Vörös Zászló, 1959. február (8. évfolyam, 26-49. szám)

1959-02-01 / 26. szám

A Színművészeti Intézet végzős növendékeinek vizsgaelőadása A Szentgyörgyi István Szín­művészeti Intézet végzős növen­dékei a szokásos félévi vizsga­­e­ladásként élénk érdeklődés mellett mutatták be Viktor Ro­­zov neves szovjet írónak Sze­rencsést órában című vígjátékát. Választásuk érdekes, tárgyát a mai szovjet ifjúság életéből merítő, tanulságos, időszerű, mondanivalóban gazdag darab­ra esett. A Szerencsés órában hősies pályaválasztás előtt álló szovjet ifjak, akiknek az élet felteszi a sorsukat, jövőjüket eldöntő nagy kérdést — mi akarsz lenni, milyen területen akarod képességeidet az egész társadalom hasznára kamatoz­tatni? A szerző, akinek nevét főleg a Szállnak a darvak című kiváló szovjet film révén ismer­jük (hasonló című darabjából ő írta a film szövegkönyvét), víg­­játékában a szovjet ifjúság éle­tének valósághű, hiteles ábrázo­lása során számos lényeges kér­dést vet fel, éles társadalmi konfliktusokat jelez és old meg, természetesen a vígjáték saját­ságos eszközeivel. A vígjáték alapvető eszmei mondanivalója a szovjet társadalomban uralko­­­dó új, kommunista erkölcs­ben gyökerezik: mindenki te­hetsége, munkája szerint érvé­nyesüljön s ez alól a szovjet ifjú sem lehet kivétel. Nincs joga senkinek ahhoz, az életbe­lépő fiatalnak legkevésbé, hogy pávatollakkal ékeskedjék, s mások érdemei révén szerezzen előnyöket, háttérbe szorítva az arra érdemesebbeket. Az író ki­­gúny­olja, elítéli azokat a fiata­lokat, akik kerülő utakon, a „hátsó kapun“ igyekeznek, be­jutni a főiskolákra, egyetemek­re. Bírálatából kijut azoknak a felnőtteknek, szülőknek is, akik gyermekeik ilyen irányú törek­véseit szülői gyengeségből elv­­szerűtlenül támogatják. A „negyedévesek“ Tompa Miklós rendezőtanár és Csorba András tanársegéd irányításá­val pergő ritmusú, aprólékosan kidolgozott, a darab mondani­valójának maradéktalanul ér­vényt szerző előadásban mutat­ták be Rozov víg­játékát. A ren­dezésnek legfőbb érdeme, hogy sikerül a színpadon hiteles­­szovjet atmoszférát teremtenie, hogy végig összefogta és kezé­ben tartotta a színpadi játékot A vígjáték minden egyes sze­replője lelkesen, nagy igyeke­­kezettel játszott, szemmel lát­hatólag „ki akart tenni ma­gáért“. Természetes, hogy ez egyesek­nek jobban, másoknak kevésbé sikerült. Elsősorban MAKSA LAJOST, a hebehurgya, felületes, „zöld­fülű■“ befolyásolható, a tanu­lásért cseppet sem lelkesedő, de lénye legbensejében becsü­letes, csupa szív ANDREJ ala­kítóját kell megdicsérnünk, aki valósághűen, meleg humorral, fiatalos bájjal keltette életre a szovjet ifjú alakját. Otthono­san — olykor a kelleténél töb­bet — mozgott a színpadon s egy pillanatra sem esett lo­a szerepéből. Édesanyját, a fián „majom­szeretettel“ csüngő, gondolkozá­sában kissé elmaradt, asszonyi­­emberi gyengeségében olykor elvtelen ANASZTÁSZJA JEFRE­MOV­N­ÁT SZÉKELY ANNA ala­kította, igen sikeresen küzdve meg szerepe nehézségeivel. Já­téka olykor színtelennek hatott — igaz, hogy ebben szerepe is hibás, de voltak kitűnő, mélyen átélt pillanatai, szívből jövő hangjai, hibátlan mozdulatai. LACZÓ GUSZTÁVOT nehéz feladat elé állította szerepe, mert az­ általa alakított ALEK­­SZEJ egyértelmű egyenességé­ben, becsületességében is bo­­nyolult jellem. Laczó alakítása kifejezést talált Alekszej összes jellemvonásainak az ábrázolá­sára. Ha kellett, esetlenül szög­letes, a nyersességig becsületes volt, de el tudta hitetni a lel­kében végbemenő szerelem­okozta változásokat is. FERENCZY ISTVÁN Andrei bátyjának, ÁRKÁGYIJ fiatal színészének szerepében nyiljtott felemás teljesítményt. A lelki viaskodásnak belülről jövő meg­formálásához még nem voltak meg az eszközei, a gyötrelmeit száműző, az életnek örvendező fiatalember ábrázolásához már inkább. SZÉKELY FERENC Andrei és Árkágyij édesapját, Pjotr Ivanovics Averint kíséreli meg hús-vér emberré formálni, eléggé sikeresen. Szépen beszél, eszközei még nem elégségesek az árnyalatok érzékeltetéséhez. MÓZES ERZSÉBET játéká­ban a jó momentumok sablo­nos, modoros, lélektelen megol­dásokkal váltakoznak. Alakítá­sában sok a felszínesség, kísért benne a kissé túlságosan korán jelentkező rutin. HERCZEG ROZÁLIA Gálja Davidovája bájos, dekoratív színpadi jelenség, egyelőre azonban sajnos, alig több annál. Afanaszij Kabanovként kitű­nő jellemszínészi képességeket csillogtatott meg játékában a III. éves MAGYARI GERGELY. Az ugyancsak III. éves BOÉR FERENC kellőképpen ellenszen­vessé tudta tenni a „hátsó ka­pun“ besurranni akaró stréber Vagyim Rozvalovot. A Szentgyörgyi István Szín­művészeti Intézet végzős nö­vendékei vizsgaelőadása kelle­mes, tanulságos estét szerzett a szinházk­edvelőknek s néhány fiatal tehetséggel ismertette meg őket. P. I. Ferenczy Ist­ván (Árkágyij és Mózes Er­­­zsébet (Másá), Rozov: Szeren­csés órában című darabjában, a Színművészeti Főiskola végzős növendékeinek előadása. Bukaresti tudósítás A szovjet­ műalkotások seregszemléje ... Fél nyolc. Zárni szeret­nénk. — Egy barna kislány egész közel hajol hozzám és úgy mondja, szinte suttogva, hogy azért ne zavarjon túlsá­gosan. A hatalmas kiállítási te­rem ellenkező oldalán idősebb bácsika szólítja fel a látogató­kat. Fél nyolc... zárni szeret­nénk. A fővárosi Dulles terem csak lassan néptelenedik el. Nehéz megválni a festményektől, a szobroktól, a friss élmények so­kaságától, a szovjet műalkotá­sok kiállításától. Eszembe jut, hogy tavaly nyáron a velencei Biennáléról hazatért művészeink keserűen jegyezték meg az új­ságíróknak adott nyilatkoza­tukban: voltak olyan napok, a­­mikor senki se tette be a lá­bát a hatalmas kiállítási terem­be. Többen azt is hangsúlyoz­ták: Néhány absztrakt művészt ugyan felkaptak Itáliában a gazdag sznobok és a műkeres­kedők, ezek többnyire fejedel­mien élnek, de a művészek nagy többsége nyomorog s Ve­lencében csak bizonyos réte­gek, — elég csekély számban — látogatják a kiállításokat. Igen, ez a jellemző a nyuga­ti országok művészeinek életé­re és a műalkotások iránti ér­deklődésére. ... Nálunk, a mi fővárosunk­ban, még záróra előtt is sok a kiállítás-látogató, az emlék­könyvben meg százával sora­koznak a nevek s a kiállítást dícsérő megjegyzések. Ez ért­hető is, hisz a fővárosi embe­rek közül egyre többen szeret­ték meg a képzőművészetet és szabad óráikban sokan gyö­nyörködnek a kommunizmust építő szovjet nép gazdag, pá­ratlan szépségű művészetében. A kiállítás a szocialista or­szágok első közös képzőművé­szeti kiállításával egy időben nyílt meg. Országunk nagy si­kerrel szerepel a moszkvai ki­állításon. Ennek két fontos je­lét is látjuk. Egyrészt a kiállí­táson a hivatalosnak mondható értékelő jelentést a mi képző­művészeti szövetségünk elnöke, Ion Jalea elvtárs tartja, más­részt — bár a szovjet képző­művészeti szövetség a moszkvai kiállítás rendezésével van elfog­lalva — mégis talált alkalmat és szakított időt arra, hogy ha­zánk fővárosában is nagy se­regszemlét tartson a szovjet képzőművészet erediményéről. Nagy gond, a legkörültekin­tőbb figyelmesség s kitűnő vá­logatás jellemzi a kiállítást. Utóbb 1956-ban csodáltuk meg a szovjet képzőművészet reme­keit. Az 1956-os kiiálítással el­lentétben a mostanin kevesebb mester műve szerepel, de több műalkotással és gazdagabb té­mákkal. A kiállítás célja, hogy a világszerte ismert szovjet képzőművészek alkotásait köze­lebbről megismertesse a főváros lakosságával, az új, kiváló te­hetségek műveit közelebb hoz­za a képzőművészet rajongói­hoz. Vera Muhina, D. I. Sadra, V. N. Tomszki, V. E. Vucsetics világhírű szobrászművészeknek például több kiváló alkotásában gyönyörködhetnek a kiállítás látogatói. Ugyancsak több re­mekművel szerepelnek A. A. Dejneka, Oszenev, Koncsialov­­szki, Pimanov, Efanov, Plasz­­tov, Niszki Romadion, Sarian, Romasz festőművészek, Fa­­vorszki és Kukriniksi grafiku­sok. Az eddig nálunk kevésbé ismert Abdulajev festőművész, Pahamov grafikus, Abduraha­­nov szobrász művészetét ugyan­csak néhány kiváló alkotás kép­viseli. A kiállítás érdekessége a té­magazdagságon kívül az is, hogy a Szovjetunió legkiválóbb képzőművészei tájegységenként, a Szovjet Szocialista Köztársa­ságok szerint is képviselve van­nak. A kiállított tárgyak­­— már témaválasztásuknál fogva is — híven tükrözik a szovjet művészek internacionalista szemléletét. Tomszki mester például az egyik tiranai albán szövőnő arcát faragta már­ványba, Valter Szopszkij len­gyel forradalmárnak állított maradandó emléket; V. P. Efa­nov egy öreg mongol rokon­szenves vonásait rögzítette vász­nára, Abdulajev pedig egész sor élénk színű — kék, zöld, kávé­barna — tónusú portrét készí­tett indiai fiatalokról, kalkut­tai egyetemi hallgatókról stb. A szocialista-realista szovjet képzőművészet a szovjet ember életének, harcának, nagyszerű győzelmeinek hű tükrözője. A Nagy Októberi Szocialista For­radalom világtörténelmi jelen­tőségű eseménye N. I. Oszenov festményein tükröződik. Nagy művei: a Szmolnij palota ok­tóberben és A szovjet hatalom első napjai, a nagy forradalom népi jellegére emlékeztetnek és hűen tükrözik, hogy a szovjet nép és vezetői között széttép­­hetetlen a kapcsolat. A nagy fordulat éveit és a hatalmas gazdasági sikerek korszakát több műalkotás örö­kíti meg. Abdulajev például megkapó erővel érzékelteti a hatalmas építkezéseket, a ter­mészet élén új gyárak, üzemek kéményei emelkednek a magas­ba, új duzzasztógátak létesül­nek. Képein a gazdasági sike­rek alkotói, a szovjet emberek vannak előtérben, ők az alko­tók, övék az alkotás. A Boldog­ság építői című kompozíciójá­ban a fiatal építői például nem­csak az élet és a természet szépségében gyönyörködnek, de a nagy építkezésben is, amely­nek részesei. A szovjet ifjúság egyre gaz­dagodó életét több festmény örökíti meg. Dejneka és Osze­nev festményei nemcsak azt a gondolatot ébresztik a kiállítás látogatóiban, hogy a szovjet ifjúság bizton néz a jövő elé, de azt is, hogy az ifjú nemze­dék részese a jelen nagy győ­zelmeinek. A grafikai részleg ugyancsak témagazdagságával és a neves művészek munkáinak sokoldalú bemutatásával remekel. A. V. Favorszkij például három nagy témakörben is monumentálisat alkotott: az orosz nép dicső múltjának, architec­túrájának ábrázolásában, a nagy történel­mi személyiségek alakjainak megörökítésében és az új, szo­cialista élet jelenségeinek érzé­keltetésében. Erről győznek meg a kiállított művek. T. A. Pahanov a szovjet gyermekek életéről készített ciklussal ejti ámulatba a kiállítás látogatóit, az Iskolában, a Séta, Zeneóra, Síelők, a Fürdés, Reggel —­­mind, mind azt érzékeltetik, hogy a szovjet embereknek si­került a világon először igazán boldog gyermekkort biztosíta­­niok utódaiknak. A szobrászati részleget világ­hírű szovjet mesterek munkái teszik emlékezetessé. Vera Mu­hina kiállított szobrai közel négy évtizedes munkásságát szemléltetik. Az ülő ifjú pél­dául 1912-ben készült, de a Nagy Honvédő Háború dicső ka­tonáiról készített portréi már a kommunizmus építésének idő­szakában születtek. A közbeeső időszakot még olyan remekbe­szabott művek jelzik, mint: Júlia (1927), a Munkás és kol­hozparasztnő (1937), a Kenyér (1939) és a Szevasztopol című szoborcsoport (ugyancsak ebből az időszakból). Muhina nagy lendületet és erőt sugárzó szo­boralakjai a szocialista-realista szobrászművészet remekei és bizonyságai annak, hogy a pár­tos művészet formaelemei ki­­apadhatatlanok, végtelenek. Sadro és Tomszki szobra mellől is nehezen lehet továbbhaladni. Annyi kifejező­ erő rejlik ben­nük, oly mesteri minden vonás, hogy — csak az igazán nagy alkotásokra jellemző — feled­­hetetlenség élményével ajándé­kozzák meg a szem­lélet. A Dulles-teremben kiállított minden egyes festményről, gra­fikáról, szoborról órák hosszat lehetne beszélni, vitázni. Ez a műkritikusok dolga. De azért az egyszerű fővárosi emberek, a képzőművészet csodálói is kive­szik részüket a vitából. S ez érthető is, a kiállítás megtekin­tése feledhetetlen élményt je­lent. Igaza volt annak, aki a kiállítás emlékkönyvébe ezt je­gyezte be: „A kiállítás megren­dezése a szovjet képzőművészek újévi ajándéka romániai bará­taiknak.“ Valóban, egy kedves ajándék­kal többet könyvelhetünk el 1959 januárjában... KOLOZSVÁRI MÁRTON NEM NAGY helység Boksa- Vasziova, mégis tekintélyes könyvtárral rendelkezik. 4.563 román nyelvű, 789 magyar, 652 német és 173 orosz nyelvű kötet áll a falu dolgozóinak rendelke­zésére. CAREL CAPEK, a nagy cseh író halálának nemrég volt a 20. évfordulója. Ebből az alkalom­ból Moszkvában is ünnepi estet rendezett a Szovjet Írók Szövet­sége. ÖT LENINGRÁDI színház le­mondott az állami anyagi tá­mogatásról. Példájukat számos más színház és zenei együttes követi. Ez is egyik bizonyítéka annak, hogy a szovjet színhá­zak a nagy látogatottság miatt jövedelmezőek. PÁRIZS legnagyobb varieté­színházában, az Alhambrában márciusban balett formájában mutatják be Edmond Rostand Cyrano de Bergerac című mű­vét. A SEPSISZENTGYÖRGYI do­hánygyár nőbizottsága haté­kony segítséget ad a gyár kul­­túréletének fejlesztésében. Min­den hónapban újabb műsorral lepik meg a dolgozókat. Ezen­kívül tapasztalatcseréket is szerveznek más kultúrcsopor­­tokkal. HANGSZERMÚZEUMOT léte­sítettek a Szovjetunióban, a csernyigovi hangszergyárban. A múzeumban eddig több mint 300 zongorát, pianinót, orosz, grúz, ukrán, litván, német és olasz népi hangszert gyűjtöttek össze. A MAGYARORSZ­ÁGI Gondo­lat Kiadó néhány nappal ezelőtt bocsátotta útjára a Nemzeti Könyvtár első kötetét, amely a régmúlt idők krónikásait szó­laltatja meg. E hézagpótló mű­ben, a sorozat első kötetében bizánci, arab és szláv króniká­sok, kőbe vésett türk rovásírás­­sorok, elsárgult pergamenek la­tin szövege elevenedik meg. A FRANCIA rádió­ megkérdez­te hallgatóit, hogy melyik iro­dalmi művet kedvelik a legin­kább. Az ankéton, a legtöbb szavazatot Stendhal és Flaubert művei kapták. A BÉCSI­­népopera fennállá­sának hatvanadik évfordulóját ünnepli. A színházban jó ideig csak prózai darabokat játszot­tak, ma népszerű operákat és klasszikus operetteket. ANGLIÁBAN megjelent Ma­rin Préda : A Moromete család című regénye. A MOSZKVAI Komszomol Színház március 21-én, a Ma­gyar Tanácsköztársaság kiki­áltásának 40. évfordulóján be­mutatja Fejér István : Bekötött szemmel című drámáját. A drá­mát a Szovjetunió több más színházában is műsorra tűzik. A MOSZKVA című irodalmi folyóirat ez évben megkezdi M. Solohová A hazáért harcoltak című regényének közlését. ABRASZIMOV, lengyelországi szovjet nagykövet január 20-án átadta a varsói egyetemnek Vo­­rosilovnak, a Szovjetunió Leg­felső Tanácsa elnökének aján­dékát — 3013 kötet szovjet po­litikai, gazdaságtani, filozófiai, történelmi, vegytani, jogtudo­mányi, élettani stb. művet.

Next