Világgazdaság, 2016. május (48. évfolyam, 83-103. szám)

2016-05-30 / 102. szám

2 ÜZLET Hírsáv Felsmann Balázs a MEKSZ élén A Magyar Energiakereskedők Szövet­sége (MEKSZ) Felsmann Balázst, a Regi­onális Energiagazdasági Kutatóköz­pont főmunkatársát választotta meg a földgáz- és villamosenergia-szektor kereskedelmi vállalatait tömörítő szak­mai szövetség elnökéül. A MEKSZ 31 tagvállalatai a hazai gázpiaci szereplők 70 százalékát és az árampiac szereplők 85 százalékát tömöríti. (VG) Nyereséges a balatoni hajózás A Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. 6,8 milliárd forint mérlegfőösszeggel és 116 millió forint adózás előtti ered­ménnyel zárta a 2015-ös gazdasági évet, utóbbi 52,2 százalékkal maga­sabb a 2014-esnél. A személyhajózás forgalma 10,9 százalékkal haladta meg a tervet, miután a Bahart közel 60 ezerrel több, összesen 660 ezer utast szállított 2015-ben. A kompok 5,1 százalékkal több, 998 ezer utast szállí­tottak, emellett 298 ezer gépjárművet és 59 ezer kerékpárt. Nőtt a kiegészítő tevékenységek árbevétele is, az építő­ipari tevékenység például önmagában 150 millió forintot meghaladó árbevé­telt produkált. (VG) Felsmann Balázs fotó­­n Patthelyzet a MÁV bértárgyalásán Visszautasították a szakszervezetek a MÁV-Start Zrt. jegy­vizsgálókat érintő foglalkoztatási és bérreformajánlatát. A MÁV-Start a készenléti jellegű jegy­vizsgálói munkakör lehetőségeit ki­használva 5 százalékos munkaidőalap­emelés mellett átlag 16 százalékos béremelést tervezett. A VDSZSZ Szoli­daritás és a Vasutasok Szakszervezete közleménye szerint a MÁV-csoport még adós a korábbi munkaidő-eme­lés kompenzálásával is, további eme­lésről és annak ellentételezéséről csak az után lehetne tárgyalni. (MTI) VILÁGGAZDASÁG 2016. május 30., hétfő Közlekedés Lehetne még finomítani az elektronikus rendszeren Sok a buktató az útdíjfizetésnél Lassan hároméves az elektronikus útdíjfi­zetési rendszer, de a fuvarozók még nem mindennel elé­gedettek. A díjszedő cég nyitott a fi­nom­­­hangolásra. DIÓSZEGI JÓZSEF Valójában még mindig nem hasz­nálatarányos a közel három éve működő elektronikus díjfizetési rendszer - hívta fel lapunk figyel­mét az egyik fuvarozó szervezet, az NiT Hungary ügyvezető főtitká­ra, Dittel Gábor. Jelenleg a belépés helyétől számítva a szakasz végéig ki kell fizetni a díjat, akkor is, ha közben az autó lehajt a fizetős út­ról. A fuvarozók azt szeretnék, hogy a szakasz díját annak elhagyása­kor és ne megkezdésekor kelljen fizetni. Ideje volna átgondolni a környezetvédelmi normához kö­tött premizálást is. Az Euro III-as motorral felszerelt járművek már kedvezményes díjfizetési kategó­riába tartoznak, de ugyanannyit kell fizetni a környezetkímélőbb, Euro V-ös, VI-os motorú teherau­tók után is. Utóbbiakat leginkább a nemzetközi fuvarozók használják. Az NiT Hungary a rendszer felül­vizsgálatát javasolja, de óvatosan, nehogy az Euro III-asokat használó belföldi fuvarozók kedvezőtlenebb helyzetbe kerüljenek - emelte ki Dittel Gábor. Az útdíjat a benzinkutaknál meg­vásárolható viszonylati jeggyel vagy járműkövető rendszer segít­ségével, fedélzeti egységgel (OBU) továbbított adatok nyomán lehet megfizetni. Utóbbi esetben egy bevallási közreműködő küld infor­mációkat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nek, amely levonja a vállalkozó folyószámlá­járól a megfelelő összeget. Ezek a bevallási közreműködők különbö­ző minőségű szolgáltatást nyújta­nak: előfordul, hogy a fuvarozónál minden rendben van (működik nála OBAT, és a folyószámlája is fel van töltve), de ha a közreműködő­nél technikai hiba lép fel - például nem megfelelő a GPS-jel a kö­vetkezményeket, az alkalmanként 165 ezer forintos bírságot a fuva­rozónak kell vállalnia. A fuvarozók azt kérik, hogy ilyen esetekben a bevallási közreműködőt terhelje a felelősség. A fuvarozók közlekedésbizton­sági szempontokra is hivatkozva szorgalmazzák, hogy azonos díj­rendszer legyen az autópályákon és a főutakon. Jelenleg például elő­nyösebb volna az M6-os haszná­lata a vele szinte párhuzamos 6-os főút helyett, a megbízók viszont gyakran csak az utóbbi költségét térítik meg. Elvárnának bizonyos fizetési toleranciát is: gyakran meg­esik, hogy a kamion egysége nem azonnal csatlakozik a műholdhoz, de a rendszer már érzékeli az út­használatot, és jön a bírság. (Auszt­riában például az első benzinkút­nál is megváltható a matrica, vagy megfizethető az útdíj, miközben a jármű már néhány kilométert meg­tett a fizetős szakaszon.) A NÚSZ folyamatos párbeszédet folytat az érdekképviseletekkel, egy ilyen komplex rendszer csak alapvető megoldásaiban tekinthe­tő véglegesnek - mondta lapunk­nak Kibédi-Varga Lajos, a társaság szóvivője. Az idei tervek között szerepel, illetve már folyamatban van az utólagos díjfizetési konst­rukció kiterjesztésének vizsgálata, az ORTT útján történő bevallások beérkezésének felgyorsítása, ész­­szerűsítése. A NÚSZ a bevallási közreműködőkkel is fejlesztené az együttműködést, és a mobil ellen­őrzést ki akarják egészíteni menet közbenivel. E-útdíj-bevétel (milliárd forint) Elvárnák a fizetési toleranciát a fuvarozók fotó imregvorgy Fejlesztés Kilencmilliárd dolláros licencdíjat spórol meg a cég A Google megnyerte az Oracle-pert A Google javára döntött az esküdt­szék abban a perben, amelyben az Oracle elmaradt licencdíjak és az Androidnál használt fejlesztői esz­közök miatt perelte riválisát. Az Oracle azért indította el az eljárást a Google ellen, mert a világ legnép­szerűbb mobil operációs rendsze­re, az Android fejlesztése során a cég szakemberei a Java program­nyelvhez létrehozott fejlesztői kör­nyezet számos megoldását alkal­mazták. Ezeket még az 1990-es években fejlesztette ki a Sun Micro­­systems vállalat, amelyet 2010-ben az Oracle vásárolt meg. A tulajdonos­­váltás miatt a licencdíjakról meg­kezdett tárgyalások eredmény nélkül zárultak, így a Google nem is fizetett semmit a megoldások használatáért. Az Oracle azonban beperelte vetélytársát az elmaradt licencdíjak miatt, ám a Google vé­dekezése igen hatásosnak bizo­nyult: azzal indokolta magatartását, hogy mivel a Java nyár forráskódú, ezért ingyen használható, ahogy a hozzá fejlesztett alkalmazásprog­ramozási felületek (API) is. Egy 2012-es bírósági döntés ezt el is fo­gadta, de az Oracle fellebbezett, és egy másik, 2014-es ítélet már nekik adott igazat. A mostani eljárás fő kérdése az volt, hogy tisztességes magatartást tanúsított-e a Google az API-k használatakor a tét pedig igen nagy volt, nemcsak a lehetsé­ges 9 milliárd dollárnyi fizetési kö­telezettség miatt, hanem azért is, mert befolyásolhatta az Android jö­vőbeni fejlesztését. A Kaliforniában zajló eljárásban a múlt hét végén hozott döntés sok­kal messzebbre mutat a két válla­lat közötti vitánál. Azt jelzi ugyanis, hogy bár a korábban hozott bíró­sági ítélet szerint a nyílt forráskódú programokhoz - köztük a Javához fejlesztett API-k - védettnek szá­mítanak, de nem a szigorú szerzői jogi szabályok vonatkoznak rájuk, hanem a sokkal lazább „tisztessé­ges felhasználás” elve alapján kell alkalmazni őket. Ez pedig rengeteg szoftverfejlesztőnek hozhat meg­nyugvást, mivel azt jelenti, hogy a jövőben is a jelenlegi gyakorlat szerint használhatják ezeket a meg­oldásokat. A kérdés azért kulcs­­fontosságú, mert az API-k jelentős mértékben megkönnyítik és fel­gyorsítják az új applikációk fejlesz­tését, viszont ha komoly összegeket kellene fizetni a használatukért, az sok vállalatnak rendkívül nagy ter­het jelentene. Az Oracle nem törődik bele a döntésbe, a Bloomberg értesülése szerint fellebbezésre készül. KALOCSAI ZOLTÁN Az Oracle árfolyama (dollár) 40,4 Szolgáltatás Csökkent a csekkek lemorzsolódása Nagyot javult a Posta Sikeres üzleti évet zárt a Magyar Pos­ta Csoport, több mint hárommil­­liárd forintos konszolidált adózott eredményt ért el, ami csaknem tíz­­százalékos eredményjavulás az elő­ző évhez képest - mondta Németh Lászlóné pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkár egy pénteki sajtótájékoztatón. Ezt az eredményességet a következő években is szeretné fenntartani a társaság - tette hozzá Szarka Zsolt, a Magyar Posta Zrt. elnök-vezér­igazgatója. A posta árbevételének ötven százaléka a levélforgalomból származik, a második legnagyobb bevétel a pénzügyi, pénzforgalmi, biztosításközvetítői tevékenységből folyik be. Azt a vezérigazgató is elismerte, hogy a posta hagyományos termé­ke, a levél visszaesőben van: tavaly 620 millió belföldi levelet kézbesí­tettek, ez 5 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezért is szük­séges más piacok erősítése. Az egyik ilyen kitörési pont a csomagszolgál­tatás: tavaly minden eddigi rekordot megdöntve 15,7 millió csomagot kezelt a társaság, ami 16 százalék­kal, illetve 2,2 millióval több, mint a 2014- es volumen. A pénzügyi szolgáltatások terén a posta tavaly több újítást vezetett be, ezért is mérséklődött a csekkes befi­zetések csökkenésének tendenciája. Az elmúlt évben 215 millió csekket fizettek be az ügyfelek, 2190 milliárd forint értékben. Míg a korábbi idő­szakban éves szinten 4-5 százalékkal apadt a volumen, addig 2015-ben az éves csekkbefizetések darabszá­ma csak két százalékkal csökkent. Tavaly év végén már közel 52 ezer Posta Bankszámlával rendelkeztek az ügyfelek, és egyre többen bízzák a befektetéseiket is a postára. 2015 végén 40 ezer értékpapírszámlán mintegy 570 milliárd forintos meg­takarítási állományt kezelt a társa­ság, ebből 415 milliárd forint volt az állampapír. Emellett a társaság ügy­felei tavaly csaknem 240 ezer bizto­sítási szerződést kötöttek. A csoport 2015- ben több jelentős beruházást, fejlesztést hajtott végre, ezekre ösz­­szesen több mint tízmilliárd forintot költött saját forrásból. D.J.

Next