Világgazdaság, 2021. január (53. évfolyam, 1-20. szám)

2021-01-13 / 8. szám

magyar gazdaság ■ Stabil zárás volt az ingatlanpiacon Az utolsó negyedévben 34 ezer tranz­akció zajlott a­ lakóingatlan-piacon a Duna House becslése szerint, szin­te ugyanannyi, mint 2019 azonos idő­szakában. Decemberben az elmúlt­ két évinél kicsit erősebb volt a forgalom, ez több mint 10 ezer adásvételt jelen­tett. Éves szinten 131460 tranzakcióval zárt a piac, ez 12 százalékos visszaesés a 2019-es adathoz képest. Az elmara­dást a járvány első hulláma alatti kor­látozások okozták. Az idén a tranzak­ciók száma várhatóan a 130-150 ezer közötti sávban fog mozogni.­­ VG m m - ■További felújításokra készül a BKK Megkezdődik az Üllői út Szarvas csárda tér és a város­határ közötti, XVIII. kerületi, több mint négy kilométe­res szakasza felújításának tervezése, amelyben fontos szerepet kap a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros­közlekedés, valamint a zöldterületek rendezése - tu­datta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az Mti­vel. A BKK-nak a felújítási terveket az engedélyekkel és a hozzájárulásokkal, valamint a tenderdokumentáci­ót az év végéig kell átadnia az ezzel megbízott tender­­nyertes Create Value Kft.-nek. A tervek szerint a tavas­­­szal kezdődhet a felújítás Újpesten, a Rózsa utcában, az Árpád út és a Görgey Artúr utca közötti részen, a XI. ke­rületi Péterhegyi úton, a Neszmélyi út és az Egér út kö­zött, az angyalföldi Göncöl utcában és a rákospalotai Deák utcában.­­ VG Sikeres közbeszerzés esetén szin­tén komplex útfelújítás kezdőd­het az ősszel a terézvárosi Pod­­maniczky utcában, a zuglói Vezér utcában, valamint az újpalotai Erdőkerülő és Zsókavár utcában üzleti napilap | www.vg.hu ■ Cáfol és marad Palkovics László Palkovics László innovációs és technológiai miniszter cá­folta a Világgazdaságnak a 444.hu állítását, amely sze­rint december végén lemondott, de lemondását Orbán Viktor nem fogadta el. Lapunknak kijelentette: azt vál­lalta, hogy a miniszterelnök felkérésére négy éven át ve­zeti az Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), és tartja is magát ehhez a megállapodáshoz, nincs eb­ben semmilyen változás. Hozzátette, hogy az ITM irá­nyítása fegyelmezettséget igényel, márpedig ő egy „fe­gyelmezett harcos", a hivatkozott cikk erre utaló részével nem vitatkozna. Mint ahogy azzal sem, hogy Kaderják Péter a hazai energiapolitika első számú szakértője. Palkovics kitért arra is, hogy volt már a sajtóban pitbull, Orbán tematikus hóhéra és ügyeletes rosszfiú is, de to­vábbra sem sértődős típus.­­ VG ARNYOMASZ Az év elején még a dezinflációs hatások határozhatják meg a drágulás mértékét Közelíthetett a célhoz a pénzromlás RÁSKI PÉTER­ Decemberben továbbra is a cél köze­lében alakulhatott a fo­gyasztói árindex, 2020- ban 3,3 százalék lehetett a pénzromlás mértéke a Világgazdaság kon­szenzusa szerint. A­z éves infláció december­ben 2,8 százalékra emel­kedhetett az októberi 2,7 százalékról a Világgazdaság elem­zői konszenzusa szerint. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a 3 százalé­kos célja körüli, 2,8-3,2 százalékos fogyasztói árindexet vár. A maginf­láció 0,1 százalékponttal, 3,8 száza­lékra mérséklődhetett, az adószűrt maginfláció pedig ellentétes irányba mozoghatott, és 0,1 százalékponttal, 3,4 százalékra erősödhetett. Tavaly az átlagos fogyasztói árindex 3,3 szá­zalék lehetett az elemzők szerint, míg az MNB 3,4 százalékra számít. Az idén 3,4 százalékkal emelkedhet­nek a fogyasztói árak. A mutatók a 3 százalékos jegybanki célhoz közel, a plusz-mínusz 1 százalékpontos to­leranciasávon belül alakulhatnak. Az eurózónából érkező infláci­ós nyomás továbbra is alacsony, az üzemanyagárak viszont nőttek de­cemberben, és az élelmiszerek drá­gulása is gyorsult - indokolta emel­kedő fogyasztóiárindex-előrejelzését A kisebb kereslet is lefelé nyom­hatja a drágulás idei ütemét Kuti Ákos, a Danube Capital vezér­igazgató-helyettese. Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoport­jának vezetője rámutatott: a gyenge forintárfolyam felfelé, a mérsékelt kereslet lefelé húzza a pénzromlást. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője hangsúlyozta: a szezonális élelmiszerek, például a friss hal ára húzhatták felfelé a fogyasztói árin­dexet decemberben, míg a maginf­lációt a ruházati termékek és a tar­tós fogyasztási cikkek árcsökkenése határozhatta meg. A mérsékelt kereslet, az alacso­nyabb bérnövekedés és az alacsony importált infláció nyomja le a drágu­lás ütemét az idén, amit a növekvő olajárak és a dohánytermékek adó­emelése sem kompenzál, így a tava­lyinál visszafogottabb inflációs kör­nyezet várható - magyarázta az ING Bank szakértője. A Századvég elem­zője rávilágított: 2021-ben elsősor­ban a forintárfolyam alakulása és az év eleji átárazások mértéke befolyá­solhatja a drágulás ütemét. Az elmúlt évek magasabb inflációja beépülhet a várakozásokba, így a forint további gyengülése felpörgetheti az árdina­mikát. Petschnig Mária Zita, a Pénz­ügykutató tudományos főmunkatár­sa arra hívta fel a figyelmet, hogy alacsony lehet az áthúzódó árhatás 2021-re, és az importált infláció is le­felé nyomhatja a magyar fogyasztói árindexet. Ha az év első felében si­kerül megfékezni a járványt, akkor a negyedik negyedévben felerősödhet a drágulás, de az infláció a 3 százalé­kot csak enyhén haladhatja meg. Ku­ti Ákos szerint a negyedéves infláci­ós mutatók várhatóan nem kúsznak 4 százalék fölé. Az idén enyhén 3 szá­zalék felett alakuló fogyasztói árin­dex 2022-ben valamivel a 3 százalé­kos MNB-cél alatt lehet. A szakértő várakozása szerint a tavalyi, várható­an 4,2 százalékos maginfláció 2021- ben 3,6 százalékra mérséklődhet. 2020- 2020 2021 Petschnig Mária Zita - Pénzügykutató 2,4 3,3 2,8 Palócz Éva - Kopint-Tárki 2,6 3,3 3,0 Halász Ágnes - UniCredit Bank 2,6 3,4 3,0 Virovácz Péter - ING Bank 2,7 3,3 3,2 Trippon Mariann - CIB Bank 2,7 3,3 3,5 Jobbágy Sándor - Concorde 2,7 3,3 3,3 Regős Gábor - Századvég 2,8 3,3 3,5 Forgács Máté - GKI 2,8 3,3 3,6 Nyeste Orsolya - Erste Bank 2,8 3,3 3,3 Suppan Gergely - Takarékbank 2,9 3,4 3,6 Kuti Ákos - Danube Capital 2,9 3,4 3,1 Török Zoltán - Raiffeisen Bank 3,0 3,4 3,5 Varga Zoltán - Equilor 3,1 3,4 3,2 Konszenzus 2,8 3,3 3,3 MNB 2,8-3,2 3,4 3,5-3,6 Forrás: VG-gyűjtés * december AZ INFLÁCIÓ­­ az előző évhez képest (százalék) BEMUTATKOZÁS • Az idén állnak forgalomba a MÁV által fejlesztett és gyártott első osztályú IC+ kocsik A nyár végére megszépül a Nyugati tetőszerkezete VG • Korábban sosem látott összér­tékű vasúti fejlesztések fejeződnek be az idén Magyarországon, az év végéig mintegy 700 milliárd forint­nyi beruházás átadásával válik még versenyképesebbé a hazai vonatköz­lekedés - idézi Mosóczi Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisz­térium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát az MTI. A budapesti elővárosi vasútvonalak például több mint száz kilométeren újulnak meg. Az államtitkár jelezte, hogy az új uniós pénzügyi ciklusban Magyaror­szág közösségi társfinanszírozással összesen akár 2000 milliárd forintot is fordíthat a vasútra, az összeg sike­res lekötése érdekében a kormány tavaly nyár végén 32 milliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés ter­vezéséhez. Az előkészítési projektek mintegy 1000 milliárd forint forrás­igényű kivitelezési munkák megkez­dését alapozhatják meg, lehetőség szerint már 2022 elejére. Mosóczi László ismertette, hogy a Kelenföld-Százhalombatta-Pusz­­taszabolcs és a Rákos-Hatvan kö­zött lezáruló korszerűsítések össz­költsége meghaladja a 335 milliárd forintot. A MÁV decemberben 20 milliárd forintot kapott a Vecsés- Üllő, Üllő-Monor nyílt vonali sza­kaszok és Monor állomás pályafel­újítására. A nyár végére fejeződik be a Nyugati pályaudvar tetőszer­kezetének teljes körű felújítása, és az utascsarnok belső műemlé­ki rekonstrukciója, a Keleti pálya­udvaron korszerű, akadálymentes utascentrum létesül. Az idén befejeződik a Püspökla­­dány-Ebes szakasz felújítása. Az Észak-nyugati Gazdasági Övezet vasúti megközelítésének javításával Debrecen még vonzóbb célpontja le­het a munkahelyteremtő beruházá­soknak. A Balaton déli partján a vo­natközlekedést nem zavarva végzik el a több ütemben zajló átfogó kor­szerűsítés legutolsó simításait. Az északi parton a nyári főszezon kez­detére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán-Balatonfüred sza­kaszt. A fejlesztés első ütemét újab­bak követik majd, a Tapolca-Keszt­­hely irányú folytatás előkészítése jelenleg zajlik. Középtávú cél a Ba­laton vasúttal való körbejárhatósá­gának megteremtése. A nemzetközi vasúti átjárhatóság fejlesztésére Magyarország egy ta-Rekonstruálják a Nyugati pálya­udvar műemléki utascsarnokát a nyár végére való nyári döntéssel a Kelenföld- Hegyeshalom vonalon az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból nyert támogatást. A ma­gyar és az osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot 25 milliárd forint értékű biztosítóberendezés-, köz­ponti forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják. Folytatódik a járműállomány mi­nőségi cseréje, akár újabb tíz da­rabbal bővülhet a MÁV emeletes motorvonatainak flottája. A 600 ülő­helyes, Stadler KISS típusú jármű­vekből összesen negyven érkezik a tervezett ütemezés szerint 2022 vé­géig. Az idén állnak először forga­lomba a nemzeti vasúttársaság által fejlesztett és gyártott első osztályú IC+ kocsik. A környezetkímélő vasúti árufu­varozás részarányának növelése érdekében 2025-ig mintegy 30 mil­liárd forintot különítenek el az ága­zat számára. j

Next