Világosság, 1964. július-december (5. évfolyam, 7-12. szám)

1964 / 7-8. szám - Murányi Mihály: Érzelmek, tudatosság, vallásosság

1964. JÚLIUS-AUGUSZTUS • V. ÉVFOLYAM 7-8. SZÁM Érzelmek tudatosság, vallásosság Folyóiratunk egyik, nemrégiben megjelent számá­ban* kísérletet tettünk az öröm és a szenvedés, e legalapvetőbb érzelmek vallási (elsősorban a keresz­tény vallásra jellemző) megnyilvánulásainak elem­zésére. Rámutattunk arra a mélységesen retrográd társadalmi funkcióra, amelyet az érzelmi élet keresz­tény-vallásos befolyásolása magában rejt — első­sorban azáltal, hogy az öröm és a szenvedés valóságos okait és természetét félremagyarázva, a hamis tudat tartalmaihoz kapcsolja azokat. Ily módon az embert reális örömforrások és az örömszerzésre irányuló reá­lis tevékenység helyett elsősorban illuzórikus érzelmi kielégülés irányába orientálja s ezáltal az ember tár­sadalmi aktivitását is szükségszerűen gátolja, kerülő utakra tereli. A bajoknak, megpróbáltatásoknak s az ezekből származó szenvedéseknek isteni büntetés­ként, illetve próbatételként való értelmezésével pedig a vallás egyrészt elleplezi a szenvedések valóságos, földi, a társadalmi ellentétekben gyökerező okait — másrészt másodrendűnek és végső soron értelmetlen­nek tekinti a küzdelmet a szenvedések valóságos okai­nak megszüntetéséért. Az érzelmek vallási köntösének e sajátosságai sokban hozzájárulnak ahhoz, hogy a vallás mint ,,a nép ópiuma” funkcionálhasson, paralizálva az osztály­társadalom radikális felszámolására irányuló törek­véseket. A vallási fanatizmus vagy vallás sugallta béketűrő, társadalmilag passzív, olykor éppenséggel fatalisz­tikus magatartásmód az egyének, a hívők tömegének pszichikai fejlődésére gyakorolt sajátos, a személyiség­­fejlődést deformáló hatásokon keresztül válik és csakis ily módon válhat a társadalom egészének létét befolyá­soló tömegjelenséggé, társadalomlélektani szimptó­­mává. Épp ezért a vallásosság társadalmi magatar­tásra gyakorolt hatásának vizsgálata megköveteli a vallás tartalmainak az egyéni fejlődésre gyakorolt hatásmechanizmusai elemzését is. Az egyén társadalmi magatartásának fejlődésében fontos mozzanatot képez a környezethez való viszo­nyulás érzelmi összetevőinek alakulása. Épp ezért — korábbi témánkhoz kapcsolódva — megkíséreljük azoknak a legfontosabb hatásoknak körvonalazását, melyekkel a vallásos nevelés, általában a vallási ideo­lógiának átvétele az érzelmi életet, a valósághoz való érzelmi viszonyt formálja és alakítja. Más szóval: azt vizsgáljuk, hogy a vallási ideológia lényeges mozzana­tai hogyan tükröződnek vissza a vallásos tudatban (tudaton itt az egyén tudatát értjük) s ezen keresztül a magatartást irányító pszichikus folyamatok egész rendszerében, különös tekintettel e folyamatok érzel­mi összetevőire. A vallási ideológiának az egyéni tudatban kialakuló visszatükröződését, e hatások lenyomatait illetően­­szándékosan használjuk e kifejezést, hisz pl. a kárhozattól, az örök tűztől való félelemnek mint „fegyelmező eszköznek”, az erkölcsi nevelés módszeré­nek alkalmazása a szó szoros értelmében „nyomást”, szorongást keltő képzetek kialakítását jelenti) első megközelítésben az egyéni pszichikai jelenségek sok­félesége, heterogenitása vonja magára a figyelmet. Hiszen az alapvető tartalmakban azonos vallási hatá­sok különböző személyeknél merőben eltérő fejlődési sajátosságokban realizálódhatnak; sőt, a már kiala­kult vallásos tudati-pszichikai beállítottság is igen különböző magatartásmódokban nyilvánulhat meg. Egyeseknél mélyebben, másoknál felszínesebben ér­vényesül a vallási befolyás, de még viszonylagos azo­nosság esetén is igen különböző a reagálások jellege: pl. egyeseknél a külső megnyilvánulások keresésében, „hitvalló” magatartásban, az ájtatosság külső jelei­nek kimutatásában, a hitbuzgalmat demonstráló te­vékenységben, másoknál a befelé forduló, „istenben elmerült”, a világgal szemben passzív beállítottság előtérbe nyomulásában fejeződik ki a vallásosság személyiség-átalakító hatásaira való egyéni reagálás­mód. Mindezek a különbségek azonban elsősorban azt szem- 385 * Öröm, szenvedés, vallásosság. Világosság, 1964. 4. sz.

Next