Világgazdaság, 2014. november (46. évfolyam, 211/11471-230/11490. szám)

2014-11-21 / 225. (11485.) szám

2 *­JItrÁ1 / Kedvezően alakulnak a költségvetési folyamatok ÁHT A trafikrendszer nem jött jól a büdzsének, de a bevételek jól állnak októberben Októberben 35 milliárd forin­tos többlettel zárt a költségve­tés, ezzel 810 milliárd forint alá csökkent az első tíz havi deficit a Nemzetgazdasági Mi­nisztérium részletes adatai szerint. A büdzsét 984,6 mil­liárd forintos hiánnyal tervez­te meg a kormány, és október végéig a deficitterv 82,2 szá­zaléka jött össze. Ez kedvező az előző évekhez képest, ami­vel könnyedén teljesíthetőnek látszik a 2,9 százalékos idei GDP-arányos deficitcél. A 810 milliárdos hiány úgy jön ki, hogy a központi költségvetés 1027 milliárd forintos hiányt halmozott fel, az elkülönített állami alapok 33, a tb-alapok pedig 184,5 milliárd forintos többlettel zártak. Október végén 675 milliárd fo­rinttal több volt a bevétel, mint egy évvel korábban, ami annak köszönhető, hogy a társasági adóból, áfából szja-ból és a tranz­akciós illetékből is több pénz folyt be idén. Jövedéki adóból ösz­­szesen 750 milliárd forint folyt be, ami alig haladja meg az elő­ző év azonos időszakában mért szintet. Hiába nőtt a bevétel az üzemanyagok és a szeszes ita­lok után, ha a dohányból a legális piac zsugorodása miatt 32 milli­­árddal kevesebb érkezett, mint tavaly. A kiadások október vé­gén 510 milliárd forinttal maga­sabbak, mint az előző év azonos időszakában, amiből több pénz jutott az önkormányzatoknak is. A november és a december azonban deficites lesz. Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasá­gi Minisztérium államtitkára a Világgazdaság kérdésére a költségvetés online tájékoztató­ján közölte: az idei év hátralé­vő két hónapjában deficit prog­nosztizálható. Az idei költség­­vetési törvény módosításának elfogadása esetén decemberben várható az állami vagyon bővü­lésével - például a Főgáz részvé­nyekkel - kapcsolatos kiadások elszámolása. Banai Péter szerint a bevételeknél és a kiadásoknál is egyes tételeknél elmaradás, illetve túllépés prognosztizál­ható, összességében azonban a folyamatok kedvezőek. Az idei évi hiány alakulásá­nak értékelésekor a gazdasá­gi tárca szerint ki kell emelni, hogy a GDP-növekedés felfutá­sából, a foglalkoztatás bővülé­séből, valamint az online pénz­tárgépek bekötéséből származó többletbevételek jelentősen be­folyásolják a költségvetési de­ficit éves alakulását. A hiány nagyságának lefutása 2014-ben sem időarányos: az év első felé­ben a kiadások meghaladták a bevételeket, az év második felé­ben a hiány csak kis összegben növekszik, egyes hónapokban - mint idén szeptemberben és októberben - csökken is. ■ H. I. Banai Péter Benő HÍRSÁV Nyolc operatív program Brüsszelben Magyarország nyolc opera­tív programot (OP) benyúj­tott az Európai Bizottságnak az előzetes terveknek meg­felelően november 17-én, a két fennmaradó (a halászati és a vidékfejlesztési) prog­­ramo­t később juttatják el a testületnek - közölte a Miniszterelnökség, amely jelezte: bíznak abban, hogy az év vége előtt jóváhagyja a brüsszeli testület az uni­óból érkező strukturális és szociális források pályáz­tatásához szükséges prog­ramokat. Lapunk úgy tudja, az Európai Bizottság uniós szinten is csupán néhány OP-t hagyott jóvá. ■ VG Szijjártó: Szerbiának is érdeke a Déli Áramlat Magyarország És Szerbia érdeke is az, hogy meg­épüljön a Déli Áramlat gázvezeték - hangsúlyozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Belgrád­­ban, a Magyar-Szerb Üzleti Fórum megnyitóján. Az Eu­rópai Bizottság azt ajánlotta a tagjelölti státuszt megkapó Szerbiának, halassza el a beruházást, Vlagyimir Pu­­tyin orosz államfő emiatt bírálta nemrég a belgrádi kormányt. ■ VG Az új támogatási rendszer átláthatóbb az új támogatási rendszer egyszer és mindenkorra megszünteti a vissza­éléseket, igazságosabb és átláthatóbb lesz - jelentette ki Németh Szilárd, azzal összefüggésben, hogy a kormány szerdán döntött a támogatási rendszer átala­kításáról. A Fidesz ország­­gyűlési képviselője utalt arra, hogy az új szociális politika segély helyett mun­kát adna annak, aki képes dolgozni. ■ MTI Németh Szilárd BELFÖLD 2014. NOVEMBER 21., PÉNTEK Oktatási lufi az EFOP-ban támogatás Pedagóguskörökben komoly vitát váltott ki a program Komoly vitát válthat ki az Emberi Erőforrás-fejlesztési Operatív Programhoz (EFOP) készült minisztériumi javas­lattervezet, amely komolyabb indoklás nélkül osztana tíz­­milliárdokat a közoktatásban, a szakma számára nem is­mert fogalmakra hivatkozva. VG-összeállítás Több, mint 50 milliárd forint forráskeretet biztosítana az Emberi Erőforrások Minisztéri­uma (EMMI) a társadalmi szeg­regációs helyzetek felszámolá­sára (javarészt uniós forrásból), miközben 19,3 milliárd forintot szánna szegregációs helyzetek teremtésére - ez derül ki a la­punk birtokába került munka­anyagból, amit az EMMI készí­tett a köznevelési, közoktatási és közegészségügyi fejlesztése­ket célzó a mostani uniós költ­ségvetési időszakban induló EFOP-hoz. Erősen támogatná a roma szakkollégiumokat, roma vállalkozásfejlesztő központot. Az Emberi Erőforrás -ejlesz­­tési Operatív Program (EFOP) jelenleg társadalmi egyeztetés alatt áll - a Miniszterelnökség tegnap jelezte, hogy több másik OP-val együtt a héten benyúj­tották az Európai Bizottság fe­lé. A több mint ezermilliárdos keret felhasználásához készült most táblázat az egyes terüle­tek (úgynevezett prioritási ten­gelyek alapján) forrásigényéről. Információink szerint a köz­oktatási területek prioritási ten­gelyei mellé beírt forrásigények javarészt tanulmányokkal és igényfelmérésekkel nem alátá­masztottak, miközben az EFOP bontását záros határidőn belül el kellene küldeni Brüsszelnek jóváhagyásra. Ám a közoktatási részbe olyan címszavak is be­kerültek jelentős összegekkel amit nem csak az EU-nak lesz nehéz megmagyarázni, hanem magyar szakmai körökben is komoly vitát válthat ki. Például a 4-es prioritási tengelyen el­helyezett iskolarendszer racio­nalizálása az Iskolaközpontok kialakításával címszó alá 64,5 milliárd forintot irányzott elő az EMMI. Ez szakmai berkekben egyelőre emészthetetlen, hiszen nem hallottak még az iskolaköz­pontok fogalmáról. Ugyancsak emészthetetlen a 3-ik prioritá­si tengelyen elhelyezett Csalá­dok életének és az iskola rend­jének összehangolása címszó alatt szereplő 63 milliárd forint. Ez annak tükrében válthat ki szakmai felháborodást, hogy a köznevelési intézmények infor­matikai gépparkjának egységes megújítására „csak” 50 milliárd forintot irányoznának elő­­ cél­zottan. Nem célzottan az intéz­mények „beleharaphatnak” a 40 milliárd forint köznevelési intéz­mények korszerűsítésére szol­gáló keretbe is, ám ez inkább az épület­felújításokat szolgálná. A korai iskolaelhagyás csök­kentésére 17 milliárd forintot szánna a tárca, ami valóban égető kérdés a 15-17 évesek körében, ám a fent megfogal­mazott több mint 100 milliárd forint értékű fejlesztések - bár hangsúlyozottan a szakmai a jelenlegi formájában nem tud­ja értelmezni a címszavakat - már önmagában vonzóvá te­hetnék a tanulást. Ugyancsak az EFOP-hoz kap­csolódón, a köznevelési progra­mon keresztül jelentősen kista­­fírungoznák az egyházak tár­sadalmi szerepvállalását. Az 1, 3,4 prioritási tengelyen keresz­tül infrastrukturális fejleszté­sek, illetve a minőségi oktatás javítása címszavak mellett az egyházjogi személyek 17 mil­liárd forintra pályázhatnának. Az új uniós keretprogramban is lehet majd igényelni támogatást oktatási programokra. Egy részüket azonban nem tudja értelmezni a szakma Prioritási tengely címszavak FORRÁS: VG GYŰJTÉS 1. Együttműködő társadalom___________________________________________________ 2. Infrastrukturális beruházások társadalmi együttműködés erősítése érdekében. 3. Gyarapodó tudástőke______________________________________________________ 4. Infrastrukturális beruházások gyarapodó tudástőke érdekében_____________________ 1. Pénzügyi eszközök alkalmazása társadalmi együttműködés erősítése érdekében, valamint társadalmi innováció és transznacionális együttműködések_______ Néhány címszó a munkaanyagból__________ tengelyS' Me®nevez®s Eljárásrend Millió forint Pedagógia Oktatási központok szolgáltatási kiemelt rendszerének kialakítása_________________________projekt_______________ 3. Roma szakkollégiumok támogatása________________pályázat_________1200 3. _____Roma Vállalkozásfejlesztő Központ________________pályázat_________4100 ^ Fiatalok tájékoztatása az 1956-os forradalom valóság kiemelt á­gáról 12-14 éves gyermekek naplófeljegyzése révén projekt______________ Kulturális intézmények nem formális és informális 4. tanulást és az egész életen át tartó tanulást pályázat 4000 ________segítő infrastrukturális..._______________________________________________ Kereskedőcsalád sarra felügyeli a kereskedelmet a kancellárián kinevezés A kereskedelempoli­tika kormányzati összehangolá­sért felelős miniszteri biztossá nevezte ki Szatmáry Kristófot a Miniszterelnökséget vezető mi­niszter, Lázár János. Szatmáry a Fidesz országgyűlési képviselő­je, nevéhez fűződik a dohányipa­ri cégek különadójáról szóló ja­vaslat benyújtása. Ő a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke is. Korábban a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt - még Matolcsy György kérte fel, Varga Mihály kinevezését követően is maradt, ám a 2014-es kabinetben eddig nem kapott megbízatást. Most olyan terület felügyeletét veszi át, amely eddig a nemzet­­gazdasági tárcához tartozott, ám a kormányzati kezdeménye­zések (vasárnapi zárva tartás, „Tesco-adó”, veszteségkorlátozási javaslat) miatt forrong. Mellette ugyanaz szólhat, mint ellene: Szatmáry kereskedőcsaládból származik, ő a családi cégben tulajdonos (Szatmáry Kft.), fe­leségével közös cége (Axa Bt.) mellett idén alapított egy bo­rászati vállalkozást (Nimfeum Kft.). Felesége cége művészeti tevékenységgel foglalkozik (Pri­mo Kft.). Testvére, testvérének férje és édesanyja több cégben érdekelt. Zöldség- és élelmiszer kis- és nagykereskedelemmel foglalkoznak, de vogyyan érde­keltségük trafikokban is. Testvé­re és annak férje két cégben volt érdekelt, amelyeknek összesen öt trafikjuk volt (ezeket állításuk szerint eladták), míg anyja, a fő­városi képviselőként és a BKIK kereskedelmi tagozatának veze­tőjeként aktív Szatmáryné Jáhl Angéla egy trafik koncessziójá­nak a tulajdonosa. ■ VG A Szatmáry család érdekeltségei (2013, millió forint) Árbevétel A­zott eredmény Szatmáry Kft. 222,7 Ixa Bt. 0,0 0,0 Nimfeum Kft. 0,0 0,0 Mátyás-központ Kft. 83,7 8,8 Gála Fruit Kft. 1,4 0,3 Kárpkom Kft. 234,5 4,2 Géré Kft. 84,0 0,2 Fruit Trade 0,0 0,0 Bagó­ért Bt. 89,9 6,7 Rózsa Dohány Bt. 0,0 0,0 Primo Kft. 10,0 _67 FORRÁS: OPTEN, VG-GYŰJTÉS Bizonytalanságok jövőre KOCKÁZATOKAT LÁT a költség­­vetési törvényjavaslatban a Ma­gyar Nemzeti Bank, de a makro­gazdasági prognózis - 2,5 száza­lékos GDP-növekedés - reális. Az elemzés szerint egyes bevételi té­telek mögött nem eléggé részlete­sek a tervek. A legfőbb kockázat a­z értékesítési és hasznosítási bevételek” soron van, amelyből 169 milliárd forintot várnak. Ba­nai Péter azt mondta, hogy ingat­lanok és ingóságok eladását ter­vezik, de üzleti érdekek miatt nem beszélt a részletekről. Az MNB az e-útdíjból származó be­vétel 40 milliárd forintos emelésé­nek a hátterét is hiányolja.

Next