Világgazdaság, 2015. március (47. évfolyam, 41/11550-62/11571. szám)

2015-03-26 / 59. (11568.) szám

2 k­itil­lisis ­­4 HÍRSÁV Áfacsökkentés: nem ígértek semmit a nemzetgazdasági Minisz­térium (NGM) vizsgálja az áfa mérséklésének költség­­vetési és reálgazdasági ha­tását, de az elsődleges cél a személyi jövedelemadó egy­­számjegyűvé tétele - közölte a tárca. A 27 százalékos adó csökkentéséről Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy múlt hét pén­teki szakmai rendezvényen beszélt. Az NGM jelezte: a miniszter „csak feltételezé­sekbe bocsátkozott, de sem­miféle ígéretet nem tett arra, hogy az adók kapcsán mi fog változni.” ■ MTI Két népszavazást hitelesített az NVB hét népszavazási kezdemé­nyezésből ötöt elutasított a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) szerdai ülésén, a két hitelesített kezdeménye­zés a civilek által március 15-én bejelentett kérdések közé tartozik; az egyik a tankötelezettségről, a másik a gazdasági kamarai hozzá­járulási díj fizetéséről szól. Ezek az első kérdések, ame­lyeket az új népszavazási törvény hatálybalépése óta az NVB hitelesített. A hitele­sített kérdések úgy szólnak: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a tankötelezettség annak a tanévnek a végéig tartson, amelyben a tanuló a tizen­nyolcadik életévét betölti?”, valamint „Egyetért-e Ön azzal, hogy ne kelljen a gaz­dasági kamarai közfeladatok ellátásához kötelezően ka­marai hozzájárulást fizetni?” ■ MTI Egységes kérelem a termelőknek áprilistól stabil És kiszámítható tá­mogatási rendszer jött létre a mezőgazdaságban - je­lentette ki Czerván György egy szakmai konferencián Budaörsön. A Földművelés­­ügyi Minisztérium agrár­­gazdaságért felelős államtit­kára emlékeztetett: 2015-től élessé vált a 2020 végéig működő új támogatási rend­szer, melynek legnagyobb tétele a közvetlen támogatás. Az államtitkár hozzátette: az egységes kérelem be­nyújtása április elsejével kezdődik. Czerván György 2015 legfontosabb feladati között említette az új jog­címek beindítását, például az anyakocákhoz kapcsolódó támogatásnál, és az agrárfi­nanszírozás eszközrendsze­rének erősítését. ■ MTI GAZDASÁG 2015. MÁRCIUS 26., CSÜTÖRTÖK Felülvizsgálják a telekomadót mgyész Varga Mihály: a közmunka átmeneti megoldás Új törvény lép hatályba az adózás rendjéről jövőre, és lehet, hogy 2017 helyett már a jövő évtől nem kell majd bajlódni az szja-beval­­lással - jelentette ki Varga Mihály. A nemzetgazdasági miniszter az Magyar Gyár­iparosok Országos Szövetsé­ge csúcstalálkozóján arról is beszélt, hogy a telekom­­szektorban is felülvizsgál­ják a különadót. Haiman Éva Megérett az idő arra, hogy ko­molyabb változásokat hajtsunk végre a 2007 óta változatlan magyar adórendszeren, amely a kiskapuk évtizedes hagyo­mányát követve arra a filozófi­ára épül, hogy mindenki rossz adózó akar lenni - fogalmazott az MGYOSZ rendezvényén a nemzetgazdasági miniszter. Varga Mihály szerint a magyar adórendszernek el kell jutnia végre oda, hogy meg tudja kü­lönböztetni a jó és a rossz adó­zót, és az előbbiek javára, ha erősen kontrollált formában is, de bizonyos esetekben mérle­gelési lehetőséget ad az adóha­tóságnak. A tárcavezető közölte: 2016. január 1-jén új törvény lép ha­tályba az adózás rendjéről, amely részben már a NAV szol­gáltató szerepének erősítése irányba mutat. Elfogadhatatlan ugyanis - fogalmazott Varga Mihály -, hogy átlagosan 36 hónapig tart egy vállalkozás­sal szembeni adóhatósági vizs­gálat, aminek maximum fél év alatt pontot kellene tenni a vé­gére. Fontos, hogy a NAV ne fé­­kezője, hanem segítője legyen a gazdasági növekedésnek - tet­te hozzá. Az új adójogszabályok a ter­vek szerint tartalmazzák majd a megkezdett adócsökkentések folytatását, az szja-kulcs csök­kentését, a családi adókedvez­mény kiterjesztését is. A követ­kező hónapokban a szaktárca azt is megvizsgálja, hogy egy­kulcsossá tehető-e a társasá­gi adó, illetve, hogy akár már 2016-tól szükségtelenné válhat az szja-bevallások elkészítése. Varga Mihály a hitelezési aktivitás fokozásával kapcso­latban utalt az idén februárban az EBRD-vel és Erste-vel kötött megállapodásra, amelynek ré­szeként az Erste a következő három évben 550 millió eurós vállalást tett hitelek kihelye­zésére a közigazgatásban, az energia és őstermelői szektor­ban. A kormány tárgyalásokat folytat a bankszövetséggel ar­ról, hogy más bankok is tegye­nek ilyen vállalást - mondta a miniszter, aki szerint ehhez a bankadó majdnem felére csök­kentése is jó alapot teremt. Ez utóbbit a gazdaság élénkülé­se tette lehetővé, és a telekom szektorban is felülvizsgálják a különadót - mondta. A nemzetgazdasági minisz­ter megismételte: míg a 2007- 13-as fejlesztési ciklusban az uniós források mindössze 16 százalékát költötték gazdaság­­fejlesztésre, most­ a 60 százalé­kát fordítják ilyen célra. Jelezte: már ebben az évben komoly gazdaságfejlesztési pályázatok várhatók. Újdonság lesz, hogy a kis- és középvállalkozások visszatérítendő támogatásra is pályázhatnak. Ez az ily mó­don „újrahasznosítható” forrás várhatóan 600-700 milliárd forintos lesz. Új fejlesztési te­rületként jelenik meg az élel­miszeripar, ide a tervek szerint 280 milliárd forint támogatás érkezhet. A foglalkoztatás kapcsán Varga Mihály hangsúlyozta: a közmunka-programot mindad­dig „átmenetileg futtatni kell”, amíg a munkaerőpiac nem ké­pes a teljes foglalkoztatásra. Legfontosabb különadó-bevételek (milliárd forint) 2010­1 20111 2012120131 201412015* PÉNZÜGYI SZERVEZETEK KÜLÖNADÓJA 182,3 186,5 84,9 139,1 148,4 144,2 egyes Ágazatokat TERHELŐ KÜLÖNADÓ*­ 151,7 171,9 165,6 9,8­­ENERGIAELLÁTÓK JÖVEDELEMADÓJA 17,0 16,9 5,6 54,1 35,6 44,7 TÁVKÖZLÉSI ADÓ • 12,2 47,0 56,4 56,4 •Terv. ** Kiskereskedelmi, energia- és telekomadó. VG-GRAHKA FORRÁS: VG-GYÖKÉS Varga Mihály az MGYOSZ rendezvényén beszélt az adózási rend átalakításáról Különadó nem vész el a kormány „a hálózatfejlesz­tés előmozdítása érdekében” már egy évvel ezelőtt ígéretet tett az adózási szabályok fe­lülvizsgálatára, amikor part­nerségi megállapodást kötött a Magyar Telekommal, amely ugyanakkor további több százmilliárd forintos beruhá­zásra tett ígéretet Magyaror­szágon a következő években, a különadókból befolyó be­vételekre viszont továbbra is nagy szüksége van a költség­­vetésnek: csak a Varga Mi­hály által említett négyféle - a pénzügyi, az energia-, a kiskereskedelmi és távközlé­si szektorra kivetett - speciá­lis adónemből évi 300-400 milliárd forint bevétel szár­mazott, származik. Viszonylag jó év, a jövő felélésével PÉNZÜGYKUTATÓ Alacsony a potenciális növekedés A főbb mutatók alapján vi­szonylag jó év elé nézhet a magyar gazdaság, ám a piac­torzító hatásokkal teli, egyes szektorokra külön sarcokat kivető kormányzati stratégia nem alapozza meg a hosszabb távon fenntartható növeke­dést és egyensúlyt, miközben egyre nagyobbak a szociális egyenlőtlenségek. Ezt előrebocsátva mutatta be a Pénzügykutató új prog­nózisát szerdán Várhegyi Éva tudományos tanácsadó. Az in­tézet számításai szerint a ta­valyi 3,6 százalékról 2,4 szá­zalékra csökken a növekedés üteme, elsősorban annak kö­vetkeztében, hogy a beruhá­zások a múlt évi 14-ről három százalékra esnek vissza. Az uniós pénzekből megvalósí­tott állami fejlesztések üteme nem folytatódhat, viszont a magángazdaság még nem éle­dezik. Az export lehetne még a húzóerő, de a kivitel mind­inkább a járműgyártástól függ, így bármilyen külpiaci bizonytalanság azonnal visz­­szaüthet. A háztartások fogyasztása a tavalyinál kissé gyorsabban, 1,8 százalékkal bővülhet, a foglalkoztatási helyzet alig ja­vul, a munkanélküliségi ráta pedig nyolc százalékra emel­kedhet. A kivitel és a behoza­tal bővülésének dinamikája megegyezik idén, egyaránt 4,2 százalék körül alakulhat. A költségvetés GDP-arányos hiánya 2,6 százalék lehet, az államadósság rátája 76,2 szá­zalék. A jegybanki kamat to­vább ereszkedhet, 1,8, de akár 1,5 százalékra. Más kérdés, meddig lesz ez a szint tartha­tó, ha az amerikai jegybank megkezdi a kamatok emelé­sét. A forint árfolyama az eu­­róval szemben most éppen erősödik, a dollárhoz képest azonban gyengül, emiatt az olcsóbb olaj hatása kevéssé tud érvényesülni. A labilis kurzus a pénzügyi befektetők értékítéletét tükrözi, a hitel­­minősítők továbbra is bóvli kategóriába sorolják Magyar­­országot, a közvetlen külföldi tőkemozgás iránya kiáram­lást jelez, ha a bankok kény­szerű tőkepótlását nem vesz­­szük figyelembe. A tavalyi kiugró növekedést a kedvező külső környezet és a választási évhez kapcsolódó intézkedések tették lehetővé. Idén azonban a beruházások elapadnak, befektetői bizalom hiányában a jegybanki hitel­­program is csak igen korláto­zott eredményeket érhet el. A bankok elszámoltatása miatt ugyan többletjövedelem ke­letkezik a háztartásoknál, de romlik a pénzintézetek hite­lezési képessége. A verseny­­szférában alig nő a munka­helyek száma. S minthogy a termelékenység is stagnál, marad az alacsony ütemű po­tenciális növekedés. Mint Vár­hegyi Éva fogalmazott, a belső egyensúlyt a gazdaság jövőjét romboló intézkedésekkel őrzi a kormány, ez pedig alaposan megnehezíti a felzárkózást. ■ Blahó Miklós Várhegyi Éva ­ Deflációs környezet Magyarországon nem érzé­kelhető, hogy a csökkenő árszint miatt az emberek elhalasztanák a vásárláso­kat. E hatás elvileg a deflá­ció legnagyobb veszélye - mondta Petschnig Mária Zita tudományos főmunka­társ. De ez azért sem érvé­nyesül nálunk, mert az em­berek nem is hiszik el, hogy esnének az árak. Ám a def­lációs környezet így is ver­senyképességi és költség­­vetési aggályokat vet fel. A kormány rendszeresen felül­tervezi az inflációt: 2013-ra 5,2 százalékot várt, ehelyett a tényleges adat 1,7 száza­lék lett, 2014-ben 2,4 helyett mínusz 0,2, idén 1,8 helyett a jegybank szerint nulla százalék várható. A Pénz­ügykutató mínusz 0,4 szá­zalékot prognosztizál. A fe­lültervezés következménye, hogy bérnyomás alakul ki, ami rontja a versenyképes­séget és a vállalati jövedel­mezőséget, a teljesítmény­nél nagyobb reálnyug­díj-emelkedés pedig súlyos költségvetési gondokat okoz. az „enyhítéseket” ezért va­lahol kompenzálni kell, 2013-ban már erre gondolva is vezették be például az E-útdíjat, a baleseti vagy a biztosítási adót, illetve a tranzakciós illetéket, 2014- ben a reklámadót, ez évtől pedig az élelmiszerfelügyele­ti díjat és a dohányipari kü­lönadót. i GDP-növekedés (év/év százalék) * Prognózis: VG-GRAFIKA FORRÁS: PÉNZÜGYKUTATÓ 2012 2013 2014 2015* VILÁGGAZDASÁG 3,5 3,2 3,4 3,5 EURÓÖVEZET -0,7 -0,4 0,9 1,3 MAGYARORSZÁG -1,5 1,5 3,6 2,4

Next