Beregi Hírlap, 2001. július-december (57. évfolyam, 50-98. szám)

2001-07-07 / 50-51. szám

Közigazgatás Státus, költségvetés, tervek így, július első felében ideje visszatekinteni az el­múlt fél év történéseire, eseményeire. Az elmúlt idő­szak egyik meghatározó ese­ményeként Ukrajna Leg­felsőbb Tanácsa 2001. május 17-én Beregszászt a megyei jogú városok sorába emelte. Erről, illetve más aktuális kérdésekről beszélgettünk el Gajdos Istvánnal, a járási állami közigazgatási hivatal elnökével. — Elnök úr, a rossznyelvek szerint a járási hatóságok igyekeztek megakadályozni, hogy Beregszász megyei jogú város legyen. Mi erről az Ön véleménye? — Mind a járási tanács, mind pedig a járási állami közigazgatási hivatal annak idején teljes mellszélességgel az elképzelés mellé állt, hiszen tudtuk, hogy ezzel Beregszász ismét visszaszerezheti méltó helyét Kárpátalja települései között. Meg kell jegy­eznem, hogy a megyei jogú városi státus elnyerése nemcsak Beregszásznak, de az egész Beregvidéknek az érdeke volt. Azért is fontos v­olt ez a lépés, mivel ezáltal pozitív folyamatokat indíthattunk el nemcsak a városban, de a vidék egészében, elejét vettük a városi és falusi lakosság között kialakulandó ellentéteknek. A megyei jogú városi státus konszolidálni látszik a vidék fejlesztése érdekében tett erőfeszítéseinket. Annak idején a járási tanács elnökeként a képv­iselőtestülettel együtt megszavaztuk a státus támogatásáról szóló határozatot, így minden híresztelés, ami ez ellen szól, merő kitaláció. Ha ez lett volna a szándékunk, még a kezdeteknél megakadály­oztuk volna az elképzelést, ezzel szemben mi a járási határozatot tov­ábbítottuk a megyei tanácshoz. A népi bölcsesség szerint egy­ségben az erő. Ez az erő pedig a 2002. évi választásokat követően megduplázódik, hiszen az új összehívású Kárpátaljai Megy­ei Tanácsban mind a járás, mind pedig a város képviselői ott lesznek majd. Ezt a tőkét pedig elsősorban a vidék, s benne a város lakossága érdekei mellett való lobbizásra kell felhasz­nálnunk.­­ — Milyen lépéseket kell megtenni ahhoz, hogy a megyei jogú státus valós tartalmat kapjon? — Véleményem szerint eh­hez elsősorban néhány fontos lépést kell közösen megtennünk. Először a járás és a v­áros bevételi forrásait (az adófizetés alanyait) kell felosztani. Ezt a munkát csak közös erőfeszítéssel tudjuk lebonyolítani. Tárgyalóasztalhoz kell ülnünk, hiszen meg kell határozni azon objektumok körét, amelyek a városi költségvetésbe, illetve azokét, amelyek a járási költségvetésbe adóznak. Mindezt kiegyensúly­ozott, mindenki számára elfogadható megállapodás keretében kell tennünk. Másodszor el kell határolni egymástól a járási, városi, nagyközségi és községi territoriális közösségek tulajdonát. Erre azért v­an szükség, mert ezt a vagy­ont még eddig nem bontották szét, tehát egységes. Ezt is megállapodásban kell rögzítenünk. Amikor már kialakultak a város önálló bevételi forrásai, elosztottuk a tulajdonjogokat és a vagyont, hozzá lehet látni a különféle strukturális alegységek létrehozásához, így többek között létre kell hozni a gazdasági, a szociális­kulturális infrastruktúra, a lakosság szociális v­édelme, a közoktatás, az egészségügy és más ágazatok irányítására szolgáló osztályokat. Ez alatt a helyi költségvetésből finanszírozandó ágazatokat értem. — Mi legyen a sorsa a magasabb szintű költség­­vetésekből finanszírozott ágazatok irányító szerveinek? — Azokat, amelyeket az állami költségvetés finan­szíroz, célszerű közös, azaz városi-járási alárendeltségben hagy­ni. Például a rendőrséget, az adóhiv­atalt, a bíróságot, az Államkincstárt. Külön-külön akkor lesz értelme az alegységeket létrehozni, ha olyan magas szintre emeljük a gazdaságot, amely lehetővé teszi ezen intézmények eltartását. Hiszen, míg a helyi költségvetésekben tudunk változtatásokat eszközölni, ez az állami költségvetésből finanszírozott objektumok esetében igen bonyolult.­­ A múlt héten a városi képviselőtestület elfogadta Beregszász város 2001. évi költségvetését. Hogyan kommentálja Ön ezt az eseményt? — Ha a törvény­es megoldásokat nézem, akkor csak a fent említett megállapodások megkötése után kerülhetne sor a városi költségv­etés elfogadására. A járás költség­vetésének elfogadását május 29-re terveztük, de Zsupán József polgármester kérésére az ülésszakot elhalasztottuk, abból a célból, hogy a rendelkezésre álló idő alatt elv­égezzük az összes szükséges feladatot. Úgy véltük, egy hónap alatt sikerül tető alá hozni valamennyi megegyezést és elfogadni a járás és a város külön költségvetését. Viszont nem vettünk figyelembe számos jogi akadályt, így például azt, hogy­ az Ukrajnai Legfelsőbb Tanácsnak a Beregszász megyei jogú várossá nyilvánításáról szóló határozata csupán június 8- án lépett hatályba, míg a megyei költségvetést 2000. december 28-án fogadták el, amelyben együttesen szerepelnek a Beregszászi járás és Beregszász városa bevételi és kiadási tételei. Ukrajna “A költségvetési rendszerről szóló törvénye értelmében visszamenőlegesen nem lehet módosításokat eszközölni a költségvetésben, így például az 1998-ban megyei jogú státust kapott Huszt városa is csupán a 2001. évi költségvetésben szerepel önállóként, hiszen eddig nem tudták megosztani a hatás- és feladat­köröket, illetve a vagyont!­­ Lehet, hogy így lesz Beregszász esetében is? — Ezt mindenképpen el szeretnénk kerülni. Viszont szorít az idő: hamarosan le kell adni a megyei állami közigazgatási hivatalba a szükséges adatokat, amely eljuttatja azt a Pénzügyminisztériumhoz. Erre azért van szükség, mert a 2002. évi költségvetés keretszámait minden járás, illetve megyei jogú város részére Kijevben állapítják meg. Ha nem igy­ekszünk, még jövőre sem lesz a városnak saját költségv­etése. Ugyanakkor ki kell jelentenem, hogy ennek nem mi leszünk az akadályai.­­ A járási tanács június 26-i ülésszakán elfogadták a járás költségvetését. Mennyire elégedett Ön ezzel a költségvetéssel? — Bizony­ára mindenki emlékszik arra a v­itára, amely a járás és a megye korábbi vezetése között lezajlott a költségvetéssel kapcsolatban. Megpróbáltunk kompro­misszumra jutni a kérdésben, de sajnos a megyei vezetés még szóba sem akart állni v­elünk, sőt a közigazgatás első elnökhely­ettese egyenesen kiutasított bennünket irodájából, írásos megkereséseinkre egyetlen válasz sem érkezett a megyétől. A Miniszteri Kabinet által elfogadott képlet szerinti kiszámítás alapján még 3,7 millió hrivnya járt volna nekünk. Azóta a helyzet gyökeresen megváltozott. A közel­múltban kinevezett új vezetés megértéssel fogadta a járás problémáit. Június 16-án a járás aktívájával való találkozása során Hennagyij Moszkal, a megyei állami közigazgatási hivatal elnöke több rendelkezést is kiadott. Ennek eredményeként írásban tájékoztattak bennünket, hogy elemezni fogják a járási és a megy­ei költségek teljesítését, olyan számítással, hogy a hiányzó összeget dotáció formájában megkaphassuk, hogy az év végéig lefolytassuk a járás és a város legszükségesebb kiadásainak finanszí­rozását. Azaz a város a járáshoz hasonlóan a költségvetésben megállapított kereten kívül egy­éb pótlólagos összegeket is kap majd. Az elfogadott költségvetés kiadási és bevételi oldala nem lett több, viszont az elfogadásával sikerült enyhíteni a kialakult feszültségeket. A költségvetés elfogadásának köszönhetően az elmúlt hetekben sikeresen lefaragtunk a felhalmozódott kifizetési hátralékokból, így a költségvetési szféra dolgozói a folyó havi béreiket kapják meg. Például a bérek kifizetése terén a január 1-jére felhalmozódott hátralék 876,8 ezer hrivnyát tett ki. Mára a hátralék összege 129 ezer hrivnya, s eközben március 1-jétől kifizetésre kerültek a 25 %-os béremelések is. Jelentős előrelépés tapasztalható a szociális kifizetések terén is. A január 1-jei 749 ezer hrivnyás tartozásból július 1-jére 80,9 ezer hrivnya maradt fenn. — Milyen stádiumban van a “válás”? — A megyei állami közigazgatási hivatal elnöke által kijelölt bizottság (elnöke Andrusz Mikola megbízott első elnökhelyettes) arra kért fel bennünket, hogy mind a városban, mind a járásban a megalakult bizottságok dolgozzák ki javaslataikat, azokat egyeztessék, próbáljanak meg dűlőre jutni, a megyei bizottság csak a vitás kérdésekben fog döntést hozni.­­ A járási állami közigazgatási hivatal elnökének egyik elsőrendű feladata a 2001. évi árvíz következ­ményeinek felszámolása. Mi a helyzet e téren a járásban?­­ A hely­reállításhoz szükséges 23 millió hrivnyából eddig 5,5 milliót foly­ósítottak. A mai napra 9 ház készült el. 29 házat sikerült megvásárolni, illetve 250 házban folynak különböző stádiumú munkálatok. Terveink szerint a megállapított grafikonnak megfelelően járásunkban november 1-jére minden épülő ház tető alá kerül. — Milyen tervekkel lépett a járási állami közigazgatási hivatal a második félévbe? — A megyei állami közigazgatási hivatal elnöke a járási állami közigazgatások elnökei elé 6 elsődleges feladatkört tűzött ki. Ezek: 1) a fizetéshátralékok felszámolása a vállalatoknál (valamennyi tulajdonforma); 2) új munkahelyek teremtése; 3) a nem­ működő vállalatok talpra állítása, szükség esetén azok profiljának megv­áltoztatása; 4) új befektetések ösztönzése a régióban; 5) a kis- és középv­állalkozói szféra fejlesztése; 6) a turizmus és a rekreáció fejlesztése. A feladatkörök megv­alósítása mellett tov­ább folytatjuk azon célok megvalósítását is, amelyeket kinevezésemkor magam elé tűztem. — Köszönöm a beszélgetést! Sok sikert kívánok! ZUBÁNICS LÁSZLÓ UKRAJNA FÜGGETLENSÉGÉNEK 10. ÉVFORDULÓJA ELÉ “Az út szélén kányafa virágzott...” Újságírói dokumentumregény. Töredékek A város fejlődése és előrehaladása érdekében önzetlen odaadással, fáradhatatlan szorgalommal és lankadatlan buzgalommal v­égzett köztevékenysége elismeréséül a Be­regszászi Városi Tanács képviselőtestületének határozata alapján 1998. március 25-én Bandurovics Jaroszlavát Pro urbe-díjjal tüntették ki. 1. A szellem arisztokratája Nagyon szerettem Jaroszlava Ivanovnát. Magas hom­lokát. Giocondához hasonló titokzatos tekintetét, hosszú, fekete hajfonatát, amely koszorúként díszítette fejét. A v­arkocshoz nagy­on jól illett a szalag, amely a legkisebb fuvallatban is táncot lejtett, s ezáltal az egész alakot meghatározta. Mindez valódi arisztokratikus eleganciát kölcsönzött neki. Hiszen ő valódi arisztokrata volt, igaz, nem születése, hanem szelleme jogán. Fiúi szeretettel szerettem Jaroszlava Ivanovnát. Csak én v­oltam­ ilyen? Úgy vélem, igen sok ember mondhatja el büszkén ugyanezt. Mindenkit elbűvölt közvetlenségével, kiegyensúlyozottságával, bölcsességével. Amikor a színpadra lépett, magával ragadta a közönséget, úgy elbűvölve azt, hogy megfeledkeztek minden más, esetleg zav­aró körülmény­ről. Több tucat fiatalt av­atott be a színházi élet varázslatos világába, szó szerint előadóművészeket nevelt belőlük. Ugy­anakkor nem feledkezett meg a polgári és a nemzeti értékekről sem. (Folytatás a 2. oldalon.)

Next