Beregi Hírlap, 2007. július-december (63. évfolyam, 49-101. szám)

2007-07-07 / 49-50. szám

4 rBEREIH HÍ EL l /' ARM ® ■ .-sj ESZTENDEJE A BEREGVIDÉK HI Az újság 1912. december 9-től jelenik meg 49-50. szám 2007. július 7., szombat­­ra: 35 kép. bhirlap@bereg.net.ua Első kézből­­ ..................­­ Az elnöki reformok legfőbb célja — emberhez méltó életkörülmények biztosítása —Azzal kezdeném, hogy az Alkotmány kimondja: álla­munk jogi státusa szerint köztársaság, amelynek fő jellemzői a politikai, gazdasági és kulturális egység. Az Alaptörvény­ben megfogalmaz­ást nyert az emberiség egyik legnagyobb vívmánya: a nép szuverenitásának a doktrínája, a népnek a függetlenség hordozójaként és a hatalom egyetlen forrása­ként való elismerése.­­ A preambulum ha rímül і­­ részében az önrendelke­zésre való jog nem csupán az ukrán nemzetre vonatkozik, hanem az ország egész lakosságára, kihangsúlyozva ezzel, hogy Ukrajna hazája és otthona minden nemzetiség képvi­selőjének.­­Az Alkotmánynak a nemzeti kisebbségek védelmére vo­natkozó előírásai összhangban vannak az Európa Tanács Ke­retegyezményével és a nemzeti kisebbségek védelmével kap­csolatos más dokumentumaival, az ENSZ közgyűlésének a nem­zeti, etnikai és vallási kisebbségekhez tartozó személyek jogai­ról szóló Nyilatkozatával. Mint ismeretes, a nemzetiségek közötti viszonyokat Kár­pátalján hagyományosan magas fokú tolerancia jellemzi, ami nagyrészt a történelmi előfeltételeknek köszönhető. Hiszen vi­dékünk lakossága csupán az utóbbi 100 évben 5 különböző államalakulat kötelékébe tartozott. Az etnikumközi kapcsolatok­ra Ukrajna­ régiójában jellemző tolerancia egyedülálló lehető­séget kínál egy olyan soknemzetiségű közeg tanulmányozásá­ra, ami a világ számos más régiójában már nem lelhető fel. Vidékünk különlegessége abban rejlik, hogy itt egy olyan sajátos közeg jött létre, amely szemlélteti a nemzetek, kultúrák és vallások együttműködése, kölcsönhatása és egymás kölcsö­nös gazdagítása felé vezető utat.­­ Az Ukrán Alkotmány az ország fejlődésére alapoz. A kormány által beígért reformok megvalósításának elmara­dása, az új politikai rendszerre való áttérés időszakának el­húzódása, az előrehozott parlamenti választások akadályo­zása negatív potenciál felhalmozódását idézik elő a társada­lomban.­­ Tavaly decemberben Ukrajna elnöke követelte a bérek és a nyugdíjak megemelését, a kormány azonban elutasította ezt. Amikor viszont a politikai horizonton megjelent az előreho­zott választás, a kormány azonnal megtalálta a bér- és nyugdíj­­emeléshez szükséges forrásokat. De menjünk tovább. Az állan­dó áremelkedés nyugtalanítja az embereket és negatív előérze­­tet vált ki a társadalomban. A dolgok ilyetén állása élesen felveti a kormány hozzáértésének és munkája hatékonyságának a kér­dését. És még valami. Előbb akadályokat gördítenek az árképzés piaci, konkurencián alapuló mechanizmusainak működése elé, amikor pedig az árak megindulnak felfelé, a kom­ány adminiszt­ratív nyomásgyakorlással igyekszik útját állni a drágulásnak. A szemestermények exportját korlátozzák, a miniszterek pedig igye­keznek saját hibáikat a helyi hatalmi szervekre hárítani. Nemrégiben olyan szociológiai felmérések eredményei ke­rültek a kezembe, amelyeknek véleményem szerint hinni lehet. Eszerint a lakosság több mint fele mostanra elvesztette a holna­pi napba vetett hitét, az utóbbi 10 hónapban az emberek egyne­gyedének romlott az életszínvonala, 70 százalékuk úgy véli, hogy 2007-ben Ukrajnát gazdasági visszaesés fenyegeti (a kormány kinevezésekor mindössze 40 százalékuk vélekedett így). És ez még nem minden. Az emberek elvesztették a kormány iránti bi­zalmukat. 27 százalékuk nem hisz a gazdasági növekedés ma­gas ütemének biztosításában, 20 százalékuk a nyugdíjemelés­ben, 12 százalékuk pedig a költségvetési szféra dolgozói mun­kabérének a felemelésében. Hogy ne menjek messzire példáért a kormány munkájának illusztrálásához, nézzük a kenyér ára körül kialakult helyzetet. A „bűnösök” kategóriájába került Kárpátalja is, bár a kenyérárak nálunk nem tartoznak a legmagasabbak közé az országban. A Miniszteri Kabinet határozatának értelmében Kárpátaljának 1000 tonna lisztet utaltak ki, ami mindössze kétnapi szükséglet fede­zésére elegendő! Ám ezt a mennyiséget sem kaptuk meg mind­máig. Megyénk az ellátás tekintetében Lviv és Ternopil megye kenyérkombinátjaihoz tartozik, s információink szerint liszt ott (Folytatás a 3. oldalón) ______ _ _ _ HIVATALOSAN A járási tanácsban és a közigazgatási hivatalban Ukrajnában ezekben a napokban egy sorsfor­dító esemény, az Alkot­mány elfogadásának 11. évfordulóját méltatják. Mindenekelőtt szeret­nénk, ha kommentálná az alaptörvény néhány tételét és cikkelyét, va­lamint azt, hogyan való­sulnak meg azok az élet­­ ben. Köszöntjük az ünnepeiteket! A járási tanács és a járási állami közigazgatási hivatal nevében ezúton köszöntjük az ünnepeiteket szakmai ün­nepük, a nemzetközi szövetkezeti nap alkalmából. Minden munkatársuknak kívánunk erőt, egészséget, családi boldogságot, munkasikereket a szövetkezeti szféra fejlesztése terén. VOLODIMIR TRIKUR, CSIZMÁR BÉLA, a járási közigazgatási a járási tanács hivatal elnöke elnöke A járási fogyasztási szövetkezet igazgatósága és­ * egyesített szakszervezeti bizottsága köszönti a járás fo- ■ f­gyasztási szövetkezetének valamennyi dolgozóját és rész-­­­­vényesét szakmai ünnepük, a szövetkezetek nemzetközi і napja alkalmából. Kívánunk Önöknek jó egészséget, hosszú, boldog *­s életet, sikereket a munkában. І V. BABILJA, J. MALCSICKA, S a járási fogyasztást a szövetkezet egyesített­e szövetkezet szakszervezeti bizottság­­ igazgatóságának elnöke, mának elnöke A járási állami közigazgatási­­ hivatalban. 2007. július 2-án Volodimir Trikur, a járási állami közigazga­tási hivatal elnöke munkaértekezletet tartott a hivatal struk­turális alegységeinek vezetőivel. Erdélyi Károly, a járási állami közigazgatási hivatal elnö­kének első helyettese tanácskozást tartott az alapvető élel­miszerek, valamint a kenő- és üzemanyagok árainak monitoringjával kapcsolatban. Július 3-án Erdélyi Károly, a járási állami közigazgatási hivatal elnökének első helyettese tanácskozást tartott az el­használt energiahordozókért való elszámolás helyzetével kapcsolatban. Július 4-én Volodimir Trikur, a járási állami közigazgatási hivatal elnöke lakossági fogadónapot tartott. Volodimir Trikur, a járási állami közigazgatási hivatal elnö­­ke interjút adott a V. Juscsenko állam­fő kezdeményezéseivel kapcsolatban. Erdélyi Károly, a járási állami közigazgatási hivatal elnö­kének első helyettese tanácskozást tartott a határőrsök épü­leteinek rendezésével, a muzsolyi vízvezeték-hálózat meg­építésével, valamint az új objektumok átvételével foglalkozó bizottság munkájával kapcsolatban. Sin József, a járási állami közigazgatási hivatal elnökhe­lyettese részt vett a lakosság reproduktív egészsége meg­óvására irányuló járási intézkedések végrehajtásával kap­csolatos értekezleten. A járási állami közigazgatási hivatal ifjúsági és sportosz­tályának szervezésében Ukrajna Alkotmánya elfogadásának 11. évfordulója alkalmából sor került a járás ifjúsági labdarú­gó-csapatai villámtornájára. A járási tanács ülésszakán július 3-án megtartották a Beregszászi Járási Tanács 5. ülésszakának második ülésnapját. A korábbi ülésnapról visszamaradt 4 napirendi kérdés mellé több bejelentés is „csatlakozott”. A korábbi hangulatból valami megmarad­hatott a képviselők emlékezetében, hiszen már a napirend jóváhagyásakor úgy tűnt, ismét éles vitákra számíthatunk. Az indulatok ismét a Kaszonyi Szanatórium fejlesztési prog­ramja körül csaptak össze, most éppen azért, mert a kér­dést... le akarták venni a napirendről. Mivel az ülésre (több érkezési hullámban) 67 képviselő jegyeztette be magát, a KMKSZ-frakció 18 képviselőjének tartózkodása mellett mindössze a második nekifutásra jött össze a szükséges szavazatmennyiség a napirendről való törlés mellett. Korosztily István képviselő elmondta: a napirendről törté­nő levétel elsősorban azzal motivált, hogy új fejlemények merültek fel a tulajdonjog kapcsán (a megyei tanács egy tavaly novemberi döntésével megyei kommunális tulajdon­ba vette a magántulajdonban lévő objektumot), s annak tisztázásáig nem javasolja a kérdés megvitatását. A képviselők először is jóváhagyták a második félév­re szóló munkatervet. A 2007. évi költségvetésről szóló tanácsi határozat­ban eszközlendő változásokkal kapcsolatban Ljudmila Vlaszenko, a járási pénzügyi főosztály vezetője tájékoztat­ta a képviselőket. A járási költségvetés speciális alapjába a mezőgazdasági és erdőgazdálkodási tevékenységgel kap­csolatos veszteségek kompenzálására befizetett összegek év eleji maradványa terhére 72 059 hrivnya összegben ke­rülnek finanszírozásra a Tisza-medencéjének komplex ár­­vízvédelmi programjai. Ezek: a Vérke medrének tisztítása — 21 538 hrivnya; a Zápszony község területén lévő Kaszony-Bótrágy csatorna eliszaposodásának megszün­tetése — 10 118 hrivnya; a dédai Micz-csatorna elisza­posodásának megszüntetése Nagybégány területén — 40 403 hrivnya. A képviselőket elsősorban az érdekelte, hogy a Vérke-csatorna esetében az adott munkálatok mekkora szakaszt érintenek, milyen minőségű munkát fognak elvé­gezni? A közigazgatási hivatal illetékes szakembere elmond­ta: a járásközi vízgazdálkodási főosztály benyújtott költ­ségvetése alapján a Vérke Balázsér-Beregszász közötti sza­kaszát tisztítják meg. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy a lebonyolítás szakaszait és időpontjait taglaló munkaterv még nem került benyújtásra. A képviselőtestület jóváhagyta a költségvetési változást azzal a feltétellel, hogy a pénzek kifizetésére az említett munkatervnek a költségvetési bi­zottsághoz történő benyújtását követően kerülhet sor. A tanács korábbi ülésnapján jóváhagyásra került a Beregszászi Járási Nyomda kommunális vállalat alapsza­bálya. Ennek alapján az ülésen a tanács elnökének javasla­tára a vállalat megbízott igazgatójává Mikola Jakimec vál­lalkozót szavazták meg. A következő napirendi kérdésben a képviselők jóvá­(Folytatás a 7. oldalon) Bizottsági ülésen , Ukrajnában ingyenes az orvosi ellátás, de... Az elmúlt hetekben a törvényesség, a jogrend, az ügy­rend és a képviselői etika kérdéseivel foglalkozó képviselői bizottság lakossági kérés alapján bizalomvonalat létesített a lakosság egészségügyi ellátásával kapcsolatban. A megje­lölt telefonszámra több hívás is érkezett, illetve számos olyan felvetés hangzott el, amelyek alapján a bizottság úgy dön­tött, hogy a következő ülésén behatóan foglalkozik a témá­val, mi több a problémákat a helyszínen, a Beregszászi Járási Központi Kórházban is megvizsgálja. A bizottság tagjai, élükön Kosztyantin Pivovarov elnök­kel előbb előzetes megbeszélést folytattak Volodimir Males megbízott főorvossal, majd Mihajlo Szak főorvoshelyettes kíséretében látogatást tettek a kórház sebészeti osztályán. Valerij Kusztrjo osztályvezető főorvos körbekalauzolta a bi­zottság tagjait az osztályon, majd válaszolt a képviselők kér­déseire. Mint megtudhattuk, a híresztelések ellenére nincs teljes leterheltség a sebészeti osztályon, mindig van szabad ágy. Mi több, kicsit „szellősebbé” is tették a kórtermeket, ahol a korábbi 8 helyett 5 betegágy található (azaz bármelyik kórte­rembe lehet 1-1 pótágyat elhelyezni). A sebészeti osztály munkatársai a legújabb orvosi technológiák alkalmazásával azon dolgoznak, hogy a beteg a műtétet követő 2-3 napon belül elhagyhassa a kórházat. Ezáltal is hamarabb felszaba­dulnak az ágyak. A lakosság részéről több panasz is elhangzott, miszerint gyakran elutasítják a betegek felvételét az osztályokra. Mihajlo Szak főorvoshelyettes tájékoztatása szerint a felvé­teli konzílium 3 főből áll, amelynek minden elutasítást meg kell motiválnia. Az erről szóló jegyzőkönyveket a kórház fő­orvosa személyesen ellenőrzi. Ugyanakkor ez a konzílium dönti el, hogy a megfelelő diagnózis megállapítását követő­en melyik osztályra utalja be a beteget. Hiszen előfordulhat, hogy az adott patológia nem feltétlenül a beutalón szereplő osztály hatáskörébe tartozik. A lakossági javaslatokkal, pa­naszokkal, köszönetnyilvánításokkal kapcsolatban az orvo­sok elmondták: a kórház igazgatóságán van panaszkönyv, amelybe minden beteg tehet bejegyzést. A köszönetnyilvá­nításokat általában az újságok hasábjain közlik. (Folytatás a 3. oldalon)

Next