a Magyar Kereskedelmi Kamara -}■ V*' ^ Felelős^ kladé- Wattbelmer Andor Igazgató ITff w mn m omE an r* °^v'' s etetési m év 5400 * Előfizethetik a magyar közéletek fvéllala A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA "8ve,i,m”e’®k Intézmények) MAPI KIADVÁNYA bármely postahivatalnál és a Posta Központi Hírlap íródénál (postacím: Budapest Megjelenik eetenlííni 6016. V- 14”el n4dótól**? közvetlenöl ,. . .. ,CTUDU ',osv O KHI 215-96162 Déns-oszerkesrlo■ GYULAI ISTVÁN forgalmi telzSszófiro Főszerkesztő helyettes: VÁJNA JÁNOS és _ . DANKÓ ÁDÁM 7102/009 - Szorít© Nyomde Bpest Felelős vezető* Vágó Sándorné Szerkesztőség: Bp. V. Dorottya u 6. IV.o. Nyomta* Szikro bonyvmda Budapest Postacím: Budapest. Pf. 534. 1397 Felelős vezető: Csendes Zoltán Telefon 1 184 055 HU ISSN 0042 6148