Világgazdaság, 2012. szeptember (44. évfolyam, 169/10936-188/10955. szám)

2012-09-11 / 175. (10942.) szám

2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2012. SZEPTEMBER 11., KEDD ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ HÍRSÁV Nő a MarronePower gyártókapacitása AZ ipari használatra szánt ponthegesztő elektródákat gyártó MarronePower Kft. 32,8 millió forintos beruhá­zással fejlesztette gyártó­sorait. A 65 százalékos, 22 millió forintra rúgó uniós tá­mogatást elnyert beruházás révén a hajdúböszörményi cég wolframelektróda-elő­­állító kapacitása több mint negyedével bővült. A wolf­­ram- és wolfram-réz elektró­dák pontos megmunkálása csak CNC-vezérlésű szikra­forgácsolással végezhető el. A 2009-ben alakult Marrone­Power Kft. tavalyi árbevétele 83,93 millió forintról 146,27 millióra, adózott eredménye 36,2 millióról 54,5 millió fo­rintra nőtt. A VG Fejleszti angliai üzemét a Honda ötszáz fővel 3500-ra növel­te az angliai Swindonban lévő gyára létszámát a Hon­da Motor Co. annak érdeké­ben, hogy ebben az évben a tavalyi kétszeresét, 183 ezer autót szállíthasson ki. Mindezzel párhuzamosan a japán márka 267 millió an­gol fontot fordított új gyártó­­berendezések telepítésére, amelyek révén a napokban megkezdődött az új CR-V modell gyártása. A Honda három éven belül 250 ezer­re szeretné emelni az üzem éves kapacitását. A swindoni gyár termelésének kéthar­madát exportálja. A VG Esett a Volvo féléves nyeresége az első fél évben ugyan 3,9 százalékkal 65,3 milliárd svéd koronára (77,14 millió euró) növelte árbevételét a Volvo Car Group, az üze­mi eredmény azonban az elmúlt év első felében elért 1,529 milliárd koro­náról (180,63 millió euró) 239 millió koronára (28,23 millió euró) esett. A már­ka hat hónap alatt 221309 autót értékesített a világ­piacon, csaknem 9,5 ezerrel kevesebbet, mint 2011 jú­niusának végéig. A magyar márkaimportőr, a Volvo Autó Hungária ugyanakkor 631-ről 691-re növelte fél­éves értékesítését. ■ VG Új piacokat keres a Pápai Hús terjeszkedés Az Európai Bizottság rendben találta a 2009-es MFB-hitelt Az alapanyag-ellátás biz­tonságának erősítésével és az üzem korszerűsítésével igyekszik javítani pozíció­ján a Pápai Hús 1913 Kft., mely jogelődje felszámolá­sa után három évvel már a Burger King éttermeiben is jelen lesz. Interjú Kiss Zoltánnéval, a cég gazdasági igazgatójával. Braunmüller Lajos - Súlyos gondban van a ma­gyar húsipar az alapanyagárak emelkedése miatt. A Pápai Hús hogyan éli meg a jelenlegi hely­zetet? - Valóban komoly probléma, hogy az élő sertés ára jelentő­sen megnőtt. Emiatt a belke­reskedelemben már az elmúlt év decemberében áremelést kezdeményeztünk, ez február­ban meg is jelent termékeink árában. De nem csak az alap­­anyagárak nőttek. További ki­adás volt, hogy cégünk meg­valósította a dolgozók körében az elvárt béremelést. Ennek egyik fő oka volt, hogy a ko­rábbi Pápai Hús Zrt. felszámo­lásakor bérfejlesztésről nem lehetett szó, és azóta is csak egy alkalommal volt egy 4 százalé­kos béremelés. Komoly tényező, hogy a cég a logisztikai feladato­kat saját hatáskörben oldja meg, így az üzemianyagárak emel­kedése is közvetlenül nálunk jelentkezik. Ezenfelül az egyéb energiaköltségek is nőttek. Mindezek miatt nem maradhat el egy újabb áremelés. - Képesek lesznek a fogyasztók a drágább termékeket megven­ni? - A vásárlóerő meglehetősen gyenge, ezért valószínűleg el­kerülhetetlen lesz az alapvető élelmiszereket terhelő áfa csök­kentése. Ha ez megvalósulna, akkor lenne tere az áremelés­nek azontúl, hogy egyéb kedve­ző hatása is lenne a lépésnek, hiszen fehérítené a gazdaságot.­­ Az ágazat helyzete a korábbi években sem volt jó, néhány éve maga a pápai húsipar léte is ve­szélybe került.­­ A Pápai Hús Zrt. felszámo­lásakor az volt a cél, hogy létre­jöjjön egy jól működő húsipari cég, amelyik folytathatja a pá­pai hagyományokat, és tovább­ra is munkát adhat a dolgozók­nak. Akkor a Pápai Hús 1913 Kft. MFB-hitelt kapott az esz­közök kivásárlására, a műkö­dés beindítására. Közkeletű tévedés, hogy a hitel kedvez­ményes lett volna. A kamat BUBOR+3 százalék volt, ami akkor 13 százalékot jelentett. Ezenfelül 2 százalékos folyósí­tási jutalékot kellett fizetnünk. A cég ma működik, több mint ezer embernek nyújt megélhe­tést. Azontúl, hogy valamennyi hazai kereskedelmi láncban jelen vagyunk termékeinkkel, Nyugat-Európába, az Egyesült Államokba, Japánba, Koreába és Oroszországba is szállítunk. A cég tavaly 18,8 milliárd fo­rintos forgalmat bonyolított le, az exportarányunk 26 száza­lék. Vagyis a kivásárlás célja megvalósult.­­ Az Európai Bizottság ugyan­akkor vizsgálni kezdte az ügyet, mert felmerült az a gyanú, hogy burkolt állami támogatás történt.­­ A vizsgálat azóta lezárult, Brüsszel nem talált kivetniva­lót az akkori hitelnyújtásban.­­ Ez a kedvező döntés viszont nem ismert a nyilvánosság előtt. A növekvő kiadások miatt Kiss Zoltánné elkerülhetetlennek látja az újabb áremelést A közvágóhídtól a kft.-ig 1913-ban indult el Pápán a vá­góhíd. 1931-ben a felső-dunán­túli gazdák létrehozták a Du­nántúli Hússertés Kiviteli Rt.-t. Az 1933-as világgazdasági vál­ságba csaknem belebukott cé­get a holland Poels et Co. befek­tetése mentette meg. 1949-ben az államosítás során jött létre a Pápai Húsipari Vállalat. A cég 1992-ben részvénytársa­sággá alakult, 1993-ban privati­zálták. 2004-ben a Carnex-cso­­port megvásárolta a céget, majd 2006-ban felszámolási eljárást indítottak a Pápai Hús Zrt. ellen. 2009-ben a Pápai Hús 1913 Kft. vásárolta meg a cég eszközeit, és annak dolgo­zóival működik tovább. Romokban a szállodaipar, de a július sokat segített STATISZTIKA Megint a külföldi vendégek segítettek a hoteleknek - A bankok a fő tulajdonosok? A kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek száma 2,4 száza­lékkal nőtt júliusban az egy évvel korábbihoz mérve, míg a vendégéjszakáké 3,3 száza­lékkal emelkedett. A kereske­delmi szálláshelyekre 8,6 szá­zalékkal több külföldi vendég érkezett, akik 8,9 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek Magyarországon, míg a belföl­di vendégek száma 2,4 száza­lékkal, a vendégéjszakák szá­ma 1,1 százalékkal csökkent - jelentette a Központi Statisz­tikai Hivatal (KSH). A szállodákban a vendégfor­galom 8,2 százalékkal bővült, amiben a négycsillagos hote­lek szerepe volt meghatározó. A KSH adatai szerint a külföldi vendégek 1458 ezer vendég­­éjszakát töltöttek el a kereske­delmi szálláshelyeken. A ven­dégéjszakákban mért vendég­­forgalom 46, a szállásdíjbevétel csaknem 57 százaléka szárma­zott a külföldiektől. A legjelentősebb küldő orszá­gokból - Németország, Auszt­ria, Oroszország, Olaszország, Egyesült Királyság, Amerikai Egyesült Államok, Lengyelor­szág, Románia - érkező vendé­gek éjszakáinak száma Cseh­ország kivételével nőtt. A kül­­földivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül az egy- és kétcsillagos egysé­gekben visszaesést, a többi kategóriában növekedést re­gisztráltak. A külföldi vendé­gek száma a turisztikai régiók többségében emelkedett. „Összességében romokban hever a szállodaipar, nehezen finanszírozható, ezért sok ho­telnek már a hitelt nyújtó bank a tulajdonosa” - mondta la­punknak Kovács István, a Szál­lodaszövetség főtitkára. Júliusban a belföldi vendé­gek 1693 ezer vendégéjszakát töltöttek a szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 54 százaléka. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból hatot érintett. A bel­­földivendég-forgalom több mint felét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 4 szá­zalékkal javult. A szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 9,6 száza­lékkal emelkedett tavaly július­hoz hasonlítva. A 30,1 milliárd forint bruttó árbevételen belül a szállásdíjbevétel 18,5 milli­árd forintot tett ki. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás fogyasztóiár-inde­­xe az év hetedik hónapjában 5,1 százalék volt. A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 57,5 százalék volt, míg egy év­vel ezelőtt 54,9 százalék. Ebben az évben júliusban az ötcsilla­gos hotelek 74,5, a négycsilla­gosok 67 százalékos foglaltsá­got mutattak. ■ V. M. Az ötcsillagos szállodáknak nem ment igazán jól Kiss Zoltánná (58) 1976- BAN SZERZETT diplomát Budapesten, a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán 1977- től dolgozik a Pápai Húskombinátban 1981-től a vállalat pénzügyi osztályvezetője 2009-től az újonnan létrejött Pápai Hús 1913 Kft. gazdasági igazgatója férjezett, két gyermek édes­anyja - Az Európai Bizottság az ak­kori pénzügyminisztériummal állt kapcsolatban, velük közöl­ték a döntést. - Mit tud tenni a cég a mostani piaci helyzet kezelésére? - Az alapanyag-ellátás biz­tosítása az egyik legfontosabb feladat jelenleg. Saját hizlal­dánkból hozzávetőleg évi 80 ezer sertést kapunk, ezenfelül bérhizlalásból is érkezik heti 400-500 darab. Ebben a rend­szerben még vannak tartalé­kok, szükség esetén ez a szám növelhető, így nem kell aggód­ni, hogy alapanyag nélkül ma­radunk. Ezenfelül fejleszteni kell a feldolgozás terén is. A jö­vő tavasszal befejeződő beru­házásunkra összesen 900 mil­lió forintot költünk. Ebből 600 milliót tesz ki egy új üzemrész kialakítása, ahol új, szeletelt csomagolt termékek készül­nek, 300 millió forintot pedig a meglévő üzem gépeinek kor­szerűsítésére költünk.­­ Tudnak a fejlesztésekhez új piacokat is találni? - Igen. Jól szerepeltünk nemrég a kínai szemlén, mely az export bővülését jelentheti. Növelni szeretnénk a koreai, japán és oroszországi forgal­munkat is. Idehaza a keres­kedelmi láncokon keresztül a keleti megyékben próbálunk erősíteni, ahol a Pápai márka­név nem annyira ismert, mint a Dunántúlon vagy éppen Bu­dapesten. Folyamatosan törek­szünk új partnerekkel is kap­csolatot kialakítani. Jelenleg a Burger King Europe-pal egy - reményeink szerint jelentős - együttműködés körvonalai rajzolódnak ki mind a hazai, mind a közép-európai piacon.

Next