Világgazdaság, 2016. szeptember (48. évfolyam, 170-190. szám)

2016-09-27 / 188. szám

7- ▲ EUR/HUF 306,65 (0,84 Ft) AUSD/HUF 272,48 (0,36 Ft) AI 68 Ft) AEUR/USD 1,1255 (0,0035 USD) AEUR/CHF 1,0897 (0,0005 CHF) VILAGGAZDASAG 2016. szeptember 27., kedd, 48. évfolyam, 188. (11 947.) szám ■ 370 forint ÜZLETI NAPILAP www.vg.hu A BB-re is pályázhat a K&H anyabankja Magyarországról a különadók dacára sem akart soha kivonulni a KBC - mondja Johan Thijs, a K&H anya­bankjának vezérigazgatója. A belga pénzügyi csoport már akvizíciókkal is terjeszkedhet. »5 Parragh: pénzlenyúlás a felnőttképzés Részben pénzkidobásnak, részben lenyúlásnak tartja a felnőttképzési rendszer jelentős részét Parragh László. Az MKIK elnöke szigorúbb ellenőrzést és az igényeinek megfelelő képzéseket sürget. »8 Uniós támogatás Már a 30 százalékot is sokallja Brüsszel? Élesedik az előlegvita Már nemcsak a 100, illetve az 50 százalékos támogatáselőleg fizeté­sét utasítja el az Európai Bizottság, legújabban a 30 százalékos szállítói előleget is sokallja. Ezt sem tartja elfogadhatónak, ha nincs mögötte visszafizetési garancia - lapunk ér­tesülése szerint ezt közölte a bizott­ság a magyar illetékesekkel. Ezzel újabb elem esne ki a 2014-2020-as ciklus uniós támogatáskifizetések­re kitalált új magyar rendszeréből. A gazdaságélem­jális érdekében ren­delkezett úgy­ a magyar kormány, hogy az Uniós projektek nyertesei a támogatás felét - bizonyos körül­mények között akár a száz százalé­kát - előlegként igényelhetik. Elő­legcunaminak eddig nincs nyoma: 2400 milliárd forintnyi szerződést kötöttek, a támogatáskifizetés pedig 528 milliárdnál tartott. Ez messze elmarad az 50 százalékos előleggel kalkulálható 1200 milliárdtól.­­7 Már nemcsak az 50 százalékos előleggel van baja az EU-nak, az alacsonyabbat is sokallja a bizottság FOTÓ: MW Befektetés jegyezhetők az Alteo papírjai Közel két év szünet után végre ismét lehet jegyezni magyarországi cég részvényét. A BÉT-en részvényeivel 2010 óta szereplő Alteo Energiaszol­gáltató Nyrt. papírjainak vételére vonatkozó szándékot tegnaptól leg­később október 17-ig lehet jelezni, a társaság összesen legalább 3 mil­liárd forintot kíván bevonni a kibo­csátással. Nyilvánosan 300 ezer, az intézményi befektetőknek 600 ezer darab részvényt értékesítenek, az ársáv 4600-4900 forint között lesz, a magánszemélyek a maximum­áron tudnak jegyezni. A várhatóan befolyó, 12-14 milliárd forint kö­zötti összeget a cég a növekedé­sének finanszírozására fordítja: az Alteo 2017-2019 között 38 milliárd forintnyi befektetési és beruházási lehetőséget lát. A pénz 52 százalé­kát megújuló, 36 százalékát piaci alapú energiatermelésre fordítanák, 12 százalékát pedig energetikai szol­gáltatásokra.­­4 Stra­tég­iává­l­tás Három évet kapnak a hazai buszgyártók is . Később nyílik a Volánok piaca Egy ideig még nem nyitják meg a huszonnégy egykori Volán-társa­ság jogutódjaiként megalakult hét regionális közlekedési központ piacát. A Nemzeti Fejlesztési Mi­nisztérium (NFM) ugyanis arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy 2019 decemberéig a jelenlegi szolgáltatók láthatják el a helyközi autóbuszos személyszállítási köz­szolgáltatási feladatokat, miután szerződéseiknek három évre szó­ló meghosszabbításáról döntött a kormány. (Eredetileg 2016 végén nyitották volna meg a piacot.) A határidő hosszabbítása kapcsán az NFM annyit közölt, hogy az az uta­sok zavartalan ellátását szolgálja. A minisztérium szerint a hosszab­bítás mellett szól, hogy az a hazai járműgyártás számára is elérhető, kiszámítható, stabil rendelésállo­mányt biztosít, illeszkedve a nem­régiben meghirdetett nemzeti au­tóbuszgyártási stratégiához. Talán ez utóbbi a legfontosabb érv a hosz­szabbítás mellett, hisz a kormány év közben, a 2016 végi határidőhöz képest későn „ébredt” fel, és hirdet­te meg azt a buszgyártási stratégiát, amellyel jórészt a Volánok igényeit elégítenék ki, aminek hatásai idén még nem jelentkezhettek volna a cégeknél. Az új határidő viszont ele­gendő lenne ahhoz, hogy beindul­janak a hazai autóbuszgyárak.­­­2 Még nem kell tartaniuk a piacnyitástól fotó:mw Egy percben a vártnál több autót adhatnak el az idén A korábban várt nyolcvanezer új sze­mélyautó helyett immár 92 ezer sze­mélygépjármű eladásával számol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesü­lete, amely megemelte a személy­autók és kishaszonjárművek 2016-os értékesítési előrejelzését. »­3 Ismét árverezik a Buda-Cash ingatlanjait Közel 53,4 millió forintot szeretne kapni a tavaly február végén bebukott Buda-Cash Brókerház csoportjába tartozó, kaposvári székhelyű Dél-du­nántúli Takarék Bank hét ingatlanáért a felszámoló. »4 Kényelmetlenül erősödik a forint A forint erősödését nem sokáig tole­rálhatja az MNB, mert az inflációs cél elvétése mellett azt is kockáztatja, hogy az elmúlt évek nagy nyeresége után nem termel majd profitot.­­­z Egyezkedésre készülnek az olajországok Drágulni kezdett az olaj tegnap a múlt heti esés után, miután a piac egyre inkább valószínűnek tartja, hogy elérnek valamilyen önkorlátozási meg­állapodást az e heti algíri energiakon­ferencián. » 9 Arany ősz a németeknél Az Ifo üzleti hangulatindexeinek szep­temberi megugrása azt mutatja, hogy arany őszre számít a német gazdaság -foglalta össze a váratlanul jó mutató­kat a müncheni gazdaságkutató elnö­ke, Clemens Fuest.­­­9 Árfolyamok Napi BUX (2016. szeptember 26.)

Next