Világgazdaság, 2013. május (45. évfolyam, 84/11099-104/11119. szám)
2013-05-02 / 84. (11099.) szám
2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2013. MÁJUS 2., CSÜTÖRTÖK ■3EEB* Elkészültek Szolnokon az első kocsiszekrények A stadler szolnoki gyárában elkészült az első GYSEV FLIRT motorvonat négy kocsiszekrénye. A 30 tonnás alumínium vázakat a lengyelországi Siedlicébe szállítják, ahol a Stadler Rail csoport üzemében összeszerelik a négyrészes motorvonatot. A motorvonat annak a flottának az első járműve, amelyről a GYSEV és a Stadler 2012 áprilisában írt alá szállítási szerződést. A FLIRT motorvonat a Stadler legsikeresebb terméke, az elmúlt években a cégcsoport csaknem 900 jármű gyártására kapott megbízást. ■ VG Elkészült a miskolci geotermikus rendszer A jövő héten adja át a PannErgy Nyrt. a Miskolcon kiépített geotermikus fűtőrendszert. A körülbelül 7,5 milliárd forintos beruházás az Avas lakótelep 10 ezer lakásának és több mint 100 intézménynek hőigényét elégítheti ki. A projekt finanszírozását európai uniós források 1,7 milliárd forintnyi támogatással segítették. A PannErgy Szentlőrincen csaknem három éve működtetett rendszere évi 24 ezer gigajoule fogyasztáshoz biztosít geotermikus energiát, ezzel szemben Miskolcon évente 800 ezer gigajoule hőenergiát értékesítenek majd. ■ VG úszó atomerőműre? OROSZ-KÍNAI VEGYESVÁLLALAT alakulhat úszó atomerőművek gyártására és üzemeltetésére. A Kommerszant moszkvai napilap értesülése szerint a China National Nuclear Corporation (CNNC) nukleáris energetikai társaság kezdeményezte az egyeztetést. Az úszó orosz reaktorblokkokkal Kína a tengeri gáz- és olajlelőhelyei számára biztosítana energiát és egész flotta esetén - a sorozatgyártás révén - harmadával csökkenne az erőművek mintegy 20 milliárd rubeles, azaz több mint 600 millió dolláros építési költsége. Az első orosz úszó atomerőmű, a „Lomonoszov akadémikus” a tervek szerint 2016-ban lesz kész. ■ VG Halad a MÁV átalakítása közlekedés Kivásárolnák a Dunakeszin működő cégből a Bombardiert Letett Fónagy János államtitkár egyéves kormánybiztosi megbízatása, aki ezalatt elvégezte a közösségi közlekedés átalakítását elindító feladatait, ám a folytatásból és a finomcsiszolásból maradt bőven a következő évekre is. B. Horváth Lilla - Mit végzett a MÁV szervezetének egyszerűsítése, átalakítása terén? - Ez három feladat volt. A társaságot személyszállítási központúvá kellett alakítani, ez megtörtént. Túl vagyunk a cégjogi bejegyzéseken is, és azokon a cégjogi teendőkön is, amelyek során a pályavasút üzletág önállósult a MÁV csoporton belül. Míg 2010 végén a MÁV csoport több 100 cégből állt, ma alig több, mint 40-ből, létszáma pedig csak a természetes fogyással csökkent. Jól állunk a második feladattal, a sok ezer ingatlant érintő vagyoni ügyek rendezésével is. Igaz, mivel az átalakulással tulajdonost cserélő ingatlanok jelentős része egyfajta általános fedezetként szolgál a meglévő hitelállománynál, még rendezni kell két a 2002- 2010 között felvett likviditási hitelek 76 milliárd forintos csomagját, és egy 20 milliárdnyi beruházási hitelt. Harmadik feladatként a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) elkészítette a sok ezer vagyontárgy felmérését és az új társaságok alapító okiratait. - Hogyan alakul a MÁV adóssága? - 2010 végén 330 milliárd forintot tett ki, most 273-275 milliárd forintnál tartunk, vagyis jelentősen csökkent. - Mi lesz a MÁV azon ingatlanvagyonában, amely nem érintett a fenti átalakulásban? - A MÁV-nak sok létesítménye volt, amely nem tartozott az alapfeladataihoz, de azok tevékenységét fenn kell tartani. Ezek a - jórészt művelődési házak és sportlétesítmények - amelyek az MNV-hez kerülnek, amelytől már ez év végéig több százat átvesznek az önkormányzatok. Utóbbiaknak jól jönnek a sportpályák és az uszodák az iskolák megnőtt testnevelési óráinak teljesítésekor. Emelni kellett a személyszállítási szolgáltatások minőségén is. Ez is jól halad, de ez közvetlenül a MÁV feladata. Fontosnak tartom, hogy a felújítások lehetőleg hazai megrendelést generáljanak. Itt kiemelkedő szerepe lehet Szolnoknak, amely a Stadlernek és a MÁV Gépészetnek köszönhetően a vasúti jármű várossá fejlődik, de azt is örömmel venném, ha Dunakeszi is hasonló súlyú járműjavító központtá válna, a kanadai tulajdonrész általunk már kezdeményezett viszszavásárlásával. A cél az, hogy a hazai közlekedésnek hasznosítsuk a jó fekvésű, jól felszerelt és 700-800 felkészült dolgozóval rendelkező járműjavítót. - Nemzetközi összevetésben hol állnak a Volánok és a MÁV? - Szolgáltatásuk színvonala, üzemi teljesítményük nem marad el a külföldi cégekétől, mintegy húszéves műszaki hátrányuk ellenére. Pedig, amíg a Deutsche Bahn frankfurti alkalmazottja mínusz öt fokban egy gombnyomással beindítja a sínek fűtését, addig a MÁV-nál hárman mennek ki a pályára: egy csákánnyal töri a jeget, egy eltakarítja, egy pedig nézi, nem jön-e a vonat. Mégis biztonsággal elindít a MÁV napi 3000 járatot. A Volánok is átlagosan 16 éves buszokkal teljesítik, amit a nyugati busztársaságok sokkal fiatalabb járművekkel. Emögött a MÁV és a Volánok dolgozóinak nehéz és nagyon tiszteletre méltó munkája áll. - Elkészült-e az egységes tarifarendszer tervezete? - Igen, de ennek a kedvezményekre vonatkozó részét még át kell gondolni, mert a kedvezmények sok évtizede beépültek a jövedelmi viszonyokba, így nem is közlekedéspolitikai, hanem 8 millió embert érintő, társadalompolitikai kérdésről van szó. Ez talán könnyebben felülvizsgálható a következő években remélhetőleg beinduló gazdasági fejlődés mellett. Viszont az extra szolgáltatást nyújtó távolsági buszokon már a szolgáltatás színvonalához igazodnak a pótdíjak, igaz, ez a napi közel negyvenezer járatból csak mintegy 600-at érint. - Rendeződött-e a jegyárkedvezmények ügye? - Már azzal a múlt évi törvénnyel, amely szerint az államnak egy helyett 3-5 éves közszolgáltatási szerződést kell kötnie a közlekedési társaságokkal. Az állam megtéríti a társaságnak a jegyárbevétel és a bevétellel nem fedezett költségei különbözetét. Az évi 350 milliárd forintból gazdálkodó MÁV bevételeinek a 40 százaléka keletkezik a jegyeladásból. A hosszabb szerződés ismeretében a bankok is szívesebben hiteleznek, fejlesztésre. Ez sok európai országában, így a fejlett hálózatú Németországban is így van. Hol tart az állami pénzből fenntartott, párhuzamos közlekedés felszámolása? Ez főként az InterCity járatok mellett autópályákon futó távolsági buszjáratokra vonatkozik, ez utóbbiak jórészt már megszűntek. Persze csúcsidőben sűríteni kell az IC járatokat az ütemes menetrend további terjesztésével a 11 budapesti elővárosi vonalán. Ez utóbbiakon bonyolódik a teljes hazai vasúti forgalom 65 százaléka, és itt közlekedik jövő tavasztól a nemrég rendelt 42 villamos motorvonat is. Piaci alapon persze helye lehet a vonattal párhuzamos buszközlekedésnek. Lezárult-e a hat regionális busztársaság létrehozása? - Igen, már működnek, közös a menetrendjük és a beszerzésük is. Viszont 23 korábbi busztársaság teljes, cégjogi összevonása jövőre esedékes. - Viszont úgy tűnik, az e-útdíj július 1-i bevezetéséből viszont nem lesz semmi. - Nekem nem tűnik úgy. Bár a szerződés a tervezettnél később született meg a kivitelezővel, a döntés továbbra is a júliusi kezdésről szól. - Felmerült-e, hogy az ön által elindított, de csak jövőre, vagy több év alatt megvalósítandó feladatok miatt meghosszabbítják az ön kormánybiztosi megbízatását? - Nem tudom. A közelmúltban a miniszterelnök úr jelezte, számon tartja, hogy lejárt az egy év, azóta nem tért vissza rá. Fónagy János: kész az egységes tarifarendszer tervezete Elnököt választott Saját karrierportált a Magyar Telekom indított az MVM KERSTIN günther, a Deutsche Telekom európai technológiai területének vezetője lett a Magyar Telekom igazgatóságának elnöke. A társaság közleménye szerint a változás nem érinti Christopher Mattheisen vezérigazgatói feladatkörét és igazgatósági tagságát. Ezzel a döntéssel a Magyar Telekomnál is különválik a vállalatirányítás és az igazgatóság elnöki feladata. Kerstin Günther 1991-től dolgozik a Deutsche Telekom Csoportnál, ahol több vezető pozíciót töltött be, és kiterjedt nemzetközi tapasztalatokat szerzett. A VG az mvm Magyar Villamos Művek Zrt. új, a vállalat honlapjának szerves részeként megjelenő elektronikus karrier megoldást vezetett be. Itt az álláskeresők egységes rendszerben válogathatnak az MVM Csoport társaságainál meghirdetett pozíciók között, és jelentkezhetnek is azokra. A 8 ezer főt foglalkoztató MVM Csoport Magyarország egyik legjelentősebb munkáltatója. ■ VG Többet is kaphatnának az álláskeresők? az álláskeresők nem mernek annyit kérni, mint amenynyit valójában kaphatnának a munkaerőpiacon - ez derült ki a Workania.hu internetes állásportál legutóbbi felméréséből. Az álláskeresők által megadott fizetési igények átlaga 2012-ben 170.400 forint volt, ami messze elmarad az országos 221000 forintos bruttó átlagbértől. ■ VG Szenior menedzser a DBH alapkezelőnél SZENIOR BEFEKTETÉSI menedzserként csatlakozott a DBH Investment Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.-hez Michaletzky Márton (37) közgazdász. Az új munkakör létrehozásáról a befektetési tevékenység intenzitásának növelése, valamint a portfolióba tartozó vállalatok növekedésének elősegítése érdekében döntött a DBH. A szakember korábban 2006-tól a Corvinus Egyetem Befektetések és Vállalati Pénzügy Tanszékének tanársegédje, majd adjunktusa volt. ■ VG Több etikus hackert szeretne a piac az etikus hacker állás az egyik legjobban fizetett munkakör napjainkban. A KÜRT Akadémia felmérése szerint az ilyen szakemberek keresettsége exponenciálisan növekszik a munkaerőpiacon. Az etikus hackelés iránt érdeklődők közelebbről is megismerkedhetnek a szakma alapjaival május 21-én a White Hatters’ Society képzésén. ■ VG ELÉRHETŐSÉG: VGINFO@VG.HU Szakma Sztár Fesztivál. Idén 39 szakmában mérte össze tudását 198 fiatal a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett versenyeken. A Szakma Sztár Fesztiválnak ezúttal 13 ezer - többségében pályaválasztás előtt álló - látogatója volt Budapesten. Névjegy FÓNAGY JÁNOS (71) 1966 ELTE jogászi diploma, ügyvédi jogtanácsosi szakvizsga 1994 óta a Fideszben és önkormányzatoknál tölt be magas posztokat 1998-2000 a GM politikai államtitkára 2000- 2001 Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára 2001- 2002 Közlekedési és vízügyi miniszter 2010 az NFM parlamenti államtitkára 2012-2013 közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos KARRIER Ősztől tovább bővülnek az Ügyfélkapu szolgáltatásai ésszerűség Hamarosan számos energetikai és közlekedési ügyintézés kezdeményezhető elektronikusan az Ügyfélkapun, az eljárás az eddigieknél egyszerűbb és gyorsabb lesz, sok előírás meg is szűnik. Mindezt az teszi lehetővé, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elvégezte a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program rá jutó részét - jelentette be Schváb Zoltán, a tárca helyettes államtitkára. A változások többsége legkésőbb októberben lép életbe, amikorra létrejön az informatikai kapcsolat az érintett adatbázisok között. Mindez évente 4,5 egyedi ügyintézést érint. Az energetika területén egyszerűbb és közös nyomtatványon intézhető majd tulajdonosváltáskor az áram- és gázmérők bejelentése, a folyamat lerövidül. A nagycsaládosok ez év elejétől már tetszőleges időpontban bejelenthetik a gázárkedvezmény iránti igényüket, szintén az eddiginél sokkal egyszerűbb nyomtatványon, és azt csak adatváltozáskor kell megújítani. A közlekedésben elektronikusan is kezdeményezhető a gépjármű forgalomba helyezése és onnan való kivonása, az elveszett rendszámtábla bejelentése, a jármű honosítása, műszaki adatainak, tulajdonosának változása, a jogosítvánnyal kapcsolatos minden ügyintézés. A forgalmit nem kell leadni az autót vizsgáztató szerviznek, a lejárt forgalmit a rendőr nem veheti el, nem lesz ideiglenes személyi és jogosítvány, utóbbinak csak egy lejárati dátuma marad. Nem kell lecserélni a rendszámtábla környezetvédelmi plakettjét, ha az új matricával megújítható, a piros plakett megszűnik. ■ B. H. L.