Világgazdaság, 2013. május (45. évfolyam, 84/11099-104/11119. szám)

2013-05-02 / 84. (11099.) szám

2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2013. MÁJUS 2., CSÜTÖRTÖK ■3EEB* Elkészültek Szolnokon az első kocsiszekrények A stadler szolnoki gyárá­ban elkészült az első GYSEV FLIRT motorvonat négy kocsiszekrénye. A 30 ton­nás alumínium vázakat a lengyelországi Siedlicébe szállítják, ahol a Stadler Rail csoport üzemében összesze­relik a négyrészes motorvo­natot. A motorvonat annak a flottának az első járműve, amelyről a GYSEV és a Stadler 2012 áprilisában írt alá szállítási szerződést. A FLIRT motorvonat a Stadler legsikeresebb terméke, az elmúlt években a cégcsoport csaknem 900 jármű gyártá­sára kapott megbízást. ■ VG Elkészült a miskolci geotermikus rendszer A jövő héten adja át a Pan­­nErgy Nyrt. a Miskolcon kiépített geotermikus fűtő­­rendszert. A körülbelül 7,5 milliárd forintos beruházás az Avas lakótelep 10 ezer la­kásának és több mint 100 intézménynek hőigényét elégítheti ki. A projekt fi­nanszírozását európai uniós források 1,7 milliárd forint­nyi támogatással segítették. A PannErgy Szentlőrincen csaknem három éve működ­tetett rendszere évi 24 ezer gi­­gajoule fogyasztáshoz biztosít geotermikus energiát, ezzel szemben Miskolcon évente 800 ezer gigajoule hőenergiát értékesítenek majd. ■ VG úszó atomerőműre? OROSZ-KÍNAI VEGYESVÁLLALAT alakulhat úszó atomerőművek gyártására és üzemeltetésére. A Kommerszant moszkvai na­pilap értesülése szerint a Chi­­na National Nuclear Corpora­tion (CNNC) nukleáris energe­tikai társaság kezdeményezte az egyeztetést. Az úszó orosz reaktorblokkokkal Kína a ten­geri gáz- és olajlelőhelyei szá­mára biztosítana energiát és egész flotta esetén - a sorozat­­gyártás révén - harmadával csökkenne az erőművek mint­egy 20 milliárd rubeles, azaz több mint 600 millió dolláros építési költsége. Az első orosz úszó atomerőmű, a „Lomono­szov akadémikus” a tervek szerint 2016-ban lesz kész. ■ VG Halad a MÁV átalakítása közlekedés Kivásárolnák a Dunakeszin működő cégből a Bombardiert Letett Fónagy János államtit­kár egyéves kormánybiztosi megbízatása, aki ezalatt el­végezte a közösségi közleke­dés átalakítását elindító fel­adatait, ám a folytatásból és a finomcsiszolásból maradt bőven a következő évekre is. B. Horváth Lilla - Mit végzett a MÁV szervezetének egyszerűsítése, átalakítása terén? - Ez három feladat volt. A tár­saságot személyszállítási közpon­túvá kellett alakítani, ez megtör­tént. Túl vagyunk a cégjogi be­jegyzéseken is, és azokon a cég­jogi teendőkön is, amelyek során a pályavasút üzletág önállósult a MÁV csoporton belül. Míg 2010 végén a MÁV csoport több 100 cégből állt, ma alig több, mint 40-ből, létszáma pedig csak a természetes fogyással csökkent. Jól állunk a második feladattal, a sok ezer ingatlant érintő vagyoni ügyek rendezésével is. Igaz, mi­vel az átalakulással tulajdonost cserélő ingatlanok jelentős része egyfajta általános fedezetként szolgál a meglévő hitelállomány­nál, még rendezni kell két a 2002- 2010 között felvett likviditási hi­telek 76 milliárd forintos csomag­ját, és egy 20 milliárdnyi beruhá­zási hitelt. Harmadik feladatként a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) elkészítette a sok ezer va­gyontárgy felmérését és az új tár­saságok alapító okiratait. - Hogyan alakul a MÁV adóssága? - 2010 végén 330 milliárd fo­rintot tett ki, most 273-275 mil­liárd forintnál tartunk, vagyis jelentősen csökkent. - Mi lesz a MÁV azon ingatlan­­vagyonában, amely nem érintett a fenti átalakulásban? - A MÁV-nak sok létesítmé­nye volt, amely nem tartozott az alapfeladataihoz, de azok tevé­kenységét fenn kell tartani. Ezek a - jórészt művelődési házak és sportlétesítmények - amelyek az MNV-hez kerülnek, amely­től már ez év végéig több százat átvesznek az önkormányzatok. Utóbbiaknak jól jönnek a sport­pályák és az uszodák az iskolák megnőtt testnevelési óráinak tel­jesítésekor.­­ Emelni kellett a személyszállítási szolgáltatások minőségén is.­­ Ez is jól halad, de ez közvet­lenül a MÁV feladata. Fontosnak tartom, hogy a felújítások lehe­tőleg hazai megrendelést gene­ráljanak. Itt kiemelkedő szerepe lehet Szolnoknak, amely a Stad­­lernek és a MÁV Gépészetnek köszönhetően a vasúti jármű vá­rossá fejlődik, de azt is örömmel venném, ha Dunakeszi is hason­ló súlyú járműjavító központtá válna, a kanadai tulajdonrész ál­talunk már kezdeményezett visz­­szavásárlásával. A cél az, hogy a hazai közlekedésnek haszno­sítsuk a jó fekvésű, jól felszerelt és 700-800 felkészült dolgozóval rendelkező járműjavítót. - Nemzetközi összevetésben hol állnak a Volánok és a MÁV? - Szolgáltatásuk színvona­la, üzemi teljesítményük nem marad el a külföldi cégekétől, mintegy húszéves műszaki hát­rányuk ellenére. Pedig, amíg a Deutsche Bahn frankfurti al­kalmazottja mínusz öt fokban egy gombnyomással beindítja a sínek fűtését, addig a MÁV-nál hárman mennek ki a pályára: egy csákánnyal töri a jeget, egy eltakarítja, egy pedig nézi, nem jön-e a vonat. Mégis biztonság­gal elindít a MÁV napi 3000 já­ratot. A Volánok is átlagosan 16 éves buszokkal teljesítik, amit a nyugati busztársaságok sokkal fiatalabb járművekkel. Emögött a MÁV és a Volánok dolgozóinak nehéz és nagyon tiszteletre méltó munkája áll. - Elkészült-e az egységes tarifa­­rendszer tervezete? - Igen, de ennek a kedvezmé­nyekre vonatkozó részét még át kell gondolni, mert a kedvezmé­nyek sok évtizede beépültek a jövedelmi viszonyokba, így nem is közlekedéspolitikai, hanem 8 millió embert érintő, társadalom­­politikai kérdésről van szó. Ez ta­lán könnyebben felülvizsgálható a következő években remélhető­leg beinduló gazdasági fejlődés mellett. Viszont az extra szolgál­tatást nyújtó távolsági buszokon már a szolgáltatás színvonalához igazodnak a pótdíjak, igaz, ez a napi közel negyvenezer járatból csak mintegy 600-at érint. - Rendeződött-e a jegyárkedvez­mények ügye? - Már azzal a múlt évi tör­vénnyel, amely szerint az ál­lamnak egy helyett 3-5 éves közszolgáltatási szerződést kell kötnie a közlekedési társasá­gokkal. Az állam megtéríti a társaságnak a jegyár­bevétel és a bevétellel nem fedezett költ­ségei különbözetét. Az évi 350 milliárd forintból gazdálkodó MÁV bevételeinek a 40 száza­léka keletkezik a jegyeladásból. A hosszabb szerződés ismere­tében a bankok is szívesebben hiteleznek, fejlesztésre. Ez sok európai országában, így a fejlett hálózatú Németországban is így van.­­ Hol tart az állami pénzből fenn­tartott, párhuzamos közlekedés felszámolása?­­ Ez főként az InterCity jára­tok mellett autópályákon futó távolsági buszjáratokra vonat­kozik, ez utóbbiak jórészt már megszűntek. Persze csúcsidő­ben sűríteni kell az IC járatokat az ütemes menetrend további terjesztésével a 11 budapes­ti elővárosi vonalán. Ez utób­biakon bonyolódik a teljes hazai vasúti forgalom 65 százaléka, és itt közlekedik jövő tavasztól a nemrég rendelt 42 villamos mo­torvonat is. Piaci alapon persze helye lehet a vonattal párhuza­mos buszközlekedésnek.­­ Lezárult-e a hat regionális busz­­társaság létrehozása? - Igen, már működnek, közös a menetrendjük és a beszerzé­sük is. Viszont 23 korábbi busz­­társaság teljes, cégjogi összevo­nása jövőre esedékes. - Viszont úgy tűnik, az e-útdíj július 1-i bevezetéséből viszont nem lesz semmi. - Nekem nem tűnik úgy. Bár a szerződés a tervezettnél később született meg a kivitelezővel, a döntés továbbra is a júliusi kez­désről szól. - Felmerült-e, hogy az ön által el­indított, de csak jövőre, vagy több év alatt megvalósítandó feladatok miatt meghosszabbítják az ön kor­mánybiztosi megbízatását? - Nem tudom. A közelmúltban a miniszterelnök úr jelezte, szá­mon tartja, hogy lejárt az egy év, azóta nem tért vissza rá. Fónagy János: kész az egységes tarifarendszer tervezete Elnököt választott Saját karrierportált a Magyar Telekom indított az MVM KERSTIN günt­­her, a Deutsche Telekom európai technológiai terü­letének vezetője lett a Magyar Tele­kom igazgatóságának elnöke. A társaság közleménye szerint a változás nem érinti Christopher Mattheisen vezérigazgatói fel­adatkörét és igazgatósági tagsá­gát. Ezzel a döntéssel a Magyar Telekomnál is különválik a vállalatirányítás és az igazga­tóság elnöki feladata. Kerstin Günther 1991-től dolgozik a Deutsche Telekom Csoportnál, ahol több vezető pozíciót töltött be, és kiterjedt nemzetközi ta­pasztalatokat szerzett. A VG az mvm Magyar Villamos Művek Zrt. új, a vállalat hon­lapjának szerves részeként megjelenő elektronikus karrier megoldást vezetett be. Itt az álláskeresők egységes rend­szerben válogathatnak az MVM Csoport társaságainál meghir­detett pozíciók között, és jelent­kezhetnek is azokra. A 8 ezer főt foglalkoztató MVM Csoport Magyarország egyik legjelentő­sebb munkáltatója. ■ VG Többet is kaphatnának az álláskeresők? az álláskeresők nem mernek annyit kérni, mint ameny­­nyit valójában kaphatnának a munkaerőpiacon - ez derült ki a Workania.hu internetes állás­portál legutóbbi felméréséből. Az álláskeresők által megadott fizetési igények átlaga 2012-ben 170.400 forint volt, ami messze elmarad az országos 221000 fo­rintos bruttó átlagbértől. ■ VG Szenior menedzser a DBH alapkezelőnél SZENIOR BEFEKTE­TÉSI menedzser­ként csatlakozott a DBH Invest­­ment Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.-hez Michaletzky Márton (37) közgazdász. Az új munka­kör létrehozásáról a befektetési tevékenység intenzitásának növelése, valamint a portfolióba tartozó vállalatok növekedésének elősegítése érdekében döntött a DBH. A szakember korábban 2006-tól a Corvinus Egyetem Be­fektetések és Vállalati Pénzügy Tanszékének tanársegédje, majd adjunktusa volt. ■ VG Több etikus hackert szeretne a piac az etikus hacker állás az egyik legjobban fizetett munkakör napjainkban. A KÜRT Akadé­mia felmérése szerint az ilyen szakemberek keresettsége ex­ponenciálisan növekszik a mun­kaerőpiacon. Az etikus hackelés iránt érdeklődők közelebbről is megismerkedhetnek a szakma alapjaival május 21-én a White Hatters’ Society képzésén. ■ VG ELÉRHETŐSÉG: VGINFO@VG.HU Szakma Sztár Fesztivál. Idén 39 szakmában mérte össze tudá­sát 198 fiatal a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Keres­kedelmi és Iparkamara által szervezett versenyeken. A Szakma Sztár Fesztiválnak ezúttal 13 ezer - többségében pályaválasztás előtt álló - látogatója volt Budapesten. Névjegy FÓNAGY JÁNOS (71) 1966 ELTE jogászi diploma, ügyvédi jogtanácsosi szak­vizsga 1994 óta a Fideszben és ön­­kormányzatoknál tölt be ma­gas posztokat 1998-2000 a GM politikai államtitkára 2000- 2001 Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára 2001- 2002 Közlekedési és vízügyi miniszter 2010 az NFM parlamenti ál­lamtitkára 2012-2013 közösségi közle­kedés átalakításáért felelős kormánybiztos KARRIER Ősztől tovább bővülnek az Ügyfélkapu szolgáltatásai ésszerűség Hamarosan szá­mos energetikai és közlekedési ügyintézés kezdeményezhető elektronikusan az Ügyfélka­pun, az eljárás az eddigieknél egyszerűbb és gyorsabb lesz, sok előírás meg is szűnik. Mindezt az teszi lehetővé, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisz­térium elvégezte a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program rá jutó részét - jelen­tette be Schváb Zoltán, a tárca helyettes államtitkára. A válto­zások többsége legkésőbb októ­berben lép életbe, amikorra lét­rejön az informatikai kapcsolat az érintett adatbázisok között. Mindez évente 4,5 egyedi ügy­intézést érint. Az energetika területén egyszerűbb és közös nyomtat­ványon intézhető majd tulajdo­nosváltáskor az áram- és gáz­mérők bejelentése, a folyamat lerövidül. A nagycsaládosok ez év elejétől már tetszőleges idő­pontban bejelenthetik a gázár­kedvezmény iránti igényüket, szintén az eddiginél sokkal egyszerűbb nyomtatványon, és azt csak adatváltozáskor kell megújítani. A közlekedésben elektroni­kusan is kezdeményezhető a gépjármű forgalomba helyezése és onnan való kivonása, az elve­szett rendszámtábla bejelenté­se, a jármű honosítása, műszaki adatainak, tulajdonosának változása, a jogosítvánnyal kap­csolatos minden ügyintézés. A forgalmit nem kell leadni az autót vizsgáztató szerviznek, a lejárt forgalmit a rendőr nem veheti el, nem lesz ideiglenes személyi és jogosítvány, utób­binak csak egy lejárati dátuma marad. Nem kell lecserélni a rendszámtábla környezetvédel­mi plakettjét, ha az új matricá­val megújítható, a piros plakett megszűnik. ■ B. H. L.

Next