Világosság, 1987. január-június (28. évfolyam, 1-6. szám)

1987 / 1. szám - Kelemen János: Hegel és a történeti metodológia (III. Hegel a történetírói formalizmus ellen)

Hegel és a történeti metodológia III. Hegel a történetírói formalizmus ellen Az egyes és általános egységének abban az ér­telmezésében, melyet a „konkrét általános” for­mulája fejez ki, Hegel hatékony eszközt talált ahhoz, hogy a történetírás tárgyát és a történeti gondolkodás sajátos közegét azonosítani tudja. A történetírónak, aki az empíriában elmerülve sem nélkülözheti a filozófiai fogalmakat, az ál­talánosra kell törekednie, hiszen csak így kerül­heti el, hogy a történelem egyedi esetlegességek összefüggéstelen halmazává hulljon szét, s csak így bizonyosodhat meg afelől, hogy a múlt fel­idézhető a jelenben és ezáltal megismerhető. Ám a történetíró nem érheti be az általánossal, hiszen az önmagában vett, „absztrakt” általános történelmen kívüli. Ha ezen a szinten megállna, ha a történeti tetteket és eseményeket valamely mindig és mindenütt érvényes általános szem­pont segítségével akarná megérteni, akkor a tör­ténelem ugyanannak az absztraktul elgondolt összefüggésnek vagy tulajdonságnak örökkön ismétlődő, unalmas példatárává válna. S ez gyakran megesik. Ezt a hibát követik el azok, akik — mint a felvilágosodás történetírói — az emberi természet megnyilvánulását látják a tör­ténelemben, s ugyanazokra a pszichológiai vagy morális indítékokra vezetik vissza a legkülönbö­zőbb korokban véghez vitt emberi tetteket. In­nen Hegel gyakori témája a pszichologizáló és moralizáló történetírással, illetve minden olyan módszerrel szemben, melynek végső szemléleti alapját az absztrakt formalizmusban fedezi fel. A történeti empíria és a filozófiai apriorizmus viszonyára vonatkozó megoldási javaslatának ezért szerves eleme a történeti formalizmus sza­kadatlan bírálata. Az effajta bírálatnak termé­szetes terepe a történelem, ám Hegelt — aki a természet, történelem és gondolkodás rendsze­rének egészét a dialektikus historizmus szellé­ 1987. JANUÁR • XXVIII. ÉVFOLYAM • 1. SZÁM mében fogja fel — mélyebb motívumok vezér­lik. Ezek közé tartozik az a fajta arisztotelizmus, melynek alapján elveti, illetve csak korlátozott érvénnyel ismeri el az egész újkori tudományfej­lődés egyik fő elemét, a matematikai természet­­tudomány és általában a kvantifikáció gondola­tát. Igaz, még az 1830-as évekig várni kell ah­hoz, hogy megfogalmazódjanak a kvantifikáció társadalomtudományi alkalmazására vonatkozó első elképzelések, mégsem anakronizmus az a megállapítás, hogy Hegel élesen szemben áll minden olyan kísérlettel, mely a társadalmi-tör­ténelmi létezés összefüggéseit mennyiségi-for­mális viszonyokra vezetné vissza. A „társadalmi fizika” eszméje (mely a matematikai természet­­tudomány szellemében újraalkotott társadalom- és történelemtudományra vonatkozik) Hegeltől minden ízében idegen gondolat. Az újkori tudománnyal, jelesül a newtoni tudo­mánnyal szembeni hegeli álláspont jellegzetes megfogalmazásával találkozunk A szellem feno­menológiájának abban az egyébként igen nehéz és homályos fejezetében („Erő és értelem, jelen­ség és érzékfeletti világ”), mely az „értelem” te­vékenységét és ezzel összefüggésben a termé­szettörvény fogalmát elemzi. A természettör­vény fogalmában Hegel olyan nehézségeket fe­dez fel, s ezek elemzése során olyan szemponto­kat alkalmaz, melyek a történeti metodológia alapjait is érintik. „A törvények e birodalma — mondja Hegel — az értelem igazsága ugyan, amelynek tartalma a törvényben rejlő különbség; de a törvény ugyanakkor csak belső igazsága az értelemnek és nem tölti ki a jelenséget. A törvény jelen van benne, de nem egész jelene; mindig más körül­mények között mindig más valósága van. Ezál­­­

Next