Világosság, 1979. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1979 / 7. szám - Bán Imre: Morus és Erasmus

tonról, Canterbury érsekéről, lordkancellárról van szó, akinek asztalánál Rafael egyszer már előadta ezt a gondolatmenetet). — A juhaitok! — feleltem. — Ezek az állatok kü­lönben szelídek és igénytelen életűek szoktak lenni. Most pedig, mint mondják, olyan falánkok és fékte­lenek, hogy »megeszik az embert. . . .­ ... a nemes urak és jó néhány apátúr, szent férfiak, nem elégsze­nek meg avval az évi jövedelemmel és terméssel, amit őseiknek jövedelmezett a birtok. . ., semmit sem tartanak meg szántónak, mindent parlaggá tesz­nek legelő céljára, lerombolják a házakat, lerombolják a falvakat, csak a templomot hagyják meg istállónak a juhok számára . . .” (Kardos Tibor ford.) Felesleges a további idézés: ezt a parasztság nagy tömegeit kol­dusbotra juttató folyamatot Marx Károly teljes rész­letességgel kifejtette a Tőke I. kötetében (24. fej.). Az ebéd után sorra kerülő második beszélgetésben adja elő utazónk Utopia szigetén szerzett tapasztala­tait, megrajzolva az ideális államot. A mérvadó Erasmus-irodalom Morus Utópiáját a Moriára adott feleletnek tekinti: ez utóbbiban a fennálló társadal­mi rend bolondsága, amott a racionalisztikusan elren­dezett emberi együttélés kívánatos szervezettsége. A márusi elképzelés egészében véve kommunisztikus. Utópia jól szervezett társadalma nem ismeri a magán­­tulajdont, a pénznek nincs értéke, az arany hitvány játékszer vagy alantas tárgyak (pl. éjjeli edények) anyaga. Mindenki rendszeresen végez testi munkát. A társadalom alapsejtje a család, az erkölcsök szi­gorúak. Elvből megvetik itt a háborút, ennek elle­nére katonailag igen jól felkészültek, de ha harcra ke­rül a sor, minden cselt és álnokságot megengednek (Machiavelli!): az ellenfél nagyjait pénzzel vesztege­tik, a háborút lehetőleg zsoldosokkal vívják; ide ik­tatja be a szerző a svájciak szatirikus jellemzését, akiket ,,zsoldérthalók”-nak nevez (a görög zapoletos tulajdonképpen dúsgazdagot jelent), hiszen néhány forint többletért azonnal az ellenfél oldalára állanak. Utópiában minden vallást megtűrnek, ha két alap­tételt elismer: a Legfőbb lényt és a lélek halhatat­lanságát. Művészien megalkotott templomaik, nős papjaik vannak, pompás liturgiájuk. A papok rop­pant megbecsülésben részesülnek, de politikai hatal­muk nincs. Nem ismeretlen az utópiabeliek előtt a ke­reszténység sem, de katolikus lelkészeik nincsenek. Kiegyensúlyozott, vidám életet élnek, szabad ide­jüket a tudománynak, művelődésnek, a felüdítő já­téknak szentelik. Szigorú törvények korlátozzák őket, ismerik a rabszolgaságot , a hadifoglyok és a bű­nözők kerülnek a társadalom e rétegébe, de innen is lehet szabadulni. Érdekes, hogy vannak önkéntes szerzetesek is, ezek azonban a legalantasabb munká­kat végzik, amelyeket még a rabszolgákra sem bíz­nak. (Éles vágás a kor henyélő szerzetesei ellen, aki­ket Erasmus is, az egész itáliai humanizmussal egyetértve, oly keményen bírált.) Az Utópiával kapcsolatban még két mozzanatot kell megemlítenünk. Morus és barátai rá akarják beszél­ni Rafaelt, hogy lépjen fejedelmi szolgálatba, hiszen kiváló tanácsos lehetne belőle, utazó­k azonban visszautasítja az unszolást, mert megveti az udvaro­kat, veszélyeiket erélyesen felsorolja. Másfelől Mo­rus többször ellenvetésekkel él, és a Rafael festette társadalmat Angliában megvalósíth­atatlannak lát­ja, főleg a pénzforgalomra alapozott gazdasági rend miatt. Az ideálisan festett kommunizmus teoretiku­sa egyben az angol polgárság képviselője is volt, s az eredeti tőkefelhalmozás módszerének kegyetle­nül kemény bírálata ellenére sem tudott a pénz bűvös köréből kilépni. (Egyéni életében egyébként rendkívül szerény volt, pl. a bírói illetékeket, amelyek neki jártak volna, erősen csökkentette). Tragédiájává lett, hogy nem tudta megfogadni Rafael intelmét, nem tudta el­kerülni a zsarnok király szolgálatát. Kivételes képessé­gei ezt nem is tették volna lehetővé ! Ha egy mon­datba akarnók sűríteni a két életpálya lényegét, azt kellene mondanunk, hogy az óvatosan politikátlan Erasmus volt a „reálpolitikus”, az őszintén közösségi, nagy te­hetségű államférfit pedig legyűrte a zsarnoki politika. Rá kell térnünk ezután az „erasmusi tükör” bemu­tatására. Néhány szemelvényt közlünk a rotterdami írásaiból: hogyan értékeli Morust s hogyan nyilat­kozik meg halála (1535. július 6.) alkalmából. Az Utopia első említése Erasmus levelezésében Ge­rard Goldenhausertől származik, írása 1516. nov. 12-én kelt Louvainban (A. II. 380). A nyomtatás megkezdésén kívül arról is értesíti Erasmust, hogy egy meg nem nevezett festő a sziget ábrázolását (,,Insulae ipsius figuram”) szintén elkészítette. Erasmus egy Wolsey bíborosnak 1519. máj. 28-án írt levelében arról panaszkodik, hogy „akadtak olyanok, akik Morus Utópiáját nekem tulajdonították, ugyanannyira, hogy bármily újdonság jelenik meg, akarom vagy nem, ne­kem tulajdonítják.” Hevesen védekezik a II. Gyula pápa ellen készült gúnyirat, a Julius exclusus szerzősé­ge ellen is (A. III. 592), noha kétségtelenül ő írta. Kiemelkedően fontos és érdekes az Ulrich von Hut­­tenhez intézett, Antwerpenben 1519. júl. 23-án kelt részletes levél (A. IV. 13—23), amelyben Erasmus Morus első életrajzát megírja. Dicséri testi, lelki ki­válóságát, állandóan derűs modorát, szellemességét. Ebben az írásban említi Morus epigrammáját, me­lyet a Moriá­ra írt: „mintha a teve táncolna”. Igen tudós férfiú, már ifjúságában jól elsajátította a görög nyelvet, a filozófiát és az angol jogot. Fiatal feleségét maga tanította s mintegy saját képére formálta. Három lánya és egy fia van. Családjában teljes a har­mónia. Jelleme elutasítja a mocskos hasznot, bősége- 395

Next