Világosság, 1982. július-december (23. évfolyam, 7-12. szám)

1982 / 11. szám - Breuer János: Vallás, progresszió, humanizmus Kodály Zoltán életművében

versenyre Balabán Imre Bartók-tanítvány, a kortárs zene magyarországi előharcosa 1911. május 2-án kelt, a washingtoni Kongresszusi Könyvtárban őrzött le­velében meghívta Arnold Schoenberget. (Más kérdés, hogy látogatásának semmiféle nyoma nincsen.) Ám ezekkel az információkkal ismét túlságosan előre szaladtam gondolatmenetemben. Az egész kodályi pályaív alakulása szempontjából döntő jelentőségű, hogy 1903-tól a Nemzeti Múzeumban tanulmányozza Vikár Béla fonográfos népzenegyűjtését, 1905-től pe­dig maga indul népzenét gyűjteni s a dallamokkal együtt megismeri kora Tiborcainak leírhatatlan nyo­morúságát. Egy, azt hiszem jellemző, feljegyzés Balázs Béla nap­lójában 1905. március 29-én, egy Kodállyal és két leány­társukkal — a sokat emlegetett Quartett-ben — eltöltött napról : „Az első nagyon nagy diadal a filiszté­­riumon saját magunkban. »Szegény jó Krisztus — mondotta Zoltán ahogy úgy együtt ültünk —, erről álmo­dozott ő. Talán, ha ezt látta volna, fölöslegesnek tartotta volna kereszthalálát?« — Goethe is itt van, az ősöm — mondtam. Hiszen mi egyéb ez, mint az ősszellem egy megnyilatkozása.”13 A költő és a zeneszerző közös berlini—párizsi baran­golásairól (1906/7) fontos feljegyzései a naplónak, hogy Kodály megismerkedett és barátságot kötött az elbukott 1905-ös orosz forradalom emigránsaival. S egy jegyzet 1907. február 22-én, Kodály muzsikus­alkatáról: „Zoltán művészi materializmusa. Dacos mes­terségbüszkeség. Nincs művészet és nincs esztétika. Van­nak képcsinálók és muzsikacsinálók stb. Die Freude am Material­is an der Materie. Mennyire az alakjához tar­tozik ег­”14 Az I. világháború kitörésekor megkezdett Duóban — mint azt Nádasdy Kálmán érzékletesen kimutatta15 — Kodály a hangszeres zene eszközeivel Ady háborúelle­nes indulatait fogalmazza meg. Az 1915-ben írott Gordonkaszóló-szonátába beleszövi a K.u.K. hadsereg takarodó­ trombitajelét. 1917 májusában Kodály négy foglalkozásból álló sze­mináriumot tartott a Balázs Béla alapította Szellemi Tudományok Szabad Iskolájának, ahol előadóként részt vett a Tanácsköztársaság szinte teljes szellemi­kulturális vezető gárdája (Fogarasi, Lukács stb.). Mó­ricz Pacsirtaszó című színművéhez írt kísérőzenéjébe — amely elveszett, vagy lappang — Kodály beleszőtte a Rákóczi-indulót, ekkor utalván először a kuruc­ kor zenéjére, egyszersmind éthoszára, társadalmi jelenté­sére is (ez a zenei hagyaték Kodály zenei szimbolikájá­ban a nemzeti függetlenség és a nép szabadságának jelképe lesz). Már ekkor, a két orosz forradalom kö­zött s a magyar forradalmak előestéjén napirendre kerül Móricz—Kodály Dózsa operájának terve. „Én a héten nem dolgoztam Dózsán [...]” — írja Móricz Kodálynak 1917. augusztus 10-én. (Kiadatlan levél a zeneszerző hagyatékában, amelyet Kodály Zoltán­ná segítőkészségének köszönhetően ismertem meg.) Az 1917 őszétől zenekritikusi tevékenységet is vállaló Kodály fő publicisztikai programpontjainak egyike az új francia zene — Debussy — jelentőségének nyoma­tékos hangsúlyozása. Helytől s időtől elvonatkoztatva ezek a megnyilvánulások Kodály zenei orientációjá­nak kifejezői. Ám egyszersmind túl is mutatnak sző­kébb szakmai jelentésükön, mivel az I. világháború fellángoló sovinizmusa idején a szemben álló felek az „ellenség” zenéjét is veszélyesnek ítélték s rövid úton betiltották (Beethoven például csak úgy kerülhette el a cári Oroszországban a proskribeiét, hogy találékony muzsikusok a „van” nemesi előnévre hivatkozva hol­landnak nyilvánították). Amikor tehát Kodály De­bussy művészi forradalmának jelentőségéről cikke­zett, az „ellenségnek” csinált propagandát. Ezzel, igaz, nem állt egyedül, Maurice Ravel levélben köve­telte a francia hatóságoktól, ne tiltsák be a központi hatalmak olyan alkotóit, amilyen Bartók, Kodály, Arnold Schoenberg volt. „A nép, az istenadta nép” háborúellenes érzéseit köz­vetlen tapasztalatokból ismerte meg Kodály, hisz a K.u.K. hadügyminisztérium megbízásából gyűjtötte a kaszárnyákban a katonadalokat. Amikor Bécsben 1918. január 12-én történelmi hangversenyt rendez­tek a monarchia népeinek zenéjéből — formailag a hadiözvegyek és árvák gyámolítására, tartalmilag a monarchia katonai erejét kifejezendő­­, a „Prinz Eugen-dalok”, indulók közt valósággal idegen test volt a Kodály-feldolgozta Kádár István históriás ének, az általa gyűjtött, Kodály Zoltánné feldolgozá­sában bemutatott Doberdói dal, a biztos halálba in­duló baka panasza. Az őszirózsás forradalom után Kodály is aláírta a du­­namenti népek, a magyarországi nemzetiségek önren­delkezési jogáért síkra szálló proklamációt (megjelent: Világ, 1918. november 3.). Zenei szerepe a magyar forradalmakban közismert, az is, hogy a Tanácsköz­társaság zenepolitikájáért a direktórium három tagja közül a nemzetközileg legkevésbé ismert Kodály Zol­tánt vonta felelősségre a fehér terror fegyelmi bizott­ságának álcázott vésztörvényszéke.17 A fegyelmi vizs­gálat csúfos kudarcot vallott, Kodály bebizonyította, hogy nem volt bolsevista — valóban nem volt az —, mégis megfosztják zeneakadémiai katedrájától. Hu­­bay Jenő, a világhírű hegedűművész és kiváló pedagó- 13 Balázs, i. m., 168. o. 14 Balázs, i. m. 394. o. 15 Bonis Ferenc (szerk.), így láttuk Kodályt. Budapest: Zeneműkiadó, 1979. 81—84. o. 16 Novák Zoltán, A Vasárnapi Társaság. Budapest: Kossuth Könyv­kiadó, 1979. 103. o. 17 A Kodály elleni fegyelmi vizsgálat teljes jegyzőkönyvi anyagát közli: Ujfalussy József (szerk.), Dokumentumok a magyar tanácsköztár­saság zenei életéből. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1973. 511—597. p.675

Next