Világosság, 1986. január-június (27. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 1. szám - Varga Csaba: A jog mint történelem

Következtetésünk tehát csakis az lehet, hogy a jognak mint instrumentumnak a törénelemben vi­szonylag kötetlen mozgási tere van. És itt kiin­dulópontunk eleve az lehet, hogy eszköz és cél között nincs ekvivalencia. Egy társadalmi célt — a kialakult hagyományoktól, szokásoktól, kész­tetésektől függően — eltérő eszközök azonos hatékonysággal szolgálhatnak. Ugyanakkor az eszköz csupán egyetlen — rugalmas, a cselekvés általános keretét kijelölő — összetevője a befo­lyásolásnak. Hiszen önmagában, normaszöveg­ként csak absztraktum, mely konkréttá csupán értelmezése konkrét gyakorlatában, társadalmi alkalmazásában válhat. Ezért hiábavaló minden olyan kísérlet, amely a jogból kiindulva az emberi törénelmet szándékozik rekonstruálni, vagy a tör­ténelem alakulásából a jogra egyértelmű követ­keztetéseket igyekszik levonni. Párhuzamosság persze kétség kívül fennáll: például a „jogi ar­cheológia” pontosan annyira (és egyes túlzó vé­leményekkel szemben úgy vélem, hogy nem in­kább) releváns és nyomértékű a múlt történelmi folyamatai mikéntjének a feltárása szempontjá­ból, mint a munkaeszközök, a letelepedési vagy épp a rituális szokások archeológiája. Konkrét példákkal élve: aligha magyarázhatjuk csupán a törénelem gazdasági, politikai vagy akár általános társadalmi összefüggéseiből, hogy a nyugati jogfejlődésben a közös római hagyomány ellenére mi lehetett a meghatározó tényező a kontinentális vagy az angol—amerikai minták mint a fejlődés kétféle útja kiválasztásá­ban, eszközkénti megformálásában és követésé­ben. Azt sem vezethetjük le pusztán a társadal­mi fejlődésből, annak kihívásaiból, hogy miért és hogyan intézményesedtek szabad szerződési formák az egyik rendszerben — olyan területe­ken, ahol a másikban a trust­­vagyontárgyaknak mások javára való kezelése sajátos morális­ jogi kötöttségekkel, cselekvőképtelenek és férjes asz­­szonyok anyagi védelmétől kezdve alapítványok és közhasznú intézmények gondozásáig) máig felülmúlatlan, rendkívül alkalmazkodókész jogi konstrukciója intézményesült. A másik oldalon viszont, ha kiindulópontként a jogi szabályozást tekintjük, elfeledett kultúránk jövendő kutatója aligha olvashatná ki a történelem kemény, ám változó valóságát például az 1936-os szovjet al­kotmányból. Hiszen ismeretes, hogy a szovjet társadalomépítés alapokmányaként normatíve ez szolgált alapul a sztálini időszaktól a hruscsovi XX. és XXII. SZKP-kongresszus törekvésein át egészen az 1977-es alkotmányozásig. Vagy mikép­pen következetethetnénk a magyar történelem II. világháború utáni megpróbáltatásaira példá­ul abból, hogy az egyesülési jog korai nyílt és ha­tározott alkotmányi deklarálása (1949) az azóta eltelt időkben, és különösen jelenünkben a rész­letező szabályozással szigorodni látszik, holott ezt csak mi, a történelem megélői tudhatjuk, hogy emögött valójában egy puszta verbalitás­­nak az élő gyakorlattal történő felváltása rejlik. Dilemmánk lényegében akkor sem változik, ha a jogot mint eszközt nem konkrét — normaszö­vegben kifejezett­­ megoldásként, hanem álta­lánosabban: ilyen eszközök normaszövegben történő tételezése, normatív rögzítése vagy kife­jezése formájaként értelmezzük. Nos, akár szo­kásjogról, bírói jogképzésről (s ennek precedens vagy egyéb formáiról), hivatalos jogalkotásról (s ezen belül törvényhozásról, kodifikációról), vagy a törvényhozás rendezése formáiról (reví­zióról vagy konszolidációról) legyen is szó — többnyire rámutathatunk egy jól körülhatárol­ható történelmi eseménysorozatra, mely a kér­déses eljárás vagy forma típusképző jegyeit ad­ja, s ezáltal egyszersmind ideáltípusát is szolgál­tatja. Az első megközelítés számára így a szo­kásjog az európai középkorral, a precedensjog az angol jogfejlődéssel, a kódex a jusztiniánuszi művel, a kodifikáció pedig a francia forradalom civiljogi gyümölcsével azonosul. Közelebbi vizs­gálódáskor azonban rögtön kiderül: nem más ez, mint abszolutizálás, az európai civilizáció bi­zonyos korhoz kötött eredményeinek egyete­mesként kivetítése, ami megengedhetetlen, hi­szen azt jelentené, hogy az emberiség kulturális fejlődésének egy-egy termékét egy-egy konkrét kultúrahordozóra jellemző „népi felfogással” azonosítjuk, vagyis a történelmileg különöst egyetemessé tágítjuk. Különben is, bármelyik eljárásnak vagy formának a civilizációfejlődés történetében mutatkozó változatait tárjuk is fel, rögtön kiderül: különböző feltételek között bár­melyikük eredménnyel szolgálhatja azoknak a társadalmi funkcióknak a betöltését, amelyekre a jog egyáltalán, valaha is képes volt. A kodifikáció funkcionális tipológiája ezért azo­nos magának a jognak a tipológiájával. Hason­lóképp elmondható, hogy a precedensjog a maga angliai, dél-afrikai, amerikai, izraeli, vagy az ún. vegyes jogrendszerekben való előfordulásaival a társadalmi és jogi megőrzés és változás szolgá­latát mindenütt egyaránt sikerrel vállalhatja. És hasonlóképp folytatható, hogy a középkor Eu­rópájában fejlődött szokásjognak sem az volt a szerepe, mint például az idegen hódítóktól több részre szakított Magyarország néhány évszáza­dos újkori fejlődésében, mikor is éppen a nem­zeti egység, s ezen belül a jogegység megőrzése- 3

Next