Világosság, 1988. július-december (29. évfolyam, 7-12. szám)

1988 / 7. szám - ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK - MAI ÉRTELMEZÉSBEN - Schmidt Péter: A szabadságjogok tartalma

van a világon. A két rendszer közötti ideológiai harc felfokozza az emberi jogok mint fogalom­­rendszer iránti igényt, de ez a fogalom ma Euró­pán kívül kerülve más társadalmi viszonyok kö­zé kerül, más társadalmi tartalmat kap. A SZABADSÁGJOGOK HELYE A POLITIKAI RENDSZERBEN Az a tétel, hogy az állampolgári jogok politikai­társadalmi problémái elsősorban attól függe­nek, hogy ezeket milyen értelemben használjuk, a szabadságjogokra is igaz. Az előző fejezetben felhozott példák jórészt éppen a szabadságjo­gokra vonatkoznak. Ha ugyanis a szabadságjo­gokon az egyénnek az emberi társadalom egé­széhez viszonyított mozgás- és döntésszabadsá­gát értjük, akkor a politikai berendezkedés egész problematikájához jutunk el. Ha viszont a szabadságjogokon az egyes ember vagy ember­­csoport mozgás- és döntésszabadságát értjük az államhatalmat gyakorló szervezethez képest, ak­kor a társadalom berendezkedésének egy sző­kébb, behatároltabb világáig jutunk el. Hogy is­mét a sajtószabadságra hivatkozzam, az első esetben a sajtónak a társadalomban játszott egész szerepét kell megvizsgálnom, míg a másik esetben csak a közhatalmat gyakorló állam és a sajtó viszonyát. A megközelítésnek ez a kettőssége azonban nem egyszerű teoretikus kérdés, hanem történetileg meghatározott. Elvileg, logikailag bármelyik fo­galmat elfogadhatjuk, ez azonban nem változtat azon, hogy az emberi társadalom fejlődése so­rán mindig meghatározott módon fogalmazzák meg a jogok értelmét. Ezért ha történetileg aka­runk helyes álláspontot elfogadni (nemcsak teó­riákat akarunk logikailag helyesnek látszó sor­rendbe rakni), akkor e témában sem lehet a tör­ténetiséget figyelmen kívül hagyni. A modern értelemben vett állampolgári jogok felfogása a polgári átalakulásnak abban a felfo­gásában gyökerezik, hogy minden embernek egyenlő a viszonya az államhatalomhoz, és hogy az állam hatalma nem terjed ki a társadal­mi együttélés minden szférájára (az ún. civil tár­sadalom). Az állam és az egyes ember vagy em­bercsoportok egymáshoz való viszonyának problémája (és az ebben az értelemben felfogott jog) az állam kialakulása óta mindig létezett. De pl. az európai feudális társadalmi berendezke­dés ezt a viszonyt a rendi kiváltságok, különbsé­gek világában oldotta meg. Ezért nem volt szük­sége az állampolgári jogok eszményére sem. Az állam előtti egyenlőség nélkül, a rendiség felszám 420­molása nélkül nincs funkciója az állampolgári jogok modern fogalmának. Az állam és az em­ber egymáshoz való viszonya az állammal együtt keletkezett társadalmi probléma, az ál­lampolgári jogok, mint ennek történetileg meg­határozott konkrét megoldása, a polgári társa­dalom szülöttei. A felvilágosodás, amely az egyenjogúság és a társadalom más mozgásformáitól elkülönült ál­lam koncepcióját képviselte, először emberi jo­gokként fogalmazta meg ezeket a jogokat. Célja annak kimunkálása volt, hogy körülírja azokat az emberi viszonyokat, amelyekben az ember autonóm, ahol az állami beavatkozást meg kell szüntetni vagy korlátozni kell. A konkrét „auto­nómia” a magántulajdonnal rendelkező polgár autonómiája lett, amelynek élére a tulajdon szentsége és sérthetetlensége került. A tulajdon­nal való szabad rendelkezés joga mellé, annak mintájára további jogokat is fűztek, mint a szer­ződéses szabadság, a vallásszabadság, a gyüle­kezési szabadság, a sajtószabadság, a tansza­badság, a személyi szabadság stb. jogát, így az emberi jog a polgár „autonómiáját”, sza­badságát jelentette az államhoz képest, és ebben az értelemben létezett a „civil” társadalom. Az egyes ember és a közösség, pontosabban az egyén és az állam útján szervezett közösség kö­zötti viszonyt nevezte „emberi jognak” a polgári ideológia. De ebben a körben nincs helye a megélhetésnek mint emberi jognak, mert ez kí­vül esik az állam cselekményén. De nincs helye annak a kérdésnek sem, hogy az egyednek mennyiben van meg a társadalmi, politikai, gazdasági, tehát „teljes” lehetősége személyisé­gének a társadalmi együttélés során való kibon­takozásához. Az emberi jogok fogalma tehát szabadságjog­ként és kizárólagosan az egyéneknek az állam­hoz való viszonya meghatározásaként jött létre. Ezt a polgári felfogást különböző politikai moz­galmak megpróbálták a társadalmi mozgás tel­jessége felé kiszélesíteni anélkül, hogy Európá­ban meg tudták volna szüntetni a jogok állam­hoz kapcsolt felfogását — hiszen a társadalmi tradíciók ez utóbbit predesztinálták. A felfogás szélesítésének irányzatai között Európában első helyen találjuk a munkásmozgalmat. Ha az állampolgári szabadságjogok helyzetét a mai szocialista országokban vizsgáljuk, akkor nem lehet figyelmen kívül hagyni a fogalom kö­rül kialakult politikai harcot, vagy pontosab­ban, a fogalomra is hatást gyakorló politikai, ideológiai mozgásokat. Ezek ma sok vonatko­zásban befolyásolják a szabadságjogoknak a

Next