Vörös Zászló, 1967. április (19. évfolyam, 77-102. szám)
1967-04-01 / 77. szám
✓ ------- 4 -----------------——- — ------ ........—------ -VÖRÖS ZÁSZLÓ LEHETŐVÉ KELL TENNI, HOGY DÉL-VIETNAM NÉPE MAGA DÖNTSÖN SORSÁRÓL Afganisztán miniszterelnökének washingtoni nyilatkozata WASHINGTON (Agerpres). Mohammad Hashim Maiwandal, Afganisztán miniszterelnöke, aki hivatalos látogatást tesz Washingtonban, csütörtökön kijelentette, hogy a vietnami helyzet súlyosbodása növekvő veszélyt jelent a világ békéjére. Országa kormányának álláspontját ismertetve, az afgán miniszterelnök hangsúlyozta: a vietnami kérdés megoldható az Indokinára vonatkozó 1954. évi genfi egyezmények alapján azzal a feltétellel, ha a dél-vietnami nép számára lehetővé válik, hogy saját óhajának megfelelően és minden külső beavatkozás nélkül maga döntsön sorsáról. „Mi támogatjuk mindazon népek és nemzetek jogait — mondotta —, amelyek harcolnak a szabadságért, az idegen uralom, a megkülönböztetések és az egyenlőtlenség ellen“. Maiwandal egyben hangsúlyozta, hogy Afganisztán a semlegesség és a katonai paktumokhoz való nem csatlakozás politikáját folytatja. ELHUNYT ROGYION MALINOVSZKIJ MARSALL MOSZKVA (Agerpres). A TASZSZ közli: az SZKP Központi Bizottsága, a Szovjetunió Legfelsőbb Szovjetjének Elnöksége és a Minisztertanács mély fájdalommal jelentette, hogy elhunyt Rogyion Malinovszkij marsall, a Szovjetunió honvédelmi minisztere. A halál március 31-én állt be, hosszas, súlyos betegség után. Malinovszkij marsall 69 éves volt. Amint a közzétett közlemény rámutat, Rogyion Malinovszkij, az SZKP KB tagja, a Szovjetunió Legfelsőbb Szovjetjének képviselője, a Szovjetunió kétszeres hőse, kimagasló államférfi, a szovjet fegyveres erők egyik megteremtője, kiváló szovjet hadvezér volt. Rogyion Malinovszkijt a moszkvai Vörösz-téren temetik el, a Kreml falába. A temetés szervezésére kormánybizottságot alakítottak Alekszej Kosziginnek, a Szovjetunió Minisztertanácsa elnökének elnökletével. A NIGÉRIAI ESEMÉNYEK LAGOS (Agerpres). Miután szerdán az összes nigériai tartományok pénzügyi és jogügyi szakértői egy ghanai helységben találkoztak a szövetségi pénzügyminiszterrel, csütörtökön megkezdődött Lagosban Nigéria tartományi és szövetségi katonai vezetőinek tanácskozása, amelyről csak Odumegvvu Ojukwu, a keleti tartomány kormányzója hiányzott. Ennek az összejövetelnek az eredményeit nagy érdeklődéssel várják, mert — mint ismeretes — Odumegwu Ojukwu alezredes nemrégiben ultimátumszerűen felhívta a szövetségi kormányt, hogy amennyiben március 31-ig nem valósítja meg a nigériai vezetők Aburiban (Ghana) megkötött egyezményét, ,,egyoldalúan intézkedik“. Ezt a figyelmeztetést az elszakadással való fenyegetésnek tekintették. Odumegwu Ojukwu nagyobb alapokat követel a szövetségi költségvetésből tartománya számára, hogy eleget tehessen a keleti származású állampolgárok tömeges visszaérkezésével kapcsolatban felmerült problémáknak. Ezek az emberek a tavaly őszi véres zavargások következtében hagyták el az északi tar tományban lévő munkahelyüket és javaikat. A pénzügyi és jogügyi szakértők szerdán megtartott gha-I nai előzetes összejövetelükön — a United Press International szerint — megvitatták, milyen engedményeket kell tenni a különböző tartományi csoportoknak, hogy elkerülhető legyen a nigériai válság újabb heves kirobbanása.I • A SIEMENS ÜZEM Nürnberg-Langwesser városban olyan közös antennaberendezést szerelt fel, amely 19 tömbházat, illetve 595 lakást lát el. A közös antenna minden hullámhosszon használható, nemkülönben a televíziós programok vételére. Az antennával kifogástalan a vétel azokban a házakban is, amelyek magasabb épületek „árnyékában“ állnak. • AZ AÁSZ-TAGÁLLAMOK külügyminiszterei április 8-án találkoznak Montevideoban, hogy megállapítsák az április 12- én Punta del Esteben sorra kerülő AÁSZ-csúcsértekezlet végleges napirendjét. A külügyminiszterek találkozóját az AÁSZ-tanács határozta el 19 szavazattal. A találkozón Bolívia képviselője nem volt jelen, minthogy a bolíviai elnök nem vesz részt az amerikaközi csúcsértekezleten. • A RYU-KYU SZIGETI végrehajtó hatalom vezetője, Szeiho Matszuoka, kérte Johnson elnöktől, hogy Okinawát helyezzék újból japán fennhatóság alá. ,,A Ryu-Ryu-szigetek 970.000 lakosa — mutatott rá Matszuoka — békét és saját vezetőket akar". • MINTEGY 60.000 OLASZ malomipari munkás csütörtökön 48 órás általános sztrájkot kezdett, béremelést és új munkaszerződést követelve. Ugyancsak sztrájkolnak a trieszti hajógyár munkásai, ezzel tiltakozva a kormány által bejelentett termeléscsökkentés ellen, amelynek következtében számos munkás elbocsátására kerülhet sor. • A TOKIÓI HITATI HAJÓGYÁR átadta Bulgária Népköztársaság megbízottainak a Vesin nevű, 13.400 tonnás hajót. Bulgária összesen 19 hajót rendelt Japánban. • TORSTEN NILSSON svéd külügyminiszter magyar kollegája meghívására április 6 és 12 között hivatalos látogatást tesz Magyarországon. A görögországi kormányválság ATHÉN. — C. Alexandroaie, az Agerpres tudósítója jelenti: Konsztantin görög király pénteken megkezdte a tanácskozásokat, hogy megoldja a Paraszkevopulosz miniszterelnök átmeneti kormányának lemondásával csütörtök este beállt kormányválságot. Elsőként D. Papaszpurut, a parlament elnökét fogadta, aki tájékoztatta a királyt, milyen lehetőségek vannak arra, hogy a politikai pártok jelenlegi parlamenti képviselete mellett olyan új kormányt alakítsanak, amely többséget élvezne a parlamentben. A király ezután sorra fogadta G. Papandreut, a Centrum Unió vezetőjét, P. Kanelopuloszt, az ERE vezetőjét, Sz. Sztefanopuloszt, a Liberális Demokratikus Centrum vezetőjét, J. Paszszalidiszt, az EDA vezetőjét és Szpirosz Markeziniszt, a Progresszív Párt vezetőjét. Amint kitudódott, a jobboldali ERE párt magának követeli a kormányalakítási megbízatást és azt a jogot, hogy feloszlassa a parlamentet és választásokat szervezzen olyan körülmények között és olyan légkörben, amilyent szükségesnek és alkalmasnak tart. Ezt a megoldást azonban az összes politikai pártok ellenzik, kivéve a Progresszív Pártot, amely csak nyolc hellyel rendelkezik a parlamentben. A 300 parlamenti hely közül 122-vel rendelkező Centrum Unió parlamenti csoportjának tanácskozása keretében fejtette ki álláspontját. ,,A válság megoldásának egyetlen lehetősége — mondotta többek között G. Papandreu — egy hivatalnok-kormány megalakítása és választások kiírása az alkotmányban meghatározott időpontban". A Liberális Demokrata Párt centrumkormány mellett foglal állást, vagy ha ezt a megoldást elutasítanák, olyan kormányt óhajt, amelyben a parlamentben jelenleg képviselt összes pártok részt vennének. Az EDR elutasítja egy jobboldali kormány megalakítását és követeli, hogy haladéktalanul alakítsanak meg egy olyan hivatalnok-kormányt, amely általános bizalmat élvezne a parlamentben és az lenne az egyetlen feladata, hogy az alkotmányban előírt 45 nap múlva megszervezze a választásokat egy új választási törvény alapján. A New Orleans-i vizsgálat NEW ORLEANS (Agerpres). A nagy esküdtszék folytatja a tanúkihallgatásokat a Jim Garrison New Orleans-i ügyész által indított vizsgálat keretében. Kihallgatták Layton Martenst, aki szobatársa volt a New Orleans-i lakásán nemrég holtan talált David Ferrienek. Mint ismeretes, Clay Shaw-n kívül Garrison David Ferriet tekinti a Kennedy elnök meggyilkolására szervezett összeesküvés egyik fő részvevőjének. liaminu iBLUE FREETOWN. (Agerpres). — Juxon Smith, a Sierra Leone-i Nemzeti Reformtanács elnöke egy sajtóértekezleten bejelentette, hogy megállapították a katonák hatalomra jutása után létesített tanács tagjainak hatáskörét. Juxon Smith betölti a Sierra Leone-i fegyveres erők parancsnokának tisztségét is, ellenőrzi az állambiztonsági és rendőrségi szerveket és átveszi a pénzügyminisztérium, belügyminisztérium, honvédelmi- és igazságügyminisztérium tevékenységének ellenőrzését. William Leig, a tanács alelnöke a külügyminisztérium tevékenységét koordinálja. Charles Blake őrnagy a kereskedelmi ipari és földművelésügyi minisztérium tevékenységét vezeti. A többi minisztériumokat a Nemzeti Reformtanácsban résztvevő magas rangú tisztek vezetik. A Sierra Leone-i új katonai vezetőség — jelentette ki Juxon Smith — polgári tanácskozó testületet létesít, amely segíteni fog a katonai hatóságoknak az áll I I I I I I I Hírügynökségi jelentések szerint Freetownban és az ország többi vidékén nyugalom uralkodik, de a katonai hatóságok továbbra is fenntartják a statáriumot. A KÉPEN: katonai járőrök Freetown utcáin Guatemalában meghosszabbították a sürgősségi állapotot CIUDAD DE GUATEMALA (Agerpres). A guatemalai kormány további 30 nappal meghosszabbította a sürgősségi állapotot, amelynek eredetileg április 1-én le kellett volna járnia. Hírügynökségi jelentések szerint Mendes Montenegro elnök azzal érvelt, hogy a szigorú kormányellenőrzésnek és egyes szabadságjogok felfüggesztésének körülményei között „kielégítő eredmények mutatkoznak a nyugalom és a rend helyreállításában“. Guatemalában az utóbbi években a sürgősségi állapot szokásos jelenséggé vált. Ezzel az intézkedéssel a hatóságok mindenekelőtt ellensúlyozni akarják az igazi földreform mellett, a külföldi tőke behatolása, ellen állást foglaló haladó erők ténykedését. Lezárult Franciaország háború utáni történetének egyik fejezete A Shape, a NATO közép-európai parancsnoksága március 30- tól kezdve beszüntette tevékenységét Rocquencourt-ban. Az észak-atlanti blokk 14 tagállamának (Franciaországot kivéve) zászlóit március 31-én ünnepi külsőségek között felvonták a Casteau-i (Belgium) új székházra. A március 30-i párizsi búcsúünnepség, amelyen Franciaország képviseletében nem volt jelen egyetlen miniszter sem, az utolsó aktus volt Franciaország kivonulásának a NATO-szervekből és a betetőzését jelentette annak a folyamatnak, amely hét évvel ezelőtt, pontosabban akkor kezdődött meg, amikor Franciaország közölte partnereivel: földközi-tengeri haderejét nem rendeli alá az egyesített NATO- parancsnokságnak. A francia kormánynak az a kérése, hogy az integrált NATO- parancsnokságokat vonják ki az ország területéről az első tanújele volt a kis és közepes tagállamok szuverén jogai kinyilvánításának. Az atlanti integráció legbuzgóbb hívei a szövetség összes nehézségeit hajlamosak a francia lépésnek tulajdonítani. Igaz, hogy Franciaország elsőként emelte fel szavát a katonai integráció ellen, sőt meg is valósította tervét, de a NATO megrendülését nem lehet kizárólag a francia álláspont rovására írni vagy pedig a francia—amerikai kapcsolatok romlásának tulajdonítani. Mélyreható válságról van itt szó, amely tükrözi a kisebb országok elégedetlenségét egy olyan rendszerrel szemben, amely uralkodó pozíciókat engedélyez az USÁ-nak. Más atlanti partnerek is hajlanak a francia példa követésére. Nemrégiben a kommunistákon és még néhány csoportosuláson kívül más politikai alakulatok nem vonták kétségbe Belgium atlanti politikájának érvényét. Ma már másként állanak a dolgok. Politikai körökben egyre többen tekintik anakronisztikus, idejét múltó gépezetnek a NATO-t. ,,A Shape átköltöztetése Belgiumba — írta nemrégiben a Le Libre Belgique című katolikus lap —csak fokozhatja az ország függőségét az USA- tól és a NATO-tól és leszűkítheti akciószabadságunkat“. A belga városokban a legutóbbi NATO-ellenes tüntetések során ilyen jelszavas táblákat lehetett látni: „Ki Belgiummal a NATO- ból — ki a NATO-val Belgiumból“! A belgákat egyébként nemcsak a Shape átköltöztetésével járó kockázat aggasztja. A vendéglátók ugyanis csaknem két milliárd belga frankot kell költsenek „az új lakók“ beköltöztetésére, mégpedig olyan időpontban, amikor az ország pénzügyei nem a legfényesebbek. Hasonló a NATO-val szembeni közvélemény Norvégiában és Dániában is. Nemrégiben John Lyng norvég külügyminiszter kijelentette a parlamentben „számunkra logikus és nagymértékben meggyőző az, hogy Franciaország nem akarta vállalni az idegen katonai támaszpontokkal járó hátrányokat“. Norvégia álláspontjára jellemző az is, hogy nem akart befogadni területére idegen katonai támaszpontokat. Hasonlóképpen járt el Dánia is. Hollandia és Luxemburg közölte, hogy az év végéig csökkenteni kívánják a NATO rendelkezésére bocsátott csapatállományokat, valamint a katonai szolgálati időt. Hasonló a helyzet Törökországban is. A török kormány közölte, hogy ellenőrzése alá kívánja venni a területén lévő amerikai támaszpontokat. Németország Szövetségi Köztársaságában is bizonyos politikai körök igyekeznek érvényesíteni — a Die Welt szavaival élve — „egy új irányvonalat“, amelynek lényege „alkalmazkodni a szüntelenül változó világ körülményeihez“. Következésképpen a néptömegek, valamint józanul gondolkodó politikai körök követeléseinek megfelelően Nyugat-Európában egyre erősebb az az irányzat, hogy le kell mondani az atlanti politikáról és a különböző társadalmi rendszerű államok közötti enyhülés szellemében kell eljárni. ,4 Rocquencourt-i ünnepséggel együtt összecsukták a NATO „védőernyőjét“, amely éveken át árnyékot vetett Franciaországra. Franciaország tagja marad ugyan a NATO-nak, de atlanti szövetségeseivel katonailag csak kismértékben, csak anynyira működik együtt, hogy az ne érintse szuverenitását. Nicolae BADEA hatalmazás, miszerint megállapodás esetén csökkentheti az amerikai vámtarifákat. A tárgyaló felek nyilván valami „csodában" bíznak, hiszen másként elképzelhetetlen, hogy egy hónap alatt (április 30-ig) megoldják azokat a kérdéseket, amelyeket négy év alatt nem tudtak megoldani. Mindenesetre megállapítható, hogy az 1952-ben fennálló nehézségek ma is fennállnak. Ezért hasonlítja Clyde Farnsworth amerikai újságíró a New York Times-ban a Kennedymenetet olyan fantasztikus „bűvészmutatványhoz", amelyben a labdák többsége a levegőben van. Hat hónapja titkos tárgyalásokat is folytattak a világtörténelem példa nélkül álló vámtarifa-alkujának legkényesebb kérdéseiben: a gabonapiac megszervezése, az európai vegyi termékek Egyesült Államok-beli eladását megnehezítő American Selling Price (amerikai eladási ár) megszüntetése és a magasabb amerikai és angol díjszabások, valamint az alacsonyabb és egységesebb közös piaci díjszabások között fennálló egyenetlenségek problémája. A fő kérdés a vám- díjszabások csökkentése. A nyugat-európai országok és elsősorban a Közös Piac tagállamai jogosan állítják, hogy az összes országok import-vámdíjszabásainak Washington által javasolt 50 százalékos csökkentése csak az Egyesült Államokra előnyös. Az utóbbi években az USA olyan magas vámtarifákkal vette körül magát, hogy még 50 százalékos csökkentéssel sem fogja megközelíteni az európai díjszabásokat. Ezért a Közös Piac országai a díjszabások megkülönböztetett csökkentését javasolják és ebből a célból Genfben 1.500 árucikk jegyzékét terjesztették elő, amelyeknél az USÁ-nak csökkentenie kell a vámdíjakat. A harc végéig mintegy 30 nap van, de az amerikaiak már most hangoztatják, hogy nem hagyják magukat. Az USA elnöke el van szánva arra, hogy Johnson-menetet indítson, amely folytassa az előző menet művét. A Kennedymenet számára Genfben létrehozott tárgyalógépezet tovább fog működni az új ,,menet" keretében is. Az amerikai elnök azonban elővigyázatosan leszögezte, hogy csak abban az esetben kér felhatalmazást a Kongresszustól az ő menete számára, ha a régi keretében valamennyire is kézzelfogható eredményeket érnek el. I. IONESCU Alkudozás a vámtarifákról Genfben megkezdődött a Kennedy-menet keretében folytatott tárgyalások utolsó szakasza. Ezeket a tárgyalásokat — mint ismeretes — John Kennedy, az Amerikai Egyesült Államok volt elnöke kezdeményezte a különböző tőkés országok és országcsoportok közötti vámilletékek csökkentése céljából, hogy ezzel megkönnyítsék egyes termékek bevezetését külföldi piacokra. A vámtarifákról való alkudozás immár négy éve folyik az Amerikai Egyesült Államok és a Közös Piac — a két fő tárgyaló fél — között. A mostani szakaszt nem azért tekintik az utolsónak, mert az összes többi lezárult és már csak egyes kérdések maradtak megoldatlanul, hanem azért, mert június 30-án lejár az Egyesült Államok elnökének adott meg Szerkesztőség és kiadóhivatal: Marosvásárhely, Szovjet Hősök tere 2. sz. Tel. : 20—32 Előfizetések a postahivataloknál, levélhordóknál és önkéntes sajtóterjesztőknél. Nyomda: Nyomdaipari Vállalat Marosvásárhely, Poligrafiei utca 3. sz. Telefon: 26—43. Rendelési szám: 36 á á lamvezetésben. I ENSZ-küldöttség Arenben Holnapra várják az ENSZ adeni különbizottságának megérkezését e brit protektorátusba. A bizottság feladata helyszíni vizsgálatot tartani, megoldásokat javasolni egy ideiglenes kormány megalakítására, a választások és az ENSZ-ellenőrzés megszervezésére, s így előkészíteni Aden függetlensége kikiáltásának feltételeit. Az ENSZ-bizottság megérkezése előtt a brit hatóságok rendkívüli intézkedéseket foganatosítottak Adenben és az úgynevezett Dél-arábiai Államszövetségben. Politikai megfigyelők szerint e területen a brit csapatok, a sejkek és a szultánok a merényletektől rettegve élnek, noha szigorú biztonsági intézkedéseket hoztak, hogy fékezzék a felszabadító mozgalom lendületét. Nem sikerült azonban felszámolni ezt a mozgalmat, amely egyre hevesebb tüntetésekben és a hazafias erők fokozódó akcióiban jut kifejezésre. Adenben, ahol szinte minden órában bomba robban, a brit csapatok és családtagjaik szögesdróttal körülvett, megerősített táborokban laknak, az utcákon rendőrökből és katonákból álló járőrök cirkálnak. Szigorú közlekedési korlátozásokat vezettek be, a repülőteret és a kikötőt erős katonai őrizet alá helyezték. A Megszállt Dél-Jemen Felszabadítási Frontja (FSOSY) kijelentette, hogy bojkottálni fogja az ENSZ-bizottságot. Hangsúlyozta egyben, hogy alkalmatlannak tekinti az időpontot a bizottság megérkezésére, mivel Anglia nem teremtette meg a kellő feltételeket az úgynevezett Délarábiai Államszövetséghez tartozó Adena sejkségek és szultanátusok lakosságának véleménynyilvánítására. A bizottság tagjainak gyakorlatilag nincs meg a lehetőségük ahhoz, hogy megvitassák a helyzetet az Arab félsziget népeinek igazi képviselőivel. Amint a FLOSY képviselői kifejtették, a brit hatóságok Adenben még mindig fenntartják a rendkívüli állapotot, a politikai foglyokat nem engedték szabadon, s minden igazi függetlenségi megnyilvánulást elfojtanak. Az Adenbe utazó ENSZ-bizottság először Londonban, majd pedig Kairóban megszakította útját és tárgyalásokat folytatott hivatalos személyekkel. Az Al Ahram híradása szerint a kairói tárgyalások után bizonyos módosítás következett be a bizottság programjában. Elhatározták ugyanis, hogy a bizottság látogasson el a Jemeni Arab Köztársaság fővárosába is, és ott folytasson tárgyalásokat a jemeni kormány képviselőivel. A bizottság tagjai — írja a lap — arra a következtetésre jutottak, hogy a Jemeni Arab Köztársaság véleménye igen jelentős a megszállt Dél-Jemen helyzete szempontjából. Az állítólagos Dél-arábiai Államszövetség kormánya -minja az Al Akhbar — voltaképpen nem egyéb, mint Anglia eszköze, amelyet arra használ fel, hogy megvédje érdekeit a világ e részében. Éppen ezért — teszi hozzá a lap — az ENSZ-bizottságnak csak a FLOSZ képviselőivel kell tárgyalnia. Az ENSZ-bizottság vezetője egyébként, mielőtt Kairóból a Szaud- Arábiában lévő Dzsiddába utazott, kijelentette, hogy nem fog találkozni a Dél-arábiai Államszövetség kormányának egyetlen tagjával sem, mert az ENSZ nem ismeri el ezt a kormányt. M. CHEBELEU GALLOIS TÁBORNOK KÖNYVE A NATO-RÓL PÁRIZS. (Agerpres). — A francia fővárosban megjelent Pierre Gallois volt légitábornok „A béke paradoxonjai" című könyve. A könyv olyan szervezetként tünteti fel a NATO-t, amely alá akarja rendelni Európát az USA politikájának. A New York Herald Tribune a könyv megjelenéséről hírt adva megjegyzi, hogy a könyvet Humphrey alelnök látogatása idején adták ki, olyan időpontban, amikor „a NATO-t megzavart *- Franciaország kilépése". A könyv az amerikai fegyvergyárosok „kereskedelmi ügynökeként" tünteti fel a NATO-t. Gallois tábornok rámutat, hogy az utóbbi négy évben a nyugat-európai országok 9 milliárd dollár értékű fegyvert rendeltek az USÁ- tól, s hogy az Egyesült Államok fokozatosan rávette európai szövetségeseit, hogy az Európában állomásozó amerikai csapatokat is eltartsák. A tábornok rámutat, hogy Robert McNamara, az USA honvédelmi minisztere „létre szeretné hozni a fegyverzetek közös piacát, amelyen Amerikának jutna az oroszlánrész". A könyv szerzője adatokat közöl, amelyekből kitűnik, milyen előnyökkel járnak az amerikai ipar és kereskedelem számára a katonai kiadások, majd rámutat: „Minél nagyobb az ilyen termékek piaca, annál alacsonyabb ezek önköltsége. Következésképpen Amerika határain túl olyan klienseket kell szerezni, akik elég gazdagok és vásárolni akarnak. Ehhez a NATO kitűnő eszköz". Gallois a továbbiakban rámutat, hogy a fegyvereladás terén leginkább Anglia sínylette meg az amerikai konkurrenciát. „Wilson úr kapitulált az ilyen irányú amerikai követelések előtt". A fegyverzetek terén a brit tervek többségét útközben sutba dobták, s a rájuk költött sok millió font sterling veszendőbe ment. A francia kormány szilárd álláspontjára volt szükség ahhoz — írja a szerző —, hogy London ne mondjon le a Concorde-tervről (e terv alapján Anglia és Franciaország közösen szuperszonikus utasszállító repülőgépet akar előállítani). „Politikai és társadalmi szempontból — írja Gallois tábornok — az amerikai politika gátolja Nyugat-Európa fejlődését. A nyugat-európai országok fokozatosan kénytelenek lesznek bezárni műegyetemeiket, laboratóriumaikat, kutatóközpontjaikat, s csak arra oktatni az ifjúságot, hogy külföldi szabadalmak alapján dolgozzanak". 40.469 .