Világgazdaság, 2014. április (46. évfolyam, 64/11324-84/11344. szám)

2014-04-08 / 69. (11329.) szám

2 HALÁSZ BÁLINT, a Bird & Bird ügyvédi irodával együttműködő ügyvéd A követeléskezelés az adatvédelmi ellenőrzések célkeresztjében A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) 2014-ben a kintlévő­ség-kezeléssel, követelés-ke­zeléssel, adósság-behajtással foglalkozó cégek adatkezelése mellett a termékbemutatók adatkezelésének vizsgálatá­ra fogja koncentrálni vizs­gálatait a nemrég közzétett ellenőrzési terve szerint. A hatóság szintén közzétette a 2013. évre vonatkozó beszá­molóját, amelyben az előbbi területeken felmerülő problé­mák mellett számos további, személyes adatok kezelésével kapcsolatos hasznos informá­ció olvasható. A követeléskezelő cégek adatkezelése már a tavalyi ellenőrzéseknek is egyik ki­emelt területe volt. A válság miatt jelentősen megnőtt a tartozást felhalmozó ügyfelek száma, akiket a hitelezők és a követeléskezelő cégek egy­re kreatívabb módszerekkel próbálnak megtalálni, ezért nem meglepő, hogy a hatóság továbbra is kiemelten figyel erre a területre. A NAIH nem­rég nyilvánosságra hozott ha­­tározatában 2 millió forint­re bírságot szabott ki egy köve­teléskezelő vállalkozásra a jog­­ellenes adatkezelés miatt. A ■ A válság miatt jelentősen megnőtt a tartozást fel­halmozó ügyfelek száma határozat szerint azzal, hogy a követeléskezelő az adósok szomszédjait, hozzátartozóit hívta fel telefonon és hagyott üzeneteket, jogellenesen járt el, még akkor is, ha ezek a telefonszámok a nyilvános te­lefonkönyvben hozzáférhetőek voltak. A hatóság szerint a kö­vetelés behajtása önmagában nem indokolja a hitelezővel jogviszonyban nem álló sze­mélyek adatainak kezelését. Emellett az adatkezelésnek tisztességesnek is kell len­nie, amely a NAIH szerint a törvényességnél, a formális jogalap megléténél tágabb követelmény, ezért nem lehet például az adós egészségi álla­potával, kórházi kezelésének okával kapcsolatos kérdéseket sem feltenni a hozzátarto­zóknak. A NAIH ugyanakkor megerősíti, hogy faktoring esetén az adós adatainak a követeléskezelő cég által tör­ténő megszerzése és további kezelése nem kifogásolható, hiszen a tartozással együtt az adatok is jogszerűen kerül­nek átadásra. A továbbiakban azonban figyelemmel kell len­ni az adatvédelmi előírásokra, így például biztosítani kell a célhoz kötöttség és az adat­minimalizálás elveinek való megfelelést, azaz hogy adatot ne tároljanak csak azért, mert majd jó lesz valamire, vala­mint, hogy csak olyan adatot gyűjtsenek és kezeljenek, amely feltétlenül szükséges a követelés behajtása érdeké­ben. JOGI TANÁCSADÓ 2014. ÁPRILIS 8., KEDD Módosult engedélyek foglalkoztatás Megvalósult az egyablakos ügyintézés Az EU-n kívüli munkaválla­lók idén már az úgynevezett, összevont eljárásban kérel­mezhetik a foglalkoztatá­sukat és a tartózkodásukat jóváhagyó összevont en­gedélyt. Az egyszerűsített eljárás könnyebbséget jelent a számukra, azonban nem megfelelő körültekintés ese­tén akár hónapokig tartó kényszerpihenővel is szem­benézhetnek. 2014. január 1-jétől már nem kell két különböző eljárásban kérelmezni a munkavállalási és a tartózkodási engedélyt azon Európai Unión kívüli állampolgárok számára, akik kilencven napnál tovább kí­vánnak tartózkodni Magyar­országon munkavállalás céljá­ból. Az új szabályozás értelme, hogy a munkavállalási és tar­tózkodási engedély megszerzé­sére irányuló külön eljárások egyetlen eljárásban elintézhe­­tőek legyenek. Az idén bevezetett egyabla­kos ügyintézés első lépésként összevont engedély iránti ké­relmet kell benyújtani a Be­vándorlási­ és Állampolgársági Hivatalhoz, amely megkeresi a munkaügyi központot. Ameny­­nyiben a munkaügyi központ támogatja a külföldi személy magyarországi foglalkoztatá­sát, a Hivatal megvizsgálja, hogy teljesülnek-e a tartózko­dás követelményei és dönt az összevont engedély iránti ké­relemről. Abban az esetben, ha a sza­bályok szerint a külföldi mun­kavállaló foglalkoztatásához szükség van előzetes munka­erőigény bejelentésére a mun­kaügyi központ felé, akkor ezt az összevont eljárás keretein kívül, azt megelőzően a mun­káltatónak kell lefolytatnia. A kettős rendszer tehát ebben az esetben továbbra is megmarad. A külföldi munkavállalóknak és az őket foglalkoztató magyar cégeknek fokozott gondosság­gal és alaposabb előkészítéssel célszerű eljárniuk azon kül­földi állampolgárok esetében, akik vízum nélkül jogosultak kilencven napos tartózkodásra Magyarország területén. Koráb­ban a munkáltató által beszere­zett munkavállalási engedéllyel a külföldi munkavállaló az or­szágba való belépést követő na­pon megkezdhette a munkát a tartózkodási engedély megszer­zése nélkül is. Az új szabályok értelmében a külföldi munka­­vállaló beléphet ugyan Magyar­­ország területére, azonban nem állhat munkába mindaddig, amíg az összevont engedélyt ki nem adják a részére. Mivel az ügyintézési határ­idő kilencven nap, így nem megfelelő előkészítés esetén a foglalkoztatni kívánt külföl­di munkavállaló akár három hónapos kényszerpihenőre is kényszerülhet. Annak érde­kében, hogy ezt elkerüljük, célszerű a munkavállaló Ma­gyarországra történő érkezését megelőzően kérni az összevont engedélyt. Ha a külföldi mun­kavállaló a magyar külképvise­leti szerveknél (nagykövetség, konzulátus) terjeszti elő megfe­lelő időben előzetesen az össze­vont engedély iránti kérelmet, úgy a Magyarországra való be­lépést követően azonnal átve­heti az összevont engedélyét és megkezdheti a Magyarországi munkavégzést. Nem kell kérelmezni a tartózkodási engedélyt az EU-n kívüli állampolgároknak, hogy Magyarországon vállaljanak munkát DR. NAGY ÉVA, a Kajtár Takács Hegymegi-Ba­­rakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértője Kire hárul a munkavállalási engedély beszerzése? FONTOS VÁLTOZÁS, hogy amíg korábban a munkálta­tónak kellett beszereznie a munkavállalási engedélyt, január 1-jétől az összevont engedély kiadása iránti ké­relmet már magának a kül­földi munkavállalónak kell előterjesztenie. A módosítás komoly adminisztratív terhet jelenthet egy külföldi munka­­vállaló számára, de termé­szetesen a munkáltató segít­heti ebben a folyamatban. Ügyvédek szerepe a közvetítői eljárásban mediáció Az elégedettség erősíti a bizalmi viszonyt DR.TURCSÁNNÉ DR. MOLNÁR Az ügyvéd közreműködik ab­ban, hogy az ellenérdekű felek a jogvitáikat megegyezéssel in­tézzék el az ügyvédekről szóló törvény 1. § -a szerint. Általában az ügyvéd ismerhe­ti fel először, hogy ügyfele jog­vitájában van-e lehetőség ennek igénybevételére. Fontos lehet, ha családon belüli konfliktus ren­dezése, későbbi jó viszony vagy gazdasági társaságok jövőbeli üzleti kapcsolatának fenntartá­sa a cél. Az ügyvéd szerepe azért is hangsúlyos, mert ügyfele ben­ne bízik, tőle várja a megoldást problémájára. Az ügyvédet te­relheti ügyfelét a békés megol­dás felé is, vagyis ő javasolhatja ügyfelének a gyors és hatékony közvetítői eljárást. Ha a peres fél közvetítői eljárás mellett dönt, az ügyvéd segítheti az eljárás megindításában és tá­­mogatólag részt is vehet a közve­títői üléseken. Jogi tanácsokkal láthatja el ügyfelét, ezzel előse­gítve a megállapodás létrejöttét. A felek az írásba foglalt megál­lapodás megszövegezésében és jogi ellenőrzésében részt vevő ügyvédjüknek tulajdonítják a si­kert, ha az közvetítő segítségével jött létre. Az elégedettség erősíti a bizalmi viszonyt és azt ered­ményezi, hogy legközelebb is neki adnak megbízást jogi kép­viseletre és ajánlani fogják más­nak is. A közvetítői eljárásban megkötött megállapodás után a jogi képviselők feladata lehet a megállapodáshoz kapcsolódó okiratok, szerződések megszer­kesztése. A 2014. március 15-e óta hatá­lyos Ptk. Családjogi Könyve be­vezette a közvetítésre kötelezés lehetőségét egyes pertípusokban is, így például kötelmi perekben, munkaügyi jogvitákban, gaz­dasági perekben is ajánlható, legyen szó akár birtokvitákról, fizetési elmaradásokról vagy esetleg gazdasági társaságok egymás közötti vitáiról. A már folyamatban lévő pe­rekben választható az illeték­­mentes bírósági közvetítői el­járás is, ami iránt egyre többen érdeklődnek a bíróságokon. Ha az eljárásban megállapodást köt­nek, közösen kérhetik a perben annak ítélet hatályú egyezségbe foglalását és jóváhagyását. Mindenképpen szükséges a folyamatos tájékoztatás, a jog­­intézmény népszerűsítése, mert aki egyszer hall a közvetítésről és választja azt a pereskedés he­lyett, gyorsan, hatékonyan fejez­heti be a vitás ügyét. KATALIN, Országos Bírósági Hivatal DR.SZŰCS LÁSZLÓ ügyvéd, Réti, Antall és Társai PwC Legal Költséghatékony megoldás a vezetői felelősség korlátozására A megváltozott felelősségi sza­bályok miatt számos vállalat­­vezető a felelősségbiztosítások megkötésében látja az egyedül kiutat a rátelepített felelősség kezelésére, azonban ha az új­­ Ptk., illetve a Munka Törvény­­könyve szabályait tanulmányoz­zuk, úgy költséghatékonyabb megoldásokkal is találkozha­tunk. Ahhoz, hogy a vezető tiszt­ségviselő társasággal szembeni felelősségét vizsgáljuk, minde­nekelőtt azt kell tisztázni, hogy egy adott vezetői magatartás­­ vonatkozásában beszélhetünk-e szerződésszegésről. Szerződés­szegés abban az esetben valósul meg, ha a vezetői tisztségviselő a jogszabály, vagy szerződés ál­tal rá telepített kötelezettségeit megszegi, illetve nem kellő gon­dossággal látja el a vállalat veze­tését. Amennyiben a kötelezett­ség (döntés) teljesítésére nem a vezető tisztségviselő köteles, úgy természetesen a döntéssel kapcsolatos felelősség sem a ve­zető tisztségviselőt terheli. Az új Ptk. a korábbi társasá­gi jogi szabályozáshoz képest széles körben biztosít arra lehe­tőséget, hogy a társaság egyes szervei között az egyes­, döntési kompetenciákat a korábbi, és a jelenlegi törvényi szabályozástól eltérően szabályozza a társaság tulajdonosa, így az alapító egyes kötelezettségeket a vezető tiszt­ségviselőktől elvonhat és a dön­tések meghozatalára a felügye­lőbizottságot, a taggyűlést vagy egyéb, a jogszabály által nem szabályozott szervet jogosíthat fel. Amennyiben a döntést nem az ügyvezető hozta, úgy termé­szetesen azért felelősség sem­­ terheli. Amennyiben a társaság­­ irányítását vezető tisztségvi- i­selői testület végzi, úgy arra is lehetőség nyílik, hogy a testület egyes tagjai között a döntési kompetenciákat (felelősségi kö­röket) megosszák. Másik alternatíva a felelősség korlátozására, hogy a vezető tisztségviselő és a társaság az egyedi munka- vagy megbízási szerződésben állapodnak meg a felelősség korlátozásáról. Eb­ben a körben az új szabályozás lényegesen szélesebb körben biztosítja a felelősség - szerző­désen alapuló - korlátozását, mint a korábbi normák. Mód van a munkajogi szabályok ana­lóg alkalmazásával a felelősség meghatározott összegben tör­ténő limitálására, de arra is le­hetőség van, hogy a munkaköri feladatok meghatározása során a vezető tisztségviselő felelőssé­gét egyes ügykörök vonatkozá­sában kizárják. A felelősség korlátozása nem lehetséges, amennyiben a veze­tő tisztségviselő a társaságnak szándékosan kárt okoz, illetve nem lehet a felelősséget korlá­tozni azon esetkörökre, amikor harmadik személy úgy károso­­­­dik a vezető tisztségviselő ma­­­­gatartása következtében, hogy a társaság és harmadik személy között nem áll fenn szerződéses jogviszony.

Next