Világgazdaság, 1986. február (18. évfolyam, 22/4272-41/4291. szám)

1986-02-01 / 22. (4272.) szám

BELSŐ HASZNÁLATRA A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA TAGVÁLLALATAINAK 1986. FEBRUÁR 1., SZOMBAT XVIII. ÉVFOLYAM, 22. (4272.) SZÁM Bizonytalanság a Pia életbe lépő Líbia-ellenes amerikai szankciók körül Ma lépnek teljes mértékben hatályba a Reagan elnök által január 7-én meghirdetett Líbia-ellenes amerikai gazdasági szank­ciók. Az érintett amerikai cégek hangsúlyozzák, hogy készek ele­get tenni Washington akaratának, problémát okoz viszont, hogy egyelőre senki sem tudja pontosan, mit is jelentenek valójában a tilalmak.. Egyes sajtójelentések szerint már maga az amerikai kormány is enyhíteni készül korábbi elképzeléseihez képest a szankciókon. Közben az Arab Liga megbélyegezte ugyan a korlá­tozásokat és a földközi-tengeri katonai demonstrációt, de Tripoli az utolsó pillanatban meggondolta magát, s vitára sem bocsátotta az USA-elenes pánarab gazdasági bojkottról szóló javaslatát. A líbiai gazdaságról közöl helyzetképet a Business Week című ame­rikai hetilap, s azt a megállapítást teszi: a washingtoni embargó már csak legfeljebb annyi kárt okozhat Líbiának, hogy ráirányítja a nemzetközi üzleti élet figyelmét a líbiai gazdaság teljes ziláltsá­gára. Az ország olajbevételei az utóbbi három évben több mint 50 százalékkal csökkentek, s a legutóbbi drasztikus olajáresés már csak a kegyelemdöfést jelentette. Csütörtök este rendkívüli ülést tartottak az Arab Liga külügymi­niszterei, de az előzetes bejelentés­sel szemben nem került sor az Ammerika-ellenies arab gazdasági szankciók ügyének megvitatására, mert Líbia visszalépett a javaslat előterjesztésétől. A líbiai külgymi­­niszter, Ali Triki alig néhány órá­val az ülés kezdete előtt még azt közölte a Reuter hírügynökséggel, hogy Tripoli a következőkre fogja felszólítani a 20 arab államot és az PFSZ-t tömörítő szervezetet: az USA-ban lévő összes arab tőke ki­vonására, az arab országok ame­rikai importjának visszafogására s ellenlépésekre minden amerikai céggel szemben, amely részt vesz Washington­ Líbiára összpontosuló korlátozásaiban. Azt, hogy Líbia vé­gül is eltekintett e lépéstől, a meg­figyelők annak tulajdonítják, hogy Szaúd-Arábia előzetesen jelezte: csak akkor küldi el külügyminisz­terét a tanácskozásra, ha ez a ja­vaslat lekerül a napirendről. Meg­jegyzendő, hogy így is mindössze nyolc külügyminiszter jelent meg a találkozón, a többi tagországból a ligához delegált­­ állandó képviselő vett részt. Az ülés azonban így is elítélte az USA-t a Líbiával szem­ben tanúsított magatartásáért. Ez legélesebben­­a szervezet főtitkárá­nak, Sadli Kitinnek a felszólalásá­ban hangzott el. „Kötelességünk fi­gyelmeztetni ,az amerikai kormányt, hogy az egyik tagországunkkal szemben mesterségesen táplált kam­pány további folytatása csak nega­tív következményekkel járhat az arab—amerikai viszony tekinteté­ben.” A Reaffan elnök által január ele­jén­­a római és bécsi repülőtéri terrortámadásokat követően) ren­deletileg meghirdetett gazdasági ti­lalmak egy része nyomban életbe lépett, az intézkedések egészére pe­dig február 1-ét jelölték meg a hatályba lépés dátumának. Ehhez képest, — mint a legfrissebb tudó­sításokból kiderül — meglehetősen nagy zűrzavar uralkodik a szank­ciók konkrét tartalmát illetően washingtoni kormánykörökben és az érdekelt vállalatoknál egyaránt. A tilalmak röviden úgy foglal­hatók össze, hogy minden ameri­kai állampolgárnak el kell hagynia Líbiát, az amerikai cégeknek ab­ba kell hagyniuk ottani tevékeny­ségüket és a Líbiával folytatott egyéb üzleteket, és semmilyen kifi­zetést sem szabad eszközölni Lí­bia felé. Nem vonatkoznak viszont a korlátozások az amerikai cégek külföldi leányvállalataira, feltéve, ha azok nem amerikai munkaerő­vel vagy­ technikával dolgoznak az észak-afrikai országban. Ez a köny­­nyítés sokak szerint azért került bele a rendeletbe, mert Washing­tonban még élénken emlékeznek arra, hogy milyen nagy felzúdulást váltott ki Nyugat-Európában a leány­vállalatok tevékenységének korlátozása a Szovjetunióval­ szem­ben kimondott- gázvezetékembargó idején. Líbiában elsősorban néhány olaj­cég van közvetlenül érdekelve. Ró­luk néhány amerikai lap elhíresz­telte, hogy gyorsan átjátszották ér­dekeltségeiket nyugat-európai cé­geknek, illetve a líbiai állami olaj­­vállalatnak. Ennek a következmé­nye, hogy egyáltalán nem esett vissza a líbiai olajtermelés, tartja a napi 1,2 millió barreles szintet. Az érintettek közül az Occidental Petroleum, a Conoco és az Ame­rada Hess azonnal visszautasította a gyanúsítást, közölték, hogy ja­nuár 7. óta teljesen felhagytak lí­biai tevékenységükkel, őszintébb­nek hangzik két másik cég, a Ma­raikon Oil és a W. R. Grace and Co. megnyilvánulása. Ezek is ki­fejezték készségüket ugyan a wa­shingtoni akarat követésére, de egyszerűen elképzelni sem tudják, hogy mi történjék a Líbiában le­kötött tőkéjükkel. Nem kis összeg­ről van szó, a New York Times összesen 1 milliárd dollárra teszi az amerikaiak összes tőkéjét. Ez a lap még azt a feltevést is meg­kockáztatta, hogy Washington máris enyhíteni készül­ a szankció­kon, ami még azt is lehetővé teszi majd,­­ hogy amerikai cégek újabb olajfúrási koncessziókat, kaphassa­nak. Merész állítás a tilalmak élet­belépésének napján... A Líbiában élő amerikaiak szá­mát az év végén 1500 főre becsül­ték. Közülük csak a líbiai állam­polgárokkal családi kötelékben élők maradhatnak legálisan, s szá­mukra is tilos minden üzleti tevé­kenység. A rendelet szigorú értel­mezése szerint még kenyeret, sem szabad venniük. Az eddigi jelenté­sek alapján mintegy 500-an már elhagyták az országot. Az amerikai kormány súlyos büntetést helye­zett kilátásba a rendeletet megsze­gő magánszemélyeknek is. Reagan „potenciális túszoknak” nevezte az ottmaradókat — nyilvánvaló, hogy az USA számára akadályt jelente­nének egy esetleges katonai akció mérlegelésénél. Az amerikai szankciók támoga­tásához Reagan szerette volna meg­nyerni a nyugat-európai kormányo­kat is, de nem lehet azt mondani, hogy lelkes helyeslésre talált vol­na. A Business Week ennek okát abban látja, hogy a mai feszült világgazdasági helyzetben egyetlen ország sem engedheti meg magá­­­­nak, hogy nagyobb üzletekről le­mondjon. A másik fontos tényező­ként a lap megemlíti a korábbi gazdasági embargók sikertelensé­gét. A nyugat-európai hozzáállásra jellemző, hogy csütörtökön útnak indult Líbiába az a belga üzleti küldöttség, amelyet Washington, és nyomására B­rüs­szel is, szeretett, utjl­­­­na, visszatartsk­. Annyit azonban elértek,­­hogy,ak­ét nagy - belga,­ vál­lalat képviselői lemondták részvé­telüket. Az­­ amerikai, gazdasági­­ hetilap egyébként arra a következtetésre jut, hogy Líbiának most minden ellenséges szankciónál nagyobb gazdasági­ kárt okoz az olajbevéte­lek csökkenése. Az országban mun­kát vállaló, külföldi cégek közül sokan már csak azért­ tartanak ki, mert még reménykednek kinnlevő­ségeik behajtásában. A lap szerint most fel fog erősödni az a tenden­cia. Hogy ,a tőkés rések kivonulnak a Táblából,­­­s helyeiket a szocialis­ta országok vállalatai foglalt’5­1­ el. L. K. Jugoszlávia kijelölt miniszterelnökének gazdasági nyilatkozata Üv:Meggyőződésem, hogy le tudjuk „Küzdeni jelenlegi gazdasági és egyéb problémáinkat, s­ kijutunk or­szágunk hosszú távú gazdasági sta­bilizációs programja sikeresebb megvalósításának útjára” — jelen­tette ki Branko Mikilics a jugo­szláv..­ .jkranjfel­nöks­ég .tagja. . Braanko Mikulics,. akit* a május 15- én ‘ rfidialaseuló új szövetségi kor­mány, elnöki tisztére jelölték, cs­ü­­töntökök a"’ szocialista' szövetség (népfront) országos­ választmánya el­­náte'égiehék belgrádi ülésén mondott beszédet, amelyben összegezte az ál­tala legfontosabbnak tartott felada­tokat és megoldásuk útját-módját. „Szeretném hangsúlyozni — mondta —, hogy nem lesz köny­­nyű kikerülnünk a mostani szakasz­ból, amelyben a társadalmi termék növekedése stagnál, a személyi jö­vedelem és az életszínvonal csök­ken. A munkatermelékenység alig emelkedik, a gazdálkodás minőségi tényezői háttérbe szorulnak, az ex-L­­ ...... . .­­ . ... port és a devizabevétel nem nő ki­elégítő mértékben, s igen magas az infláció, többet fogyasztunk, mint amennyit valójában fogyaszthat­nánk, egyre több a veszteséges vál­lalat, a jövedelem gazdaságilag alaptalanul, átörhjik egyik­ ágazatból a másikba.” . .. Mikulics rámutatott: Jugoszlávia külföldi adósságainak törlesztése meghatározott keretek közé szorít­ja a termelés dinamikusabbá téte­lének és az ország társadalmi—gaz­dasági fejlesztésének lehetőségeit, a munkanélküliség pedig akut prob­lémává vált. Kifejtette: a múlt év végén s az elmúlt­ hetekben olyan mértékben megnövekedett a lakos­ság áruvásárlása, hogy megingott a kereslet—kínálat egyensúlya. ■ „Ha nem foganatosítunk megfelelő in­tézkedéseket — hangsúlyozta —, ak­kor veszélybe kerülhet antiinflációs politikánk, nem tudjuk megva­lósí­­tanni ,exportprogramunkat és az­ idei esztendő tervfeladatait.’’ (MTI) NAPRÓL NAPRA + AZ INDIAI KORMÁNYPROGRAMM M MEGVALÓSÍTÁSA KED­VEZŐ szállítási lehetőségeket kínál a magyar iparnak. (3. oldal) + REKORDOT ÉRTEK EL TAVALY a Kínában engedélyezett külföldi működőtőke-beruházások. (2. oldal) + AZ OLAJÁRAK ESÉSE NEM TESZI OLCSÓBBÁ a műszá­lat a pamutnál. (4. oldal) + AZ USA AZ EMBERI JOGOK TISZTELETBEN TARTÁSÁ­TÓL TESZI FÜGGŐVÉ Haitinak megszavazott segélye továb­bi folyósítását. (2. oldal) + AZ EGK MEZŐGAZDASÁGI VEZETŐI ELTÉRŐ JAVAS­LATOKAT TESZNEK a mezőgazdaság szubvencionálásának megreformálására. (4­. oldal) + A MÁT TOVÁBB NÖVELI A FELDOLGOZOTT alumínium­termékek részarányát termelésében. (3. oldal) A Közös Piac válasza a KGST javaslataira A Közös Piac brüsszeli bizottsága elhatározta: válaszol a KGST ta­valy szeptemberi levelére, amely­ben az együttműködést javasolt­a két gazdasági tömörülés között. A döntés értelmében Willy de Ciercq, a nemzetközi kapcsolatokért felelős főbiztos egyidejűleg küldi meg a válaszlevelet a KGST-tagországok kormányainak és a KGST főtitká­rának, aki a szeptemberi levelet aláírta. Az EGK nem zárkózik el a KGST által javasolt közös politikai nyi­latkozat aláírásától, de ezt a tag­országokkal kifejlesztett gazdasági kapcsolatok függvényében gondolja megvalósítani. Az MTI tudósítójának értesülése szerint a levelek különböző tartal­múak. Romániának — amelynek már át­fogó kereskedelmi , megállapodása van érvényben az EGK-vel — a bizottság rendes diplomáciai kap­csolatot javasol, valamint tárgyalá­sokat a meglévő egyezmény kibő­vítéséről. Magyarországnak és Csehszlová­kiának indítványozza a már meg­kezdett tárgyalások meggyorsítását avégett, hogy kétoldalú kereskedel­mi egyezményt köthessenek az EGK-val. Bulgáriának, Lengyelországnak, az NDK-nak és a Szovjetunónak felajánlja tájékoztató jellegű, tár­gyalások megkezdését, és ennek eredményeként esetleg kereskedel­mi egyezmény megkötését. A KGST főtitkárához intézendő levél hangsúlyozza, hogy az EGK elsődlegesnek tekinti a kétoldali kapcsolatokat a KGST tagorszá­gaival, mert addig „nem tartja normálisnak az együttműködést a KGST-vel mint szervezettel, amíg nincs kapcsolata annak tagorszá­gaival, illetve amíg a KGST nem ismeri el hivatalosan az EGK-bi­­zottságot”. Ezt a diplomáciai elis­merést előfeltételnek minősíti. Gazdasági téren az EGK a KGST- tagországokkal konkrétan fejlesz­teni kívánja a kereskedelmet és a gazdasági együttműködést, míg a KGST szervezetével lényegében csak munkakapcsolatot, kölcsönös tájékoztatást, statisztikai adatcserét tart elképzelhetőnek. (MTI) Csúcsaktívum Japánban — rekorddeficit az USA-ban Rekordnagyságúra nőtt Tokió külkereskedelmi aktívuma ta­valy: 56 milliárd dollárra az 1984. évi 44,26 milliárdról — tette közzé a tokiói pénzügyminisztérium. Ezzel egyidőben Washington­ban is nyilvánosságra hozták a tavalyi kereskedelmi adatokat, amelyek szerint az USA-ban a kereskedelmi mérleg deficitje dön­tött rekordot. 1985-ben a passzívum 148,5 milliárd dollárra rúgott, ez 20 százalékkal több az egy évvel korábbi hiánynál.. Csupán a Japánnal szemben képződött passzívum közel 50 milliárd dollár volt. A két ország kereskedelmi mér­legének adatairól szóló híreket ag­godalommal vették Tokióban és Washingtonban egyaránt. A japán politikusok attól tartanak, hogy az USA tetemes kereskedelmi passzí­vuma Japánnal szemben megront­hatja a két ország közötti keres­kedelmi kapcsolatokat, az USA megtorló intézkedéseit vonhatja maga után. Ezért Nakaszone mi­niszterelnök az ország gazdasági kilátásait taglaló parlamenti be­szédében megerősítette, hogy a kormány gazdaságpolitikájában változatlanul a legfontosabb cél a külkereskedelmi egyensúly megte­remtése. De bármennyire igyekszik is Tokió figyelembe venni legfon­tosabb kereskedelmi partnerei, így az Egyesült Államok igényeit, a kereskedelmi aktívum látványos csökkentésére, az export önkéntes visszafogására egyelőre nem sok jel mutat — vélik hírmagyarázók, kü­lönben is: a jen erősödése magától is fékezi a kivitelt. Ezt a vélemé­nyüket azzal támasztják alá, hogy Nakaszone miniszterelnök a parla­mentben meglehetősen pesszimistán nyilatkozott az ország gazdasági kilátásairól, mondván, hogy az áp­rilis elsejével kezdődő 1986—87-es gazdasági évben esetleg nem sike­rül elérni a kilátásba helyezett 4 százalékos gazdasági növekedést, mert a jen­­­ erősödése a dollárhoz képest némileg visszavetette az ex­­portot, az expanzió fő hajtóerejét. A tokiói külkereskedelmi és ipari minisztérium (MITI) vezetője azt állítja, hogy bár a japán termékek exportja az utóbbi hónapokban mennyiségben meghaladta a tavaly­előttit, az export növekedési üte­me lelassult, s Janán ugyanakkor több, a legkorszerűbb technológiát megtestesítő, termékeket, így netv­­ául számítógépeket és repülőgé­peket vásárol a tengerentúlról. Washingtont elsősorban az USA gazdasági növekedésének a lelas­sulása­­ szempontjából aggasztja a két ország közötti kereskedelmi mérleg kiegyensúlyozatlansága. Nemcsak Tokióval szemben, hanem általában véve is gyenge eredmé­­­nyekről adhatnak számot az ame­rikai exportőrök: tavaly — két év óta első ízben — csökkent az ex-­m­port, míg a bevitel, az erős dollár­ miatt, 6 százalékkal növekedett. Az import növekedése hátrányos hely­zetbe hozhatja az amerikai terme­lőket a külföldi szállítókkal szem­ben. Mindezek nyomán felerősöd­tek a kongresszusban a protekcio­nista intézkedéseket követelő han­gok, leszerelésükre a kormány had­járatot indított a külföldi szállí­tók, úgymond, tisztességtelen ke­­­­reskedelmi praktikái ellen. A most­ nyilvánosságra hozott kereskedel­mi adatok tükrében valószínűleg újult erővel lendülnek majd táma­dásba azok, akik az import meg­szigorítását követelik vélik a megfigyelők. Miközben az USA Japánnal szemben protekcionista intézkedé­seket fontolgat, Yeutter amerikai kereskedelmi főmegbízott éppen a világkereskedelemben egyre éle­sebben jelentkező protekcionista tendenciák letörésének lehetőségé­ről folytat megbeszéléseket a hol­land miniszterelnökkel, aki egyben az EGK soros elnöke. A két politi­kus hágai megbeszélésein áttekin­tette a két ország közötti kereske­delmi kapcsolatok alakulását, de terítékre kerültek olyan átfogó kérdések is, mint a nemzetközi textilegyezmény megújítása, vala­mint az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) égisze alatt tartandó új tárgyalási forduló is. Mindkét politikus sík­­raszállt amellett, , hogy a GATT égisze alatt próbálják meg ki­egyensúlyozni a nemzetközi keres­kedelmet. . A tetemes amerikai kereskedel­mi deficitre utalva, Yeutter Hágá­ban kijelentette: az EGK, Japán és a többi iparilag fejlett tőkésország tárja szélesebbre kapuit a fejlődő országok termékei előtt. Véleménye szerint ugyanis az Egyesült Álla­mok viseli a legnagyobb terhet a fejlődő országok termékeinek meg­vásárlásában, az utóbbi években a fejlődő országok exportjának 63 százalékát az USA vette­ át. Yeut­ter egyenlő teherviselésre szólítot­ta fel az iparilag fejlett országo­kat, annak reményében, hogy ezek az országok a jövőben több ter­méket vásárolnak majd a fejlődő országoktól, és így enyhülhet az Egyesült­ Államok kereskedelmi mérlegére nehezedő nyomás. /"T " / . K. K.

Next