Vörös Zászló, 1961. december (13. évfolyam, 285-311. szám)
1961-12-01 / 285. szám
-1961. december 1. Nagykorúvá avatás előtt lágykorúvá Tartományunkban is hagyománnyá, szocialista tartalmú népszokássá vált a tizennyolc évesek nagykorúvá avatása. Ez azalkalom a haza és a párt irántiszeretet szép megnyilvánulása, a hazafias nevelés iskolája kell hogy legyen. Az IMSZ Tartományi Bizottsága, a Tartományi Pártbizottság állandó irányításával, ebben az évben is idejében hozzákezdett a tizennyolc éves fiatalok felkészítéséhez a nagykorúvá avatási ünnepségekre. Előadásokat készítettünk, melyekből az ifjak még alaposabban megismerkedhetnek azokkal a nagyszerű feladatokkal, amelyeket a Román Munkáspárt XIII. Kongresszusa tűzött egészdolgozó népünk, s így ifjúságunk elé, a szocializmus építésének kiteljesítése érdekében. Az előadásokból megismerkednek hazánk állampolgárainak jogaival és kötelességeivel, az új típusú, szocialista ember erkölcsi jellemvonásaival, a szocialista hazafiság ,és a proletár nemzetköziség magasztos eszméjével. Külön előadás összeállításával gondoskodtunk arról, hogy jobban megismerhessék a nemzetközi helyzet legidőszerűbb kérdéseit, a szocialista világrendszer békés külpolitikáját. Az IMSZ Tartományi Bizottsága arra törekedett, hogy ne alkalomszerű összejövetel, hanem életre szóló élmény legyen a felnőtté avatás. Az előkészítési szakaszban felhasználjuk mindazokat a nevelési formákat, amelyek alkalmazása eredményesnek bizonyult. Az előadások tartalmának alaposabb megértéséért két szakaszban „Aki tud, az felel“ versenyeket szerveznek, az első szakaszban az alapszervezetekben, míg a második szakaszban községi és városi szinten. Forradalmi és tömegdalokat, verseket tanulnak meg a pártról és a hazáról. Az „Ifjúsági csütörtökön“ versenyeket is szervezhetnek „Ki tud több és szebb forradalmi dalt és verset“ témákkal. Irodalmi esteket, lemezről hangversenyeket, közös filmvitákat is lehet szervezni. Külön meg lehet szervezni a tizennyolc évesek ifjúsági csütörtökét, műsoros elvtársias eszszejövetelekkel egybekötve. Találkozókat lehet és kell szervezni volt illegális pártharcosokkal, a párk,JH,lami és tömegszervezetek,vezetőivel, képviselőkkel, akik ismertetik a dolgozó nép dicsőséges harcát, amelyet a burzsoá földesséri rendszer idején a kizsákmányolás megszüntetéséért folytatott a kommunisták pártja vezetésével; népi demokratikus rendszerünk megvalósításait, életünk ragyogó távlatait, stb. IMSZ alapszervezeteink, a pártszervezetek irányításával szervezzenek látogatásokat kollektív gazdaságokba, hogy még jobban meggyőződve a nagyüzemi gazdaságok felsőbbrendűségéről, szüleikkel együtt felvételüket kérjék a kollektív gazdaságba. , Népünk dicsőséges harci múltjának, valaminta szocializmus építésében elért eredmények jobb megismeréséért, az IMSZ rajoni bizottságai szervezzenek kirándulásokat mostanára, hazánk fővárosába, a békási vízierőműhöz, Resicára és más helyekre. Mind városon, mind pedig falun, IMSZ alapszervezeteink gazdag műsorral készülnek köszönteni a 18 évesek nagykorúvá avatási ünnepségeit. Ezt tapasztaltuk az udvarhelyi „Gábor Áron“, a Ludas rajoni Kutyfalva, Méhes és más községekben. Itt meg kell jegyeznünk azt is, hogy egyes helyeken a kulturális intézményektől több segítséget várunk, hogy mindenhol gazdag műsorral készülhessenek az ünnepségekre. A legifjabb állampolgárok ünnepségeit szebbé tehetik azáltal, hogy munkatársaik, szüleik, barátaik, a pionírok virággal ajándékozzák meg nagykorúvá avatásuk napján. Tartományunkban a tizennyolc éves ifjak nagykorúvá avatási ünnepségeit ebben az évben december 23-án tartjuk, amikoris közel tízezer ifjú lép a „törvényhozó és törvényttevő teljes jogú állampolgárok“ sorába. Azért, hogy az ünnepségek mindenhol elérjék céljukat, az IMSZ rajoni bizottságai, az alapszervezetek kérjék a pártalapszervezetek, a néptanácsok segítségét. Idejében kell gondoskodni arról, hogy az ünnepségek színhelyét szépen feldíszítsék, az ünnepség napján szervezzenek kultúrműsorral egybekötött elvtársias öszszejövetelt, az ünnepeltek készítsenek csoportfényképet. Kívánjuk, hogy az ez évben tizennyolcadik életévüket betöltő ifjak még jobban érezzék azt a szeretetet és figyelmet, amellyel dolgozó népünk, pártunk őket körülveszi, hogy megértsék milyen felelősség hárul szocialista társadalmunk építésében minden állampolgárra. Állandóan segítsük őket, hogy munkájukban és a tanulásban élenjárjanak. Járulnak hozzá , ahhoz, hogy ez a nap felejthetetlen maradjon egész életükre. BALÁZS ALBERT, az IMSZ tartományi bizottságának titkára Az iskolacsengő nap mint nap déli két órakor pontosan jelzi az órák végét. A sármási középiskola kijáratain élő áradatként özönlenek ki a diákok. Szétszélednek az utcákon, ki-ki hazafelé. Hazatérnek a tanárok is. Csak a laboratóriumban marad még valaki: Paszler Cristina tanárnő. Egy kémcső fölé hajol, melyből vékony, könnyű pára tekerődzik. Ő nem siet. — Nem jössz haza, Cristi? — Azonnal! — «... Egy szó sem hallatszik több. A vegyületek keveredtek, vagy szétvágnak a kémcsőben és .... csendre van szükség. Figyelmesen nézem a tanárnő mozdulatait. Egyszer-egyszer még lélegzetét is visszatartja, mintha azzal sem akarná zavarni a kémcsövek, vegyszerek titokzatos „életét“. Máskor apró ráncocska jelenik meg pillanatra homlokán. .Valami nem sikerül. Biztos mozdulatokkal, türelmesen választja ki ismét a szükséges anyagokat, vegyszereket, kémcsöveket, lombikokat. Gyufa lobban és ahogy a szeszlámpát odatartja, kékszintű láng villan a kémcsőben. A tanárnő arcán alig kivehető mosoly jelenik meg. — Mehetünk ebédelni! A kísérlet sikerült. De „harca“ a vegyi elemekkel nem ért véget. Néha késő estig is világosak a laboratórium ablakai. Cristi dolgozik. Holnap a kémcsövek „titkaiba“ kell beavatnia az iskola tanulóit. És kísérletezés közben nekik is érezniök kell a megismerés izgalmas örömét. A tanárnő tudja, hogy a nagy lelki kielégülés forrása a megismerés, a munka, melynek segítségével az ember szétrombol minden előtte tornyosuló akadályt. Ezt a diákoknak is meg kell tanulniok, mert akik ma feszülten figyelik a tanárnő mozdulatait, szavait, lehet, hogy holnap kozmikus repüléseket folytatnak, vagy felfedik az atom még rejtett titkait. .... Az osztályban teljes a csend. A tanulók arcán várakozás pírja ég. Két diákja segítségével a fehér köpenyes tanárnő új kísérletet készít elő. — Gyerekek, a kísérlet során egy újabb érdekes vegyi folyamatot ismerhetünk meg... S a táblán egyenes, fehér sorokban sorakoznak a képletek. A lecke véget ért. A gyerekek a kijárat felé zsdnak. Paszler elvtársnő is siet, de nem a tanári szoba felé, se nem az udvarra. Számára még nem érkezett el a szünet ideje. A pionírok szobájában összegyűl néhány csoportelnök. Őt várják. Mert a vegytan tanárnő pionír főinstruktor is... — Vegyétek elő a csoportnaplókat és írjátok be a tegnapi hazafias munka eredményét, írjatok szépen és helyesen... S az ezüstösen csillogó tollhegyek halk sercenéssel, gyorsan szántják a papirost. Szenvedély és türelem, magas felelősségérzet és szerénység — íme a párttagjelölt Paszler Cristina néhány kifejező jellemvonása. S még csak annyit tegyünk hozzá: öt éve végzi becsülettel felelősségteljes oktató és társadalmi munkáját.. . IULIU MOLDOVAN C 85 ? ! • A vegytan tanámnő Levél az iskolából A Csíkszeredai Erdészeti Szakiskola tanulói minden termelési gyakorlatról tapasztalatokkal gyarapodva térnek haza. Mindnyájan megértettük, milyen nagy fontosságú a gyakorlat és az elmélet egybehangolása. A tanulók különböző korúak és iskolai végzettségűek, ennek ellenére elvtársias egyetértésben és barátságban élünk. A felsőbb osztályosok példája serkentőleg hat ránk. Ők győztek meg arról, hogy a tanulás mellett szervezeti életet is kell élnünk, s emellett sportra és szórakozásra is jut időnk. Iskolánk tanulói között vannak olyanok, akik a termelés különböző ágaiban dolgoznak, ők is példaképeink, hiszen két helyen is sikerrel megállják helyüket. Mi, akik a legmesszebbmenő támogatást élvezzük, minden erőnkkel arra törekszünk, hogy szakmai tudásunkat a lehető legmagasabb színvonalra emeljük, hogy majd mint jó szakemberek vegyük ki részünket a párt által kitűzött feladatok valóraváltásában. BORSOS JÓZSEF tanuló Fiatalos lelkesedéssel Életünk minden területén azt tapasztaljuk, hogy az IMSZ szervezet irányította ifjak öntudatosan s határtalan lelkesedéssel kapcsolódnak be a különböző munkákba. Lelkesedésük sikerekben gyümölcsözik. Számos, a szerkesztőségünkbe érkezett levélben olvashatunk erről, amelyekből alább közlünk néhány szemelvényt. RAVEL MIKSA például a marosvásárhelyi Vasas kisipari termelőszövetkezetből azt írja, hogy a tagság mintegy 40 százalékát képviselő ifjak magatartása és munkája döntő módon befolyásolja a szövetkezet általános tevékenységét. Az is tény, hogy a szövetkezetben hónapról hónapra szebb a tervteljesítés eredménye, hogy lényegesen javult a termelvények minősége, nagymértékben annak tulajdonítható, hogy az ifjak többsége igyekszik emelni szakmai felkészültségét. A pártalapszervezet irányításával, az IMSZ szervezet által kezdeményezett szakmai tanfolyamot számos ifjú látogatja az ott tanultakat eredményesen alkalmazzák a gyakorlatban. Hozzáértő, jó munkájával a szövetkezetben ebben az évben 24 ifjú nyerte el a megtisztelő élmunkás címet A SÓLYMOS községi fiatalok becsülettel részt vállalnak a kollektív gazdaság munkájában. Az utóbbi időben például 350 tonna takarmányt silóztak be az állatok téli takarmányának biztosításáért. Kitűntek munkájukkal Máthé József, Palkó Ferenc és Buzogány Gábor. A HIDEGKÚTI IMSZ tagok az erdősítés terén végeztek értékes munkát Több mint 4 hektár területet ültettek be cseremakkal. E munkában példát mutatott Nyárádi Albert, Diac Eugenia, Diac Ioan, Kincses Elemér, Minzea Teofil ,és több más ifjú, — írja levelében NAGY FERENC. BACKAMADARASON az ifjak ebben az évben sok hazafias munkaórát teljesítettek a különböző közérdekű munkákban (közel 2000), melynek értéke jó néhány ezer lej. Szorgalma jutalmául 25 ifjú kapott brigádjelvényt — tudatja ifjú ZAJZON KÁROLY levelében szerkesztőségünkkel. VÖRÖS ZÁSZIÓ Munka és nevelés Az ifjúság új társadalmunk építőinek holnapi váltása. Hogy méltó váltás legyen, már most olyanná kell nevelnünk. Az ifjú nemzedék nevelésének ezernyi módját ismerjük hazánkban. Vitathatatlan, hogy az ifjak szocialista öntudatának, jellemének kialakításában i a legfontosabb tényező a munka. Ha egy ifjú megállja a helyét a munkában, eleget tesz termelési feladatainak, úgy teljesíti alapvető kötelességét. A munkának az ifjúság nevelésében betöltött hatásáról könynyen meggyőződhetünk bármelyik gyárban, üzemben, építőtelepen, mezőgazdasági termelő egységben. Ezúttal arról szólunk, hogy milyen módszereket alkalmaznak az Augusztus 23 Bútorgyárban az ifjúság munkára való nevelésében. A bútorgyárban sok száz ifjú dolgozik. Hogy a napi termelési feladatok teljesítésén túlmenően felszínre hozza az ifjúságban szunnyadó erőt, tettvágyat, a gyár pártalapszervezetének irányításával az IMSZ bizottság ifjúsági termelési brigádokat szervezett. Jelenleg a gyárban 38 ifjúsági termelési brigád dolgozik. Mi a jelentősége ezeknek a brigádoknak az ifjak nevelésében? A terv valamennyi mutatószámának teljesítése mellett a brigád tervszerűsített munkája, a teljesítmények grafikonon való nyilvántartása, tervszerűségre, pontosságra neveli az ifjúságot. Az ifjak megtanulják a munkaszervezést, ellenőrzést. Jelentős vonása e brigádoknak, hogy a munka értékelése mellett és vele párhuzamosan tudásuk gyarapítására, művelődésre, képzettségük fokozására ösztönzi az ifjúságot. Így például a Jánosi Gellért vezette ifjúsági brigád tizenkét ifjúmunkása munkaprogram szerint dolgozik, s napi teljesítményeiket grafikonon tartják nyilván. Átlagosan 44 százalékos tervtúlszárnyalás mellett jó minőségű munkát adnak ki a kezükből s jelentős megtakarítást valósítanak meg. A brigád tagjai az esti líceum tanulói, illetve a továbbképző tanfolyam hallgatói. Munka és tanulás — ez az ifjúsági brigádok jelszava. Ezt vallja a Pásztor Sándor, Burszán Ilona, Benedek Zsuzsa vezette, valamint a többi 38 ifjúsági brigád 380 tagja is. Az út, amelyen a brigád ifjai járnak, a magasabb szakképzettséghez vezet. Minden bizonnyal ezén az úton sok ifjú jut el *» mesteri, technikusi, vagy akár a mérnöki szaktudáshoz. Ehhez minden feltétel adva van társadalmunkban, csak az ifjak kitartó munkájára, tanulására van szükség. Az ifjúság öntudatos munkára való nevelésének egy másik hatásos formája az IMSZ ellenőrző őrs. Az Augusztus 23 Bútorgyárban Tarcsafalvi Dénes vezetésével tevékenykedő őrs, valamint a másik öt őrs, jelentős tevékenységet fejt ki a munkafegyelem további megszilárdításáért, a minőség javításáért. Az őrs tagjai mint jó gazdák kutatják és felfedik a belső tartalékokat, a termelési folyamat zavartalanságát gátló hibákat és javaslatokat tesznek azok kijavítására. Az őrs faliújságján pedig a szatíra fegyverével küzdenek az olyan hibák ellen, mint a selejtes termelés, későnlövés stb. Az IMSZ ellenőrző őrsök nem egy ízben segítettek a gyár vezetőségének a termelési folyamat tökéletesítésében. Az ifjúsági brigádok és IMSZ ellenőrző őrsöknek az ifjúság nevelésében betöltött szerepét mindössze egy termelő egységben példáztuk. Ugyanezeket a megállapításokat tehetjük azonban az Encsel Mór gyár, az Ilefor, a régeni és toplicai Fagazdálkodási Vállalat, a dicsői Vegyikombinát — a tartományunk termelő egységeiben működő közel 800 ifjúsági brigádnak és a 222 ellenőrző őrsnek a nagy többségéről is. Nyilvánvaló, az ifjúság munkára való nevelésének még sok más módja, eszköze van, mint az újítómozgalom, — amelyben tartományunk ipari egységeinek mintegy 1.000 ifjúmunkása vesz részt tevékenyen — a hazafias brigádok és más formák. Ezek jelentőségéről, hatékonyságáról, az ifjúság nevelésében betöltött szerepükről külön szólunk. CSERNOVITS SAMU IRODALMI KÖR — Biztató - Immár hetek óta minden vasárnap megtartja összejöveteleit a Szakszervezetek Művelődési Házában az irodalmi kör. Tagjai munkás fiatalok és diákok, irodalombarátok, akik az irodalom megismerésén kívül írni is akarnak, írni egyre gazdagodó, egyre szebbé váló életünkről, szocialista valóságunkról. Hírt adni a kortárs munkásokról, kollektivistákról és értelmiségiekről, akiknek immár örömöt jelent a minka, akik a munkás hétköznapokban megtalálták a szocializmus építésének költészetét. Első próbálkozásaikon még érzik az írói-költői szakavatottság, a mesterségbeli tudás hiánya. S az is igaz, hogy gazdag szocialista életünkből nem mindig a legjellemzőbbet választják ki megírásra. Ahhoz, hogy ezt tehessék, benne kell élniök valóságunkban, fejleszteniük kell nemcsak irodalmi, de ideológiai és politikai tudásukat is. Mert az adottság csak akkor válik tehetséggé, ha helyes valóságszemlélettel és műveltséggel párosul. Az irodami kör tagjai hozzáértő útmutatást, tanácsot, segítséget kapnak Kocziány László tanártól, aki fáradságot nem ismerve, minden vasárnap délelőtt elmegy a kör összejöveteleire. Nem egyszer élénk vita bontakozik ki a kör hallgatói között egy-egy irodalomelméleti kérdésről, egyegy benyújtott írásról. Kocziány elvtárs mindig ügyel arra, hogy e viták termékenyek, hasznosak legyenek. A kör hallgatói szorgalmasan tanulnak. Ezt bizonyítják az alább bíztatásként közölt írások is, melyek még magukon viselik a kezdés jegyeit, de már érdemesek arra, hogy a nyilvánosság elé kerüljenek. Munkásosztály on tetteimben létezem, millió harcos művében. Agyamban minden szó és minden számítás életformáló értelem. A szívem mind forróbb ritmust dobol, és a kezem feltörő terveimből szinte rohanva épít valóságot a biztos alapra. GULYÁS FERENC szakiskolás A mi utcánk Máig a holdfény mosogatta az asztalon a teáscsészét, és hűvös mosolyra bírta szobámnak lomjait, valahányszor az ejre tártam az ablakot. Néha siető léptek kopogtak, hogy aztán ismét vasmarokba fogjon mindent a csend. Ma életet szült a csend, az utca megelevenedett. Pufajkás emberek dacoltak az éjjel, dolgoztam.. Drótok és burák hevertek az aszfalton. És kora reggel (a napnál hamarabb) freonfény nevetett be hozzám az ablakon. ANGHI GYULA asztalos Nevetés harsant. Kisvártatva kiugrott az ajtón egy hét év körüli gyerek. Szétnézett, aztán terepszemlére indult a tágas füves játszótér végére. Még ott sorakoztak az építkezésről visszamaradt gerendák és deszkák. Egy ugrással fenn termett a gerendákon és harciasan forgatta fakardját. Ismerkedésünk pillanatok alatt történt. Ezt elmélyítette egy rögtönzött fa■ ház, amelyet közösen építettünk. Pityunak hívják újdonsült barátomat. Vörös haja virított fehér homloka fölött. A fiú percig sem tudott nyugodtan ülni. Elszaladt. Deszkahulladékot hozott — kerítésnek az „a ház“ körül. Végül megállt és fesztelenül I mondta el, hogy kis húga miatt | költöztek az új blokk lakásba, s kinek ártalmas volt a régi, | nedves lakás. Kételkedést vélt I kiolvasni hallgatásomból I — nem hiszed? Gyere, nézd [ meg — ugrott fel és megfogta a kezem, hogy magával húzzon. — Hiszem, hiszem! — nyugtattam meg, mire visszaült mellém a gerendára, úgy váltunk el, mint régi jóbarátok. Megígértette velem, hogy másnap újra találkozunk. Tetszett a gyerek. Okos, értelmes, virgonc. Másnap repülőgép propellert kellett faragnom neki. Aztán sárkányt és papírhajót kellett szerkesztenem. Szereti a gépeket. Ha gépkocsit látott megállani az utcán, ott termelt. Amikor viszszatért hozzám, bejelentette: — Gépkocsivezető teszek. Nyugtalan, kíváncsi gyerek. Szürkületkor megfigyelte, hogy a közeli toronyba be-besurran egy-egy denevér. Szárnyuk végével meg sem érintik az ablakot, nehogy nekimenjenek a falnak. — Miért? — szegezte nekem a kérdést. Részletesen elmagyaráztam a denevér „titkát". — Érdekes — mondta. Másnap újra találkoztunk. Már esteledett. Nézte a bársonyos égen ragyogó csillagokat. — Miből vannak a csillagok? Mi lehet rajtuk? Nagyot nyeltem. Összeszedtem kevés csillagászati tudományomat és elég homályosan magyarázni kezdtem a csillagokról Semmit sem szólt. Mintha nem is hallotta volna szavaimat. Zavarba jöttem és elköszöntem tőle. Másnap nagy esemény hozta lázba az egész világot. Jurij Gagarin, az első űrhajós kirepült a világűrbe. Siettem a találkozó helyre, hogy elújságoljam a szovjet ember világra szóló győzelmét. Pityu már ott volt. Hanyatt feküdt a fűben s nézte a végtelen csillagos eget. Nem állt fel, amikor meglátott. Szólni sem volt időm, mert váratlanul bejelentette: kárrepülős leszek. A hangja remegett. Sokáig és szótlanul nézte az eget, miben a csillagok milliárdjai ragyogtak. SZÁSZ TIBOR öntőmunkás 90 ezer lej értékű hazafias munka ,45.000 önkéntes munkaórát dolgoztak. A tavasz folyamán részt vettek a legelőtisztításban, később az utak kijavításában, seegédkeztek az építkezéseknél. A keresztúri fiatalok munkája nagyjelentőségű, értéke megközelíti a 90.000 lejt. A hazafias munkákban élen jártak a Mezőgazdasági Iskolaközpont és a Vegyes Középiskola tanulói. A hazafias IMSZ brigádok tagjai fontos feladatuknak tartották az ócskavasgyűjtést. A város területén egy év alatt több mint 15.000 kiló ócskavasat gyűjtöttek. Ebben a munkában kitűntek a Vegyes Középiskola tanulói, akik 10.000 kiló ócskavasat adtak át. A keresztúri fiatalok a művelődési tevékenységbe is igyekeztek bekapcsolódni. Több mint 400 ifjú iratkozott be a Szeresd a könyvet versenybe, 120-an vettek részt a záróbeszélgetésen és szerezték meg a jelvényt. Remélhetőleg a tél folyamán a többi ifjak is követik példájukat, sokat olvasnak és tanulnak, hiszen gazdag könyvállománya van a városi könyvtárnak, s ezenn kívül rendelkezésükre állanak az üzemi és intézményi, illetve iskoli könyvtárak is. A művelődési ház keretében több ifjú tevékenykedik, emellett számosan tagjai az üzemi művészeti csoportoknak, amelyek nemcsak a városban tartanak értékes előadásokat, hanem a környező falvakban is. PÉTER ILONA * levelező A keresztúri ifjak a termelő munka és a tanulás mellett szívesen kapcsolódnak be minden hazafias akcióba és számottevő eredményeket mutatnak fel. A városban 25 IMSZ hazafias brigád tevékenykedik. Tagjai több mint 3 kikészídettek kázü. A MAROSVÁSÁRHELYI SZÍNMŰVÉSZETI FŐISKOLÁN . A Liliomfr előadására készülnek a negyedévesek. A képen: Kisfalussy Bálint, Kakassy Klári és Kakuts Ágnes ! Egy kis kollegiális segítség „drámai jelenet“ előtt... Maszk órán Kocsis Antal és Nagy Réka harmadéves hallgatók Rubika-éra. Színpadi mozgásgyakorlatokat végeznek a II. évfolyam diákjai. Beszédtechnika és a hangképzés fontos eszköze az énekóra. Énekszámokat tanul négy IV. éves hallgató. HARAGOS ZOLTÁN felvételei