Világszínház, 2004 (18. évfolyam, 1-6. szám)

2004 / 1-2. szám

Mesterkurzus Hét téma Anatolij Vasziljev Anatolij Vasziljev rendező nevét a 70-es, 80-as években már jól ismerték. Mindenki az Egy fiatalember felnőtt lányát és a Szerszót akarta nézni, a rendező akkori barátjának, Viktor Szlavkinnak a darabjait. Ezek korszakos előadások voltak, Vasziljev pedig akko­riban az első számú rendezőnek számított. Istenítették. Irigyelték. Aztán jött a pereszt­rojka. A szabadság szele fújt. És Vasziljevnek a hatalom, amely őt korábban semmibe vette, színházat épített. A Drámai művészetek iskolája elnevezésű színház forduló­pontot jelentett alkotói pályáján. Vasziljev akkoriban kezdett el tanítani, rendezőket és színészeket nevelni - sajátos színházi szemléletének módszere szerint. A tanítás irán­ti lelkesedése lassan szenvedéllyé vált. És a peresztrojka idején megnyíltak az ország­határok, Vasziljev vendégszereplésekre indult Európába előadásaival. Meghökken­tette a Nyugatot, és bebizonyította, hogy a totalitárius kommunista rendszerben, a legsötétebb időkben is igazi művészet létezett Oroszországban. A vendégszereplé­seket követően szinte az összes nagy európai színház kapuja megnyílt előtte, min­denhova hívták rendezni. Aztán visszatért Moszkvába a saját iskolájába, és még job­ban elmerült a kísérletezgetésben. Munkájának lényegét nagyon kevesen ismerték. Vasziljev elzárkózott a nyilvánosság elől, így aztán a rendező külön életet élt Moszk­vában, illetve Nyugaton. Oroszországban egy kolostor falai közé zárkózó szerzetes­remete volt, Nyugaton pedig sikeres és termékeny színházi alkotó. A Drámai művé­szetek iskolája megalakulása óta eltelt tíz év alatt csupán néhány előadás született, egy nagyon szokatlan Jeremiás siralmas V. Martinov zenéjére, A kővendég és más versek valamint a Mozart és Salieri Puskin művei nyomán. Legutolsó munkája, az Anyegin utazásai, szintén Puskint idézi. Módszer Úgy, ahogy Vasziljev dolgozik, senki más nem dolgozik színházban. Előfordul, hogy évekig próbál és nem hoz létre semmilyen előadást. A nézőnek szánt előadás nem je­lenti rendezői kereséseinek végtermékét. Ezeknek a kereséseknek a célja önmaguk­ban van. - Önnek sokan nem bocsájtják meg azt a módszert, amivel dolgozik. Hogy ritkán hoz létre előadásokat. De leginkább azért hábo­­rognak, hogy nem hajlandó repertoárrend­szerben dolgozni. Mit válaszol erre? - Valamikor sok évvel ezelőtt én is ragasz­kodtam a repertoárszínház elveihez. Amikor azonban megalakult a Drámai művészetek iskolája a Povarszkaja utcában, eltávolod­tam ezektől az elvektől. S amikor átmentünk a Szretyenka utcai épületbe, hirtelen meg­született az elhatározás - vagy inkább szük­ségszerű volt, mert sokan ösztönöztek rá hogy sürgősen alakuljunk át repertoárszín­házzá. Néhány hónap múlva kezdtem vala­hogy rosszul és kényelmetlenül érezni magam, s egy adott pillanatban feltettem a kérdést, mi a baj. Az, hogy úgy kezdtem el gondolkodni az életemről, a munkámról és a színházamról, mint repertoárszínházról, tehát olyan formában, amelyből hiányzik a mindennapos munka, és az egyetlen cél a nézőknek bemutatható színházi produkció elkészítése. Én azt szeretem, ha a cél maga a művészi munka, a mindennapos művészi munka: összejönni, valamit létrehozni, kísér­letezni művészi örömöt vagy fájdalmat okoz­va, aztán hazamenni, ahogy ezt annak ide­jén csináltuk. Forma A színházi kultúra ma gyakran giganto­mániától szenved Oroszországban. A nézők és a színháziak egyaránt azt szeretik, ha minden hangos és látványos, mint a modern musicalek. A drámai színház is efelé halad. - Öntől nagy formátumú, nagy léptékű elő­adásokat várnak, ehhez képest Ön a kis for­mákat részesíti előnyben egy előadásban. - Akik ezt várják tőlem, azoknak a követ­kezőket mondom. Megrendeztem a Comé­die-Frangaise-ben az Amphitryort. Hatásos előadás volt, isten bizony. Filmre vették és nagy példányszámban forgalmazták. Hihe­tetlen volt, amikor a képernyőn megláttam a Comédie-Française zsúfolásig megtelt néző­terét. Ez valóban „nagy forma” volt. De Oroszországban egy ideje nem törekszem az ilyen nagy formák létrehozására. Nem tu­dom miért. Talán mert hosszú éveken ke­resztül éltem a Povarszkaja utcai színhá­zunk alagsorában. De a Szretyenka utcai helyet sem a nagy léptékű előadások szá­mára építettük. „Nagy” előadásokat Európá­ban csinálok, Oroszországban partizán va­gyok. Nagyon szeretem a partizánkodást a színházban, ugyanis azt gondolom, valaki­nek őriznie kell a régi meggyőződéseket. Hűségesnek kell maradnom mesteremhez, tanítómhoz, Marija Enyebelhez, aki szintén hű maradt a mestereihez, s akik szintén hű­ek voltak a tanáraikhoz és így tovább. Nem akarom ezt a vonalat megtörni. Árulás lenne a részemről. Nem lenne kötelező ezt ten­nem, én akarom így. A kis formákban rej­lenek a nagy lényegi dolgok. - Milyen formák számára épült a Szretyenka utcai színház? - Semmiképpen nem a nagy formákra, ha­nem a magas formákra. Ez a színház a misztériumok számára épült. Ezért a hom­lokzaton a következő felirat áll majd: „Nyil­vános iskolaszínház”. Szerintem a drámai művészet meghal, ha a teremben ezres tö­megek ülnek. A sors engem a Taganka kis színpadára vetett, azóta ragaszkodom a kis terekhez. A színház az a hely, ahol legendák születnek, ezt Grotowski kapcsán értettem meg. Milyen csöpp kis színháza volt Wroc­­lawban és milyen hatalmas dicsőség övezi ma Grotowskit az egész világban! Szretyenka utcai színház Nem mondhatnánk, hogy Vasziljev színházi érdemeit nem értékelték. Bizonyítéka ennek az az új színházépület, amelyet J. Luzskov Világszínház 2004/1-2 2

Next