Világosság, 1967. július-december (8. évfolyam, 7-12. szám)

1967 / 7-8. szám - Lukács József: Újabb lépés a párbeszéd útján: A marxisták és keresztények Marianské Lázné-i dialógusáról

388 -osság hiányával kapcsolatban: a Paulus Társaság spanyolországi főtitkára, a barcelonai Alvarez Bolado professzor például az idén már nem kapott kiutazási engedélyt a dialógusra. Beneyto azonban — ta­lán éppen e negatív tapasztalatok nyomán — bátor és pozitív álláspontot fejtett ki. ,,Messzemenő együtt­működés az éhség, a szegénység és sok nép elmaradott­sága ellen — ez az óra parancsa, amely nem tűr ha­lasztást.” A szabadság követelményét — hangsúlyozta — nem lehet a társadalmi struktúráktól függetlenül felfogni, ahogyan ezt az amerikai függetlenségi nyilatkozat vagy a francia forradalom tette. Benegto — Teilhard de Chardin követője — kiemelte: a történelem maga mutatja a szocializáció és a „perszonalizáció” tenden­ciáját, szaporítja a társas kapcsolatokat és gazdagítja a személyiséget. ,,A szabadság, amelyet követelünk, nem attól függ, hogy mi — a szabadság klasszikus, de már túlhaladott felfogásának megfelelően — mit enge­dünk át szabadságunkból felebarátunknak, hanem a tár­sadalmi helyzettől, amelyben élünk.” Ebben az aspek­tusban is elemzendőnek tartotta azokat a hatalmas történelmi változásokat, amelyeknek sorát az első világháború után a Szovjetunió létrejötte nyitotta meg és amelyek a második világháború után a „har­madik világ” felszabadulásával folytatódtak. Olyan hangok voltak ezek az elméleti vitában, ame­lyek bizalommal töltöttek el és reményt keltettek: az elméleti dialógus mindinkább el kell vezessen a gya­korlati kooperáció szükségességének felismeréséhez. Elvi tekintetben valamennyi marxista felszólaló hang­súlyozta ezt, s — mint olvasóink mellékletünkből lát­hatják — Luciano Gruppi, az Olasz KP ideológiai osztálya vezetőjének referátumában, valamint Ma­nuel Azcarate, a spanyol KP orgánuma, a Realidad fő­­szerkesztőjének előadásában ez a törekvés közös po­litikai akciókra tett javaslatokban (a szocializmus olasz útjának megnyitása, illetve küzdelem a spanyol­­országi demokrácia kivívásáért) is testet öltött. A két ország helyzeti sajátosságainak megfelelően Gruppi inkább a marxista és a keresztény tömegek kö­zös küzdelmének távlatait és a katolikus értelmiséggel folytatandó párbeszéd lehetőségeit jellemezte. Azca­rate viszont a francoista diktatúra ellen, a demokrácia újjászületéséért vívott közös harcban szerzett tapasz­talatok alapján már szólhatott a katolikus papság je­lentős képviselőinek határozott állásfoglalásairól is. Mint olvasóink ezt a mellékletünkben közölt előadás­szövegekből láthatják, Garaudy, Prac­a, Machovec, Kalivoda és jómagam is ezt a gyakorlati lehetőséget igyekeztünk elméletileg körvonalazni. Konstruktív hangok és nehézségek Fel kell tennünk a kérdést: egyetértéssel találkozott-e keresztény részről a marxistáknak ez az őszinte törek­vése a teoretikus dialógusra és gyakorlati együttmű­ködésre? Alapjában véve: igen. Valamennyi, a szocia­lista országokból résztvevő keresztény örömmel üdvö­zölte a vitát. Nem volt hiány elismerő szavakban nyu­gati részről sem és barátunkat, a konferencia tengernyi gondját-baját törékeny figurájának vállaira vevő Erika Kadlecovát, a Csehszlovák Tudományos Akadé­mia munkatársát méltán köszöntötte minden részről hosszú taps az utolsó nap estéjén. Ez a taps — úgy éreztem — nemcsak a szíves vendéglátásnak, a kitű­nő — úgyszólván hibátlan — szervezésnek szólt, de a jó szándéknak is, amely a szocialista országok marxis­tái szavaiból, hangvételéből egyértelműen csendült ki. A keresztény referensek közül kétségtelenül Giulio Girardi, a nem-hívők titkárságának tanácsosa, a pápai szalézi egyetem tanára foglalt állást leghatározottab­ban az együttműködés és a vita egysége mellett. Gi­rardi Herrenchiemseeben még a marxizmusban jelent­kező dogmatizmus bírálatára szorítkozott, s csak érintette a dialógus akadályai közt a katolikus integ­­rizmus fékező hatását. Az idén jóval konstruktívabb módon elemezte a dialógus lehetőségeit. Miután le­szögezte, hogy a marxizmus és kereszténység között a béke kérdésében is jelentkező eszmei ellentétek nem zárják ki a közös cselekvést, igyekezett meghatározni azokat az érintkezési pontokat, amelyekből erőfeszíté­seink kiindulhatnak. Mindkét részről el kell ismernünk — mondotta — hogy • a háború problémája nem oldható meg, ha nem számoljuk fel annak mély objektív és szubjektív gyö­kereit, köztük a gazdaságiakat; • ez nem valósul meg automatikusan — akció, emberi tevékenység szükséges hozzá; • egy integrális forradalom, amely új perspektívákat kíván megnyitni, nem szorítkozhatik kulturális át­alakulásra s nem elégedhetik meg a termelőerők fejlesztésével, szükség van minden ember érdeké­ben minél több ember effektív ellenőrzése alatt, a tár­sadalmi szerkezet, s a tulajdonviszonyok átalakítására is ahhoz, hogy a szeretet és szabadság igazi világa megvalósulhasson; • a forradalom csak akkor lehet hatékony, ha a tö­megek aktív támogatására támaszkodik; az erőszak alkalmazása az erőszak ellenében olykor igazolha­tó, de a forradalmi cselekvés legmegfelelőbb for­mája a nem-erőszakos akció; • a kapitalizmus és a szocializmus ellentéteinek szintje nem azonos a vallás­ és az ateizmus ellen­téteinek szintjével — tehát kapitalista talajon épp­úgy lehet valaki vallásos és ateista, mint szocialista talajon és viszont; • a fentiek miatt az autentikusan humanista for­radalmi folyamatban marxisták és hívők egyaránt

Next