Világgazdaság, 2012. október (44. évfolyam, 189/10956-209/10976. szám)

2012-10-09 / 195. (10962.) szám

2 2012. OKTÓBER 9., KEDD VÁLLALATOK ÉS PIACOK HÍRSÁV Jól teljesít a budapesti irodapiac az elmúlt évben a buda­pesti irodapiacon rekord­­mennyiségű, közel 400 ezer négyzetméter bérbeadás történt, amellyel Budapest olyan országokat előzött meg a rangsorban, mint Prá­ga, Milánó és Amszterdam - derül ki a Cushman & Wa­kefield ingatlan-tanácsadó vállalat legfrissebb irodapia­ci adataiból. 2012 második negyedévében a budapesti irodapiacon közel 100 ezer négyzetméter bérbeadás történt, amely meghaladja mind a 2010, mind a 2011 második negyedévében mért értéket. Bár ebben az évben a teljes bérbeadás mértéke várhatóan nem éri el a ta­valyit, várhatóan így is 300 ezer négyzetméter fölött lesz. A VG Kapacitásbővítés egy egri cégnél bővíti gyártókapacitását csaknem 3 milliárd forint értékű beruházással az Eger­ben működő, sebességváltó­kat gyártó ZF Hungária Kft. - tájékoztatott a társaság. A fejlesztéssel 58 új munkás foglalkoztatására nyílik le­hetőség a hajtástechnológiai cégnél, amely a ZF Fried­­richshafen AG, a világ egyik legjelentősebb hajtómű-, kormánymű- és futóműgyár­tó konszernjének leányvál­lalata. A társaság a fejlesztés megvalósításához csaknem 420 millió forint uniós és ha­zai támogatást kapott az Új Széchenyi Terv keretéből. A társaság 1996 óta készít korszerű sebességváltókat és részegységeket az Egri Ipari Parkban található gyártóbá­zison. ■ MTI Átadták az Északi Áramlat új vezetékét üzembe helyezték az Észa­ki Áramlat gázvezeték második csövét is, továbbá jóváhagyták az orosz gáz németországi exportját szol­gáló balti-tengeri útvonal harmadik és negyedik, párhuzamos csövének meg­valósíthatósági tanulmá­nyát. A kereskedelmi célú szállítás november 8-án indul a második vezetéken, ezzel a csőpáros együttes, maximális éves kapacitása 55 milliárd köbméterre nő. A további bővítés előkészí­tésére jövőre létrehoznak egy új társaságot, magáról a bővítésről pedig 2013 vége előtt döntenek. ■ RBK Ernst&Young: lankad a cégfelvásárlási kedv mélyponton van a vállalatok felvásárlási hajlandósága a gazdasági helyzet bizony­talansága és a lehetséges kockázatok miatt az Ernst­­&Young tegnap közzétett felmérése szerint. A meg­kérdezett vezetők negyede tervez a következő fél évben felvásárlást vagy fúziót. A Thomson Reuters adatai szerint az év eddig eltelt időszakában 1,7 ezer milli­árd dollár értékben kötöttek felvásárlási-fúziós ügyletet, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy éve. ■ MTI Nem lesz harminchat pályázó útdíjtender Kevés az idő a konzorciumoknak, hiába kértek haladékot Bár a haladékot kérő pá­lyázóknak nem engedett az ÁAK, mégsem járt le teg­nap az elektronikusútdíj-ten­­der jelentkezési határideje. Az aspiránsok látszólag még nem adták fel, valószínűtlen azonban, hogy mind a har­minchat, részvételi szán­dékát eddig jelző társaság elindul. Jandó Zoltán Eddig harminchat cég jelezte részvételi szándékát a megtett úttal arányos elektronikus díj­szedési rendszer hazai kiépíté­sére - közölte tegnap a gyorsí­tott közbeszerzési eljárást kiíró Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK). A szervezet tájékozta­tása szerint háromtucatnyi vál­lalat kérte ki hétfőig a jelentke­zés elkészítéséhez szükséges kiegészítő iratokat, könnyen elképzelhető azonban, hogy ez még nem a végső szám, mivel a pályázatok leadásának határ­idején az utolsó pillanatban is­mét módosítottak. Az autópálya-kezelő most éppen szerdán 11 óráig várja az anyagokat, az elmúlt napok tapasztalatai alapján azonban felesleges kapkodniuk a pá­lyázóknak, hiszen a határidőt a kiírás óta eddig háromszor változtatták meg, emellett lát­szólag semmi biztosíték nincs arra, hogy nem halasztanak negyedszer is. Első körben még úgy festett, hogy összesen három munka­napjuk lesz az aspiránsoknak a jelentkezésre, ezt azonban először kettő, majd további öt nappal kitolták, tegnap - nem sokkal az aktuális leadási ha­táridő előtt­­ pedig újabb két napot rádobtak. Az mindenesetre biztosra vehető, hogy a 36 említett cég­ből kettő leadja a pályázatát, a T-Systemsnél és a Kapsch­­nál ugyanis lapunknak meg­erősítették, hogy indulnak a tenderen. A Magyar Telekom érdekeltségébe tartozó T-Sys­­tems még szeptember elején jelentette be, hogy felkészült a rendszer kiépítésére, a cég vezérigazgatója, Budafoki Ró­bert pedig múlt héten jelezte lapunknak: ez irányú terveik a pályázat szövegének meg­ismerését követően sem vál­toztak. A vállalatnál tegnap a Világgazdaság kérdésére ki­emelték: mindent megtesznek, hogy teljes körű, korrekt aján­latot tegyenek a közbeszerzési eljárás ajánlati fázisában, illet­ve a tárgyalások lezárása után, emellett biztosak abban, hogy T-Systems Magyarország Zrt. a megjelölt határidőre leadja je­lentkezését. Bár korábban indulási szán­dékát hivatalosan nem jelen­tette be, tegnap lapunknak az osztrák Kapschnál is meg­erősítették, hogy beadják pá­lyázatukat. Fényi Tibor, a társa­ság kommunikációs tanácsadó­ja elmondta: a kiírás elemzését követően arra jutottak, hogy a Kapsch megfelel az egyéb­ként igen szigorú feltételeknek, így a cég egyedül - és nem kon­zorcium keretében - vág neki a tendernek. Nem indul ugyanakkor a gyorsított közbeszerzési el­járáson a magyar tulajdonú So­­pia-Net Kft. Bár a cég - ahogy erről Mórocz Imre ügyvezető lapunknak beszámolt - kidol­gozott egy rendszert, melynek segítségével az állam által ter­vezett 42 milliárd forintos be­ruházási költséget akár a felére is le lehetne szorítani, a társa­ság nem felel meg a kiírásban támasztott feltételeknek, így még egy több hazai cég alkotta konzorcium tagjaként sem ve­het részt a tenderen. Mindez egyébként azt is jel­zi, hogy hiába kérte ki hétfőig a jelentkezés elkészítéséhez szükséges kiegészítő iratokat harminchat vállalat, feltehető­leg ténylegesen ennél jóval ke­vesebb pályázat érkezik be, mi­vel mindössze néhány cég lesz képes teljesíteni a kiírásban szereplő feltételeket. Bár a potenciális indulók­nak lehetőségük van össze­állni és közösen pályázni, eh­hez egyértelműen több időre lenne szükségük, hiszen egy konzorcium felállítása nehe­zen valósítható meg három, de még tíz munkanap alatt is. Fel­tehetőleg ez volt az oka, hogy lapértesülések szerint három pályázó azonos szövegű levél­ben kérte az ÁAK-tól, hogy egy hónappal hosszabbítsák meg a pályázatot. A potenciálisan pályázó cégek problémáival azonban látszólag nem igazán foglalkoznak az illetékesek, legalábbis erre következtethe­tünk , abból, hogy a szervezet elutasította a három társaság - melyek közül értesüléseink szerint az egyik az amerikai Eisel volt - kérvényét. Más kér­dés, hogy azok a vállalatok, me­lyek egyedül is eleget tesznek a feltételeknek, feltehetőleg in­kább örülnek az állami autópá­lya-kezelő döntésének, hiszen a további halogatás a projekt megvalósítását is veszélyeztet­heti. Mint ismert, a kormány­zat a következő évre már 75 milliárd forintos bevétellel szá­mol az elektronikus útdíjból, amihez viszont a rendszernek július elsején el kell rajtolnia. Bár a pályázók többsége azt állítja, hogy amennyiben az eredeti terveknek megfele­lően december elején megkötik a szerződést a győztessel, a pro­jekt megvalósítható szűk hét hónap alatt, ezzel korántsem ért mindenki egyet: több szak­értő biztosra veszi a késést. Azt pedig az indulók többsége is elismeri, hogy - függetle­nül a nyertes technológiától - amennyiben tolódik a tender, komoly veszélybe kerülhet a jú­liusi rajt, ezt pedig a kormány­zat nyilvánvalóan nem enged­heti meg magának. Folyamatosan változó feltételek nem könnyíti meg a cégek dol­gát az sem, hogy nem csak a határidőn módosítanak két-há­­rom naponta, a technikai felté­telek is folyamatosan változ­nak. Egy tegnapi helyesbítés ér­telmében például a korábbi ter­vekkel ellentétben olyan techno­lógiával is lehet indulni a tende­ren, amely nem igényli külön fedélzeti egység elhelyezését a járműben. SZAKÉRTŐK SZERINT ez tulaj­donképpen annyit jelent, hogy a több nyugat-európai országban használt mikrohullámú techno­lógia, illetve a szintén elterjedt műholdas pozicionáláson ala­puló útdíjrendszer mellett kaput nyitottak a kamerás megfigye­léssel pályázó cégek számára is, mindez azért lehet furcsa, mert az útmenti kamerák fel­szerelése amellett, hogy kifeje­zetten drága technika, a szűkös határidő szempontjából sem túl versenyképes. Hiszen­­ mutat­nak rá a szakértők - nehezen elképzelhető, hogy bárki hat hó­nap alatt összesen valamivel több, mint 6300 kilométernyi utat képes a szükséges mérték­ben bekamerázni. Küszöbön áll a hazai Match üzletek átadása is coop A CBA-tól átszerződő partnerek évi 80-90 milliárd forinttal növelhetik a lánc forgalmát Napok kérdése, hogy lezáruljon a Coop Csoport, illetve a Match és a Profi tulajdonosa közötti tárgyalás a két üzletlánc bolt­jainak átvételéről - erősítette meg tegnap Murányi László. A CO-OP Hungary Zrt. vezér­­igazgatója elmondta: a tárgya­lás nem a cégek, hanem azok ingatlanvagyonának átvételé­ről szól, így a tranzakciók sem a CO-OP Hungary, hanem azok franchise-partnereivel zajla­nak majd. A korábbi tervekhez hasonló­an az az alapelv, hogy a Match és a Profi vidéki üzleteit a Coop, míg budapesti boltjait a CBA ve­szi át. Ezt azonban - mivel nem a cég átadásáról van szó - már nem a két magyar üzletlánc korábban alapított közös cége, a C+C Partner Kft. bonyolítja majd. A cég várhatóan az év végére megszűnik - mondta el Csepeli Lajos, a CO-OP Hunga­ry Zrt. igazgatóságának elnöke. A két vezető annak kap­csán tartott sajtótájékoztatót, hogy a CBA három régiós cé­ge a múlt héten bejelentette: a Coop franchise-rendszeréhez csatlakoznak. A salgótarjáni központú Palóc Nagykeres­kedelmi Kft., a pomázi Pilis­csoport Kereskedelmi Kft. és az ajkai Pólus Coop Kereske­delmi és Ipari Zrt. halmozott forgalma tavaly meghaladta a 83 milliárd forintot. Murányi László ennek alapján úgy látja, a Coop Csoport éves forgalmát 80-90 milliárd forinttal emel­heti az integráció. Ennek fényé­ben a vezérigazgató idei bevéte­li várakozásait is módosította: a reményei szerint az év végére lezáruló csatlakozás nyomán a korábban 530 milliárd körü­lire becsült bevétel 20 milliárd forinttal növekedhet. Bogdán József, a Pólus Coop Kereskedelmi és Ipari Zrt. el­nök-vezérigazgatója a három cég nevében úgy indokolta a váltást, attól stabil, átlátha­tó és fejlődőképes működést remélnek. A CBA kommuni­kációs igazgatója, Fodor At­tila lapunknak nem kívánta kommentálni a sajtótájékozta­tón elhangzottakat, mondván: a hálózat múlt héten tett nyi­latkozataihoz nincs mit hozzá­tenni. ■ VG Csepeli Lajos A Coop Csoport bevétele (milliárd forint) VG GRAFIKA FORRÁS: CO-OP HUNGARY ZRT.

Next