Világgazdaság, 1985. október (17. évfolyam, 187/4190-209/4212. szám)

1985-10-01 / 187. (4190.) szám

2 n Wd 1985. OKTÓBER 1. Finnország­­r­t • az ER­A teljes jogú tagja akar lenni Finnország szeretne minél előbb az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) teljes jogú tagja lenni — az ezzel kapcsolatos kérel­met hamarosan a szervezet elé ter­jesztik — jelentette be a finn kor­mány szóvivője. Finnország több mint 20 éve társult tagja az EFTA- nak, s azt reméli, hogy a közös piaci csatlakozás miatt az EFTA- r­ól kilépő Portugália helyére lép­het. A kérelem előterjesztése kap­csán kormányszóvivők úgy nyilat­koztak, hogy Finnország teljes jogú taggá válása nem érinti a szovjet— finn kereskedelmi kapcsolatokat, s Helsinkiben bíznak benne, hogy Finnország legnagyobb kereskedel­mi partnerétől, a Szovjetuniótól to­vábbra is megkapja a vásárolni kívánt kőolajat, a beviteli kvóták változatlanok lesznek. (Reuter) Munkatársunktól: A hírügynökségi jelentések leszö­gezik, hogy Finnországnak teljes jo­gú taggá válása csupán formai kér­dés, hiszen a szervezet társult tag­jaként gyakorlatilag minden keres­kedelmi jellegű kedvezményben ré­szesül. Az EFTA — bár nem vám­unió, s éppen ezért nincs is közös kereskedelmi politikája — rendsze­resen egyezteti álláspontját a szer­vezethez tartozó országokkal, a tár­sult tagokkal,, valamint a megfi­gyelői státussal rendelkező orszá­gokkal, a társuláson kívüli partne­reivel is. Magyarország az EFTA- tagországokkal (Ausztria, Norvégia, Portugália, Svájc, Svédország, Iz­land­ bonyolítja le konvertibilis el­számolású kereskedelmének több mint egynegyedét. Az EFTA keres­kedelempolitikai magatartása kor­rekt Magyarországgal szemben, sok­kal közelebb ál a GATT-nak a nemzetközi kereskedelem liberali­zálására vonatkozó állásfoglalásá­­hoz, mint a Közös Piacé, amelynek kereskedelempolitikája inkább tar­talmaz protekcionista és diszkrimi­natív elemeket. Finnország 1975-ben szabadkeres­kedelmi megállapodást kötött Ma­gyarországgal, amely kiterjed vala­mennyi iparcikkre, valamint a me­zőgazdasági és élelmiszeripari ter­mékek túlnyomó részére, mintegy 85 százalékára. NEMZETKÖZÖSSÉGI PÉNZÜGYI ÉRTEKEZLET AZ IMF KÖZGYŰLÉSE ELŐTT Háromnapos tanácskozást tarta­ma­k a Maldiv-szigeteken az egy­kori brit befolyási területeket tör­­örítő Nemzetiközösség 49 orszá­gának pénzügyminiszterei. Az érte­kezlet fő célja, hogy közös straté­giát dolgozzanak ki a hétvégén Szöulban sorra kerülő IMF- és Vi­lágbank-közgyűlésre. A Nemzetkö­zösség titkársága által a világgaz­daság helyzetéről­ készített vita­anyag a pénzügyi rendszer inga­tag pontjai között különösen a protekcionizmust és a világkeres­kedelem súlyos egyensúlyzavarait emeli ki. Az ülés várhatóan bírál­ja az IMF-et, azt kifogásolja, hogy nem tesz­ eleget a fejlődő világért. A titkársági dokumentum Afrika súlyos problémáira hívja fel a fi­gyelmet. A kontinensen 1985 elején 21, összesen 194 millió lakosú or­szágban nem volt elegendő élel­miszer, s egyes afrikai országok adóssággondjai súlyosabbak, mint a reflektorfénybe állított latin­­amerikai , államokéi — hangoztat­ja a vitaanyag. (Reuter) DÉL-AFRIKAI ÜZLETEMBEREK POLITIKAI REFORMOKAT SÜRGETNEK Politikai reformokat sürgettek Botha elnöktől vezető dél-afrikai ■ üzletemberek, ötven dél-afrikai és­­ mwitisiacionán­s^tatgistan­ailít iátöe­­tői felszólították Bothát, hogy gyor­sítsa fel az­­apartheid enyhítését célzó reformokat, s, kezdjen „hata­lommegosztást’’ 'tárgyalásokat az or­szág fekete bőrű többségi lakossá­gának vezetőivel. „Mint Dél-Afrika és a dél-afrikai nép jólétének el­kötelezettjei, mi,, ■ üzletemberek mélységesen aggódunk a jelenlegi helyzet m­­iatt” — így a kiáltvány. Sürgették Bóthát: hagyjon fel a fajok elkülönítésének gyakorlatá­val, tárgyaljon a feketék vezetőj­ével,­­ adjon. .teljes ..állampolgárságot minden feketének, adjon politikai jogokat a bebörtönzötteknek. „Meg kell változtatnunk a jelenlegi hely­zetet, amelyben a fekete közösség úgy tartja, hogy az üzleti élet a pretoriai kormány jobbkeze, s vele dicstelen szövetségben cselekszik. A nagyvállalatoknak egyértelmű­vé kell tenniük, hogy voltaképpen milyen álláspontot is képviselnek” — áll a szövegben a kiáltvány indoklásaként. (Reuter) 4Bs. A Moszkvában hétfőn kezdődött török gazdasági napok kapcsán a Szovjetunióba utazott a török pénzügyminiszter. Megbeszélésein várhatóan szó lesz majd arról is, miként tudnak török vállalatok be­kapcsolódni szovjet beruházásokba és a harmadik piaci együttműkö­désbe. Jelentősen bővül a török—kí­nai kereskedelmi forgalom, az idei év eddig eltelt időszakában elérte a 100 millió dollárt, míg 1980-ban alig haladta meg a 2 milliót. A forgalom 1981-től ugrásszerűen nőtt, 1984-ben pedig már 48­­mil­liárd dolláron felül volt.­­f® Az amerikai munkások heti át­lagbére reálértékben 0,5 százalék­kal növekedett augusztusban, míg júliusban 0,6 százalékkal csö­kkent. A munkaügyi minisztérium jelen­tése szerint tavaly augusztus óta a reálbérek 0­.4 százalékkal csök­kentek. A mexikói kormány valutataka­rékossági megfontolásból betiltotta 311 luxuscikk importját. A tilalom­listán többek között borok, sörök, tö­mény szeszes italok, parfümök, por­celántárgyak, egyes élelmiszerek, ká­vé, elektronikus eszközök szerepel­nek. . Kínában a magánvállalkozások száma az év végére megközelítheti a 10 milliót — közölte a kínai sta­­■­a­tisztikai hivatal. A főleg kiskeres­kedőket, kisiparosokat tömörítő vál­lalkozások száma 1980-ban még csak 686 ezer volt, a növekedés ehhez ké­pest 14,5-szeres. A svájci ipari termelés az idei év második negyedében 6 százalék­kal növekedett az első negyedévi 7 százalékos csökkenés után. A szakértők szerint 1985 harmadik­­ negyedében az ipari termelés szin­tén növekedni fog a, lassan, de fo­lyamatosan bővülő külföldi és az élénkebben növekvő belföldi keres­letnek köszönhetően. JELN­ÍTI : A Dél-Afrika adósságának átüte­mezésével kapcsolatos tárgyalásokon való közvetítéssel Leutchlert, a svájci, jegybank volt elnökét bízták meg. Október közepén kezd megbe­széléseket az országnak hitelező 29 legfontosabb bank képviselőjével. Az American Airlines légitár­saságnak 1,5 millió dollár bünte­tést kell befizetnie az államkasszá­ba azért, mert megsértette a re­pülőgépek karbantartásával kap­csolatos biztonsági előírásokat. Ilyen nagy összegű büntetést eddig még egyetlen légitársaságra sem vetettek ki az Egyesült Államok­ban. Az aszály csökkenti a kubai cukortermelést Kubában a jövő évi cukortermelés az aszály miatt csaknem egymillió tonnával, 12 százalékkal lesz kisebb a tervezettnél — jelentette ki egy a kubai televízió által közvetített beszédében Fidel Castro. Kubában az idén mintegy 8 millió tonna cuk­rot termeltek. Ez az ország leg­főbb exportterméke, a devizabevé­telek mintegy 75 százalékát adja. Az ország meteorológiai intézete szerint az­­idén az átlagosnál 13 százalékkal kevesebb eső esett. A kubai elnök ismét szóba hozta azt a javaslatát, hogy Latin-Amerika szüntesse be 330 milliárd dollárnyi adósságának törlesztését. ..A térség­ből kiáramlik a pénz, s így semmit sem lehet tenni a 110 millió mun­kanélküli, illetve alulfoglalkozta­­tott tragédiája ellen” — mondta. (Reuter) Ku­elisz kormány­szí­­ra k­öltségvetési indítványa Szigorú költségvetési javaslatot terjeszt az olasz parlament elé Craxi miniszterelnök kormánya, s bár a tervek szerint az adóterhek némileg enyhülnek, jövőre olyan szolgáltatásokért is fizetni kell majd, amelyek edd­ig gyakorlatilag ingyenesek voltak. Gom­a pénzügy­miniszter sajtókonferencián vázol­ta a költségvetési javaslatot, amely elsősorban a társadalombiztosítási rendszert és az egészségügyi ellá­tást érinti, s tervbe veszi az okta­tási költségek, a közlekedési és közszolgáltatási díjtételek emelését. A társadalombiztosítási kiadások megnyirbálása 8,75 ezer milliárd lírát takarít meg a költségvetés számára, de jövőre még így is 110 ezer milliárd lírára növekszik a költségvetési deficit az idén vár­ható 106,7 ezer milliárd líráról. Azoknak, akiknek az évi jövedel­me 5 millió líra alatt van, tovább­ra is ingyenesek lesznek a gyó­gyászati szolgáltatások, a többiek­nek azonban fizetniük kell majd értük, a fizetésük na­gyságától füg­gően. Csökkentik a családoknak nyújtott segélyeket is, a nyugdíja­kat pedig az eddigi négy helyett várhatóan csak­ két alkalommal emelik ,automatikusan. , A buszjegyek ára várhatóan 50 százalékkal, a vonatjegyeké pedig 20 százalékkal emelkedik. Valószí­nűleg telj­esen megszüntetik a sze­gényebb családoknak a telefon- és a villanyszámlák kifizetésére nyúj­tott kedvezményeket is. Ezektől az intézkedésektől azt várják Rómában, hogy sikerül gá­tat vetni a költségvetési deficit emelkedésének, s egyúttal mérsék­lődik az infláció a jelenlegi éves szinten mért 8—9 százalékról. A nemzeti össztermék (GNP) jövő­re várhatóan 2,5—3 százalékkal gyarapszik az idei 2,4 százalékos növekedési ütemmel szemben. (AP—DJ, Reuter) Kína Renault gépkocsikat vásárol Kína 1000 személygépkocsit — R­IS-as Sedan modellt és kombi kocsikat — rendelt a francia Re­nault cégtől — közölte a cég szóvi­vője. Ezzel és a korábbi megren­delésekkel együtt Kína összesen 1403 személygépkocsit vásárol az idén a francia konszerntől, s ha­sonló nagyságrendű üzletet kötött még az év elején a Peugeot és a Citroen cégekkel is. (AP—DJ) Repüljön a SWISSAIR gépeivel Japánba! Hetente négy járat! Szombatonként Zürich—Bombay—T­okió expressz-járat közvetlen csatlakozással Budapestről. © © JpF SVÁJCI LÉGITÁRSASÁG CIAIKCflN­’ C 3 Bpest' V” Kristóf tér 7~8­ MgE Telefon: 172-5­00, 172-900 VILÁGGAZDASÁG Lengyel-japán autógyártási tárgyalások A varsói FSO személyautógyár fejlesztésében való japán részvétel­ről folytattak újabb tárgyalásokat lengyel illetékesek a japán ipar és kereskedelem képviselőivel — adta hírül hétfőn a Zycie Warszawy című lengyel napilap. A varsói gyár és a lengyel személyautógyárakat tömö­­­rítő cég igazgatóit Tokióban fogad­ták­­a japán külkereskedelmi és ipari minisztériumban, valamint a japán export-import bankban. A tárgyalásokon az FSO fejlesztésé­ben való lengyel—japán autóipari együttműködésről és a vállalkozás pénzügyi feltételeiről volt szó. Egy hónappal ezelőtt Varsóban járt Ohara Szakae, a Daihatsu el­nöke, aki tárgyalásokat folytatott Zbigniew Szalajda miniszterelnök­helyettessel, Janusz Maciejewski kohászati és gépipari miniszterrel és a varsói személyautógyár veze­tőivel. Lengyelországban nemrég kor­mányszintű döntést hoztak az autó­gyártás korszerűsítéséről, minde­nekelőtt a varsói személyautógyár modernizálásáról. Az FSO-ban a tervek szerint abbahagyják a Fiat 125p-k immár licenc nélküli és el­avult utódainak gyártását, sőt ez a sors fenyegeti a Polimereket .is Ha ugyanis nem sikerül ezeket a mo­delleket egy-két éven belül lénye­gesen korszerűsíteni, úgy az anyag­gazdálkodási hivatal betiltja a gyártásukat. (MTI) NAGYSZABÁSÚ KÍNAI GÁZPROGRAM - KÜLFÖLDI KÖZREMŰKÖDŐKKEL Kína minden korábbinál na­gyobb horderejű megállapodást írt­ alá külföldi cégekkel a kontinen­tális talapzatból való földgázkiter­melésről. A China National Off­­shore Oil Corp (CNOOC) közle­ményben jelentette be: két kül­földi céggel szerződést kötött, amely szerint 1992-től kezdődően húsz éven át évi 3,25 milliárd köbméter földgázt fognak közösen kiter­melni egy, a Hajnan-szigettől délre levő lelőhelyről. „Ez lesz az első művelés alá vont nagyobb gáz­mező azóta, hogy Kína külföldi cégeket is bevon a kontinentális talapzat olaj- és gázkincsének ki­aknázásába” — olvasható a közle­ményben. A program célja az or­szág szűkös energiahelyzetének ja­vítása, közelebbről pedig a déli Kuangtung tartomány iparvállala­tainak jobb ellátása. A szerződést aláíró egyik kül­földi cég az amerikai Atlantic Richfield (ARCO), a másik a ku­vaiti Santa Fe Minerals (Asia) Ltd, az amerikai Santa Fe International Corp leányvállalata. Ezek már 1982-ben konzorciumot alakítottak a CNOOC-vel, s a mostani meg­állapodásban arról döntöttek, hogy 500 millió dollárt invesztálnak a földgázkitermelésbe. Az összeg 51 százalékát a kínai vállalat adja, 34 százalékát, illetve 15 százalékát pedig az ARCO és a Santa Fe. A program keretében felépítenek egy fúróplatformot, tíz termelőkutat alakítanak ki, s 96 kilométer ten­ger alatti vezetéket fektetnek le, amelyen át a gáz eljut majd Haj­­nan szigetére. A CNOOC egyik leányvállalatának feladata lesz a vezeték folytatása a szárazföldre, elsősorban két fontos város, Kan­ton és Sencsen irányában, ahol a gáz 75 százalékát erőművekben hasznosítják majd, a többit pedig műtrágyagyárakban. A tervek sze­rint 1939. július 1-én kell megin­dulnia a gáz kitermelésének a szó­ban forgó lelőhelyről, s az említett éves termelőkapacitást három év­vel később érik el. (Reuter) A KÍNAI KÜLÖNLEGES ÖVEZETEK ELSŐ FÉLÉVI EXPORTEREDMÉNYE Kína négy különleges gazdasági övezetéből összesen 350 millió dol­lár értékben exportáltak az idei első félévben — jelentette az Új Kína hírügynökség, korábbi ösz­­szehasonlító adatokat azonban nem hozott nyilvánosságra. Az an­gol nyelvű Beijing Review hetilap szerint a négy övezetben együt­tesen több mint négyszáz szerző­dést kötöttek külföldi cégekkel az első hat hónap folyamán. A külön­leges gazdasági övezetekből egyéb­ként három — Sencsen, Csuhaj és Santu — a déli Kuangtung tarto­mányban van, a negyedik — Hsziamen — pedig a délkeleti Fu­­csien tartományban. A külföldi tőke becsalogatásának ösztönzése végett 1979-ben és 19­80- ban létrehozott­ övezetek az utóbbi időben megszaporodott belső bírá­latok szerint nem állítanak elő megfelelő mennyiségű exportálható árut. A legfelsőbb vezetés azonban támogatja az övezetek működését, s így tesz az ország tényleges ve­zetője, Teng Hsziao-ping is, bár azt is hangsúlyozza, hogy egyelőre csak kísérletről van szó. Kínának égető szüksége van a valutabevé­telek növelésére, ezért a következő, 1986—90-es ötéves terv nagy hang­súlyt helyez az exportra való ter­melés bővítésére. (AP—DJ) Elkészültek az első Kínában gyártott amerikai dzsipek Kína legnagyobb dzsipgyártó üze­mében legördültek a szerelőszalag­ról a Beijing Jeep Corporation kí­nai-amerikai közös vállalkozás égisze alatt gyártott első Cherbkee típusú dzsipek, amelyek jelenleg a legkorszerűbb Kínában készülő jár­művek ebben a kategóriában. .A A részegységeket majdnem teljes egészében az amerikai partnertől, az American Motors Corporationtől (AMC) importálják. A négykerék­­meghajtású, kis fogyasztású dzsip­ből ezidén várhatóan 750-et szerel­nek össze Pekingben. A gyártóka­pacitás 1990-ben eléri majd a 40 ezret, s abból 10 ezret már expor­tálni is szeretnének Ázsiába és Af­rikába. A következő három év so­rán fokozatosan növekedni fog a helyben gyártott alkatrészek aránya is. Az USA negyedik legnagyobb autógyártója, az AMC 30 százalék­ban részesedik a közös vállalkozás­ban, 1933-ban 16 millió dollárt fek­tetett be az összeszerelőüzem fel­építésébe. A Cherokeet ezenkívül csak az USA-ban gyártják. Kínai ára 15 500 dollárnak megfelelő összeg, szemben az ugyancsak a pekingi gyárban készülő helyi­­ modell 4800 dolláros árával. Az első példányok átadása alkal­mából rendezett ünnepségre meg­hívták a Reuter pekingi tudósítóját is, akinek felkeltették a figyelmét a gyár 4 ezer dolgozóját buzdító kínai és angol nyelvű feliratok: „Az idő pénz, a hatékonyság a túl­élés záloga” vagy „Szívesen fogad­juk külföldi és hazai vendégeink útmutatásait”. (Reuter) I­ttASSEH Kladja a Magyar Kereskedelmi Kamara -}■ V*' ^ Felelős^ kladé- Wattbel­mer Andor Igazgató ITff w mn m omE an r* °^v'' s etetési m­ év 5400 * Előfizethetik a magyar közéletek fvéllala A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA "8ve,i,m”e’®k Intézmények) MAPI KIADVÁNYA bármely postahivatalnál és a Posta Köz­ponti Hírlap íródénál (postacím: Budapest Megjelenik eetenlííni 6016. V- 14”el n4dó­­tó­l**? közvetlenöl ,. . .. ,CTUDU ',osv O KHI 215-96162 Déns­-oszerkesrlo■ GYULAI ISTVÁN forgalmi telzSszófiro Főszerkesztő helyettes: VÁJNA JÁNOS és _ . DANKÓ ÁDÁM 7102/0­09 - Szorít© Nyomde Bpest Felelős vezető* Vágó Sándorné Szerkesztőség: Bp. V. Dorottya u 6. IV.o. Nyomta* Szikro b­onyvmda Budapest Postacím: Budapest. Pf. 534. 1397 Felelős vezető: Csendes Zoltán Telefon 1 184 055 HU ISSN 0042 6148

Next