Világgazdaság, 2012. október (44. évfolyam, 189/10956-209/10976. szám)
2012-10-09 / 195. (10962.) szám
2 2012. OKTÓBER 9., KEDD VÁLLALATOK ÉS PIACOK HÍRSÁV Jól teljesít a budapesti irodapiac az elmúlt évben a budapesti irodapiacon rekordmennyiségű, közel 400 ezer négyzetméter bérbeadás történt, amellyel Budapest olyan országokat előzött meg a rangsorban, mint Prága, Milánó és Amszterdam - derül ki a Cushman & Wakefield ingatlan-tanácsadó vállalat legfrissebb irodapiaci adataiból. 2012 második negyedévében a budapesti irodapiacon közel 100 ezer négyzetméter bérbeadás történt, amely meghaladja mind a 2010, mind a 2011 második negyedévében mért értéket. Bár ebben az évben a teljes bérbeadás mértéke várhatóan nem éri el a tavalyit, várhatóan így is 300 ezer négyzetméter fölött lesz. A VG Kapacitásbővítés egy egri cégnél bővíti gyártókapacitását csaknem 3 milliárd forint értékű beruházással az Egerben működő, sebességváltókat gyártó ZF Hungária Kft. - tájékoztatott a társaság. A fejlesztéssel 58 új munkás foglalkoztatására nyílik lehetőség a hajtástechnológiai cégnél, amely a ZF Friedrichshafen AG, a világ egyik legjelentősebb hajtómű-, kormánymű- és futóműgyártó konszernjének leányvállalata. A társaság a fejlesztés megvalósításához csaknem 420 millió forint uniós és hazai támogatást kapott az Új Széchenyi Terv keretéből. A társaság 1996 óta készít korszerű sebességváltókat és részegységeket az Egri Ipari Parkban található gyártóbázison. ■ MTI Átadták az Északi Áramlat új vezetékét üzembe helyezték az Északi Áramlat gázvezeték második csövét is, továbbá jóváhagyták az orosz gáz németországi exportját szolgáló balti-tengeri útvonal harmadik és negyedik, párhuzamos csövének megvalósíthatósági tanulmányát. A kereskedelmi célú szállítás november 8-án indul a második vezetéken, ezzel a csőpáros együttes, maximális éves kapacitása 55 milliárd köbméterre nő. A további bővítés előkészítésére jövőre létrehoznak egy új társaságot, magáról a bővítésről pedig 2013 vége előtt döntenek. ■ RBK Ernst&Young: lankad a cégfelvásárlási kedv mélyponton van a vállalatok felvásárlási hajlandósága a gazdasági helyzet bizonytalansága és a lehetséges kockázatok miatt az Ernst&Young tegnap közzétett felmérése szerint. A megkérdezett vezetők negyede tervez a következő fél évben felvásárlást vagy fúziót. A Thomson Reuters adatai szerint az év eddig eltelt időszakában 1,7 ezer milliárd dollár értékben kötöttek felvásárlási-fúziós ügyletet, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy éve. ■ MTI Nem lesz harminchat pályázó útdíjtender Kevés az idő a konzorciumoknak, hiába kértek haladékot Bár a haladékot kérő pályázóknak nem engedett az ÁAK, mégsem járt le tegnap az elektronikusútdíj-tender jelentkezési határideje. Az aspiránsok látszólag még nem adták fel, valószínűtlen azonban, hogy mind a harminchat, részvételi szándékát eddig jelző társaság elindul. Jandó Zoltán Eddig harminchat cég jelezte részvételi szándékát a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer hazai kiépítésére - közölte tegnap a gyorsított közbeszerzési eljárást kiíró Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK). A szervezet tájékoztatása szerint háromtucatnyi vállalat kérte ki hétfőig a jelentkezés elkészítéséhez szükséges kiegészítő iratokat, könnyen elképzelhető azonban, hogy ez még nem a végső szám, mivel a pályázatok leadásának határidején az utolsó pillanatban ismét módosítottak. Az autópálya-kezelő most éppen szerdán 11 óráig várja az anyagokat, az elmúlt napok tapasztalatai alapján azonban felesleges kapkodniuk a pályázóknak, hiszen a határidőt a kiírás óta eddig háromszor változtatták meg, emellett látszólag semmi biztosíték nincs arra, hogy nem halasztanak negyedszer is. Első körben még úgy festett, hogy összesen három munkanapjuk lesz az aspiránsoknak a jelentkezésre, ezt azonban először kettő, majd további öt nappal kitolták, tegnap - nem sokkal az aktuális leadási határidő előtt pedig újabb két napot rádobtak. Az mindenesetre biztosra vehető, hogy a 36 említett cégből kettő leadja a pályázatát, a T-Systemsnél és a Kapschnál ugyanis lapunknak megerősítették, hogy indulnak a tenderen. A Magyar Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems még szeptember elején jelentette be, hogy felkészült a rendszer kiépítésére, a cég vezérigazgatója, Budafoki Róbert pedig múlt héten jelezte lapunknak: ez irányú terveik a pályázat szövegének megismerését követően sem változtak. A vállalatnál tegnap a Világgazdaság kérdésére kiemelték: mindent megtesznek, hogy teljes körű, korrekt ajánlatot tegyenek a közbeszerzési eljárás ajánlati fázisában, illetve a tárgyalások lezárása után, emellett biztosak abban, hogy T-Systems Magyarország Zrt. a megjelölt határidőre leadja jelentkezését. Bár korábban indulási szándékát hivatalosan nem jelentette be, tegnap lapunknak az osztrák Kapschnál is megerősítették, hogy beadják pályázatukat. Fényi Tibor, a társaság kommunikációs tanácsadója elmondta: a kiírás elemzését követően arra jutottak, hogy a Kapsch megfelel az egyébként igen szigorú feltételeknek, így a cég egyedül - és nem konzorcium keretében - vág neki a tendernek. Nem indul ugyanakkor a gyorsított közbeszerzési eljáráson a magyar tulajdonú Sopia-Net Kft. Bár a cég - ahogy erről Mórocz Imre ügyvezető lapunknak beszámolt - kidolgozott egy rendszert, melynek segítségével az állam által tervezett 42 milliárd forintos beruházási költséget akár a felére is le lehetne szorítani, a társaság nem felel meg a kiírásban támasztott feltételeknek, így még egy több hazai cég alkotta konzorcium tagjaként sem vehet részt a tenderen. Mindez egyébként azt is jelzi, hogy hiába kérte ki hétfőig a jelentkezés elkészítéséhez szükséges kiegészítő iratokat harminchat vállalat, feltehetőleg ténylegesen ennél jóval kevesebb pályázat érkezik be, mivel mindössze néhány cég lesz képes teljesíteni a kiírásban szereplő feltételeket. Bár a potenciális indulóknak lehetőségük van összeállni és közösen pályázni, ehhez egyértelműen több időre lenne szükségük, hiszen egy konzorcium felállítása nehezen valósítható meg három, de még tíz munkanap alatt is. Feltehetőleg ez volt az oka, hogy lapértesülések szerint három pályázó azonos szövegű levélben kérte az ÁAK-tól, hogy egy hónappal hosszabbítsák meg a pályázatot. A potenciálisan pályázó cégek problémáival azonban látszólag nem igazán foglalkoznak az illetékesek, legalábbis erre következtethetünk , abból, hogy a szervezet elutasította a három társaság - melyek közül értesüléseink szerint az egyik az amerikai Eisel volt - kérvényét. Más kérdés, hogy azok a vállalatok, melyek egyedül is eleget tesznek a feltételeknek, feltehetőleg inkább örülnek az állami autópálya-kezelő döntésének, hiszen a további halogatás a projekt megvalósítását is veszélyeztetheti. Mint ismert, a kormányzat a következő évre már 75 milliárd forintos bevétellel számol az elektronikus útdíjból, amihez viszont a rendszernek július elsején el kell rajtolnia. Bár a pályázók többsége azt állítja, hogy amennyiben az eredeti terveknek megfelelően december elején megkötik a szerződést a győztessel, a projekt megvalósítható szűk hét hónap alatt, ezzel korántsem ért mindenki egyet: több szakértő biztosra veszi a késést. Azt pedig az indulók többsége is elismeri, hogy - függetlenül a nyertes technológiától - amennyiben tolódik a tender, komoly veszélybe kerülhet a júliusi rajt, ezt pedig a kormányzat nyilvánvalóan nem engedheti meg magának. Folyamatosan változó feltételek nem könnyíti meg a cégek dolgát az sem, hogy nem csak a határidőn módosítanak két-három naponta, a technikai feltételek is folyamatosan változnak. Egy tegnapi helyesbítés értelmében például a korábbi tervekkel ellentétben olyan technológiával is lehet indulni a tenderen, amely nem igényli külön fedélzeti egység elhelyezését a járműben. SZAKÉRTŐK SZERINT ez tulajdonképpen annyit jelent, hogy a több nyugat-európai országban használt mikrohullámú technológia, illetve a szintén elterjedt műholdas pozicionáláson alapuló útdíjrendszer mellett kaput nyitottak a kamerás megfigyeléssel pályázó cégek számára is, mindez azért lehet furcsa, mert az útmenti kamerák felszerelése amellett, hogy kifejezetten drága technika, a szűkös határidő szempontjából sem túl versenyképes. Hiszen mutatnak rá a szakértők - nehezen elképzelhető, hogy bárki hat hónap alatt összesen valamivel több, mint 6300 kilométernyi utat képes a szükséges mértékben bekamerázni. Küszöbön áll a hazai Match üzletek átadása is coop A CBA-tól átszerződő partnerek évi 80-90 milliárd forinttal növelhetik a lánc forgalmát Napok kérdése, hogy lezáruljon a Coop Csoport, illetve a Match és a Profi tulajdonosa közötti tárgyalás a két üzletlánc boltjainak átvételéről - erősítette meg tegnap Murányi László. A CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója elmondta: a tárgyalás nem a cégek, hanem azok ingatlanvagyonának átvételéről szól, így a tranzakciók sem a CO-OP Hungary, hanem azok franchise-partnereivel zajlanak majd. A korábbi tervekhez hasonlóan az az alapelv, hogy a Match és a Profi vidéki üzleteit a Coop, míg budapesti boltjait a CBA veszi át. Ezt azonban - mivel nem a cég átadásáról van szó - már nem a két magyar üzletlánc korábban alapított közös cége, a C+C Partner Kft. bonyolítja majd. A cég várhatóan az év végére megszűnik - mondta el Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke. A két vezető annak kapcsán tartott sajtótájékoztatót, hogy a CBA három régiós cége a múlt héten bejelentette: a Coop franchise-rendszeréhez csatlakoznak. A salgótarjáni központú Palóc Nagykereskedelmi Kft., a pomázi Piliscsoport Kereskedelmi Kft. és az ajkai Pólus Coop Kereskedelmi és Ipari Zrt. halmozott forgalma tavaly meghaladta a 83 milliárd forintot. Murányi László ennek alapján úgy látja, a Coop Csoport éves forgalmát 80-90 milliárd forinttal emelheti az integráció. Ennek fényében a vezérigazgató idei bevételi várakozásait is módosította: a reményei szerint az év végére lezáruló csatlakozás nyomán a korábban 530 milliárd körülire becsült bevétel 20 milliárd forinttal növekedhet. Bogdán József, a Pólus Coop Kereskedelmi és Ipari Zrt. elnök-vezérigazgatója a három cég nevében úgy indokolta a váltást, attól stabil, átlátható és fejlődőképes működést remélnek. A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila lapunknak nem kívánta kommentálni a sajtótájékoztatón elhangzottakat, mondván: a hálózat múlt héten tett nyilatkozataihoz nincs mit hozzátenni. ■ VG Csepeli Lajos A Coop Csoport bevétele (milliárd forint) VG GRAFIKA FORRÁS: CO-OP HUNGARY ZRT.