Világosság, 1984. július-december (25. évfolyam, 7-12. szám)

1984 / 7. szám - Lendvai L. Ferenc: Esztétikum és etikum: Lukács György "Esztétiká"-jának etikai üzenete

akkor viszont — eszerint — nem lehet más, mint az ember által objektivált érték: csak az ember mint szubjektum az, aki a dolgoknak értéket adhat. E tény persze elhomályosulhat az elidege­­nü­lés és eldologiasulás viszonyai közt végbemenő társadalmi fejlődés során, s akkor a dolgok úgy jelennek meg, mintha saját, az embertől függet­len, pusztán objektív értékük lenne: ezt a jelen­séget nevezte Marx fetisizmusnak. Az ember azonban nem csupán olyan lény, aki­nek értéke lehet : az ember csak attól emberi lény, hogy mint szubjektum értékeket tételez. Ha a dolgokat megfosztjuk érték­tulajdonságuktól, ezzel (jóllehet, vagy éppen, mert tudatában vagyunk annak, hogy ezek objektivált értékek) voltaképpen megszüntetjük önmagunk ember­voltát is. Ha a rongyoszsákban portörlőruhát keresek, elővehetek onnan piros, fehér vagy zöld színű rongydarabot, de ha — mert mondjuk kü­­lön-külön kicsinek találom — összevarrom őket, akkor ez már nem egyszerűen rongydarab többé, s magyar ember nem fogja portörlésre használni. Egy holttetem önmagában véve csak eltakarí­tásra váró hulladék, s az emberek mégis tisztele­tet adnak még az idegen vagy az ellenség holt­testének is. Ha egy vászondarab nem lehetne nemzeti zászló, ha egy hulla nem lehetne szer­tartás tárgya, nem lehetnénk emberek. Persze minden érték kiüresíthető, s vannak értékek, melyeken az emberi fejlődés — ha van ilyen — túlléphet, ám, nyersen fogalmazva: az az ember, akinek számára már semmi sem lenne szent, végül is nem lenne ember. Ezt a tényt fejezte ki annak idején Feuerbach úgy, hogy a vallást általánosságban emberi szükségletnek nyilvánította. Lukács, amint azt Az esztétikum sajátossága számos helyén kinyilvánította, nem volt jó véle­ménnyel a vallásról. Mégis figyelemreméltó azon­ban a nevezetes Goethe-idézet, amellyel művét zárta : Wer Wissenschaft und Kunst besitzt, Hat auch Religion; Wer jene beiden nicht besitzt, Der habe Religion. Most persze nem abból a szempontból, hogy könnyű lenne kimutatni : mennyiben kapcsoló­dik ez — az itt Goethe által is képviselt — föl­­világosító hagyományhoz, s ennek pozitív szere­péhez a századelő Magyarországán. (Amint hogy nem foglalkozunk itt kifejezetten Az esztétikum sajátossága és a heidelbergi kéziratok belső rokon­ságával sem, megelégedve azzal az utalással, melyet maga Lukács tesz a kései főmű előszavá­ban.) Végképp fölösleges lenne kitérnünk azután arra, vajon a későbbi, modernista és dialektikus teológiai fejlődésre nézve mennyiben maradt vagy nem maradt érvényes Lukács kritikája. A lényeges az, hogy Goethe és Lukács egyaránt a vallásnak nem puszta megszüntetésére, hanem dialektikus meghaladására szólítanak föl az idé­zett helyen, vagyis a vallás által — meglehet torz módon — képviselt értékek megőrzésére. Lukács az esztétikai értékek vizsgálatával fog­lalkozott. Nos, Marx szerint az ember azért ké­pes a szépség törvényei szerint alakítani, mert mindenütt az inherens mértéket tudja a tárgyra alkalmazni, vagyis, mivel az ember önmagának és világának alkotója, mivel mint cselekvő szub­jektum, ha persze nem is „teremti”, de konstitu­­álja a világot — ő maga alakítja a dolgok „mér­tékét”, s így azt is, hogy egy-egy konkrét dolog mennyiben felel meg általános fogalmának. Lu­kács az ember tárgykonstituáló tevékenységét mindenekelőtt a művészi szférában hangsúlyozta : nézete szerint e tevékenység legkifejlettebb for­mában éppen a műalkotás (alkotói és befogadói) konstruálásakor nyilvánul meg. Marx azonban az emberről általában beszélt, míg Lukácsnak a konkrét alkotói és befogadói szubjektumokkal volt dolga, így természetesen kellett foglalkoz­nia azzal a kérdéssel , mennyiben érvényesek az egyes emberi szubjektumok értékteremtő csele­kedetei és értékelései objektíven, mintegy termé­szettörvény-szerűen . Joggal emlegetjük itt a természettörvény-szerű­­séget, jóllehet Lukács és az egész marxista eszté­tika közvetlenül a munkafolyamatban kísérelte megragadni a művészet, a művészi alkotás gyö­kereit. Rá kell azonban mutatnunk, hogy a rit­musnak, mint a műalkotások egyik alapmozzana­tának nem annyira vagy nem csupán a munka­folyamat ritmusában van adva az érvényessége, mint inkább az „örök visszatérés” természet­­adta ritmikájában: a műalkotás akkor lesz való­ban lezárt (tehát valódi mű), ha létezése ugyan­olyan módon szükségszerűnek tűnik föl, mint a természeti jelenségeké, ha tehát mondjuk egy zeneműben éppen annyi hang van — ahogy Mo­zart mondotta — „amennyi kell”. Ha persze a munkafolyamatot úgy fogjuk föl, mint a termé­szet determinisztikus jelenségeinek és folyamatai­nak átfordítását az emberi tevékenység teleologi­­kus viszonylatrendszerébe, akkor a két meg­közelítésmód közel sem fog ellentétbe kerülni egymással. Marx, mint említettük, az emberről általában beszélt, amikor őt világának alkotójaként jelle- 403 27*

Next