Világgazdaság, 2013. január (45. évfolyam, 1/11016-22/11037. szám)
2013-01-02 / 1. (11016.) szám
2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2013. JANUÁR 2., SZERDA HÍRS Nincs veszélyben a hazai Opel-gyár az Opel Szentgotthárd Kft. jövője hosszú távon biztosított annak ellenére is, hogy az Opel öt másik gyárával együtt eladja tulajdonosának, a General Motorsnak. Dános András, az Opel Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a szentgotthárdi gyár eddig is tulajdonképpen amerikai tulajdonban volt, ugyanakkor az 500 millió euróból létrehozott flexibilis motorgyárban hamarosan kezdődik a termelés. Szentgotthárdon az előző évi 222 ezernél mintegy 40 százalékkal több motor készült tavaly, ugyanakkor az első fél évet 800 fővel zárt cég négy év alatt összesen nyolcszáz új munkahelyet teremt, így 2015-ben már 1400 embernek ad munkát. ■ VG Elindult az üveggyártás Salgótarjánban MEGKEZDTE MŰKÖDÉSÉT a Tarján Glass Kft., a nagy múltú Salgótarjáni Öblösüveggyár utódja. Az egykor üveggyapotot gyártó, URSA nevű cég Salgótarjánban üresen álló telephelyén, 160 millió forintos beruházással megvalósított, egyelőre kézi készítésű termékeket előállító üzemben egyelőre 47 dolgozót foglalkoztatnak. Az idén bővítik a gyárat egy automata palackgyártó gépsor üzembe helyezésével, ezzel további 250 új munkahely jöhet létre. ■ MTI Tőkeemelés a Pápai Hús 1913 Kft.-ben a pápai önkormányzat ötven százalék fölé emeli jelenlegi nyolcszázalékos tulajdoni hányadát a Pápai Hús 1913 Kft.-ben - jelentette be a város polgármestere, Áldozó Tamás. A tőkeemelés több milliárd forintot jelent. Mint mondta: az önkormányzatnak van forrása ahhoz, hogy nagyobb felelősséget vállaljon a cég működésében a helyi munkahelyek védelme érdekében. Közlése szerint a tőkeemelés biztosítja a többletforrást a csaknem ezer embert foglalkoztató húsüzem jelenlegi problémájának megoldásához. A tőkeemeléssel a stratégiai - azaz a háromnegyedes többséget igénylő - döntéseket leszámítva a város határozhat a társaság ügyeiben. ■ MTI Szigorúbb energetikai tanúsítási szabályok egy új rendelettel némileg szigorította a kormány az épületenergetikai tanúsítási követelményeket, így januártól már az 50 négyzetméter alatti épületek eladásánál, illetve bérbe adásánál is kell tanúsítványt készíteni. Előírás az is, hogy januártól a lakáshirdetésekben is meg kell adni az épület energetikai besorolását. A tanúsítványok kötelező eleme lett a felújítási javaslat, kivéve, ha nem lehet költséghatékony felújítást végezni. Ez utóbbi körbe tartozhatnak például a műemlék jellegű épületben lévő lakások. ■ MTI Új irányokba nyit az ACE Telecom A vállalat tervezett növekedésében komoly szerepet kaphat a virtualizáció Részben új szolgáltatásoktól várja árbevétele további dinamikus növekedését az ACE Telecom, amely a virtualizáció irányába indul el. Jandó Zoltán A várakozásoknak megfelelően tavaly is nagyjából 15-20 százalékkal tudta növelni forgalmát az elsősorban vállalati ügyfelek kiszolgálására szakosodott hazai tulajdonban lévő ACE Telecom. A távközlési társaság tavaly 609 milliós forgalomról számolt be, ami 23 százalékos bővülést jelentett 2010-hez képest, az elmúlt évben pedig minden bizonnyal a 700 milliós határt is sikerül átlépniük, ami ismét masszív két számjegyű gyarapodást jelez - mondta lapunknak Farmosi Attila, a vállalat ügyvezetője. A társaság hosszabb távon is a növekedés ütemének fenntartásával számol, amit jól mutat, hogy terveik szerint 2015-re már elérnék az 1 milliárd forintos árbevételt. A további dinamikus gyarapodást ugyanakkor gátolhatja, hogy - a tavalyi jó teljesítmény ellenére - a cég hagyományos piacain a lassulás jelei mutatkoznak. Farmosi Attila jelezte: az ACE Telecom bevételeinek legnagyobb része továbbra is a vállalati szférának nyújtott internet szolgáltatásból származik, a kedvezőtlen gazdasági helyzet azonban jelentősen rontotta a magyarországi cégek fizetőképességét, és fizetési hajlandóságát. Az ügyvezető elmondta: több ügyfelük is átalakult, vagy tönkrement, míg másokkal csak a korábban érvényesnél alacsonyabb áron tudták meghosszabbítani szerződésüket. Az átlagár tavaly közel ötödével csökkent, s bár ezúttal a volumen növekedésével ezt még sikerült kompenzálni, hosszabb távon a bővülést korlátozhatja az árerózió. Farmosi Attila elmondta: bár a lakossági szolgáltatás - legalábbis ami az árakat illeti - némileg nagyobb biztonságot nyújtana a cégnek, s korábban nyitottak is a háztartások irányába, a fogyasztói kör kiszélesítése azonban nagyon komoly beruházást igényelne, így ez egyelőre nem is szerepel az ACE Telecom céljai között, jelenleg a társaság internetszolgáltatásból származó árbevételének nagyjából 10 százalékát adja a lakossági szegmens, s ezen az arányon számottevően nem is kíván változtatni a cégvezetés. Ahogy egyelőre a vállalatoknak nyújtott szolgáltatás földrajzi kiterjesztésén sem gondolkodnak, azaz a következő években még biztosan marad a főváros környéki fókusz a vállalatnál. A jövőben így a társaság másik fontos üzletága - amely különböző rendezvényeken kínál alkalmi távközlési szolgáltatásokat, illetve a cég új tevékenységei biztosíthatják a további gyarapodást. Farmosi Attila elmondta: bár a gazdasági krízis a cég másik meglévő divíziójának sem tett jót, hiszen a rendezvények száma érezhetően csökken, ebben a szegmensben mégis komoly növekedési potenciált lát a társaság. Ennek magyarázata, hogy ugyan az események száma elmarad némileg a néhány évvel korábbitól, a szervezők igényei azonban folyamatosan változnak, s jellemzően a komplexebb, drágább szolgáltatások irányába tolódnak el. Erre jó példa az online fizetési rendszer, amit az elmúlt évben a Sziget Fesztiválon, a Volton és a Balaton Soundon is az ACE Telecom biztosított, illetve amire más rendezvényeken is voltak kísérletek. Farmosi Attila jelezte: a kártyás fizetési rendszer jelentősen megdobja a rendezvényen kiépítendő végpontok számát, s mivel a vevők ennek arányában fizetnek, így érezhetően növeli a vállalat árbevételét is. A Volt fesztivál esetében például az előző évi 70 után tavaly már 280 végpontot építettek ki, míg a Szigeten ez a szám meghaladta a 850-et. Az ügyvezető hozzátette: úgy számolnak, hogy az online fizetés a jövőben alapszolgáltatás lehet a fesztiváloknál, ez pedig komoly növekedést hozhat az ACE Telecom ezen üzletága számára. A társaság ugyanakkor nem kizárólag az alkalmi távközlési szolgáltatásokra alapozná bővülését, a tervezett növekedésben komoly szerepet kaphat a virtualizáció is. Farmosi Attila elmondta: az ACE Telecom épp a közelmúltban kezdte meg felhőalapú szolgáltatásait, amelyek az idén indulhatnak be igazán. A társaság közelmúltban készített felmérése szerint kis- és középvállalati ügyfeleik több mint kétharmada számára vonzó alternatíva, hogy minden informatikai szolgáltatást egyetlen kábelen kapjon, meg, azaz az új tevékenységben igen komoly potenciál rejlik. A kutatás adatai alapján az ACE Telecom a telefonközpontok virtualizálása terén vár igazi áttörést, ugyanis jelenleg csak a válaszadók 18 százaléka alkalmaz ilyet, a következő egy évben viszont 29 százalékuk tervez váltást. Az ügyvezető jelezte: tavaly nagyjából 30 ügyfelük vett igénybe felhőalapú szolgáltatást a vállalattól, az idén azonban több ezer százalékos növekedést várnak. Első körben csak infrastruktúrát nyújtanak szolgáltatásként, idővel azonban szoftvert is kínálnának majd a vevőknek, ezzel teljessé téve a szolgáltatásplatformot. A cégnél úgy számolnak, hogy a divízió forgalma már az idén a teljes árbevétel 8-10 százaléka lehet. A lakossági szolgáltatásoknál a fogyasztói kör kibővítése nagyon komoly beruházásokat igényelne az ACE Telecomtól Százmilliós beruházás az ace Telecom tavaly az előző évi 105 millió forintnál - azaz az árbevétel 17 százalékánál - is többet költött fejlesztésekre. A társaság az eszközcsere, a kapacitás és hálózati lefedettség növelését célzó beruházások, illetve a modernizáció mellett jelentős összeget fordított az új üzletág beindítására is. A viztalizációhoz szükséges hardver- és szoftverkörnyezet kialakítása több 10 millió forintba került, ehhez azonban a társaság pályázati forrást is kapott, emellett plusz kiadási tételként jelentkezett a távközlési adó is. A társaság 2011 óta válságadót is fizetett (2010-ben még nem, hiszen akkor éves árbevételük nem érte el a félmilliárd forintot), 2012. július 1 jétől pedig a kétforintos adó is terheli a céget, ráadásul ez - miután IP-alapú telefonszolgáltatást is nyújtanak - összegszerűen magasabb elődjénél. Tovább zsugorodhat a hazai kiskereskedelem fogyasztás Októberi mérleg: több pénzért kevesebb ár kelt el a piacon Noha 2007 óta csökken a kiskereskedelemben forgalmazott árumennyiség - a süllyedés csak 2011-ben állt meg átmenetileg - a mélypont, a gödör alja csak 2013-ban várható - mondta el lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, hozzátéve: az előttünk álló év ugyanakkor a fogyasztást felfelé és lefelé húzó tényezők harcának éve lesz. Igaz ugyan, hogy 2013-ban teljesen megszűnik az adójóváírás, ugyanakkor a minimálbér-megállapodás révén a legkisebb jövedelmek reálértéke sem csökken, és a lakásfenntarás rezsije is mérséklődhet. A másik oldalon azonban az áll, hogy egy éven belül nem számíthatunk a gazdaság érdemi növekedésére, emellett pedig a különböző szolgáltatásokra rakott terhek - legalábbis részben - meg fognak jelenni az árakban. Nem is csoda, hogy a kormány előrejelzése szerint 2013- ban 0,5 százalékkal csökken a háztartások fogyasztása, növekedés pedig 2014-ben várható, de annak is csak 1 százalékos lesz a mértéke. A KSH legfrissebb adatai szerint októberben, a 2011-es októberhez képest 31 milliárd forinttal több, összesen 740 milliárd forintot hagytak ugyan a vásárlók az üzletekben, az értékesített árumennyiség azonban 3,2 százalékkal kevesebb volt a bázisnál. Az elmúlt hónapok beszámolói hasonlóan romló irányzatokat mutatnak, aminek alapvető oka, hogy a reálkeresetek 4 százalékkal estek tavaly az első tíz hónapban. Nemzetközi összehasonlításban sem túl rózsás a helyzet, noha az Európai Unióban csökken a családok fogyasztása. Októberben az eurózónában 3,6, az Unió egészében 2,4 százalékos volt a visszaesés és hazánknál rosszabb eredményt 6 tagállam mutatott fel. Magyarországon az októberi visszaesés egyik oka, hogy 2012 első tíz hónapja során a drágulás mértéke 105,8 százalék volt, ami alaposan lehúzta a kereskedelem mérlegét. Az élelmiszerek októberben már 7,6 százalékkal, az élvezeti cikkek (szeszesitalok, dohányáruk) 12,6, az üzemanyagok 10,4 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban. A különféle iparcikkek visszaesése 4,4 százalékos volt, ezen belül ugyanakkor a bútor-, műszakicikk-kereskedelemben elkelt árumennyiség tizedével volt kevesebb a bázisnál. Ráadásul iparcikkek esetében nem csak a volumen, hanem az árbevétel is csökkent a drágulás ellenére is: a nagy értékű bútorok, műszaki cikkek 8 milliárd forinttal kevesebb bevételt hoztak. Az október havi kereskedelmi adatok azt támasztják alá, hogy 2012- ben az év egészét tekintve 2 százalék körüli visszaesés várható. Forgalom alakulása (kiskereskedelem, 2012, volumenindex, százalék*) III. negyedév október élelmiszer 97,5 98,8 iparcikkek 96,3 95,6 ruházat 101,5 96,7 tartós cikk (bútor, műszaki) 89,6 89,2 számítástechnika 101,6 98,9 web 130,8 125,7 üzemanyag 972 95,0 * változatlan árérv, előző év azonos időszaka 100 százalék FORRÁS: KSH