Világosság, 2003. július-december (44. évfolyam, 7-12. szám)
2003 / 7-8. szám - MINDENTUDÁS EGYETEME - Tudományos ismeretterjesztés a magyarországi televíziókban
Mindentudás Egyeteme VILÁGOSSÁG 2003/7-8. Tudományos ismeretterjesztés a magyarországi televíziókban A Mindentudás Egyeteme előadássorozatának megjelenése a közszolgálati televíziókban kihívást támasztott az elmúlt évtized azon folyamatával szemben, amelyet joggal nevezhetünk a televíziós tudományos ismeretterjesztés elsorvasztásának- figyelembe véve az erre fordított műsoridőt, az ilyen jellegű sajátkészítésű műsorok számát és a rendelkezésre álló műsorsávokat. Az örvendetes közönségsiker sem kelthette azonban azt a benyomást, mintha ott lehetne folytatni mindent, ahol a kilencvenes évek elején abbamaradt, hiszen a tudomány kommunikációjában is leghatékonyabb médium működése, valamint az információközvetítés és a „produkció”mikéntje világszerte megváltozott. Annyi eredménye azonban mindenképpen lett a Mindentudás Egyeteme megjelenésének, hogy távlatos szakmai diskurzus indulhatott a tudományos műsorok helyéről, szerepéről. Ennek részeként egy, a médiaelemzés standardjait alkalmazó empirikus kutatás is indult, vállaltan küszködve a tárgyterület sajátosságaiból adódó módszertani problémákkal, tisztázatlanságokkal. Ezek között a legjelentősebb a vizsgálat tárgyának normatív jellegéből fakad. A szórakoztató, hírjellegű, sport- stb. műsorelemekkel dolgozó kvantitatív vizsgálatok esetében ugyanis általában nem igényel külön figyelmet az elemzendő műsor besorolása, a tudományos ismeretterjesztés esetében azonban ma éppen az egyik legérzékenyebb kérdés az, hogy vajon tudományos-e az annak nevezett műsor, műsorrész. Ennek eldöntése a médiavilágon kívüli autoritások illetékességi körébe tartozik (tudományos közösség, tudományos intézmények, tudományos közvélemény), amely kör érdek-és értékérvényesítési lehetőségei eközben korlátozottak a médiában - egyebek között közvélemény-formáló ereje ki van szolgáltatva a média nyitottságának. Mindezen dilemmák tudomásulvételével, vitaindító szándékkal közöljük annak az elemzésnek a szerkesztett változatát, amely Magyarországon elsőként igyekszik empirikus eszközökkel, célzottan a tudományos televíziózás sajátosságait feltárni. A tanulmány elsődleges célja ezért nem a konkrét műsorok értékelése, hiszen azok az adatfelvétel óta eltelt fél évben változhattak-sokkal inkább a közös gondolkodáshoz szükséges módszertani konszenzus kialakításához kíván hozzájárulni.* *** * Az elemzés a Mindentudás Egyeteme és a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával, a Tudástársadalom XXI. Közhasznú Alapítvány részére a Periszkóp Média által elvégzett kutatás alapján készült. A kutatásvezető és az itt olvasható tanulmány alapjául szolgáló elemzés készítője Szabó Dávid volt. A kutatásban közreműködött Zala Krisztina. A tanulmány teljes verziója és a tájékoztató adatsorok a Világosság honlapján találhatók www.vilagossag.hu. 3