Világgazdaság, 2012. szeptember (44. évfolyam, 169/10936-188/10955. szám)
2012-09-11 / 175. (10942.) szám
2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2012. SZEPTEMBER 11., KEDD ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ HÍRSÁV Nő a MarronePower gyártókapacitása AZ ipari használatra szánt ponthegesztő elektródákat gyártó MarronePower Kft. 32,8 millió forintos beruházással fejlesztette gyártósorait. A 65 százalékos, 22 millió forintra rúgó uniós támogatást elnyert beruházás révén a hajdúböszörményi cég wolframelektróda-előállító kapacitása több mint negyedével bővült. A wolfram- és wolfram-réz elektródák pontos megmunkálása csak CNC-vezérlésű szikraforgácsolással végezhető el. A 2009-ben alakult MarronePower Kft. tavalyi árbevétele 83,93 millió forintról 146,27 millióra, adózott eredménye 36,2 millióról 54,5 millió forintra nőtt. A VG Fejleszti angliai üzemét a Honda ötszáz fővel 3500-ra növelte az angliai Swindonban lévő gyára létszámát a Honda Motor Co. annak érdekében, hogy ebben az évben a tavalyi kétszeresét, 183 ezer autót szállíthasson ki. Mindezzel párhuzamosan a japán márka 267 millió angol fontot fordított új gyártóberendezések telepítésére, amelyek révén a napokban megkezdődött az új CR-V modell gyártása. A Honda három éven belül 250 ezerre szeretné emelni az üzem éves kapacitását. A swindoni gyár termelésének kétharmadát exportálja. A VG Esett a Volvo féléves nyeresége az első fél évben ugyan 3,9 százalékkal 65,3 milliárd svéd koronára (77,14 millió euró) növelte árbevételét a Volvo Car Group, az üzemi eredmény azonban az elmúlt év első felében elért 1,529 milliárd koronáról (180,63 millió euró) 239 millió koronára (28,23 millió euró) esett. A márka hat hónap alatt 221309 autót értékesített a világpiacon, csaknem 9,5 ezerrel kevesebbet, mint 2011 júniusának végéig. A magyar márkaimportőr, a Volvo Autó Hungária ugyanakkor 631-ről 691-re növelte féléves értékesítését. ■ VG Új piacokat keres a Pápai Hús terjeszkedés Az Európai Bizottság rendben találta a 2009-es MFB-hitelt Az alapanyag-ellátás biztonságának erősítésével és az üzem korszerűsítésével igyekszik javítani pozícióján a Pápai Hús 1913 Kft., mely jogelődje felszámolása után három évvel már a Burger King éttermeiben is jelen lesz. Interjú Kiss Zoltánnéval, a cég gazdasági igazgatójával. Braunmüller Lajos - Súlyos gondban van a magyar húsipar az alapanyagárak emelkedése miatt. A Pápai Hús hogyan éli meg a jelenlegi helyzetet? - Valóban komoly probléma, hogy az élő sertés ára jelentősen megnőtt. Emiatt a belkereskedelemben már az elmúlt év decemberében áremelést kezdeményeztünk, ez februárban meg is jelent termékeink árában. De nem csak az alapanyagárak nőttek. További kiadás volt, hogy cégünk megvalósította a dolgozók körében az elvárt béremelést. Ennek egyik fő oka volt, hogy a korábbi Pápai Hús Zrt. felszámolásakor bérfejlesztésről nem lehetett szó, és azóta is csak egy alkalommal volt egy 4 százalékos béremelés. Komoly tényező, hogy a cég a logisztikai feladatokat saját hatáskörben oldja meg, így az üzemianyagárak emelkedése is közvetlenül nálunk jelentkezik. Ezenfelül az egyéb energiaköltségek is nőttek. Mindezek miatt nem maradhat el egy újabb áremelés. - Képesek lesznek a fogyasztók a drágább termékeket megvenni? - A vásárlóerő meglehetősen gyenge, ezért valószínűleg elkerülhetetlen lesz az alapvető élelmiszereket terhelő áfa csökkentése. Ha ez megvalósulna, akkor lenne tere az áremelésnek azontúl, hogy egyéb kedvező hatása is lenne a lépésnek, hiszen fehérítené a gazdaságot. Az ágazat helyzete a korábbi években sem volt jó, néhány éve maga a pápai húsipar léte is veszélybe került. A Pápai Hús Zrt. felszámolásakor az volt a cél, hogy létrejöjjön egy jól működő húsipari cég, amelyik folytathatja a pápai hagyományokat, és továbbra is munkát adhat a dolgozóknak. Akkor a Pápai Hús 1913 Kft. MFB-hitelt kapott az eszközök kivásárlására, a működés beindítására. Közkeletű tévedés, hogy a hitel kedvezményes lett volna. A kamat BUBOR+3 százalék volt, ami akkor 13 százalékot jelentett. Ezenfelül 2 százalékos folyósítási jutalékot kellett fizetnünk. A cég ma működik, több mint ezer embernek nyújt megélhetést. Azontúl, hogy valamennyi hazai kereskedelmi láncban jelen vagyunk termékeinkkel, Nyugat-Európába, az Egyesült Államokba, Japánba, Koreába és Oroszországba is szállítunk. A cég tavaly 18,8 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, az exportarányunk 26 százalék. Vagyis a kivásárlás célja megvalósult. Az Európai Bizottság ugyanakkor vizsgálni kezdte az ügyet, mert felmerült az a gyanú, hogy burkolt állami támogatás történt. A vizsgálat azóta lezárult, Brüsszel nem talált kivetnivalót az akkori hitelnyújtásban. Ez a kedvező döntés viszont nem ismert a nyilvánosság előtt. A növekvő kiadások miatt Kiss Zoltánné elkerülhetetlennek látja az újabb áremelést A közvágóhídtól a kft.-ig 1913-ban indult el Pápán a vágóhíd. 1931-ben a felső-dunántúli gazdák létrehozták a Dunántúli Hússertés Kiviteli Rt.-t. Az 1933-as világgazdasági válságba csaknem belebukott céget a holland Poels et Co. befektetése mentette meg. 1949-ben az államosítás során jött létre a Pápai Húsipari Vállalat. A cég 1992-ben részvénytársasággá alakult, 1993-ban privatizálták. 2004-ben a Carnex-csoport megvásárolta a céget, majd 2006-ban felszámolási eljárást indítottak a Pápai Hús Zrt. ellen. 2009-ben a Pápai Hús 1913 Kft. vásárolta meg a cég eszközeit, és annak dolgozóival működik tovább. Romokban a szállodaipar, de a július sokat segített STATISZTIKA Megint a külföldi vendégek segítettek a hoteleknek - A bankok a fő tulajdonosok? A kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek száma 2,4 százalékkal nőtt júliusban az egy évvel korábbihoz mérve, míg a vendégéjszakáké 3,3 százalékkal emelkedett. A kereskedelmi szálláshelyekre 8,6 százalékkal több külföldi vendég érkezett, akik 8,9 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek Magyarországon, míg a belföldi vendégek száma 2,4 százalékkal, a vendégéjszakák száma 1,1 százalékkal csökkent - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A szállodákban a vendégforgalom 8,2 százalékkal bővült, amiben a négycsillagos hotelek szerepe volt meghatározó. A KSH adatai szerint a külföldi vendégek 1458 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 46, a szállásdíjbevétel csaknem 57 százaléka származott a külföldiektől. A legjelentősebb küldő országokból - Németország, Ausztria, Oroszország, Olaszország, Egyesült Királyság, Amerikai Egyesült Államok, Lengyelország, Románia - érkező vendégek éjszakáinak száma Csehország kivételével nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül az egy- és kétcsillagos egységekben visszaesést, a többi kategóriában növekedést regisztráltak. A külföldi vendégek száma a turisztikai régiók többségében emelkedett. „Összességében romokban hever a szállodaipar, nehezen finanszírozható, ezért sok hotelnek már a hitelt nyújtó bank a tulajdonosa” - mondta lapunknak Kovács István, a Szállodaszövetség főtitkára. Júliusban a belföldi vendégek 1693 ezer vendégéjszakát töltöttek a szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 54 százaléka. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból hatot érintett. A belföldivendég-forgalom több mint felét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 4 százalékkal javult. A szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 9,6 százalékkal emelkedett tavaly júliushoz hasonlítva. A 30,1 milliárd forint bruttó árbevételen belül a szállásdíjbevétel 18,5 milliárd forintot tett ki. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás fogyasztóiár-indexe az év hetedik hónapjában 5,1 százalék volt. A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 57,5 százalék volt, míg egy évvel ezelőtt 54,9 százalék. Ebben az évben júliusban az ötcsillagos hotelek 74,5, a négycsillagosok 67 százalékos foglaltságot mutattak. ■ V. M. Az ötcsillagos szállodáknak nem ment igazán jól Kiss Zoltánná (58) 1976- BAN SZERZETT diplomát Budapesten, a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán 1977- től dolgozik a Pápai Húskombinátban 1981-től a vállalat pénzügyi osztályvezetője 2009-től az újonnan létrejött Pápai Hús 1913 Kft. gazdasági igazgatója férjezett, két gyermek édesanyja - Az Európai Bizottság az akkori pénzügyminisztériummal állt kapcsolatban, velük közölték a döntést. - Mit tud tenni a cég a mostani piaci helyzet kezelésére? - Az alapanyag-ellátás biztosítása az egyik legfontosabb feladat jelenleg. Saját hizlaldánkból hozzávetőleg évi 80 ezer sertést kapunk, ezenfelül bérhizlalásból is érkezik heti 400-500 darab. Ebben a rendszerben még vannak tartalékok, szükség esetén ez a szám növelhető, így nem kell aggódni, hogy alapanyag nélkül maradunk. Ezenfelül fejleszteni kell a feldolgozás terén is. A jövő tavasszal befejeződő beruházásunkra összesen 900 millió forintot költünk. Ebből 600 milliót tesz ki egy új üzemrész kialakítása, ahol új, szeletelt csomagolt termékek készülnek, 300 millió forintot pedig a meglévő üzem gépeinek korszerűsítésére költünk. Tudnak a fejlesztésekhez új piacokat is találni? - Igen. Jól szerepeltünk nemrég a kínai szemlén, mely az export bővülését jelentheti. Növelni szeretnénk a koreai, japán és oroszországi forgalmunkat is. Idehaza a kereskedelmi láncokon keresztül a keleti megyékben próbálunk erősíteni, ahol a Pápai márkanév nem annyira ismert, mint a Dunántúlon vagy éppen Budapesten. Folyamatosan törekszünk új partnerekkel is kapcsolatot kialakítani. Jelenleg a Burger King Europe-pal egy - reményeink szerint jelentős - együttműködés körvonalai rajzolódnak ki mind a hazai, mind a közép-európai piacon.