Világgazdaság, 2014. május (46. évfolyam, 85/11345-104/11364. szám)
2014-05-23 / 99. (11359.) szám
2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2014. MÁJUS 23., PÉNTEK HÍRSÁV Újabb helyeken épül P+R parkoló JÚNIUSBAN TOVÁBBI 15 településen kezdődik meg a vasúti közlekedést segítő, P+R parkoló építése - közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A beruházás keretében a kapcsolódó út- és járdaszakaszoknál térfigyelő rendszer épül és ahol szükséges, közvilágítást telepítenek. A fejlesztés eredményes közbeszerzési eljárás után, várhatóan ősszel, 7 újabb településen - köztük Maglódon, Ócsán, Herceghalmon - folytatódhat. ■ MTI Külpiacokra lép a Panyolai külpiacokra lép termékeivel a Panyolai Szilvórium Zrt., amely az idén megkezdi gyümölcspárlatainak, köztük a Hungaricum-díjas pálinkáinak exportálását a nyugat-európai, az észak-amerikai és az ázsiai országokba - közölte a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei cég vezérigazgatója. Lakatos Gergely elmondta: a 2002-ben alakult cég eddig csak a hazai piacon értékesítette termékeit. A jelenleg 32 dolgozót foglalkoztató társaság árbevétele tavaly 592 millió forint volt, a 2012-es 498 millió forinttal szemben. A vállalat panyolai pálinkafőzdéjében tíz fajta gyümölcsből 38 féle párlatot készítenek. ■ MTI Nagyot nőtt az online boltok forgalma e-kereskedelem A múlt évben 217 milliárd forintos volt a magyar online kiskereskedelmi piac, ez 40 milliárddal több, mint egy évvel korábban - tudtuk meg Kis Gergelytől, az eNET partnerétől. Az e-kereskedelmi szegmenst is vizsgáló kutatócég adatai szerint ezt az összeget még mintegy 10 milliárd forinttal növelte a piacterek B2C, vagyis vállalkozások és lakossági fogyasztók közötti . Az élelmiszer-vegyiáru kategória rendkívül dinamikusan nőtt a hazai piacon forgalma. Rendkívül érdekes folyamat ment végbe a napi fogyasztási cikkeknél (FMCG), ugyanis azzal, hogy a Tesco is megkezdte az online értékesítést, az élelmiszer-vegyiáru kategória rendkívül dinamikusan nőtt, és a nagyobb, nehezebben szállítható termékeknél, mint például az ásványvíz egyre inkább preferált az internetes vásárlás - mondta el Kis Gergely. A könnyebb, vagy speciális árucikkekért viszont inkább a lakóhelyhez közeli üzletekbe mennek a fogyasztók, ezért míg a hipermarketek szerepeleértékelődik, a kisebb méretű áruházaké nő. A múlt évben több nagy szereplő is megjelent a szegmensben, így például egyre nagyobb figyelmet fordít erre a területre a Media Markt, de a romániai központú eMag is komolyan veszi a magyar piacot. ■ K. Z. HIRDETÉS NI« \\ VILAGGAZDASAG KONFERENCIA Időpont: 2014. május 27. Helyszín: Danubius Hotel Gellért Bp., Szent Gellért tér 1. Kiemelt támogató: Go Further Támogatók: Richter Gedeon EY Nők az üzleti csúcson 2014 8.30-9.00 Regisztráció Ha igen, akkor miért nem? (A női karrier akadályai) Dunavölgyi Mária, a BÉT volt vezérigazgatója 9.05-9.30 9.35-10.20 Panelbeszélgetés: Keresd a nőt! (Cégvezetők a nők esélyeiről) Havas István, az EY vezérigazgatója Tédia Kft. , Continental Hungária Kft. Mészáros Csaba elnök-vezérigazgató, evopro csoport 10.25-10.45 20-20-20: egy kezdeményezés utóélete Czakó Borbála a HBL 2020 Minimum az EY globális igazgatója 20 elnöke, 10.50-11.40 Panelbeszélgetés: Nők az üzleti csúcson Kővágó-Laky Andrea igazgató, Ford Magyarország Lukács Anita igazgató, Lenovo Magyarország Lakatos Zsófia igazgató, Hill+Knowlton Strategies Várnagy Emese vezérigazgató, IVM Zrt. Moderator: Szerdahelyi Csaba felelős szerkesztő, VILAGGAZDASAG 11.45-12.30 Ebédszünet 12.30-13.15 Panelbeszélgetés: A siker ára (Sikeres nők a sikerhez vezető útról) Kozák Danuta Beke Zsuzsa Richter Gedeon Nyrt. Rácz Zsuzsa író, újságíró Moderátor: Haiman Éva újságíró, VILAGGAZDASAG 13.20-13.40 A siker kulcsa: a NŐ (Női Erőforrás Menedzsment) Ternovszky Ferenc főiskolai tanár, BGF 13.40-14. Vida Ágnes pszichológus, online marketing szakértő Komócsin Laura ügyvezető, Business Coach Kft. Kristóf Györgyi ügyvezető, Hammel & Hochreiter IC Kft. 14.25-15.00 Panelbeszélgetés: Két dudás - éj (Hogy működik a karrier és a csalai Szenti család a férj és feleség is vezető?) , Ügyvédi Iroda ÉS Zentai Péter László igazgató, Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete Szabó Eszter, a GE régiós kommunikációs igazgatója, Közép- és Kelet-Európa ÉS Pomezanski György televíziós újságíró, a Duna Televízió volt alelnöke Moderátor: Pellion Renes kommunikációs vezető, EY A VILAGGAZDASAG kiadójának üzleti portfoliója: VILAGGAZDASAG manager # VILAGGAZDASAG Londoni tőzsdére megy a Wizz Air tőke Az ingázó munkavállalók és a Malév-csőd segített a fapados cégen Mintegy 60 milliárd forint bevételt remél a Wizz Air a londoni részvénykibocsátástól. Váradi József vezérigazgató szerint a cég külső finanszírozására nincs szükség. Vég Márton Több éves előkészítés után a Wizz Air tegnap bejelentette, hogy a kedvezőbb pénzügyi lehetőségek miatt tőzsdére megy Londonban. A magyar gyökerű fapados légitársaság fő riválisainak, az easyjet-nek és a Ryanair-nek a papírjaival már évek óta lehet kereskedni a brit fővárosban. A londoni tőzsdén jelenleg tíz légitársaság aktív, legutóbb 2012-ben a Fastjet afrikai fapadost vezették be. „Nem a napi pénzügyi szükségletek, hanem a kedvezőbb lehetőségek miatt megy tőzsdére a Wizz Air, a cég külső finanszírozására nincs szükség” - mondta Váradi József, a társaság vezérigazgatója csütörtökön videokonferencián, miután a cég Londonban bejelentette tőzsdére lépési szándékát. A magyar és az ukrán céget tulajdonló Wizz Air Holdings plc. jelenik meg a tőzsdén, a bevezetés oka, hogy megfelelő készpénztartalékokkal rendelkezzenek. Hangsúlyozta: eszközfinanszírozásra, új piacok megnyitására használhatják a pénzt, a credit rating, az adósbesorolás javulása miatt pedig kedvezőbb finanszírozási feltételeket érhetnek el. Váradi József szerint a légipiac a jövőben tovább konszolidálódik, és a folyamat nyertesei szeretnének lenni, ehhez pedig megfelelő pénzügyi háttér szükséges. Jelezte: azok a piacok, ahol most szolgáltatnak, megfelelő növekedési potenciállal rendelkeznek, és megfelelően táplálják a Wizz Air növekedését. A cég 1 milliárd eurós bevétellel és 89 millió eurós nettó nyereséggel zárta az előző évet. A tőzsdei bevezetéssel - amelyet júniusban le szeretnének zárni - az intézményi befektetőket célozzák meg, a magyar hányad alakulását az új tőkeszerkezet kialakulása után lehet megmondani. A londoni bevezetést Váradi József azzal indokolta, hogy az a világ egyik legnagyobb tőzsdéje, amely jelentős hozzáférést biztosít a tőkéhez. A diszkont légitársaság 200 millió euró bevételt vár a kibocsátástól. A jegyzési könyveket a Barclays, a Citigroup és a JPMorgan pénzintézetek vezetik, a kibocsátás főszervezőjeként a Nomura működik közre. A Daily Telegraph már 2007-ben cikkezett arról, hogy sorban állnak az angol bankházak a Wizz Air előtt. Sikere titkaként pedig azt említik, hogy a Ryanair előtt látta meg a kelet-közép-európai munkavállalók ingázásában rejlő üzleti lehetőséget. A Malév repülési jogainak megszerzése is beváltotta a cég reményeit, főleg a tel-avivi és a moszkvai járat lett sikeres. Tavaly gigantikus kínai üzleteket is kötöttek, legutóbb hat új Airbus A320-as repülőgép finanszírozásáról írtak alá vásárlási és visszlízing megállapodást 164 milliárd forint értékben a legnagyobb kínai lízingvállalattal. Az időzítés most is kulcskérdés. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint 2014 első két hónapjában világszinten és Európában egyaránt 6,4 százalékkal bővült a légi utasforgalom. A budapesti forgalom is fejlődik: áprilisban 8,1 százalékkal több utasa volt a Budapest Airportnak, mint egy évvel ezelőtt ugyanekkor. Egészen pontosan 758 ezer utast regisztráltak áprilisban. A nagyobb növekedést a nem-schengeni utasok adták, tehát például Nagy-Britannia, Törökország vagy Oroszország és más, nem-EU-s államok utasainak a száma nőtt jobban. Veszteséges az IAG A londoni tőzsdén a British Airways, az Iberia és a Vueling légitársaságok tulajdonosa, az International Airlines Group (IAG) is riválisa lesz a Wizz Airnek. A csoport még mindig veszteségesen működött az első negyedévben: árbevétele 4,2 milliárd euró volt, 6,7 százalékkal több a 2013 azonos időszakinál, a működési költségek viszont 4,3 milliárd eurót tettek ki, 3,2 százalékkal emelkedtek. A cégcsoport adózás utáni vesztesége így 184 millió euró lett, szemben a 2013-as 630 millió euróval. Minden régiós ország a kínai turistákra pályázik stratégia Nem egymással rivalizálva, hanem összefogva próbálja meg a régióba csábítani a kínai turistákat 16 kelet-közép-európai ország - ezt a célt szolgálja a tegnap Budapesten megalapított turisztikai központ. Magyarország eddig leginkább a visegrádi országokkal együttműködve reklámozta magát az ázsiai piacon. Mostantól viszont már Észtországtól Albániáig számos szövetségessel bővült a marketing-hálózat. Ausztria viszont nem tagja az összefogásnak. Nem véletlen a térség aktivitása, hiszen a nemzetközi turizmusban szinte az egész világ a kínai utazók kegyeiért verseng. Ennek oka, hogy évről évre rekordokat dönt a kínai turisták költekezése, tavaly például már 130 milliárd dollárt költöttek a Turisztikai Világszervezet adatai szerint. Ebből egyelőre kevés csapódik le Budapesten. A KSH negyedéves adatai szerint márciusig mindössze 13,7 ezer vendégéjszakát köszönhetnek a fővárosi hotelek a kínaiaknak és ez is közel 30 százalékos növekedést jelent. Japánból és a Koreai Köztársaságból is nagyságrendileg több turista érkezett. Ugyanakkor a nemzetközi turisztikai szervezetek Kína kiutazó forgalmának dinamikus növekedésére számítanak a következő években. Tavaly közel 59 millió kínai turista tett nemzetközi utazást, ezek mintegy 41 százaléka utazik Északkelet-Ázsián kívülre, utóbbiak közel 31 százaléka, azaz 7,5 millió fő utazik Európába. Közép- és Kelet-Európa részesedése az európai beutazásokból 33,5 százalék. Ez 2,5 millió kínai turistát jelent a régiónak éves szinten. „A 16 ország együttes megjelenítése sokkal hatásosabb, mintha egyenként próbálnának kitűnni a Kínában is hatalmas reklámzajból. Fontos cél, hogy az erősen szabályozott kínai turisztikai piacon minőségi és megbízható piaci szereplőként lépjen fel a közép-kelet-európai országok egyesülése” - közölte a Magyar Turizmus Zrt. A tegnapi csúcstalálkozón többször is elhangzott, hogy a nehézkes vízumügyintézés és a közvetlen légi kapcsolat hiánya jelenti a fejlődés legnagyobb akadályát. Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár elmondta, hogy mindkét témában előrehaladott tárgyalások folynak. Emlékezetes azonban, hogy a 2012-ben leállított Peking-Budapest járat ráfizetéses volt. Esetleges megszüntetése már korábban is felmerült. ■ V. M. Kínai vendégéjszakák Magyarországon (ezer) VG-GRAFIKA FORRÁS: VG-GYÜJTÉS