Világosság, 1980. január-június (21. évfolyam, 1-6. szám)

1980 / 1. szám - Földesiné Szabó Gyöngyi: Kultúra és testkultúra: Gondolatok az ifjúság szomatikus neveléséről

a követelményrendszerre épülő osztályzás, mert ne­velőértéke más eszközökkel nem pótolható.­ Az eszmecsere jelentősége túlnőtt egy iskolai tan­tárgy keretein. Az osztályzás nélküli testnevelés igé­nye ugyanis szélesebb irányú, összetettebb okok eredője­ként alakult ki. Úgy látszott, az váltotta ki a vitát, hogy egyes is­kolákban — az előírások ellenére — centiméterekben, másodpercekben mérhető szintekhez kötötték a test­nevelés osztályzatokat, s így nem volt fehér holló a bukás sem. A gyenge eredmények rontották az akkor még létező tanulmányi átlagot, s ez közvetve még a továbbtanulási esélyekre is kihatott. Olyan vélekedések is elhangzottak, hogy egy-két be­folyásos szülő indította el a „hadjáratot”, mert nem értett egyet azzal, hogy gyermekétől fizikai erőfeszí­téseket várnak el. Ezek felszíni részigazságok. Néhány teljesítményori­­entációjú testnevelő tanár, elkényeztetett tanuló és gyermeke érdekeit hibásan megítélő szülő miatt nem keletkezett volna ilyen szintű elméleti disputa. A mélyebb magyarázat abban rejlik, hogy ezekben az években a hosszú ideig jól funkcionáló követel­ményrendszerrel fokról fokra egyre kevesebb általá­nos és középiskolás tudott lépést tartani, a tanuló­­ifjúság teljesítőképessége tömegméretekben visszaesett. Ennek felismerése azt jelentette, hogy a számonkérés módszereinek megválasztása a testnevelésben másod­rendű kérdéssé vált. Miután más „alarm” jelzések (pl. a mozgásszervi és belgyógyászati rendellenessé­gek szaporodása a gyermekek körében, a katonai szol­gálatra bevonulók alacsony teherbíróképessége stb.) is erre ösztönöztek, a szakemberek figyelme az ifjú­ság testi fejlődése, fizikai erőnléte felé fordult. Megnövekedett a témával foglalkozó elméleti és empi­rikus vizsgálódások száma, amelyek zöme alapvetően kedvezőtlen, sőt, bizonyos vonatkozásban riasztó ké­pet fest gyermekeink fizikai állapotáról. Takács Ferenc így írja le a hetvenes évek „menő” fiatalemberét : ,,... előemberre emlékeztető szőrzet, vetetlen ágyhoz hasonló ruházat, amely ötven kiló alatti testet takar — már ahol takarja —, és ez a test úgy nyeklik-csuklik, hogy az ember aggódva lesi, mikor esik szét alkotórészébe. Tisztelet a kivételnek, de a városokban élő gyerekek levetkőzve olyan ijesz­tően görbék, mint a hátborzongatásra készült hor­rorfilmek rémalakjai... Persze a másik véglet sem szívderítőbb: a széle-hossza egy túltáplált dagikra gondolunk.” A filozófus szerző a szatíra fegyverét használva nyil­vánvalóan túloz. Mégis félő, hogy az általa felvázolt portréban túl sok tizenévesre ismerünk rá. Sajnos nem­­ alaptalanul, mivel az ifjúság fizikai állapotát feltáró tudományos kutatások eredményei hasonló tendenciá­ra utalnak. Bakonyi Ferenc a 7—18 éves iskolai tanulók fizikai erőnléti normáit és azok fejlesztésének lehetőségeit mérte a Testnevelési Főiskola Kutató Intézetében 7015 óvodáson és 40 149 általános- és középiskoláson. Bakonyi Ferenc és Nádori László a terhelhetőség (állóképesség) életkori szintjeit és fejlesztésének le­hetőségeit térképezte fel 4—12 éves korú gyermekek­nél. Vizsgálataik adatai közül ehelyütt csupán néhá­nyat emelünk ki. A 7—18 éves magyar fiatalok hosszanti növekedése — több más mutatóval ez a paraméter (testsúly, mellkaskerület, vállszélesség stb.) a testi fejlettséget jellemzi — lassúbb, mint a hasonló életkorú bolgár, belga, finn, NDK-beli, jugoszláv, holland, angol és csehszlovák fiataloké. (Más országbeli — összehasonlí­tásra alkalmas — adatok e téren nem álltak a kuta­tók rendelkezésére.) A növekedés intenzitása fiúk­nál is, lányoknál is 10—12 éves korban marad el a felsorolt nemzetbeli gyermekekétől. A fejlődési ütem 12 éves kor után hasonló, de a lemaradást már nem hozzák be. 18 éves korban mindkét nemben a magyar fiatalok testmagassága a legalacsonyabb. Miután a többi ország fiataljai növekedési intenzitás­ban csak egy életkori szakaszban múlják felül a ma­gyarokat, valószínű, hogy e jelenségnek nem táplálko­zási ill. egészségügyi okai vannak. A fizikai erőnlét (erő, gyorsaság, állóképesség, ruga­nyosság) paramétereinek összevetésére — módszertani okok miatt — kevesebb külföldi adat alkalmas. Kö­zülük a fizikai teljesítőképességet jól jellemző erőre — sok fajtája közül az ún. robbanékonysági erőre — vonatkozó eredményekre utalunk. (Fiúknál csehszlo­vák, szovjet, bolgár és belga, lányoknál csehszlovák, szovjet, bolgár és amerikai felmérések adnak alapot az összehasonlításra.) A mérési tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar gyermekek erőnövekedésének folyamata megegyezik az erőnövekedés általános törvényszerűségeivel, mé­gis a 7—18 éves csehszlovák és szovjet fiatalok mind­két nemben — és csaknem minden korcsoportban — lényegesen felülmúlják a mieinket. A bolgár fiúk 16, a bolgár lányok 13, az amerikai lányok 12 éves koruk­ig őrzik teljesítménybeli fölényüket a magyarokkal szemben. Egyedül a belga fiúk mutatnak fel gyen­gébb teljesítményt. A kívánatosnál alacsonyabb fizikai erőnléttel össz­hangban bizonyíthatóan satnyul az ifjúság nagy szá­zalékának izomzata. Emelkedik a fiatalkori idegrend­szeri eredetű megbetegedések (neurózis, hipertónia, ) Részletesen ír erről a témáról Báth­ori Béla Testneveléselmélet I. cí­mű könyvében.

Next