Világgazdaság, 2016. május (48. évfolyam, 83-103. szám)
2016-05-30 / 102. szám
2 ÜZLET Hírsáv Felsmann Balázs a MEKSZ élén A Magyar Energiakereskedők Szövetsége (MEKSZ) Felsmann Balázst, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont főmunkatársát választotta meg a földgáz- és villamosenergia-szektor kereskedelmi vállalatait tömörítő szakmai szövetség elnökéül. A MEKSZ 31 tagvállalatai a hazai gázpiaci szereplők 70 százalékát és az árampiac szereplők 85 százalékát tömöríti. (VG) Nyereséges a balatoni hajózás A Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. 6,8 milliárd forint mérlegfőösszeggel és 116 millió forint adózás előtti eredménnyel zárta a 2015-ös gazdasági évet, utóbbi 52,2 százalékkal magasabb a 2014-esnél. A személyhajózás forgalma 10,9 százalékkal haladta meg a tervet, miután a Bahart közel 60 ezerrel több, összesen 660 ezer utast szállított 2015-ben. A kompok 5,1 százalékkal több, 998 ezer utast szállítottak, emellett 298 ezer gépjárművet és 59 ezer kerékpárt. Nőtt a kiegészítő tevékenységek árbevétele is, az építőipari tevékenység például önmagában 150 millió forintot meghaladó árbevételt produkált. (VG) Felsmann Balázs fotón Patthelyzet a MÁV bértárgyalásán Visszautasították a szakszervezetek a MÁV-Start Zrt. jegyvizsgálókat érintő foglalkoztatási és bérreformajánlatát. A MÁV-Start a készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakör lehetőségeit kihasználva 5 százalékos munkaidőalapemelés mellett átlag 16 százalékos béremelést tervezett. A VDSZSZ Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete közleménye szerint a MÁV-csoport még adós a korábbi munkaidő-emelés kompenzálásával is, további emelésről és annak ellentételezéséről csak az után lehetne tárgyalni. (MTI) VILÁGGAZDASÁG 2016. május 30., hétfő Közlekedés Lehetne még finomítani az elektronikus rendszeren Sok a buktató az útdíjfizetésnél Lassan hároméves az elektronikus útdíjfizetési rendszer, de a fuvarozók még nem mindennel elégedettek. A díjszedő cég nyitott a finomhangolásra. DIÓSZEGI JÓZSEF Valójában még mindig nem használatarányos a közel három éve működő elektronikus díjfizetési rendszer - hívta fel lapunk figyelmét az egyik fuvarozó szervezet, az NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor. Jelenleg a belépés helyétől számítva a szakasz végéig ki kell fizetni a díjat, akkor is, ha közben az autó lehajt a fizetős útról. A fuvarozók azt szeretnék, hogy a szakasz díját annak elhagyásakor és ne megkezdésekor kelljen fizetni. Ideje volna átgondolni a környezetvédelmi normához kötött premizálást is. Az Euro III-as motorral felszerelt járművek már kedvezményes díjfizetési kategóriába tartoznak, de ugyanannyit kell fizetni a környezetkímélőbb, Euro V-ös, VI-os motorú teherautók után is. Utóbbiakat leginkább a nemzetközi fuvarozók használják. Az NiT Hungary a rendszer felülvizsgálatát javasolja, de óvatosan, nehogy az Euro III-asokat használó belföldi fuvarozók kedvezőtlenebb helyzetbe kerüljenek - emelte ki Dittel Gábor. Az útdíjat a benzinkutaknál megvásárolható viszonylati jeggyel vagy járműkövető rendszer segítségével, fedélzeti egységgel (OBU) továbbított adatok nyomán lehet megfizetni. Utóbbi esetben egy bevallási közreműködő küld információkat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nek, amely levonja a vállalkozó folyószámlájáról a megfelelő összeget. Ezek a bevallási közreműködők különböző minőségű szolgáltatást nyújtanak: előfordul, hogy a fuvarozónál minden rendben van (működik nála OBAT, és a folyószámlája is fel van töltve), de ha a közreműködőnél technikai hiba lép fel - például nem megfelelő a GPS-jel a következményeket, az alkalmanként 165 ezer forintos bírságot a fuvarozónak kell vállalnia. A fuvarozók azt kérik, hogy ilyen esetekben a bevallási közreműködőt terhelje a felelősség. A fuvarozók közlekedésbiztonsági szempontokra is hivatkozva szorgalmazzák, hogy azonos díjrendszer legyen az autópályákon és a főutakon. Jelenleg például előnyösebb volna az M6-os használata a vele szinte párhuzamos 6-os főút helyett, a megbízók viszont gyakran csak az utóbbi költségét térítik meg. Elvárnának bizonyos fizetési toleranciát is: gyakran megesik, hogy a kamion egysége nem azonnal csatlakozik a műholdhoz, de a rendszer már érzékeli az úthasználatot, és jön a bírság. (Ausztriában például az első benzinkútnál is megváltható a matrica, vagy megfizethető az útdíj, miközben a jármű már néhány kilométert megtett a fizetős szakaszon.) A NÚSZ folyamatos párbeszédet folytat az érdekképviseletekkel, egy ilyen komplex rendszer csak alapvető megoldásaiban tekinthető véglegesnek - mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos, a társaság szóvivője. Az idei tervek között szerepel, illetve már folyamatban van az utólagos díjfizetési konstrukció kiterjesztésének vizsgálata, az ORTT útján történő bevallások beérkezésének felgyorsítása, észszerűsítése. A NÚSZ a bevallási közreműködőkkel is fejlesztené az együttműködést, és a mobil ellenőrzést ki akarják egészíteni menet közbenivel. E-útdíj-bevétel (milliárd forint) Elvárnák a fizetési toleranciát a fuvarozók fotó imregvorgy Fejlesztés Kilencmilliárd dolláros licencdíjat spórol meg a cég A Google megnyerte az Oracle-pert A Google javára döntött az esküdtszék abban a perben, amelyben az Oracle elmaradt licencdíjak és az Androidnál használt fejlesztői eszközök miatt perelte riválisát. Az Oracle azért indította el az eljárást a Google ellen, mert a világ legnépszerűbb mobil operációs rendszere, az Android fejlesztése során a cég szakemberei a Java programnyelvhez létrehozott fejlesztői környezet számos megoldását alkalmazták. Ezeket még az 1990-es években fejlesztette ki a Sun Microsystems vállalat, amelyet 2010-ben az Oracle vásárolt meg. A tulajdonosváltás miatt a licencdíjakról megkezdett tárgyalások eredmény nélkül zárultak, így a Google nem is fizetett semmit a megoldások használatáért. Az Oracle azonban beperelte vetélytársát az elmaradt licencdíjak miatt, ám a Google védekezése igen hatásosnak bizonyult: azzal indokolta magatartását, hogy mivel a Java nyár forráskódú, ezért ingyen használható, ahogy a hozzá fejlesztett alkalmazásprogramozási felületek (API) is. Egy 2012-es bírósági döntés ezt el is fogadta, de az Oracle fellebbezett, és egy másik, 2014-es ítélet már nekik adott igazat. A mostani eljárás fő kérdése az volt, hogy tisztességes magatartást tanúsított-e a Google az API-k használatakor a tét pedig igen nagy volt, nemcsak a lehetséges 9 milliárd dollárnyi fizetési kötelezettség miatt, hanem azért is, mert befolyásolhatta az Android jövőbeni fejlesztését. A Kaliforniában zajló eljárásban a múlt hét végén hozott döntés sokkal messzebbre mutat a két vállalat közötti vitánál. Azt jelzi ugyanis, hogy bár a korábban hozott bírósági ítélet szerint a nyílt forráskódú programokhoz - köztük a Javához fejlesztett API-k - védettnek számítanak, de nem a szigorú szerzői jogi szabályok vonatkoznak rájuk, hanem a sokkal lazább „tisztességes felhasználás” elve alapján kell alkalmazni őket. Ez pedig rengeteg szoftverfejlesztőnek hozhat megnyugvást, mivel azt jelenti, hogy a jövőben is a jelenlegi gyakorlat szerint használhatják ezeket a megoldásokat. A kérdés azért kulcsfontosságú, mert az API-k jelentős mértékben megkönnyítik és felgyorsítják az új applikációk fejlesztését, viszont ha komoly összegeket kellene fizetni a használatukért, az sok vállalatnak rendkívül nagy terhet jelentene. Az Oracle nem törődik bele a döntésbe, a Bloomberg értesülése szerint fellebbezésre készül. KALOCSAI ZOLTÁN Az Oracle árfolyama (dollár) 40,4 Szolgáltatás Csökkent a csekkek lemorzsolódása Nagyot javult a Posta Sikeres üzleti évet zárt a Magyar Posta Csoport, több mint hárommilliárd forintos konszolidált adózott eredményt ért el, ami csaknem tízszázalékos eredményjavulás az előző évhez képest - mondta Németh Lászlóné pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkár egy pénteki sajtótájékoztatón. Ezt az eredményességet a következő években is szeretné fenntartani a társaság - tette hozzá Szarka Zsolt, a Magyar Posta Zrt. elnök-vezérigazgatója. A posta árbevételének ötven százaléka a levélforgalomból származik, a második legnagyobb bevétel a pénzügyi, pénzforgalmi, biztosításközvetítői tevékenységből folyik be. Azt a vezérigazgató is elismerte, hogy a posta hagyományos terméke, a levél visszaesőben van: tavaly 620 millió belföldi levelet kézbesítettek, ez 5 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezért is szükséges más piacok erősítése. Az egyik ilyen kitörési pont a csomagszolgáltatás: tavaly minden eddigi rekordot megdöntve 15,7 millió csomagot kezelt a társaság, ami 16 százalékkal, illetve 2,2 millióval több, mint a 2014- es volumen. A pénzügyi szolgáltatások terén a posta tavaly több újítást vezetett be, ezért is mérséklődött a csekkes befizetések csökkenésének tendenciája. Az elmúlt évben 215 millió csekket fizettek be az ügyfelek, 2190 milliárd forint értékben. Míg a korábbi időszakban éves szinten 4-5 százalékkal apadt a volumen, addig 2015-ben az éves csekkbefizetések darabszáma csak két százalékkal csökkent. Tavaly év végén már közel 52 ezer Posta Bankszámlával rendelkeztek az ügyfelek, és egyre többen bízzák a befektetéseiket is a postára. 2015 végén 40 ezer értékpapírszámlán mintegy 570 milliárd forintos megtakarítási állományt kezelt a társaság, ebből 415 milliárd forint volt az állampapír. Emellett a társaság ügyfelei tavaly csaknem 240 ezer biztosítási szerződést kötöttek. A csoport 2015- ben több jelentős beruházást, fejlesztést hajtott végre, ezekre öszszesen több mint tízmilliárd forintot költött saját forrásból. D.J.