Vörös Zászló, 1954. június (3. évfolyam, 127-152. szám)

1954-06-01 / 127. szám

4 MOSZKVA. (Agerpres.) — A JASZSZ közli: A PRAVDA-ban „Az atomenergiára vonatkozó szovjet­­amerikai tárgyalásokkal kapcsolat­ban" címmel. „Megfigyelő“ aláírással a következő cikk jelent meg: „Az utóbbi időben több híradás jelent meg az amerikai sajtóban az USA és a Szovjetunió álláspontjáról az atomenergia kérdésében. E hírek szerzői elferdítik a Szov­jetunió álláspontját, s azokkal az okokkal foglalkoznak, amelyek miatt az USA és a Szovjetunió között az atomkérdésben folyó tárgyalások mindezideig nem jártak megfelelő eredménnyel. Az amerikai sajtóban megjelentek olyan hírek is, amelyek azt bizonyít­ják, hogy az USA-ban tervet dolgoz­nak ki „az atomanyagok nemzetközi alapjának“ létesítésére. Ez a terv nem irányozza elő a Szovjetunió részvé­telét. Ezt a tervet elsősorban William Foster, volt amerikai hadügyminiszter­­helyettes ismertette május 18-i sajtó­­nyilatkozatában. Amint a lapokból ki­tűnik, ez a terv „abban különbözik az Eisenhower-féle tervtől, hogy nem irányozza elő a Szovjetunió közre­működését“. Ezzel kapcsolatban figyelmet érde­mel Eisenhower válasza egy május 19-i sajtóértekezleten hozzá intézett kérdésre. Az elnök akkor kijelentette, egyes tanácsosaival azt tanulmányoz­za, hogy miképpen érhetne el haladást az USA az atomenergia kérdésében „anélkül, hogy bárkire várna“. A sajtó ezt a közlést ama hír megerő­sítésének minősítette, amely szerint az atom­kérdésben megszakadtak az amerikai-szovjet tárgyalások. Mindezekre való tekintettel nem hagyhatjuk figyelmen kívül az erre a kérdésre vonatkozó tényeket — már csak azért sem, mivel az amerikai lél nem első ízben folyamodik ahhoz a módszerhez, hogy egyoldalúan és ugyanakkor célzatosan nyilvánosságra hoz olyan tárgyalásokra vonatkozó híreket, amely tárgyalások magának az USA-nak a kérésére bizalmas jel­legűek. Az amerikai fél ezzel a mód­szerrel azt akarja elérni, hogy a tár­gyalások lefolyását egyoldalúan és egyben elferdítve tárja a közvéle­mény elé, mialatt a másik fél állás­pontja ismeretlen marad, vagy elfer­dítve kerül nyilvánosságra. Meg kell említenünk azt is, hogy egyes ame­rikai hírforrások szerint Eisenhower elnök 1953 december 8-i javaslata egy „nemzetközi atomenergia szerv (ügynökség)“ megalakítására inkább propagandisztikus, mint konkrét jel­legű. Mi volt a felek eredeti álláspontja a tárgyalások kezdetén? Amikor Eisenhower elnök bizalmas tárgyalásokat javasolt azokkal az or­szágokkal, „amelyeket ez elsősorban érin", kijelentette, hogy az USA „új felfogást“ visz ezekbe a tárgyalások­­ba, nevezetesen javasolni fogja egy nemzetközi atomenergia szerv létesí­tését, hogy azok az államok, amelyek atomfegyver birtokában vannak, adják át békás célokra való felhasználásra ..... uránium és hasadó anyagtartalé­kuk egy részét“. A szovjet kormány, következetes békepolitikájához híven, az Eisenho­wer elnök beszédével kapcsolatban december 21-én közzétett nyilatkozatá­ban rámutatott arra, hogy hajlandó részt venni az atomenergia felhasz­nálására vonatkozó diplomáciai tár­gyalásokon. De egyúttal kijelentette, hogy Eisenhower javaslata a megfo­galmazott formában nem szünteti meg a növekvő atomfegyvergyártást és nem korlátozza felhasználásának lehetőségét. A szovjet kormány hangsúlyozta, hogy a Szovjetunió mindenkor fontos és sürgős feladatnak tekintette az atom- és hidrogénfegyver, csakúgy mint a többi tömegpusztító fegyver feltétel nélküli eltiltását. A szovjet kormány ismét kifejezi szándékát, hogy harcoljon a szigorú nemzetközi­­ ellenőrzés létesítéséért e tilalom be-­­­tartása felett.­­ A Szovjetunió egyáltalán nem uta-­­ sította vissza e terjedelmes programm­­ megvalósítását, ismételten megerősí-­­ tette ennek időszerűségét és új ja-­­ vaslatot tett. E javaslat kiinduló-­­ pontja az a törekvés, hogy kivezető­­ utat találjunk abból a zsákutcából,­­ amelybe az USA kormányának nega­tív állásfoglalása juttatja az atom­­i kérdést. Az ENSZ keretében folytatott­­ tárgyalásokon az USA nem bizonyí­­t­­otta be, hogy valóban kívánja a tö­­t megpusztító fegyverek használatának i­s megtiltását. Mint ismeretes, a Szov­­j­­etunió új javaslata arra irányul,­­ hogy az egyezményben részvevő ál­­­lamok, a nemzetközi feszültség csök-­­­kentésének törekvésétől vezéreltetve, ünnepélyesen és feltétel nélkül kötele­­­­zettséget vállaljanak arra, hogy nem­­s fogják alkalmazni az atom-, hidro- , gén- és más tömegpusztító­ fegyvere­ket. Természetesen fontos lenne, hogy­­ elsősorban az öt nagyhatalom, vagyis­­ az Egyesült Államok, Anglia, Francia­­­­ország, a Kínai Népköztársaság és a­­ Szovjetunió kormányai vállaljanak­­ ilyen kötelezettséget. " Ismeretes az is, hogy a Kínai Nép­­köztársaság kedvezően nyilatkozott a­­ Szovjetuniónak e javaslatáról. A köz­vélemény széles körei, amelyek azt óhajtják, hogy az emberiség megme­neküljön az atomháború borzalmaitól és hogy az emberi elme nagy felfe­dezését ne a civilizáció ellen, hanem a civilizáció sokoldalú fejlesztése ér­dekében, ne tömegpusztító fegyverek gyártására, hanem békés célokra hasz­nálják fel — ezek a körök nagy meg­elégedéssel fogadták azt a hírt, hogy a Szovjetunió és az Egyesült Államok között tárgyalások kezdődtek az atom­kérdésről. Az utolsó öt hónap eseményei azon­ban jogos kétségeket ébresztettek a népek körében az amerikai fél tavaly decemberi kezdeményezésének őszinte­sége tekintetében. A népek jól látták, hogy éppen abban az időszakban, amikorra kitűzték ezeket a tárgyalá­sokat, amelyeknek Eisenhower állítá­sai szerint az volt a céljuk, hogy „el­fogadható megoldást“ találjunk az atomfegyverkezési hajsza kérdésében, az Egyesült Államokban egyre újabb intézkedések történtek e hajsza foko­zására. Dulles, az USA külügyminsztere, március 20-i nyilatkozatában kijelen­tette, hogy az atomfegyver használa­tát „nemcsak stratégiai, hanem tak­tikai célok is­ indokolttá teszik. Straus, az amerikai atomenergia-bi­zottság elnöke, április 7-én kijelen­tette, hogy­ Eisenhower februárban személyesen adott utasításokat arra, hogy fokozzák a hidrogénbombák gyártását. Az amerikai diplomácia az atom­­probléma megoldását valamilyen „nemzetközi ügynökség“ létrehozására próbálja leszűkíteni, ez az ügynökség azonban az atomanyagtartalékoknak csupán „valamelyes részét“ használná fel békés célokra. Ezek után nem csoda, hogy az amerikai diplomáciá­nak ez a próbálkozása növekvő bizal­matlanságot vált ki a világ közvéle­ményében, beleértve az Egyesült Ál­lamok közvéleményét is. Mind többen ismerik fel: ha ilyen intézkedéseket tennének, anélkül, hogy az államok megegyeznének abban, hogy lemon­danak az atomfegyver használatáról, csupán elaltatnák a népek éberségét, az atomháború veszélyével szemben. Ezzel kapcsolatban idézhetjük pél­dául azt az igen józan értékelést, amely a NEW REPUBLIC című amerikai folyóiratban jelent meg. E folyóirat január 11-i számában ezeket olvashatjuk: .......amint látható, az USA arra a következtetésre jutott, hogy a jövő háborúja b­irtóháború lesz és „Eisenhower elnök jóváhagy­ta, hogy a katonai parancsnokok a nukleáris fegyverre alapozzák hadmű­veleteinket“. A cikkíró a továbbiak­ban utal Eisenhowernek a nemzetközi atomenergia-ügynökség létesítésével kapcsolatban az ENSZ-ben elmondott beszédére és megállapítja, hogy ez a beszéd „mind kevésbbé tűnik fel olyan nyilatkozatnak, amely szerint mi ké­szek vagyunk az atomenergia fejlesz- t­éssében együttműködni az oroszokkal. Ez a beszéd mindinkább olyan értel­mű nyilatkozatként hat, amelyben az elnök közvetve kijelenti, hogy nincs többé szándékunkban tárgyalni velük az atomenergia ellenőrzésének kérdé­sében.“ Az ilyenfajta beismerések meggyő­zően bizonyítják: korántsem véletlen, hogy az amerikai terv megkerüli a legfőbb problémát , a lemondást a tömegpusztító fegyverek használatá­ról. A hivatalos amerikai propagan­­­­da úgy próbálja feltüntetni a maga tervét, mintha meg akarná menteni vele az emberiséget az atomháború veszélyétől. De bármint próbálkozzék is, a tények a tények maradnak. Elsősorban ha az adott államok atomanyagtartalékainak mindössze egy­­ kis részét bocsátanák békés célokra, , a nemzetközi szerv rendelkezésére, ez­­ nem segíthetné elő azoknak a célok-­­ nak a megvalósítását, amelyekről El­­i­n Pravda cikke Lenhower december 8-án beszélt. Hiszen e javaslatok alapján az atom­anyagok legnagyobb részét továbbra is újabb meg újabb atom- és hidro­­génbombatermelésre fogják felhasz­nálni. Másodsorban, még akkor is, ha az atomanyagoknak ezt a csekély részét békés célokra használnák fel, ez csak a látszatát keltené annak, hogy csök­ken a bombatermelésre felhasználható „nukleáris hajtóerő“ mennyisége. Is­meretes, hogy több országban olyan gyorsan emelkedik az ilyen anyagok termelése, hogy egy kis résznek bé­kés célokra való felhasználásával még semmiesetre sem fog enyhülni a fegyverkezési hajsza. Másrészt a tu­domány és a technika fejlődésének mai színvonala lehetővé teszi, hogy még a békés célokra használt atom­energiát is az atomfegyverek terme­lésének növelésére használják fel. Az USA-ban mostanában sokat beszél­nek és írnak a békés célokra való villamosenergia-termelésről atomanya­gok felhasználásával. Ugyanakkor azonban elhallgatják azt a tényt, hogy ebben a folyamatban a felhasz­nált atomanyagok mennyisége nem­csak hogy nem csökken, hanem ép­penséggel növekszik. A veszélytelen „atom-alapanyag“ ebben a folyamat­ban olyan robbanékony hasadó­anyag­gá alakul át, amely alapul szolgál az atom- és hidrogénfegyverek gyár­tásához. Meg kell említenünk, hogy sok illetékes nyugati személynek, be­leértve sok USA-beli illetékes sze­mélyt is, ugyanez a véleménye. A hír­hedt B. Baruch például május 3-án felolvasást tartott, amelynek kereté­ben foglalkozott Eisenhower javas­lataival „az atomanyagok nemzetközi alapjának“ létesítésére. B. Baruch a következőket jelentette ki: „A kü­lönböző országok, tekintet nélkül a nemzetközi alap rendelkezésére bocsá­tott mennyiségekre, a meglévő hasadó anyagoknak legnagyobb részét még mindig visszatarthatnák atomfegyve­rek és más nukleáris fegyverek gyártására. Az atomtámadás veszé­lye nem csökkenne, az atomfegyverke­zési hajsza nem hagyna alább.“ A fő problémáit, nevezetesen az atomfegyverek használatának megtil­tását az amerikai javaslat ilyképpen megkerüli; e javaslat tehát csak lát­szólag vezet e fegyverek gyártásának a csökkentésére. A javaslat ilykép­pen csökkenti a népek éberségét egy olyan háború növekvő veszélyével szem­ben, amelyben az emberek tömeges elpusztítására szolgáló eszközöket alkalmaznának. Ez az oka annak, hogy a Szovjetunió, amely minden­ben támogatja az atomenergiának békés célokra való felhasználását és hajlandó tárgyalásokat folytatni eb­ben a kérdésben, annak a szüksé­gességéből indul ki, hogy elsősorban a Szovjetunió és az USA között kell megegyezést létesíteni az atomfegy­ver használatáról való lemondás te­kintetében. E megegyezés nélkül a megkezdett tárgyalások nem végződ­hetnek olyan pozitív eredménnyel, amely megfeleljen mindkét ország és a többi állam népei érdekeinek. Az amerikai sajtóban megjelent hírekből azonban kitűnik, hogy az amerikai kormány csökönyösen el­zárkózik az elől, hogy ezen az úton haladjál és nem akar más hatalmak­kal együtt kötelezettséget vállalni arra, hogy nem fog atom-, hidro­gén- és más tömegpusztító fegyvert használni Sőt ellenkezőleg, a jelen pillanat­ban, mint fentebb rámutattunk, az amerikai fél újabb manővert kezd az­zal a céllal, hogy a Szovjetunió rész­vétele nélkül létrehozza az úgyneve­zett „nemzetközi atomanyag-a­lapot“, vagyis egy „nemzetközi atomtrösztöt“. Az USA csökönyösen elutasítja a szov­jet javaslat elfogadását, mégpedig azt, hogy az államok mondjanak le az atomfegyver és a hidrogénfegyver használatáról. Az USA-nak ez a ter­ve nem minősíthető másnak, mint­­ újabb lépésnek az atomfegyver-haj-­j­sza szüntelen fokozására, amelybe az­­ amerikai monopóliumok a jelenlegi szakaszban be akarják vonni az ősz-­­­szes kapitalista országok legkiválóbb szakembereit. Figyelemre méltók azok a külföldi sajtóban megjelent hírek, amelyek sze-­­­rint Washingtonban egy úgynevezett „ „atom-Marshall-tervet“ szándékoznak­­s létrehozni. Nevezetesen a FIGARO­­ című francia lap is írt erről május 21-­­ én. „Igen jellemző — állapítja meg a­­ FIGARO —, hogy az atom nemzetkö­zivé tételének tervezetéhez a Marshall­­terv két volt ügykezelőjének — Paul Hoffmannak és William Fosternek — neve fűződik; utóbb mindketten visz­­szatértek a nehéziparba“. A TRIBUNE DE GENEVE című­ svájci lap kidomborítja, hogy az ame­rikai kongresszus hajlandó jóváhagy­ni a „nemzetközi atomtröszt" terveze­tét és hogy az amerikai ipari monopó­liumok türelmetlenül várják azt a ha­tározatot, amely lehetővé tenné szá­mukra, hogy aktívan részt vegyenek egy nemzetközi atomenergia-kartell megalakításában. Nem szabad figyel­men kívül hagyni azokat az utóbbi időben elterjedt híreket sem, hogy az USA nemzetközi értekezletre készül összehívni az atomtudósokat. Az „atom-Marshal-terv“ létrehozásának előkészületeire, valamint a nemzetközi atomenergia-kartell megszervezésére vonatkozó hírek nyomán nyilvánvaló­vá válik, hogy az ilyen intézkedések teljesen világos és pontos célt követ­nek: az amerikai kormánykörök át szeretnék venni az atomkutatás ellen­őrzését az összes kapitalista orszá­gokban és erre a célra fel akarják használni más országok tudósait is. Mindezek a hírek a valóság tükré­ben mutatják meg „a nemzetközi atomenergia-ügynökség“ megala­kítá­­sának tervét. Kitűnik e hírek fontos­sága, ha tekintetbe vesszük azt, hogy Nyugat-Európában már meg is alakult egy nemzetközi szövetség, amelynek célja előkészíteni a talajt az atomha­­lál-kufárok újabb kartellje számára. Az úgynevezett „európai atommagkutató szervezetről“ van szó, amelyben Nyu­­gat-Németország fontos szerepet tölt be. Ilyen körülmények között a világ népeinek világosan kell látniok, hogy az USA-nak a „nemzetközi atomtröszt“ megalakítására vonatkozó javaslata egyáltalán nem vezethet az emberiség megmentésére az atomháború borzal­maitól, hanem csak elterelheti a népek figyelmét erről a veszélyről. A szovjet közvélemény éppen úgy, mint minden más ország közvélemé­nye, állást foglal az atomfegyver, a hidrogénfegyver és a többi tömegpusz­tító­ fegyver használatának feltétlen megtiltása mellett és hatékony nemzet­közi ellenőrzés bevezetését követeli. A közvélemény támogatja azt a javasla­tot, hogy a nagyhatalmak, e cél eléré­séhez vezető első lépésként, vállalja­nak ünnepélyes és feltétel nélküli kötelezettséget, hogy nem használják az atom-, a hidrogén- és a többi tö­­m­egpusztító fegyvert. Csak ily módon lehet megmenteni az emberiséget az atomháború veszé­lyétől, csak így lehet az atomenergiát az emberiség javára felhasználni. az atomenergiára vonatkozó szovjet-amerikai tárgyalásokkal kapcsolatban VÖRÖS ZÁSZLÓ fi Béke Világtanács rendkívüli ülésszakának határozatai AZ ATOMFEGYVER KÉRDÉSÉRŐL A borzalmas pusztítás vak eszközei az összes népeket fenyegetik. A vi­lág lelkiismerete ébredezik. Tiltakoznak a parlamentek, az államférfiak, a leg­­nagyobb egyházi és erkölcsi tekintéllyel bíró emberek. A népek nevében a legsürgősebb intézkedésként követeljük egy olyan nemzetközi egyezmény megkötését, amely magában foglalja azt a kötele­zettséget, hogy nem végeznek több kísérletet az atombombával és a hidro­génbombával és nem használják ezeket a fegyvertípusokat. Egy ilyen egyezmény előkészítené és megkönnyítené olyan értelmű hatékony intézke­dések elfogadását, amelyek biztosítják e fegyverek teljes eltiltását. Ez az egyezmény hozzájárulna a nemzetközi feszültség enyhítéséhez a közeljövő­ben, a fegyverkezés általános csökkentéséhez vezetne, megnyitná az együtt­működés útját az atomenergia békés felhasználására. Felhívjuk mindazokat a szervezeteket és személyeket, akiknek drága a béke ügye, felhívjuk az összes politikai szervezeteket, szakszervezeteket, val­lási és kulturális szervezeteket, a világ összes férfiait és nőit, találjanak kö­zösen módot arra, — országos és nemzetközi síkon, — hogy kivívják a kor­mányok megegyezését a következő fő pontokra nézve: az összes tömeg­pusztító fegyverek gyártásának, felhalmozásának és felhasználásának meg­­tiltása és e tilalom mindenben megvalósítható szigorú ellenőrzése. A BIZTONSÁG KÉRDÉSÉRŐL A tárgyalásokhoz fűzött első remények után új okok merültek fel a né­pek aggodalmának kiváltására: fennforog annak a veszélye, hogy az Ameri­kai Egyesült Államok katonailag beavatkozzék az indokínai viszályba, ami a háború kiterjedéséhez vezethet; nyomást gyakorolnak az „európai védelmi közösség“ megalakítása érdekében, ez a közösség pedig szentesítené Német­ország felfegyverzését, Európának és Ázsiának a katonai paktumok politi­kája útján való széttagolását, újabb kísérleteket végeznek termonukleáris fegyverekkel, zsarolás és megfélemlítés céljából. A különböző országok közvéleményének mozgalma, amely kivívta a ko­reai fegyverszünet megkötését és a tárgyalások megkezdését az európai és ázsiai kérdésekben, ma kiharcolhatja, hogy: — sikerrel zárják le a genfi értekezletet, vagyis elérhetik a tüzelés megszüntetését Indokínában, továbbá a koreai és indokínai viszály békés rendezését; . — visszautasítsák a bonni és párisi szerződéseket és ismét felvegyék a tárgyalásokat a német kérdés békés megoldására; __ megegyezés jöjjön létre az atomfegyverrel folyó kísérletek meg­szüntetésére és e fegyver használatáról való lemondásra. A különböző politikai és társadalmi rendszerektől függetlenül az összes népeknek közös érdekeik is vannak. Atomzsarolással és a világnak katonai tömbökbe való széttagolásával, nem lehet megvédeni ezeket a közös érde­keket, nem lehet megóvni minden ember biztonságát és a népek függetlensé­gét. A nemzeti felszabadító mozgalmak elfojtása és az államok belü­gyeibe való beavatkozás veszéllyel fenyegeti ezeket a közös érdekeket. Senki sem óvhatja meg saját biztonságát anélkül, hogy ne garantálná a többiek biztonságát. A közös biztonságot Európában és Ázsiában elsősorban az érdekelt államoknak kell megszerv­ezniök, tekintet nélkül társadalmi és politikai rendszereik különbözőségére. A KULTUR BIZOTT­SÁG AJÁNLÁSAI 1. A kulturcsere terén biztató sikereket értünk el az utóbbi hónapok­ban. Az értelmiségi dolgozók több kongresszuson találkoztak egymással, szá­­mos előadás szemléltette a színművészet és a filmművészet teljesítményét­, különféle küldöttek kölcsönös látogatásokat tettek, ünnepségek zajlottak le jelentős személyiségek és egyes híres alkotások évfordulói alkalmából, ta­­lálkozókat rendeztek tanárok és tanítók, tudósok, főiskolai hallgatók, sport­emberek stb. között. Mindez a népeknek azt a kívánságát bizonyítja, hogy kölcsönösen megismertessék egymással munkájuknak és a technikai haladás­­nak eredményeit, tudományos és művészi alkotásukat. 2. Ugyanebben az időben széleskörű nemzeti mozgalmak bontakoztak és fejlődtek ki azzal a céllal, hogy előbbre vigyék minden ország sajátos kultúráját és terjesszék az általános ismereteket a nép széles tömegeiben. Ezek a mozgalmak szembehelyezkedtek minden olyan kísérlettel, amely a nemzeti kultúra elfojtására irányul, minthogy az ilyen kísérletek valóságos merényletek az országok szuverenitása ellen. E mozgalmak olyan új alko­tá­­sok létrejöttét igyekeznek előmozdítani, amelyek minden nép kulturális tár­házát gazdagítják és szorosabbra fűzik a nemzetközi kapcsolatokat. 3. A kulturális kapcsolatok terén és a nemzeti kultúra fejlesztésében elért sikerek biztatóak ugyan, mégsem felelnek meg a jelenlegi lehetőségek­­nek. Még igen sok akadály áll a népek útjában az emberi elme vívmányainak teljes hasznosítása tekintetében. Megengedhetetlen, hogy adminisztratív vagy politikai akadályok továbbra is útjában álljanak a gondolatszabadság­nak, az emberek szabad mozgásának és az emberi alkotások forgalmának. Mindezeknek az akadályoknak el kell tűnniök­ És ezek az akadályok el is fognak tűnni, ha minden ember, aki szereti a kultúrát, felelősségének tuda­­tára ébred és habozás nélkül támogatni fog minden kezdeményezést — bár­honnan jöjjön is, — amely ezeknek az akadályoknak a felszámolására, a nemzeti kulturális tevékenység további fejlesztésére és a kölcsönös cse­reakciók kiszélesítésére irányul. A népek azt akarják, hogy a kultúra az emberek közti barátság és béke ügyét, szolgálja. Nyomatott a marosvásárhelyi Sokszorositóipari Vállalat kiírt orgogepen. — Telefon : 843. — laza posiia p.itttá tu numerar conf. apr. Dir. refl. PTT No. 2033.—­1945. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Marosvásárhely, Dózsa György 9. — Telefon: 32, 50, 895, 498.

Next