Világosság, 1992. július-december (33. évfolyam, 7-12. szám)

1992 / 7. szám - FILOZÓFIA ÉS POLITIKA - Filozófia és politikai változás Kelet-Európában

482 A szociálantropológia Cambridge-i professzora, Ernest Gellner, a mar­xista történelemelmélet bizonyos éleselméjű megújítási kísérleteiről szá­molt be a hetvenes-nyolcvanas évek szovjet társadalomtudományában: kísérletekről, amelyek fogalmi érdekessége kétségtelen, ám politikai­pszichológiai vonzerőt már nem fejthettek ki - kicsúszott alóluk az idő. A poszt-szovjet fejleményekről szólt azután Edward Swiderski (Fribo­urg) előadása - arról a helyzetről, melyben sok ezer úgynevezett filozó­fusnak kellene szembenéznie elméleti múltjával - ha ilyen szembenézés­hez tudása, fogalmi instrumentáriuma volna. Természetes, jelezte Swi­derski, hogy ebben a helyzetben újra jelentkezik a régi vallásos-orosz filozófiai gondolat - ám vannak, akik megkérdezik: ez az oly sokszor csődöt mondott vallásos-filozófiai-nemzeti megközelítés vajon miért ép­pen most mentené meg a modernizációra törekvő Oroszországot? Szemben a bolgár és orosz leírással s inkább a cseh beszámolóval párhuzamban, a konferencia lengyel résztvevője, Wojciech Zelaniec (Gdansk - Liechtenstein) ugyan a politikai változások valóságos és eleven filozófiai kísérőjelenségeiről számolhatott be - de csupán fa­sérőjelensé­­gekről, korántsem eszmei hatóokokról. A lengyel filozófia tényleges múltjával pedig kérdéses jövője áll szemben. A zavar, üresség, erkölcste­lenség és értelmetlenség ottani-mostani korszakában Zelaniec nem lát kibonatkozást a filozófiai gondolat számára. Egy ilyen kibontakozás lehetőségeiről, a kelet-európai térségről álta­lában szólva, Barry Smith (Liechtenstein - Buffalo), a Monist főszerkesz­tője beszélt, amúgy heves ellenvetéseket kiváltó, az angolszász (és oszt­rák) filozófiai hagyományt az úgymond tudománytalan német (és újabban francia) törekvésekkel szembeállító, s Kelet-Európa ifjai számára kizáró­lag az előbbinek követését ajánló záróelőadásában. A konferencia megrendezését a Monist mögött álló alapítványi intéz­mény, a Hegeier Institute (Illinois), továbbá a Lynde and Harry Bradley Foundation (Milwaukee) valamint az MTA-Soros Alapítvány támogatá­sa tette lehetővé. A konferencia teljes anyaga, angol nyelven, a Monist különszámaként jelenik meg. Az itt következőkben Nyíri Kristóf, Ernest Gellner, Edward Swiderski és Wojciech Zelaniec előadásának szövegét közöljük.

Next