Világgazdaság, 2020. március (52. évfolyam, 43-64. szám)

2020-03-02 / 43. szám

magyar gazdaság ■ Itt a villámutalás Beindult az azonnali fizetési rend­szer, négy óra helyett belföldön öt másodpercen belül jóváírják az át­utalást. A tranzakcióhoz elegendő a kedvezményezett mobiltelefon­számát megadni. Minden egyedi fo­rintátutalás - tízmillió forint alatt - azonnali fizetésnek minősül. I VG ■ Leállhat a Városliget zöldítése A Fővárosi Közgyűlés, az általa kihirdetett klímavész­helyzetet is semmibe véve, zöldstopot rendelt el a Vá­rosligetben - reagált a Fővárosi Közgyűlés a Városli­get területére megszavazott változtatási tilalmára Baán László, a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa. A be­ruházó Városliget Zrt. sajnálattal vette tudomásul, hogy Budapest elfogadta az előterjesztést, amelynek követ­keztében le kell állítani a park zöldfelületét célzó, folya­matban lévő fejlesztéseket. „Arra kérjük a fővárost, hogy fontolja meg, és még a hatálybalépés előtt vonja vis­­­sza a rendeletet" - közölte Baán László. A változtatási tilalom nem vonatkozik azokra az épületekre, amelyek­nek már megvan az építési engedélyük. A mostani dön­tés veszélyezteti például a kis botanikus kert megújítá­sát is. I­VG ■ Emelik az útdíjat Március 15-én lép hatályba az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utak­ról szóló rendelet módosítása. En­nek értelmében mintegy 3,4 száza­lékkal drágul a tehergépkocsik meg­tett úttal arányos útdíja. Az emelés megegyezik a fogyasztói árak tavalyi növekedésével. A kéttengelyes jár­művek után gyorsforgalmi úton kilo­méterenként 57,32, főúton 24,38 fo­rintot kell fizetni. A háromtengelye­sek kategóriájában ugyanez 80,42 és 42,22 forint. A négy- vagy többten­gelyesek esetében 124,49 és 77,55 forintra drágul az útdíj. I­VG üzleti napilap | www.vg.hu • Megépül a Galvani-híd a Duna fölött A kormány és a főváros megegyezett arról, hogy a kö­vetkező EU-s ciklusban alacsony padlós, légkondicionált járművekre cserélik az elavult FIÉV-szerelvényeket - nyilatkozta Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Buda­pest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős állam­titkára. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülé­sén a felek képviselői megállapodtak a HÉV bővítésé­ről, a Galvani-híd megépítéséről, a kisföldalatti felújí­tásáról és a Déli körvasút fejlesztéséről is. Az utóbbi lé­nyege, hogy Kelenföld és Ferencváros között több, gyak­rabban közlekedő vonat és új állomások szolgálják ki az elővárosokból közlekedőket. Elfogadták a főváros Lánc­­hídra vonatkozó előterjesztését is, amely szerint a kor­mány hatmilliárdos támogatását az önkormányzat csak a hídfelújításra használhatja fel. I­VG KSH A szolgáltatások vannak a legnagyobb veszélyben a koronavírus terjedése miatt Két számjegyű volt a fejlesztés bővülése RÁSKI PÉTER : A várt szint alatt maradt a beruhá­zási ráta 2019 végé­re, azonban így is a leg­magasabb az EU-ban. A szolgáltatások külke­reskedelmi többlete az előző évhez képest az utolsó negyedévben mér­séklődött. A tavalyi, iga­zított bruttó hazai ter­mék az október-decem­beri időszakban mindös­­­sze 0,2 százalékkal ma­radt el a július-szeptem­­ beritől. A bruttó hazai termék (GDP) 4,9 százalékkal haladta meg 2019-ben az egy évvel ko­rábbit, a nyers és a szezonálisan, naptárhatással igazított adatok megegyeztek - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) második becsléséből. A tavalyi utolsó negyed­évben 4,5 százalékkal nőtt a gazda­ság. A pénteken közzétett adat meg­egyezik az első becslésben mérttel. Termelési oldalon az építőipar hoz­záadott értéke 21, az iparé 5, a szol­gáltatásoké 4,2 százalékkal nőtt, a mezőgazdaságé azonban 0,3 száza­lékkal csökkent. Felhasználási olda­lon a fogyasztás 4,1 százalékkal lett nagyobb, a bruttó felhalmozás 9,5, ezen belül a bruttó állóeszköz-felhal­mozás 15 százalékkal emelkedett. A 2019. október-decemberi idő­szakban 5,9 százalékkal nőttek a beruházások az előző év azonos időszakához képest, így a szektor az egész évet vizsgálva összességé­ben 14 százalékkal bővült - derült ki ugyancsak a KSH közleményé­ből. A Világgazdaságnak nyilatko­zó elemzők 5-13 százalék közötti emelkedést vártak. A KSH kommen­tárja szerint a növekedési ütem mérséklődését elsősorban a jelen­tős feldolgozóipar - azon belül rész­ben a járműgyártás - beruházásai­nak visszaesése okozta, ugyanakkor a szolgáltatási ágak többségében a nemzetgazdasági átlag felett nőttek a fejlesztések. Az elemzők elsősor­ban az építési projektek mérséklő­dését várták, amit a már korábban megjelent építőipari adatok is indo­koltak. Azonban míg ezek a beruhá­zások 16 százalékkal nőttek, addig a gépfejlesztések mindössze 11 szá­zalékkal. „A 14 százalékos éves bő­vülés azt jelenti, hogy a beruházá­si ráta korábban nem látott szintre emelkedett" - hangsúlyozta a sta­tisztikai hivatal. Ez az ütem azon­ban elmarad az elemzők várakozá­sától, ami 15-17 százalék volt, így a beruházási ráta sem érhette el a 29 százalékot. Ugyanakkor az Európai Unióban ez az egyik legmagasabb szint, amit a minap az Európai Bi­zottság is elismert. A fejlesztéseket egyértelműen a vállalati szektor húzta felfelé, ahol 20 százalékos bővülés látszik, igaz, a költségvetési szerveknél is erőtel­jes, 11 százalékos emelkedést mér­tek. A beruházások hattizedét az in­gatlanügyletek, a feldolgozóipar és a szállítás-raktározás adta. A gaz­daság zöldítése szempontjából jó jel, hogy a víz- és hulladékgazdál­kodásban nőttek a leggyorsabban - mintegy 39 százalékkal - a beru­házások, azonban a versenyképes­ség szempontjából kulcságazatnak számító információ-kommunikáció és az oktatás területén már mérsé­keltebb a dinamika. Mintegy 382 millió euróval, 8844 millió euróra emelkedett a szolgál­tatások külkereskedelmi többlete tavaly, a kivitel értéke 27 milliárd euró, a behozatalé 18,2 milliárd euró volt - ezeket az adatokat ugyancsak a KSH ismertette. A többlet csaknem felét a turizmus, valamivel több mint a harmadát a szállítmányozás adja. Az import 7 százalékkal, míg az export 6,1 százalékkal emelkedett 2019-ben. A tavalyi utolsó negyedévben száz­millió euróval alacsonyabb volt az aktívum az egy évvel korábbinál, 1,9 milliárd euró szufficitet muta­tott. A koronavírus okozta járvány elsősorban a szolgáltatásokat, ezen belül is a turizmust sújtja, így ebben a szektorban jelentős visszaeséssel kell kalkulálni az idén. Minden eddiginél több, 10,6 milli­árd forint értékű beruházás valósult meg tavaly Magyarországon, a beru­házási ráta 28,6 százalékra ugrott, ezzel a teljesítménnyel az ország az Európai Unió élmezőnyében szere­pel - értékelte a friss számokat Var­ga Mihály pénzügyminiszter. A be­ruházások segítségével a következő években is bővülhetnek a kapacitá­sok, és nőhet a foglalkoztatottság. A tárcavezető kijelentette: a kor­mány továbbra is kész a beruházások ösztönzésére és támogatására, illet­ve az adócsökkentések folytatására. Az Európai Unió leggyorsabban növekvő gazdasága jelenleg a ma­gyar, 2019-ben közel 5 százalékos bővülést ért el. Varga Mihály arra is rámutatott, hogy a kedvező fo­lyamatokat erősíti a Program a ver­senyképesebb Magyarországért és az elmúlt időszakban bejelentett számos nagy volumenű - főleg az autóipart és a beszállítói hálózatot érintő - fejlesztés. A kkv-k aktivitá­sát pedig az alacsony hozamkörnye­zet és a kedvező üzleti klíma támo­gathatja. A GDP NÖVEKEDÉSE*­ 2014.1. negyedév ► 2019. IV. negyedév (százalék) I. III. I. III. I. III. I. III. I. III. I. III. Forrás: KSH, VG-grafika * szezonálisan és naptárhatással igazítottan, előző évhez képest A BERUHÁZÁSOK VÁLTOZÁSA AZ ELŐZŐ ÉVHEZ KÉPESTI százalék * 9 e # « 2015 2016 2017 2018 2019 Forrás: KSH, VG-grafika Immár a kilencedik egymást követő negyedévben nem esett 1 százalék alá a gazdasági növekedés a megelőző negyedévhez képest, a szezonálisan és naptárhatással igazított adat pedig csak 0,2 száza­lékponttal maradt el 2019. október-decemberben a július-szeptemberi értéktől. Idén 3-3,5 százalékkal bővülhet a GDP, elsősorban a beruházások dinami­kája mérséklődhet, illetve az euróövezet gyengélke­dése jelent veszélyt. Az idén 3,6 százalékkal nőhet a bruttó hazai ter­mék. A belső fogyasztás egyelőre nem lassul jelen­tősen, a beruházások azonban visszafogottabban alakulhatnak a tavalyinál. A szállítási láncok sérülé­se az ipar és azon keresztül az ipari export kilátása­it bizonytalaníthatja el. Fontos kérdés, hogy válto­­zik-e a hazai gazdaságpolitika támogató jellege, hi­szen ha megmarad, akkor erőteljes belső kereslet el­lensúlyozhatja a negatív külső hatásokat. Idén 5 százalékkal bővülhetnek a fejlesztések, a beruházási ráta 2020 végére meghaladhat­ja a GDP 29 százalékát, ami arra utal, hogy a ha­zai gazdaság potenciális növekedése akár 4 száza­lékosnál is nagyobb lehet. Az irodaátadási hullám és a központi költségvetés beruházásai mellett az uniós pénzek is hajtják a szektort, a Brüsszel­be kiküldött teljesítésalapú számlák értéke a keret 44 százalékánál tart. Továbbra is fenntartjuk 3,8 százalékos növekedé­si előrejelzésünket, ugyanakkor felhívjuk a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány hatása jelenleg nem be­csülhető meg, az első fél év teljesítményét várha­tóan számottevően rontja. Tavaly a készletváltozás támogatta a növekedést, azonban a következő ne­gyedévekben a járvány okozta ellátási zavarok mi­att a készletek fogyása jelentősen visszafoghatja a GDP dinamikáját. ELEMZŐI KOMMENTÁROK Trippon Mariann, a CIB Bank vezető elemzője Nyeste Orsolya, az Erste Bank vezető elemzője Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője

Next