Világgazdaság, 2020. január (52. évfolyam, 1-22. szám)
2020-01-29 / 20. szám
magyar gazdaság ■ Más lesz a nemzeti park Tájegységi szervezetekkel bővülve újulnak meg a nemzeti parkok igazgatóságai - jelentette be Nagy István agrárminiszter. Hozzátette, hogy a tíz igazgatóságon belül a természetvédelmi feladatok ellátására összesen 41 tájegység jön létre. Irányításukért a tájegységvezetők felelnek, személyi állományuk pedig a vagyonkezelést, a monitorozást, a területi őrzést és a helyben jellemző tevékenységeket egyaránt ellátja. A természetvédelmi őrök munkájában a hatósági szerep helyett előtérbe kerül a szolgáltatás. IVG ■ Duplaannyian igényelték a családi személyautók állami támogatását Az előzetes várakozásokhoz képest kétszer annyian igényeltek személygépkocsit a nagycsaládosok autóvásárlási programjában - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A tavaly júliusi induláskor körülbelül tízezer igénylésre számítottak, ehhez képest húszezernél is több érkezett a Magyar Államkincstárhoz. A nagy érdeklődés miatt a kérelmek elbírálása elhúzódott, így az autók szállítási határideje is kitolódott. Több mint tízezer átadásra vélhetően az év első felében kerülhet sor. Ötvennégyféle modell közül választhattak a családok, ezek 70 százalékának 4,5 és 7 millió forint között van az ára.. A családok sok esetben további fél-egy millió forintos kedvezményt kaptak a kereskedők kedvezményes ajánlataival. VG ■ Bővült az ELTE Átadták az ELTE Gazdálkodástudományi Intézetének (ELTE GTI) új épületét. Az egyetem jelentős versenytárssá vált a képzésben, és hatékonyan tud bekapcsolódni az innovációs folyamatokba - mondta Palkovics László miniszter. VG X üzleti, napilap www.vg.hu • Fixálódnak a jelzáloghitelek Mostanáig csaknem kétezer ügyfél alakíttatta át fix kamatozásúvá korábbi változó kamatozású jelzáloghitelét - közölte Binder István, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője. A friss adatok szerint mintegy 106 ezer olyan jelzáloghitel-szerződés van még érvényben Magyarországon, amelyet 2015. február 1-je, a fair banki szabályozás hatálybalépése előtt kötöttek. Ezek változó kamatozásúak, legalább tíz év van még hátra a futamidejükből, és az ügyfelek alapvetően rendben fizetik a törlesztőrészleteiket. A jegybank által kiadott, fix kamatozásúvá alakítást kezdeményező ajánlás ezekre vonatkozik. A bankok arról számoltak be, hogy az év végéig mintegy 65 ezer szerződés esetében küldték ki a fix kamatozásra való átállás lehetőségéről szóló tájékoztatót az érintetteknek. VG BERUHÁZÁS A Fővárosi Közgyűlés dönti el, hogy mikor és mivel kezdődjenek meg a munkálatok Napirendre veszik a Lánchíd jövőjét LATYAK BALÁZS I Csökkentené a belváros autósterhelését, ha a Lánchidat csak a gyalogosok használhatnák. A BKK kitiltása viszont rossz ötlet lenne. A fővárosi képviselő-testület ma dönthet a Lánchíd és a budai Váralagút felújításának további menetéről. A tervek szerint felülvizsgálják a beruházási feladatok kivitelezési sorrendjét, időbeli ütemezését, és átcsoportosíthatják a kormány által nyújtott, eredetileg a Váralagút felújítására szánt hatmilliárd forint támogatást - derült ki Karácsony Gergely előterjesztéséből. Ha a testület megszavazza, párbeszéd kezdődhet a budapestiekkel arról, hogy milyen forgalmi rendet alakítsanak ki a Lánchídon. Ezzel kapcsolatban a főpolgármester a dokumentumban leszögezi: ő a lehető A Fidesz-KDNP képviselőcsoportja azt javasolja, hogy a vezetés éljen a közbeszerzés lehetőségeivel, és folytassanak le egy új, szigorúbb eljárást legnagyobb mértékben tiltaná le a hídról a járműveket. „Üdvözöljük a főpolgármester azon elképzeléseit, hogy a Lánchídra a felújítás után ne engedjék fel az autóforgalmat, de azt nem tartanánk jó ötletnek, ha a hídon a BKK-buszok és a kerékpárosok sem közlekedhetnének" - közölte a Világgazdaság megkeresésére Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnöke. Szerinte jelenleg csúcsidőben a 16-os és a 105-ös buszok pár perc eltéréssel követik egymást, ami az autók kitiltása után tovább sűrűsödne. Hangsúlyozta, hogy nem járna érdeksérelemmel, ha a gyalogosok a felújítás után is csak a járdán sétálhatnának, az úttest pedig a buszoké és a kerékpárosoké lenne. Az egyesület elnöke kiemelte: az autóforgalmat a jövőben mindenképpen csökkenteni kellene a fővárosban, ebben pedig segítség lehet a Lánchíd lezárása. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy a forgalom a rendelkezésre álló kapacitáshoz igazodik. Vagyis a dugókon nem segítenek a szélesebb utak vagy az új felüljárók, azok csak újabb tömegeket ösztönöznek arra, hogy autóba üljenek. A Lánchíddal kapcsolatos tervekről a Világgazdaság megkeresésére a Főpolgármesteri Hivatal azt hangsúlyozta, hogy a híd jövőjéről, annak felújításáról, illetve a további lépésekről a közgyűlés dönt. „A híd sorsa kapcsán a képviselők döntése lesz majd irányadó, így előzetesen nem szeretnénk találgatásokba bocsátkozni" - írták. Sok konkrétumot a Fidesz-KDNP fővárosi képviselőcsoportjának vezetője sem osztott meg lapunkkal. Láng Zsolt válaszában kifejtette, hogy miközben közös érdek lenne, hogy előrejussanak Budapesten, a fővárosi vezetés továbbra is hallgat arról, milyen elképzelései vannak a városról. „A főváros a felújítást célzó közbeszerzésen túlárazott ajánlatokat kapott, de a városvezetés az elmúlt hetekben már hozhatott volna olyan intézkedést, amelytől olcsóbbá válhatna a munka" - mondta. Hozzátette: a képviselőcsoport azt javasolja, hogy a vezetés éljen a közbeszerzés lehetőségeivel, és folytassanak le egy új, szigorúbb eljárást. Elbírnák a terhelést ! A Lánchíd esetleges lezárásával kapcsolatban az V. kerületi önkormányzat azt közölte a Világgazdasággal, hogy szeretné elérni, hogy a jelenleg is jelentős tranzitforgalmat ne a szűk utcákba terelje a fővárosi vezetés, ezzel indokolatlanul ne nehezítse az ott élők életkörülményeit. A kérdésben szintén érintett XII. kerületi önkormányzat szakemberei úgy vélik, hogy a kerületnek nem okoz majd megoldhatatlan problémát a híd lezárása, az I. kerület lapzártánkig nem válaszolt. IVG REKONSTRUKCIÓ | nettó ajánlati ár (Mrd forint) * » * « A-Híd Zrt. Közgép Zrt. STR Kft. SDD Konzorcium * » Közgép Zrt. SDD Konzorcium Forrás: Budapesthu, VG-grafika STR Kft. A-Híd Zrt. Ajánlattevő MONETÁRIS POLITIKA • Az átmenetileg négy százalék fölé gyorsuló infláció nem biztos, hogy zavarja az MNB-t A forintgyengülés ellenére most sem lépett a jegybank R. P. I Az alapkamat a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tegnapi kamatdöntő ülésén nem változott, már 2016 májusa óta 0,9 százalék - derült ki a jegybanki közleményből. A többi monetáris feltételen sem módosított a monetáris tanács, a közleményben azonban hangsúlyozták, hogy a devizakamatcsere-ügyletek (fx-swap) állományával alakítják a monetáris politikát annak érdekében, hogy a kamattranszmisszió megfelelő legyen. Az elmúlt két tender során az fx-swapok állománya 88 milliárd forinttal csökkent, ez azonban nem jelentős mérséklődés a még mindig 2185 milliárd forintos volumenhez képest. Az egynapos betéti állomány - vagyis a kiszorított likviditás - is megfelel az MNB által meghatározott, legalább 300-500 milliárd forintos kiszorítandó likviditásnak, ez 500-600 milliárd forint között alakult az elmúlt napokban. A közlemény szerint a koronavírus fokozta a bizonytalanságot, a terjedése a globális kilátások romlását és a feltörekvő piacokkal szembeni kockázatkerülést hozhatja magával, azonban az elmúlt hetek forintgyengülését nem kommentálta a jegybank. Az euróforint árfolyam nem reagált érdemben a kamatdöntésre, ám a délután háromkor kiadott közlemény hatására a 337,7-es szintről hirtelen 338,6 körülire emelkedett a kurzus, majd lassan visszatért a 338- as szint alá. „Januárban akár 4,3 százalékra is felszökhetett az éves infláció, ugyanakkor a jegybank szerint az év során visszatér a 3 százalékos cél közelébe" - írta meg a Bloomberg az A jegybanki kommunikáció a korábbiakkal ellentétben már nem lazító hangvételű elemzői körkérdés alapján. Ennek ellenére a szakértők nem számítanak a kamatfeltételek változására, inkább a nem konvencionális eszköztárhoz nyúlhatnak, amelyet a most már szokássá váló, háromhavonta kiadott, frissített előrejelzéssel együtt igazítanak. Az alacsony kamatkörnyezet és a laza monetáris politika sérülékennyé tette a forintot a globális turbulenciák és a koronavírus esetleges hatásaival szemben. A forintgyengülés azonban csak enyhén gyűrűzött be a fogyasztói árindexbe, ráadásul az importált infláció is a várt szint alatt alakulhat. Jose Caveira, a JPMorgan Chase elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy a jegybanki kommunikáció a korábbiakkal ellentétben már nem lazító hangvételű, és a forint gyengülése miatt egyre inkább semleges álláspontot képvisel. AZ MNB-ALAPKAMAT ALAKULÁSA az év végén (százalék) 2007 2009 , 2011 20*13 2015 2017 2019 Forrás: MNB, VG-grafika