Világgazdaság, 2014. október (46. évfolyam, 190/11450-210/11470. szám)

2014-10-09 / 196. (11456.) szám

2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2014. OKTÓBER 9., CSÜTÖRTÖK M MtM­­ GVH: megabírság a Vodafone-nak A vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. a Vo­dafone RED VitaMAX tarifa­­csomag népszerűsítése során 2012. november 1. és 2013. március 1. között lényeges információ elhallgatásával megtévesztette a fogyasz­tókat - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), ezért 110 millió forint bírságot szabott ki a vállal­kozásra. A bírság összegének megállapításakor a verseny­­hivatal súlyosító tényezőként értékelte egyebek mellett azt, hogy a jogsértés országos kereskedelmi csatornákon keresztül a fogyasztók széles körét elérte. ■ MTI Kevesebb cég alakult a megszűnteknél idén az első három negyed­évben 25 027 vállalkozást töröltek, és egyidejűleg 20 649 újat jegyeztek be a cég­nyilvántartásba - közölte az összesített adatokat a listát összeállító gazdasági infor­máció szolgáltató cég, a feke­­telista.hu. A világgazdasági válság kezdete óta ez az első év, hogy a törölt cégek száma meghaladja az újonnan ala­pítotőkét. Az adatokat össze­vetve: ebben az esztendő­ben 17 százalékkal több társaság húzta le a rolót, mint ameny­­nyi kitette az új cégtáblát - áll a közleményben. 2008 szeptembere óta 184 982 ha­zai cég dobta be a törölközőt, helyükre viszont 286 249 új társaság lépett. ■ MTI Kisebb mértékben esett az orosz autópiac NÉMILEG LASSULT az OTOSZ autópiaci forgalom csökkené­sének üteme szeptemberben és a következő hónapokban megfordulhat a hosszabb ide­je tartó zsugorodási folyamat a kormány roncsprémium programjának a hatására. A több mint hatszáz, Orosz­országban tevékenykedő eu­rópai vállalatot tömörítő AEB adatai szerint szeptemberben 197 233 személygépkocsit és kis-haszongépjárművet érté­kesítettek, 20,1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Augusztusban a visszaesés nagyobb, 25,8 szá­zalék volt. ■ MTI Kapacitásnövelés a webboltoknál e-kereskedelem Az idén is 30-40 százalékos növekedést várnak a legnagyobb szereplők A raktárkapacitás növelésé­vel, alkalmi munkások felvé­telével, az ügyfélszolgálatok megerősítésével készülnek az idei karácsonyi szezonra a lapunk által megkérdezett online áruházak. Az e-ke­­reskedelmi szektor meg­határozó szereplői 2014-ben is jelentős, 30-40 százalékos növekedéssel számolnak. Kalocsai Zoltán A napokban költözött új, a ko­rábbinál lényegesen nagyobb alapterületű helyszínre az Ext­reme Digital Zrt. raktárköz­pontja - tudtuk meg Várkonyi Balázstól, a társaság vezérigaz­gatójától. A cégnél jelentős fel­futást várnak idén karácsony­kor is az online értékesítésben, részben ez indokolta a váltást. Az év végi rohamra készülve a társaság jelentősen, mintegy 30 százalékkal növeli a raktári dol­gozók számát is, már megkezd­ték az alkalmi munkások tobor­zását. Várkonyi Balázs közlése szerint plusz erőforrásokra lesz szükség a hagyományos üzle­tekben és az ügyfélszolgálaton is. Az Extreme Digital online forgalma szeptemberig 40 szá­zalékkal haladta meg a tavalyit és a cégvezető elmondása alap­ján ez tartható lesz az év hátra­lévő részében is. A társaság a karácsonyra készülve újabb két, jelentős raktárkészlettel ellátott átvételi pontot nyit Budapesten, így az ilyen helyszínek száma hétre nő a fővárosban. Nagy meglepetésekre nem számít a slágertermékek kap­csán Várkonyi Balázs, a mobilte­lefonok iránt lehet a legnagyobb kereslet, a második legnépsze­rűbb termékkategória várha­tóan a szórakoztató elektronika lesz, míg a harmadik a háztar­tási kisgépeké. A társaság nem csak itthon erősít az év végén, de a nemzetközi terjeszkedést is folytatja, októberben indítják el a szlovén és a bolgár webáru­­házukat. Az idei év egyébként nem csak a vállaltnál, de a teljes hazai e-kereskedelmi piacon ko­moly felfutást hoz Várkonyi Ba­lázs szerint. A karácsony azért is fontos a netes boltok számára, mert ebben az időszakban vál­nak sokan online vásárlóvá, ké­nyelmi vagy egyéb okok miatt ilyenkor rendelik meg az első termékeket a világhálón - tette hozz az Extreme Digital vezető­je.. Új telephelyen várja a kará­csonyi rohamot a Játéknet.hu Webáruház, a társaság augusz­tusban költözött olyan hely­színre, ahol rendelkezésre áll a szükséges raktárkapacitás a megnövekvő igények kiszol­gálására - közölte érdeklődé­sünkre Bognár Ákos, a vállalat egyik alapítója és vezetője. Az ünnepi időszakban akár az átla­gos tízszeresére, 4000-5000-re is nőhet a naponta összeállított csomagok száma a társaság­nál - tette hozzá a cégvezető. A létszám ha nem is ilyen mérték­ben, de szintén ugrásszerűen nő, míg az év többi részében 12- 15 ember dolgozik a raktárban, addig a november-decemberi időszakban 70-80. Bognár Ákos közlése alapján várhatóan novemberben már kezd nőni a forgalom, azonban az igazi felfutás december ele­jétől várható. Ez egyébként évek óta megfigyelhető tendencia, ami valószínűleg összefüggés­ben van azzal, hogy mikor kap­ják meg a vásárlók a fizetésüket, illetve az akciók reményében igyekeznek a lehető legtovább várni az ajándékok beszerzésé­vel. A Játéknet.hu-nál az idén 1,8 milliárd forintot meghaladó forgalommal számolnak, ami 25-30 százalékos növekedést je­lentene a múlt évhez képest. Szeptember végéig a tava­lyihoz képest mintegy 60 szá­zalékkal nőtt a Tchibo online áruházának forgalma - mondta el Németh Norbert, a társaság e-kereskedelmi üzletágának ve­zetője. A cégnél már októbertől olyan termékekkel bővül az on­line üzlet kínálata, amelyek ka­rácsonyi ajándékokként is vásá­rolhatók. A szakember közlése szerint a webáruház felülete is tükrözi majd az ünnepi készü­lődést, ez a változás egyébként az előfutára lesz az oldal teljes megújításának, amit jövőre va­lósítanak meg majd. Emellett egy külön karácsonyi termék­ajánló rovatot is létrehoznak, a meglévő kategóriák mellett szezonális termékek is megje­lennek a kínálatban. Az év vége kiemelten fontos a Tchibo web­­áruházban is, az eddigi tapasz­talatok alapján a forgalom 40 százalékát adja ez az időszak. A társaság egyébként nem csak a neten erősít az ünnepre készülve, Németh Norbert sze­rint két új offline boltot nyitnak, az egyiket november hetedikén Kecskeméten, a másikat pedig december elején Debrecenben, így összesen 10 hagyományos üzletük lesz Magyarországon, amelyek közül 6 a fővárosban, négy pedig vidéken található. A főként kávéiról ismert cég forgalmában egyébként egyre meghatározóbb szerepet játszik az egyéb termékek forgalma, az online áruház és a non-food üz­letág az éves forgalom mintegy 30 százalékát adja. Optimizmusra adhat okot a webáruházak működtetői szá­mára, hogy az eNET felmérése szerint az idén már 3,4 millióan vásároltak a világhálón keresz­tül, ez az összes hazai interne­tező 72 százaléka. A kutatócég felmérése alapján online vásár­lásnál legtöbben - a megkérde­zettek 63 százaléka - az asztali számítógépet használja, de 50 százalék alkalmaz laptopot is er­re a célra. Egyelőre még alacsony a mobillal vásárlók aránya, mindössze 10 százalék, de ko­moly növekedési lehetőség van ezen a területen csakúgy, mint a táblagépeknél, ezeket az esz­közöket a fogyasztók mindössze 4 százaléka veti be, ha rendelni akar valamint az interneten. A magyar online kiskereskedelmi piac (milliárd forint, kosaras rendszerben értékesítő webáruházak) A piaci szereplők 2014-től is az online terület jelentős növekedését várják Jelentős lemaradás BÁR FOLYAMATOSAN fejlődik az e-kereskedelem Magyar­­országon, globális összevetés­ben korántsincs jó helyzet­ben. A Mastercard és a The­­ Fletcher School at Tufts Uni­versity által közzétett tanul­mányban megvizsgált 50 or­szág közül mindössze a 44. pozíciót szereztük meg, igaz a felmérés nem csak a webes vásárlásra, de az internet­használatra is kiterjedt. A rangsor készítői szerint az in­ternetet használók aránya 72,6 százalék, míg az okos­telefonos tábor a teljes lakos­ság 34,4 százalékára tehető. Az e-kereskedelem részesedé­se a teljes kiskereskedelmi forgalomból 3 százalék. A lis­tán egyébként Szingapúr vég­zett az első helyen Svédország és Hong Kong előtt. Magyar­­ország a közzétett rangsor­ban mindössze hatországot tudott megelőzni, többek kö­zött Egyiptomot és Kenyát. Munkaerőgondok a hazai szolgáltató központokban umán erőforrás A jelenlegi képzési rendszer nem tudja kiszolgálni az egyre fokozódó igényeket . Két év alatt közel duplájára nőtt az az idő, amennyi alatt egy ha­zai üzleti szolgáltató központ (SSC - shared service center) fel tud venni egy új munkatársat - mondta el érdeklődésünkre Suhajda Attila, a Magyar Szol­gáltatóipari és Outsourcing Szö­vetség (HOA) elnöke. Míg 2012- ben átlagosan 30 napig kellett keresni az SSC-knek egy-egy megfelelően képzett munka­társat, addig a szervezet leg­frissebb adatai szerint 2014 kö­zepén már 56 napig tartott ez a folyamat. „Ebben több tényező is szerepet játszik, egyrészt a nyel­vet beszélő, tehetséges, képzett fiatalok külföldre vándorlása je­lentős mértékben csökkentette az elérhető munkaerőt. Emellett a jelenlegi képzési rendszer sem képes kiszolgálni a szolgáltató központok igényeit. Középtávon pedig igen komoly gondot okoz­hat más ágazatokban is, hogy a közoktatás átalakítása miatt csökkent például a nyelvi és in­formatikai képzésre jutó idő az általános és középiskolákban” - közölte Suhajda Attila. A helyzetet bonyolítja az is, hogy a már évek óta itt működő üzleti szolgáltató központok a jó teljesítményüknek köszönhető­en folyamatosan lépnek feljebb az értékláncban az anyavállala­tok szervezetén belül, ami azt je­lenti, hogy több magasabb hoz­záadott értékű feladatot kapnak. Ez természetesen megnöveli az igényeket a képzettebb munka­erő iránt, mind szaktudásban, mind a beszélt nyelvek vonatko­zásában. A HOA elnöke rámutatott arra is, hogy azok az SSC-k, amelyek már Magyarországon vannak további fejlesztéseket terveznek nálunk, ráadásul egyre növekvő ütemben. Míg tavaly a szerve­zet felmérésében megkérdezett központokban két éven belül 16 százalékos létszámbővítést ter­veztek, addig az idén ez az érték már 20 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a kutatásban sze­replő 27 SSC-nél összesen mint­egy 1800 munkahely jöhet létre a következő két évben. Komoly problémát jelent ugyanakkor, hogy alaposan megcsappant az új központok száma, egyre kevesebben dön­tenek Magyarország mellett. Ráadásul ha egy-egy cég ide­hozza szolgáltató központját, akkor csak úgy tudja magához csábítani a megfelelően képzett munkaerőt, ha magasabb bé­reket kínál a piaci átlagnál. Az így generált árverseny azonban emeli a hazai munkaerő átlagos költségét, csökkentve ezáltal Magyarország versenyképessé­gét a nagy nemzetközi vállala­tok döntéseinél - fűzte hozzá a HOA elnöke. Az üzleti szolgáltatóközpon­tok a hazai gazdaság egyik hú­zóágazatát jelentik: jelenleg kö­zel 30 ezer munkahelyet biztosí­tanak, mintegy 400 milliárd fo­rintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány, ahogyan erre a BDO könyvelő és tanácsadó cég kutatása is rámutat. A cég felmé­rése szerint a válaszadó SSC-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalé­kánál 10-20 százalék között mo­zog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is. A BDO adataiból kiderül, hogy 10 százalék alatti fluktuációról el­sősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpon­tok számolnak be, esetükben na­gyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmene­telre. ■ K. Z. Egy pozíció betöltésének átlagos ideje az SSC-kben (nap, nem vezetői pozíció) 60...........................................56 2012 2013 2014 VGCRAFIKA FORRÁS: HOR

Next