Világgazdaság, 2021. október (53. évfolyam, 190-210. szám)

2021-10-18 / 201. szám

2021. október 18., hétfő VILÁGGAZDASÁG MAGYAR GAZDASÁG A leggyorsabb szállítási útvonal épül a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között Őrségváltást hoz a Bupe az árufuvarozásban HECKER FLÓRIÁN ! Az elmúlt száz év legnagyobb hazai vasúti fejlesztése új dimenziót nyit a teher­forgalomban. A vonal felújítása egy komplex be­ruházásba illeszkedik, amely több milliárd euró­­ból zajlik a Nyugat-Balkánon. L­erakták a Budapest-Belg­­rád (Bupe) vasútvonal korszerűsítésének alapkö­vét Kiskunhalason. A magyar szakasz fejlesztése 152 kilomé­ter hosszan - a kétvágányú pá­lya megépítésével összesen 339 vágánykilométeren valósul meg. Az engedélyezett sebesség 160 ki­lométer per órára növekszik, a pe­ronszintről a be- és kiszállás aka­dálymentes lesz az utasoknak. Öt új állomásépület is készül, a meg­lévő épületek közül nyolcat telje­sen felújítanak. Új gyalogos-alul­járókat hoznak létre, és új lifteket telepítenek szerte a vonalon, mo­dernizálják az utastájékoztatást, valamint élet- és vagyonvédelmi berendezéseket és peronfigye­lő kamerákat telepítenek. A pro­jekt a terv szerint 2025-ben feje­ződik be. A kivitelezés egyelőre szakaszosan indul el, majd 2022 februárjában teljes vágányzár lép életbe az érintett 150-es vas­útvonalon. A beruházást 85 szá­zalékban fix kamatozású kínai hitelből, a fennmaradó 15 száza­lékot saját forrásból, önrész bizto­sításával finanszírozza a magyar állam. A beruházó a Máv Zrt., a tervező-kivitelező a CRE konzor­cium. Ebben a kínai vasúttársa­ságot képviselő China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyaror­ szág) Kft., valamint az RM In­ternational Zrt. vesz részt fele-fe­le arányban. Az utóbbi társaság az R-Kord Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállala­ta, tulajdonosa 51 százalékban az Opus Nyrt. A projekt értéke mint­egy 1,7 milliárd euró. A fejlesztés eredményeképpen Budapest és Belgrád között nyolc óráról három és fél órára csök­kenhet a menetidő. Belföldön a távolsági vonatok egy órával rövidebb idő alatt tehetik majd meg az utat a magyar főváros és Kelebia között, és a budapes­ti elővárosi utasok is akár húsz­perces menetidő-csökkenéssel számolhatnak Kunszentmiklós- Tassig. A Bupe elsődleges jelen­tősége azonban nem a személy­­szállítás, hanem a cargo üzletág. A fejlesztés Pireusz kikötőjéből teremt majd magas színvonalú közvetlen összeköttetést az ázsi­ai áruk szállításához. A beruhá­zással a jövőben Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szál­lítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között. A Kí­nából induló áruforgalom, amely eddig különféle módokon zajlott, alapvetően leegyszerűsödik, hi­szen a tengeri kikötőig hajókon szállított áru a jövőben vasúton érkezik Európába. A Bupe kapcsán gyakori kritika a bekerülés megtérülésének hos­­­szú ideje, amely jócskán eltúlzott számítások szerint több száz év is lehet. Ugyanakkor a projekt stra­tégiai fontosságú mind Magyaror­szág, mind Szerbia számára, mivel része az egységes európai vasúthá­lózatnak (TEN-T) és az X folyosó­nak. Ezek kulcsfontosságát jól mutatja a balkáni térségben javá­ban zajló vasúti beruházási boom, amelyhez a Budapest-Belgrád ha­zai szakasza szorosan illeszkedik. A jellemzően szintén kínai forrá­sokból, eurómilliárdokból épülő új nyugat-balkáni vasúti infrastruk­túrának a megvalósulását az a fel­ismerés mozgatja, hogy ha össze tud érni a Budapest-Belgrád-pro­­jekttel és annak a Belgrádtól délre eső fejlesztési szakaszaival, akkor a nyugat-balkáni közlekedési kor­ridor több száz kilométerrel lesz rövidebb a jelenleg fő útvonalnak minősülő kelet-kelet-mediterrán vasúti árufuvarozási folyosónál. FOTÓ: MTI - ROSTA TIBOR Palkovics László miniszter kalauzolja szerb kollégáját, Tomislav Mrsmirovicot (középen) Kiskunhalason Az alkudozás része lehet a szivárogtatás Eladó Ferihegy, az ár viszont nem dőlt el H. F.­­ A magyar fél eddig azt az elvet követte, hogy nem kom­munikál a tárgyalások lezárását megelőzően a Budapest Airport Zrt. visszavásárlásának részle­teiről - erről egy a folyamatban magas szinten részt vevő forrás beszélt a VG-nek. Mint fogalma­zott, ilyen információk a többi érintettől szoktak nyilvánosság­ra kerülni. Ez az állítás prakti­kusan a társaság tulajdonosi kö­rére vonatkozik. A lapunknak adott kommentár nem kérdője­lezi meg a Bloomberg - az ame­rikai hátterű médiavállalat ép­pen egy éve hozta le, hogy egy magyar cégekből álló konzorci­um ajánlatot tett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemel­tető vállalatra - által a hét végén közölt négymilliárd eurós vételi ajánlatot. Mivel ezúttal is jó esél­­­lyel a külföldi partnerektől szár­mazik az összegre vonatkozó in­formáció, amelyet a vevői kör lapzártánkig nem erősített meg, egyelőre érdemes fenntartások­kal kezelni, és nem tekinthető véglegesnek. A Budapest Airport legna­gyobb részvényese 55,44 szá­zalékkal a német AviAlliance GmBH, amely lényegében egy kanadai nyugdíjalapot képvisel. A szingapúri Malton Investment PTE tőkealap 23,33, az ugyan­­ csak kanadai Caisse de dépot et placement du Québec nyugdíjalap pedig 21,23 százalékban érdekelt. A négymilliárd eurós árról nem először cikkez a Bloomberg: már a nyár elején közzétette azt a szá­mítását, amely szerint a Buda­pest Airport EBITDA-jának (ka­matok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) hússzorosa lehet a piaci ár, ami a nettó hitel­­állománytól letisztítva bő négy­milliárd euró lenne. Másfél hete pedig idézte Martin Fossati ipar­ági tanácsadót, aki 4-5,5 milliárd euróra, átszámítva 1400-2000 milliárd forintra becsülte a tár­saság értékét. Nem lehet kizárni, hogy ennek az árszintnek a kiszivárogtatása csupán az alkudozás része a fe­lek között, ráadásul a légi köz­lekedést gyakorlatilag lenullázó Covid-járvány előtt is legfeljebb hárommilliárd euróról szólt egy esetleges tranzakció. Hazai szak­értők ezzel összhangban a közel­múltban úgy vélekedtek - a VG- hez is ez jutott el -, hogy a vételár talán 1,7-2,8 milliárd euró között lehet, hozzátéve, hogy ettől akár mindkét irányban előfordulhat eltérés. Arra is emlékeztettek, hogy a Budapest Airport papír szerinti értékéből le kell von­ni azt a mintegy 500 milliárdos (1,5 milliárd eurós) hiteltömeget, amelyet a társaság nyilvántart a könyveiben. Igaz, a cég részvé­nyesei részéről 5-6 milliárd eurós várakozások is napvilágot láttak. A BUDAPEST AIRPORT ZRT. TULAJDONOSI STRUKTÚRÁJA százalék Mindenesetre a Bloomberg legfrissebb értesülései szerint, bár a végleges döntés nem szüle­tett meg, a tulajdonosok hajlanak arra, hogy négymilliárd euróért eladják a Budapest Airportot. Az üzletet még ebben az évben tető alá hozhatják. Fontos kiemelni, hogy a vásárlói oldal egy konzor­ciumot jelöl, amelyben a magyar állam is benne lehet valamilyen formában, de valószínűleg nem egyedüli vevő. Tehát a vételár egészét nem a költségvetésnek kell fedeznie. A tagok kiléte nem ismert, a leggyakrabban a Mal és az Indotek csoport neve hang­zik el. Oltalom nélkül a legeredetibb ötletek is könnyen lemásolhatók KLEIN RON ! A szellemi tulaj­don a 21. század olaja - ezzel a címmel tartott előadást Pomá­­zi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) elnöke. A szervezet célja, hogy tudatosítsa a vállalkozások, egyetemek és magánemberek körében a szellemi tulajdon fon­tosságát, hiszen az oltalom a nemzetközi piacra lépés egyik alapfeltétele is - enélkül az ötle­tek könnyen lemásolhatók. Pél­daként a telefonjára mutatva hozzátette: a készülék 270 olta­lommal rendelkezik, ám ezek 17 százaléka nem is a gyártóé, mert nem csupán a termékeket lehet eladni, hanem a jogokat is. Szá­mos cég foglalkozik azzal, hogy ezeket megvásárolja Kelet-Kö­­zép-Európában 50-150 ezer euró­ért, aztán dollármilliókért adja tovább az Egyesült Államokban. A magyarországi vállalkozá­sok többsége még mindig talál­mányokban, és nem szellemi tu­lajdonban gondolkozik, pedig a jó ötletek nem elegendők a gaz­dasági és társadalmi haszonhoz - jelentette ki az SZTNH elnö­ke. Az Európai Unióban a kis- és középvállalkozások 8,8 százalé­kának van valamilyen bejegy­zett oltalma, Magyarországon ez a mutató mindössze 3,3 száz HAZAI SZABADALMI­zalékon áll. A rövid távú cél en­nek a megduplázása, ám még a 6,6 százalékkal is elég távol áll­nánk például a 10 százalékos Lengyelországtól. Pedig az olta­lom monopoljogot teremt, véd a hamisítások ellen, a termék és szolgáltatás mellett a felhasz­nálói jog is értékesíthető, ráadá­sul a befektetők szemében sok­kal vonzóbbak az oltalmakkal rendelkező vállalkozások. Az ol­talmak számában 2019-ben vet­te át a vezetést az Egyesült Ál­lamoktól Kína, amely 1999-ben még csupán 276 nemzetközi sza­badalmi bejegyzést tett - össze­hasonlításképp, itthon 2019-ben 450-et mutatott a statisztika -, ám mostanra évente 60 ezerre növelte ezt a számot. Az ország a mesterséges intelligencia új szabadalmainak 50 százalékát tulajdonolja. Akad bőven tennivaló az egye­temeken is, hiszen oltalom nél­kül a diplomamunka a legkön­­­nyebben ellopható tudás. Két évvel ezelőtt az egyetemek ös­­szesen 12 szabadalmi kérelmet nyújtottak be, ám a modellvál­tás után a szellemi tulajdont be­vételi forrásként is hasznosít­ják, elkezdődött a támogatás és a tudás összekötése a piaci ér­vényesülés érdekében. Most ott tartunk, hogy százas nagyság­­rendű oltalmazási ötlet, sőt ku­tatási-fejlesztési és innovációs projekt fut egy-egy egyetemen. A piac szereplőinek a magyar kormány is támogatást nyújt, négyféle adókedvezmény vehe­tő igénybe a tevékenységek után. Emellett továbbra is elérhető a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal iparjogi pá­lyázata, amelynek célja, hogy akár ingyenesen is levédethe­tők legyenek a szabadalmak, a védjegyek és egyéb iparjogi szel­lemi termékek, ami egyedülálló Európában. BEJELENTÉSEK i félév 2019 2020 2021 Forrás: SZTNH, VG-grafika HIRDETÉS Az Unicredit Bank Hungary Zrt. (cgj.: 01-10-041348) alábbi, sorszámozott céges bélyegzői 2021. szeptember 15-tő­l érvénytelenek: ___________________ 26 27 76 139 524 642 727 794 910 1040 1066 1068 1073 1089 1097 1109

Next