Világgazdaság, 2014. október (46. évfolyam, 190/11450-210/11470. szám)
2014-10-09 / 196. (11456.) szám
2 VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2014. OKTÓBER 9., CSÜTÖRTÖK M MtM GVH: megabírság a Vodafone-nak A vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. a Vodafone RED VitaMAX tarifacsomag népszerűsítése során 2012. november 1. és 2013. március 1. között lényeges információ elhallgatásával megtévesztette a fogyasztókat - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), ezért 110 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírság összegének megállapításakor a versenyhivatal súlyosító tényezőként értékelte egyebek mellett azt, hogy a jogsértés országos kereskedelmi csatornákon keresztül a fogyasztók széles körét elérte. ■ MTI Kevesebb cég alakult a megszűnteknél idén az első három negyedévben 25 027 vállalkozást töröltek, és egyidejűleg 20 649 újat jegyeztek be a cégnyilvántartásba - közölte az összesített adatokat a listát összeállító gazdasági információ szolgáltató cég, a feketelista.hu. A világgazdasági válság kezdete óta ez az első év, hogy a törölt cégek száma meghaladja az újonnan alapítotőkét. Az adatokat összevetve: ebben az esztendőben 17 százalékkal több társaság húzta le a rolót, mint amenynyi kitette az új cégtáblát - áll a közleményben. 2008 szeptembere óta 184 982 hazai cég dobta be a törölközőt, helyükre viszont 286 249 új társaság lépett. ■ MTI Kisebb mértékben esett az orosz autópiac NÉMILEG LASSULT az OTOSZ autópiaci forgalom csökkenésének üteme szeptemberben és a következő hónapokban megfordulhat a hosszabb ideje tartó zsugorodási folyamat a kormány roncsprémium programjának a hatására. A több mint hatszáz, Oroszországban tevékenykedő európai vállalatot tömörítő AEB adatai szerint szeptemberben 197 233 személygépkocsit és kis-haszongépjárművet értékesítettek, 20,1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Augusztusban a visszaesés nagyobb, 25,8 százalék volt. ■ MTI Kapacitásnövelés a webboltoknál e-kereskedelem Az idén is 30-40 százalékos növekedést várnak a legnagyobb szereplők A raktárkapacitás növelésével, alkalmi munkások felvételével, az ügyfélszolgálatok megerősítésével készülnek az idei karácsonyi szezonra a lapunk által megkérdezett online áruházak. Az e-kereskedelmi szektor meghatározó szereplői 2014-ben is jelentős, 30-40 százalékos növekedéssel számolnak. Kalocsai Zoltán A napokban költözött új, a korábbinál lényegesen nagyobb alapterületű helyszínre az Extreme Digital Zrt. raktárközpontja - tudtuk meg Várkonyi Balázstól, a társaság vezérigazgatójától. A cégnél jelentős felfutást várnak idén karácsonykor is az online értékesítésben, részben ez indokolta a váltást. Az év végi rohamra készülve a társaság jelentősen, mintegy 30 százalékkal növeli a raktári dolgozók számát is, már megkezdték az alkalmi munkások toborzását. Várkonyi Balázs közlése szerint plusz erőforrásokra lesz szükség a hagyományos üzletekben és az ügyfélszolgálaton is. Az Extreme Digital online forgalma szeptemberig 40 százalékkal haladta meg a tavalyit és a cégvezető elmondása alapján ez tartható lesz az év hátralévő részében is. A társaság a karácsonyra készülve újabb két, jelentős raktárkészlettel ellátott átvételi pontot nyit Budapesten, így az ilyen helyszínek száma hétre nő a fővárosban. Nagy meglepetésekre nem számít a slágertermékek kapcsán Várkonyi Balázs, a mobiltelefonok iránt lehet a legnagyobb kereslet, a második legnépszerűbb termékkategória várhatóan a szórakoztató elektronika lesz, míg a harmadik a háztartási kisgépeké. A társaság nem csak itthon erősít az év végén, de a nemzetközi terjeszkedést is folytatja, októberben indítják el a szlovén és a bolgár webáruházukat. Az idei év egyébként nem csak a vállaltnál, de a teljes hazai e-kereskedelmi piacon komoly felfutást hoz Várkonyi Balázs szerint. A karácsony azért is fontos a netes boltok számára, mert ebben az időszakban válnak sokan online vásárlóvá, kényelmi vagy egyéb okok miatt ilyenkor rendelik meg az első termékeket a világhálón - tette hozz az Extreme Digital vezetője.. Új telephelyen várja a karácsonyi rohamot a Játéknet.hu Webáruház, a társaság augusztusban költözött olyan helyszínre, ahol rendelkezésre áll a szükséges raktárkapacitás a megnövekvő igények kiszolgálására - közölte érdeklődésünkre Bognár Ákos, a vállalat egyik alapítója és vezetője. Az ünnepi időszakban akár az átlagos tízszeresére, 4000-5000-re is nőhet a naponta összeállított csomagok száma a társaságnál - tette hozzá a cégvezető. A létszám ha nem is ilyen mértékben, de szintén ugrásszerűen nő, míg az év többi részében 12- 15 ember dolgozik a raktárban, addig a november-decemberi időszakban 70-80. Bognár Ákos közlése alapján várhatóan novemberben már kezd nőni a forgalom, azonban az igazi felfutás december elejétől várható. Ez egyébként évek óta megfigyelhető tendencia, ami valószínűleg összefüggésben van azzal, hogy mikor kapják meg a vásárlók a fizetésüket, illetve az akciók reményében igyekeznek a lehető legtovább várni az ajándékok beszerzésével. A Játéknet.hu-nál az idén 1,8 milliárd forintot meghaladó forgalommal számolnak, ami 25-30 százalékos növekedést jelentene a múlt évhez képest. Szeptember végéig a tavalyihoz képest mintegy 60 százalékkal nőtt a Tchibo online áruházának forgalma - mondta el Németh Norbert, a társaság e-kereskedelmi üzletágának vezetője. A cégnél már októbertől olyan termékekkel bővül az online üzlet kínálata, amelyek karácsonyi ajándékokként is vásárolhatók. A szakember közlése szerint a webáruház felülete is tükrözi majd az ünnepi készülődést, ez a változás egyébként az előfutára lesz az oldal teljes megújításának, amit jövőre valósítanak meg majd. Emellett egy külön karácsonyi termékajánló rovatot is létrehoznak, a meglévő kategóriák mellett szezonális termékek is megjelennek a kínálatban. Az év vége kiemelten fontos a Tchibo webáruházban is, az eddigi tapasztalatok alapján a forgalom 40 százalékát adja ez az időszak. A társaság egyébként nem csak a neten erősít az ünnepre készülve, Németh Norbert szerint két új offline boltot nyitnak, az egyiket november hetedikén Kecskeméten, a másikat pedig december elején Debrecenben, így összesen 10 hagyományos üzletük lesz Magyarországon, amelyek közül 6 a fővárosban, négy pedig vidéken található. A főként kávéiról ismert cég forgalmában egyébként egyre meghatározóbb szerepet játszik az egyéb termékek forgalma, az online áruház és a non-food üzletág az éves forgalom mintegy 30 százalékát adja. Optimizmusra adhat okot a webáruházak működtetői számára, hogy az eNET felmérése szerint az idén már 3,4 millióan vásároltak a világhálón keresztül, ez az összes hazai internetező 72 százaléka. A kutatócég felmérése alapján online vásárlásnál legtöbben - a megkérdezettek 63 százaléka - az asztali számítógépet használja, de 50 százalék alkalmaz laptopot is erre a célra. Egyelőre még alacsony a mobillal vásárlók aránya, mindössze 10 százalék, de komoly növekedési lehetőség van ezen a területen csakúgy, mint a táblagépeknél, ezeket az eszközöket a fogyasztók mindössze 4 százaléka veti be, ha rendelni akar valamint az interneten. A magyar online kiskereskedelmi piac (milliárd forint, kosaras rendszerben értékesítő webáruházak) A piaci szereplők 2014-től is az online terület jelentős növekedését várják Jelentős lemaradás BÁR FOLYAMATOSAN fejlődik az e-kereskedelem Magyarországon, globális összevetésben korántsincs jó helyzetben. A Mastercard és a The Fletcher School at Tufts University által közzétett tanulmányban megvizsgált 50 ország közül mindössze a 44. pozíciót szereztük meg, igaz a felmérés nem csak a webes vásárlásra, de az internethasználatra is kiterjedt. A rangsor készítői szerint az internetet használók aránya 72,6 százalék, míg az okostelefonos tábor a teljes lakosság 34,4 százalékára tehető. Az e-kereskedelem részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból 3 százalék. A listán egyébként Szingapúr végzett az első helyen Svédország és Hong Kong előtt. Magyarország a közzétett rangsorban mindössze hatországot tudott megelőzni, többek között Egyiptomot és Kenyát. Munkaerőgondok a hazai szolgáltató központokban umán erőforrás A jelenlegi képzési rendszer nem tudja kiszolgálni az egyre fokozódó igényeket . Két év alatt közel duplájára nőtt az az idő, amennyi alatt egy hazai üzleti szolgáltató központ (SSC - shared service center) fel tud venni egy új munkatársat - mondta el érdeklődésünkre Suhajda Attila, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) elnöke. Míg 2012- ben átlagosan 30 napig kellett keresni az SSC-knek egy-egy megfelelően képzett munkatársat, addig a szervezet legfrissebb adatai szerint 2014 közepén már 56 napig tartott ez a folyamat. „Ebben több tényező is szerepet játszik, egyrészt a nyelvet beszélő, tehetséges, képzett fiatalok külföldre vándorlása jelentős mértékben csökkentette az elérhető munkaerőt. Emellett a jelenlegi képzési rendszer sem képes kiszolgálni a szolgáltató központok igényeit. Középtávon pedig igen komoly gondot okozhat más ágazatokban is, hogy a közoktatás átalakítása miatt csökkent például a nyelvi és informatikai képzésre jutó idő az általános és középiskolákban” - közölte Suhajda Attila. A helyzetet bonyolítja az is, hogy a már évek óta itt működő üzleti szolgáltató központok a jó teljesítményüknek köszönhetően folyamatosan lépnek feljebb az értékláncban az anyavállalatok szervezetén belül, ami azt jelenti, hogy több magasabb hozzáadott értékű feladatot kapnak. Ez természetesen megnöveli az igényeket a képzettebb munkaerő iránt, mind szaktudásban, mind a beszélt nyelvek vonatkozásában. A HOA elnöke rámutatott arra is, hogy azok az SSC-k, amelyek már Magyarországon vannak további fejlesztéseket terveznek nálunk, ráadásul egyre növekvő ütemben. Míg tavaly a szervezet felmérésében megkérdezett központokban két éven belül 16 százalékos létszámbővítést terveztek, addig az idén ez az érték már 20 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a kutatásban szereplő 27 SSC-nél összesen mintegy 1800 munkahely jöhet létre a következő két évben. Komoly problémát jelent ugyanakkor, hogy alaposan megcsappant az új központok száma, egyre kevesebben döntenek Magyarország mellett. Ráadásul ha egy-egy cég idehozza szolgáltató központját, akkor csak úgy tudja magához csábítani a megfelelően képzett munkaerőt, ha magasabb béreket kínál a piaci átlagnál. Az így generált árverseny azonban emeli a hazai munkaerő átlagos költségét, csökkentve ezáltal Magyarország versenyképességét a nagy nemzetközi vállalatok döntéseinél - fűzte hozzá a HOA elnöke. Az üzleti szolgáltatóközpontok a hazai gazdaság egyik húzóágazatát jelentik: jelenleg közel 30 ezer munkahelyet biztosítanak, mintegy 400 milliárd forintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány, ahogyan erre a BDO könyvelő és tanácsadó cég kutatása is rámutat. A cég felmérése szerint a válaszadó SSC-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is. A BDO adataiból kiderül, hogy 10 százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számolnak be, esetükben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre. ■ K. Z. Egy pozíció betöltésének átlagos ideje az SSC-kben (nap, nem vezetői pozíció) 60...........................................56 2012 2013 2014 VGCRAFIKA FORRÁS: HOR