Vörös Zászló, 1968. február (20. évfolyam, 26-50. szám)

1968-02-01 / 26. szám

VÖRÖS ZÁSZLÓ. Nincsenek min leckék, Eli mi mini Az utóbbi években elharapódzott termelőszövetkezeteinkben az a téves felfogás, miszerint nincs le­hetőség elsőéves tanfolyamok szer­vezésére. Kifogyott a „tartalék“. No meg aztán a földművesek is unják már az anyagot. Udvarhely vajon termelőszövetkezeteiben bő­ven találunk adatot, mely ennek cáfolataként azt bizonyítja, hogy igenis sok még a tanulni vágyó termelőszövetkezeti tag, s hogy nem a leckék unalmasak, hanem némely esetben az előadási mód kifogásolható. Az elmúlt ősszel itt is szomorú volt a helyzet. A mérnökök által jelentett statisztika szerint Udvar­hely rajonban is nagyon csökkenő irányzatú a „tartalék“. A 13 első éves tanfolyamra mindössze 321- en iratkoztak be. Egy hétre rá a­­zonban a tanfolyamok száma 45- re, a hallgatóké pedig 1289-re szaporodott. Hogyan? A rajoni szervek vették kezükbe a tanfo­lyamok szervezését. Elbeszélgettek a termelőszövetkezeti tagokkal, s kikérték véleményüket az agro­­zootechnikai oktatással kapcsola­tosan. S amint a fentiek is bizo­nyítják, nem eredménytelenül. Az elkövetkező idők eseményei pedig A szakszerű gazdálkodás iskolája megcáfolták a második helyzetes állítást is. Ehhez pedig a rajoni szervek (a szövetség és a tanács) is hozzájárultak. A rajon területén két tapasztalatcserét szerveztek, ahol alaposan megvitatták az elő­adások módját, érdekesebbé téte­lének lehetőségeit, sőt, a legjobb előadók még mintaleckéket is tar­tottak. És hogy ez nemcsak úgy­nevezett „kirakatpolitika“, azt a gyakorlat bizonyítja. Siménfalván például még az első éves tanfolya­mokon is mindig száz százalékos a részvétel. Hasonló jókat mond­hatunk a kobátfalvi termelőszö­vetkezetben működő II. és az a­­gyagfalvi III. éves növényter­mesztési tanfolyamról is. A siker egyedüli titka, ha lehet annak ne­vezni, hogy Bakó Balázs, Gáli Ö­­dön és Máthé Domokos mérnö­kök, mindig alaposan felkészül­nek az előadásokra, amelyeket szemléltető anyagokkal, a terme­lőszövetkezet életéből vett konkrét példákkal tesznek élénkebbé, ér­dekesebbé. Véleményünk szerint erre minden egyes előadónak tág lehetősége volna, hisz a mező, az állattenyésztő farmok, a gazda­ság mindennapi élete tálcán kí­nálja a szemléltető anyagokat, példákat. Csak élni kell velük. E­­gyes mérnökök azonban nem nagy törekvést mutatnak ez irányban. Tordai Albert például még a ta­pasztalatcserére sem ment el, no­ha azt a Kőrispatakkal szomszé­dos Etéden tartották. Pedig ráfért volna, hiszen a leckék megtartásá­val is kullog a többi mögött. És még az se lehet kifogás, hogy ké­sőre került Kőrispatakára, hisz e­­lőbbi helyén, a küsmödi szövetke­zetben sem tartott meg egyetlen leckét sem. De többet kellene ten­ni ezen a téren Nagysolymosban, Derzsben és máshol is. Nem volnánk azonban igazsá­gosak, ha azt állítanánk, hogy a tanfolyamok gyenge előrehaladá­sáért minden esetben a mérnökök a hibásak. Mert azt például, hogy Miklósfalván már évek óta baj van a látogatottsággal, s hogy az idén is a III. éves növénytermesz­tési tanfolyamon a 17 hallgató­ból mindössze 10—12 jelenik meg rendszeresen, az első éven pedig a látogatottság alig éri el a 70 százalékot, nem lehet az előadó rovására írni. Úgy véljük, e téren akadna tennivalója a termelőszö­vetkezet vezető tanácsának, brigá­­dosainak is. A mozgósítás az ő feladatuk. Csak néha megfeled­keznek róla. Ez történt január 10- én az udvarhelyi termelőszövet­kezet kadicsfalvi részlegén is. A rajoni szövetség egyik vezető em­bere előadás helyett zárt ajtókra talált. Se előadó, se hallgatóság. Páll Sándor brigádos ugyanis el­felejtette mozgósítani őket. S Gotthárd Klára mérnöknő se volt sehol. Az élet már számos esetben iga­zolta az agro-zootechnikai tanfo­lyamok hasznát. És nem véletlen az sem, hogy a terméshozamok­kal, a munkafegyelemmel éppen azokban a termelőszövetkezetek­ben van baj, ahol a tanfolyamok is nagyon gyengén működnek. Va­jon nem mond ez semmit a fent említett termelőszövetkezetek ve­zető tanácsainak? Vagy ha igen, akkor miért nem tesznek róla? A szavatolási idővel­­ eladott tárgyaa­k udvarhelyi javítóinál Udvarhelyen a Vointa kisipari termelőszövetkezet foglalkozik a szavatolási idővel eladott tárgyak­­ javításával. Ilyés Jánostól, a ter­melési osztály főnökétől kérdez­tük meg, hogy milyen nehézsé­gekkel küzdenek a garanciális I I I I tárgyak javításánál, gondoltak-e tevékenységük kiszélesítésére és a határidők pontosabb betartása érdekében ilyen intézkedéseket számítanak foganatosítani. — Milyen tárgyak javítását vállalják? — Szövetkezetünk mindenfajta használati tárgy javítására be­rendezkedett. Sőt, több munkát is el tudnánk végezni, mint a­­mennyi jelenleg befut; a rádió és tv javító egységeinket nem szá­mítva, munkánk nincs lefedve megrendelésekkel. Ez abból is a­­dódik, hogy a gyártó vállalatok jobban vigyáznak a minőségre, tehát kevesebb a panasz. A ga­ranciális javításoknál az utóbbi időben két jelenség tapasztalha­tó: nagyobb a tárgyak választé­ka, és egyik-másik fajtából ke- I­vesebb javítani való akad. — Sikerül-e betartani a határo­s időket? I­I ■ — Az alkatrészcserére nem szoruló meghibásodott tárgyak javításánál általában betartjuk a határidőket. Alkatrészcsere ese­tén azonban ritkán tudjuk a ren­delkezések szabta időben orvosol­ni a panaszt, ami persze, zúgoló­­­­dásra ad okot. Szövetkezetünk­­ csak hűtőaggregátokkal és motoro­ kerékpárokhoz szükséges pótal­katrészekkel rendelkezik, a töb­bi cserealkatrészeket a szövetke-s­zeti szövetség tartományi raktá­rából vételezzük. Igényléseinkkel a hét keddi napján jelentkezünk. I­s úgy, amint azt a grafikon megál­lapítja, ha tehát szerdán fut be hozzánk egy pótalkatrészt igény­lő hibás tárgy, legalább két hét­nek kell eltelnie, míg kijavítva visszakerül a tulajdonoshoz. A megoldás szövetkezetenként­ tar­talék készlet létesítésében rejte­ne, de most, amikor még mindig nagy hiány mutatkozik csereal­katrészekben, ez az út a készlet szétforgácsolását eredményezné. Ezen a területen tehát nem ígér­hetünk különösebb újdonságo­kat. Sokat javult viszont a hely­zet az egyáltalán nem helyrehoz­ható tárgyak kicserélésénél. Míg a rendelkezések 60 napos termi­nust jelölnek meg a kicserélési javaslat jóváhagyására, az utóbbi időben ezeket 20 nap leforgása alatt megkapjuk, tehát sokkal kevesebb ilyen irányú panaszra számítunk ebben az évben. — Könnyítenek-e a vidéken la­kók helyzetén? — Február 1-től szerviz­kocsit állítunk be, ez programszerűen járja majd a községeket és el­végzi a kisebb javításokat. Ami­re pedig helyben nem lesz lehe­tőség, beszállítja a műhelybe. A szerviz­kocsi segíteni fog, hogy gyorsabban orvosoljuk a városból bejelentett panaszokat, lehetővé teszi, hogy a 17 kilónál súlyo­sabb tárgyakat be- és hazaszál­lítsuk. Szándékunkban áll, hogy Vlahicán rádió- és tv javító egy­séget nyissunk, mely elvégzi majd a garanciális javításokat is. — Hol küzdenek a legtöbb ne­hézséggel? — A bútorok okoznak a legna­gyobb gondot. Költségvetést kell készítenünk, ezt jóváhagyatnunk a gyártó vállalattal stb. Ha a ja­vítási díj körül véleménykülönb­ség adódik, úgy ez tovább odáz­za a munka megkezdését. A bú­tor tulajdonosa ilyenkor persze, türelmetlen, de türelmetlenek a javító szakembereink is, mert többször a helyszínre kell men­­niök, időt veszítenek, a munka­díjba viszont mindez nem szá­mít bele. A garanciális bútorja­vítás területén felvetődő nehéz­ségek okának elhárítása felettes szövetkezeti szerveinkre vár. Lejegyezte: VERESS Margit I I I I N­­ MEGTALÁLNI A JÖVEDELMEZŐSÉG ÚJ FORRÁSAIT Az udvarhelyi állami mezőgaz­dasági vállalat egymillió lejnél is nagyobb veszteséggel zárta az­­ elmúlt évet. Az idénre pedig úgy t tervezték, hogy ha jövedelemre­­ nem is sikerül szert tenni, de vesz- t teségük még egy lej sem lesz. S­­ aki ismeri az udvarhelyi viszonyo­ I­kat, területük széttagoltságát, földjeik minőségét, nem is veti a szemükre, hogy egy év alatt nem­­ akarnak „csodákat művelni“. Fel­vetődik azonban a kérdés: van-e reális alapja fenti elhatározásuk­­nak. s Igaz, számos jó intézkedést fo-­l ganatosítottak a termelés növelé-­­ se érdekében, így például közel 1­6.000 tonna trágyát szállítottak­­ ki a földekre (ekkora mennyiség i­get még sohasem), összevonták az újszékesi és betfalvi alegységeket, s nagy mennyiségű műtrágyát sze­reztek be, de mindez még nem elég ahhoz, hogy tervük sikerül-i­s jön. Amint az elmúlt évi ered­mények bizonyítják, veszteség fő­leg a tejtermelésnél, a növendék állatnevelésnél, a zab és a sör­árpa termesztésénél, vagyis nagy­­részt a takarmány előállításánál és felhasználásánál állt elő. Nos, ennek egy részét sikerült teljes egészében felszámolni. A 78 hek­tárnyi sörárpát például törölték a termelési tervükből, a 382 hek­tár rab azonban hiánytalanul megmaradt. Ez viszont eleve ráfi­­zetés, mert amint az utóbbi évek eredményei bizonyítják, 1100 kilós hektár hozamnál nagyobbat nem tudnak elérni. A vállalat szakem­berei szerint sokkal gazdaságo­sabb volna számukra a bükköny, ezzel azonban a tröszt nem ért egyet. (A trösztnél visszautasítot­ták ezt az állítást.) I I I I I I I Ugyancsak nagy kiadást okoz a­ vállalatnak a sok felesleges szál­lítás. Igaz, a márciusi határozat­a után sokat javult a helyzet. A farm­i mókát úgy igyekeztek kialakítani, hogy területük lehetőleg ne le­gyen szétszórt. Ez azonban nem minden esetben sikerül. A Ill­as farmnak például, amelynek köz­pontja Szentpálon van, a területe jó 50 kilométeres körzetben terül el. Rendelkeznek szántó, illetve kaszálós területekkel a Kalonda tetőn, a Cekenden és fent a Har­gitán. Több esetben kérték a tröszt segítségét a tagosítás vég­rehajtására, mindezidáig azonban hiába. De szerintünk a vállalat vezetősége sem tett meg mindent. Mert hogy is történik most gya­korlatilag? A III-as számú farm megtermeli a takarmányt fent a Kalondán. Onnan azonban le kell szállítani Szentpálra, mert a juho­kat télen ide helyezik el. Ez a felesleges szállítás egy juh utáni jövedelemnek több mint a felét felemészti. Célzatosan használtuk a­ felesleges szót, hisz volna erre más megoldás is. „A hegyet vin­ni Mohammedhez.“ Vagyis a ju­hok egy részét a fiadzás kezdetéig fenn­tartani a Kalondán (szarván van hozzá), feletetni a takarmányt és utána lehajtani Szentpálra. Íme, egy tartalék, amelyre az idén nem figyeltek fel. Van a III-as számú farmnak egy másik igen fájó problémája is. Amint már említettük, területe jó ötven kilométeres körzetben te­rül el. Tekintsünk el most attól a fáradságtól, amely az ellenőr­zéssel, irányítással jár, ha nem áll jármű a farmvezető rendelke­zésére. Azonban egy 3.000 juhval rendelkező farm mindennapi tevé­kenységében számtalan olyan probléma adódik, amelynek meg­oldása gyors szállítóeszközt igé­nyel. Például nyári időben a lege­lőről leszállítani a sajtot, bevinni a vágóhídra az állatokat, stb. Nem lévén más szállítóeszköz, a farm vezetője traktoros remorkát vesz igénybe, amelynek költségei több­szörösen túlhaladják egy kis te­herkocsi, vagy terepjáró költségeit. Csupán néhány problémáját ve­tettük fel az udvarhelyi vállalat­nak, amely azt bizonyítja, hogy nincsenek még kihasználva a bel­ső erőtartalékok. És ha azok a szakemberek, akik a vállalat, a farmok élén állanak, s akik mint tenyerüket ismerik a földet, ahol dolgoznak, még alaposabban e­­lemzik, kutatják a jövedelmezőség forrásait, minden bizonnyal újab­bakra akadnak. Főleg, ha ebben a tartományi tröszt is az eddiginél sokkal nagyobb segítséget ad, s ha a papírmunka, amely most még idejüknek jelentős részét teszi ki, a minimumra csökken. Angliai és belgiumi megrendelésre több ezer virágvázát, tálat, bo­ros, likőrcs, tortás és ívóvizes készletet gyártanak vésett rubin­vörös üvegből a marosvásárhelyi üveggyárban. A képen: Pus­­ca? Rafila munkásnő bemutatja az export termékeket. DT i Tz p T ti m 1 J± el Jb u Hí I Téli szüret — Körinterjú a Pedagógiai Főiskolán — Az új év első hónapja az e­­gyetemista ifjúság lázas ké­szülődésének időszaka a fél­évi vizsgákra. Érthető a buz­galom, hiszen a vizsgaszesszió mérleg, amely egyaránt tükrö­zi a tanár és a diák munká­ját. A jó eredmények megör­vendeztetik a diákot, csakúgy, mint a tanárt, hiszen azt iga­­­zolják, hogy elérték, illetve megközelítették a célt a fel­adatok teljesítésében. Ezért egyaránt érdeklődtünk taná­roktól és diákoktól, hogy lás­suk, milyen a hangulat a vizs­gák idején. — Milyenek a vizsgák vár­ható eredményei? — A vizsgaidény — mondja OLÁH TIBOR egyetemi elő­adó tanár — rendkívül nehéz erőpróba hallgatóink számára: nagy tananyagról kell számot adniuk, úgy, hogy az elsa­játítás minőségi szempont­ból is megfeleljen. A szemi­nárium-vezetők és önmaguk előtt azonban eddig is szinte naponként vizsgáztak, a diá­kok. Aki rendszeresen készült, jó időbeosztással olvasott, az a kellő szórakozás mellett is jogos bizakodással tekint elő­re, aki azonban csak most, a szesszióban veszi komolyan a tanulást, vagyis a „hegy alatt abrakol“, az bizony Fortuna segítsége ellenére sem számít­hat komoly sikerre. Ne feled­jük azonban, hogy vizsgáznak ilyenkor a • ■ • vizsgáztatók is: abból, hogy a hallgatók milyen összefüggően, vagy mennyire körültekintően felelnek, és hogy az anyag egyik vagy má­sik része világosan áll-e előt­tük, az elhangzott előadásokat és a megtartott szemináriumo­kat illetően is lehet következ­tetéseket levonni. Sajátos ve­­tülete van a kérdésnek a Pe­dagógiai Intézetben: mivel ná­lunk jövendőbeli nevelőket nevelünk, vizsgáznak a vizs­gáztatók a vizsgáztatás művé­szetéből is. Tudunk-e nyu­godt, serkentő légkört terem­teni a nehéz erőpróba előtt ál­ló diák számára, vagy az ide­geit tesszük próbára idegessé­günkkel; van-e türelmünk végighallgatni figyelmesen mindenik feleletet; találunk-e azonnal megfelelő kisegítő kérdést a pillanatnyilag meg­torpant diák útbaigazítására; abszolút tárgyilagossággal és körültekintéssel mérlegeljük-e a kapott feleleteket, hogy az érdemjegy valóban tükrözze a vizsgázó tudását? Íme csak néhány kérdés, amelyre a vizs­gázónak kell minél jobb „fe­leletet adnia ..." MILESAN I. ION egyetemi lektor véleménye szerint „Na­gyon természetes, hogy egy félévi megfeszített munka, egy rövid szisztematizáló és össze­foglaló szesszió után, az ered­mények megörvendeztessenek. Mi, tanügyi káderek tudjuk, hogy eleve nincs jogunk kétel­kedni a jó eredményekben, mivel ebben az esetben egy teljesen ferde és helytelen pe­dagógusi pesszimizmust iga­zolnánk s ez azt jelentené, hogy kételkedünk nemcsak a tanuló ifjúságban, de a saját munkánkban is. Ami engem illet, meggyőződésem, hogy a­­zok a főiskolások, akiket taní­tok, nagyjából így gondolkod­nak. De várjuk meg a vizsgák eredményeit, meglátjuk, iga­zolják-e optimizmusomat“. A tanárok vélekedése általá­ban jó, s ez természetes is, hi­szen ők igyekeztek minél job­ban felkészíteni a diákokat a vizsgákra és az­­ életre is. De most lássuk, miként véle­kednek maguk a főiskolások. Több diákot megkérdeztünk, hogyan készült a vizsgákra és milyen eredményeket vár. A válaszok javarésze optimista, s mi ezt az optimizmust pró­báljuk megindokolni azzal, hogy bemutatjuk ki, miként, milyen felkészültséggel áll vizsgáztató tanárai elé. CSOBA ILIÉ első éves föld­rajz-történelem szakos: Tü­relmetlenül vártam első főis­kolai vizsgáimat, amelyekre alaposan felkészültem. A vizs­ga különben számomra nem hozhat meglepetést, mivel a szemináriumokon és a konzul­tációs órákon tisztáztam min­den bonyolultabb kérdést. BORBÉLY ÁRPÁD, II. éves román-magyar szakos: Két szesszió távlatából és egy min­den eddiginél nehezebb szesz­szí­ó előtt a következőket mondhatom: a készülés sze­rintem már a szemináriumo­kon megkezdődik. Ezeken igyekeztem én is tevékenyen részt venni. Az anyag kijegy­zetelésének a módszerét hasz­nálom. Lassabban haladok a tanulással, de így biztosabb. Este mindig átismétlem a nap­közben tanultakat. Általában a könyvtárban szoktam tanulni, mivel a jó munka csendet kö­vetel. LAZAR GHEORGHE I. éves filológus: Én arra törekedtem, hogy az előadott anyagot rend­szerezzem, áttanulmányozzam a könyvészetet, mert enélkül zűrzavar keletkezik az ember agyában, s nem számíthat si­kerre. Maximálisan kihasznál­tam a konzultációs órák le­hetőségeit s így megbarát­koztam azzal a gondolattal, hogy vizsgáznom kell, hiszen a pótórák is tulajdonképpen a kérdés-feleletre épülnek. BOJTOR ÉVA II. éves fi­lológus: Mindenkinek van egy bevált tanulási módszere. Én vázlatot készítek minden té­telről. Naponta 8—10 órát ta­nulok, már a tanév kezdeté­től. Függetlenül attól, hogy az illető tantárgyból van-e szemináriumunk, vagy sem, minden leckét a következő ó­­rára rendszeresen átvettem. Azonban közelről sem érzem azt, hogy már mindent tu­dok, nem azért, mert a tudás relatív, hanem mert a diákra jellemző ez a tudat, bár­mennyire is felkészült le­gyen . .. NEAGU GEORGETA II. é­ves román-történelem szakos. A vizsga­időszak a legnehe­zebb a diák életében. Hogy legyőzhessem a nehézségeket, én is már az ősz folyamán készülni kezdtem a vizsgákra. Mivel a vizsgák előtti­­sza­badidő meglehetősen rövid, minden pillanatot igyekeztem kihasználni. WIESENMAYER ZOLTÁN I. éves filológus: Számomra megpróbáltatás volt a tanév első fele, mert a középiskoláé­tól egy merőben különböző é­­letet és munkaütemet igényelt. Lelkiismeretesen készültem e­­gész évben s bízom abban, hogy átlagon felüli eredmé­nyeket érek el a vizsgákon. Szégyellném, ha nem tudnék válaszolni tanáraim kérdésére. Valóban, akik ősztől gondo­san „művelték“ tudásukat,­­most gazdag szüretre számít­hatnak. Az év folyamán mind­két részről (tanárok és diákok) tapasztalt törekvés, erőfeszítés feljogosít a bizakodásra. Mind­­annyiuknak sok sikert kívá­nunk a szesszióban! COSTIN Costinel BARTIS Ferenc SZÉP TÉLI TÁJ (HARAGOS Zoltán felvétele) ­Csílas Kozmáson kessésík Amiket elmondok, az Kozmáson nem szóbeszéd, pletyka, hanem valóban megtörtént esetek, ame­lyeket vitatnak és ame­lyekkel szemben állást foglalnak az emberek. Nemcsak azért esik mostanában sok szó F. E.­­ről, erről a kiskorú bűnö­zőről, mert legutóbbi lo­pása szenzációként hat, hanem azért is, mert az emberek nem tudják megérteni a dolgot, vá­laszt szeretnének kapni arra, hogy mi vitte ezt a gyermeket a romlás útjá­­ra. Mint mondják, rendes, dolgos szülők gyermeke, az apa mindent megtett, amit tudott, hogy embert neveljen belőle. A szülők tehát nem hibásak, de vajon a rokonságban, vagy a barátok között nincs-e olyan, aki rossz irányba befolyásolhatja a fiút? Így keresik az okokat, találgatnak a falubeliek, de megnyugtató választ nem találnak. Ez a körül­mény veti fel a gondola­tot, hogy egy vasárnap délutáni beszélgetést kez­deményezzünk a kultúr­­otthonban. Pszichológu­sok, bűnügyi szakértők és nem utolsó sorban, peda­gógusok tanulmányozhat­nák az esetet s elmond­hatnák megállapításaikat, véleményüket, a gyer­mekneveléssel kapcsolatos tanácsaikat. Csak haszon származna belőle. Ők Hálásak volnának a kozmásiak és a lázárfal­viak azért is, ha egyszer már megszűnnének a vil­lanyáramszolgáltatás kö­rüli bonyodalmak, bajok. Erről is sokat tudnak mondani a községbeliek. A villamossági vállalat 5 alkalmazottja a faluban lakik, több esetben is kér­tek segítséget tőlük, de mindig arra hivatkoztak, hogy nekik semmi közük a dologhoz. Holott leg­alább szorgalmazhatták volna a vállalatnál az ügy elintézését. S mert senki sem moz­gatta az ügyet, a baj be is következett. Bálint Ká­roly épületében a villany­­vezeték rossz volt, érint­kezett a csatornával. Sze­rencsére nem a ház lakói, hanem egy sertés ért hoz­zá a csatornához, s az á­­ramütéstől el is pusztult. De lehetett volna ebből az esetből még tragédia is. A kozmási néptanács e­­gyik alkalmazottja a tör­téntek után segítséget kért a Tartományi Villa­mossági Vállalat Csíksze­redai egységétől a háló­zati hiba kijavításához, mire onnan Sánta Imre így válaszolt: — Majd a télapó ki­megy, s megjavítja a ve­zetéket. A kozmásiak hiába vár­tak. De hogyan is hihet­tek a télapó-mesében, mikor még az óvodás gyermek is kételkedik benne? ★ A lázárfalviakat élén­ken foglalkoztatja egy több évtizedes probléma is, írásos bizonyítékok szerint, már 1912-ben fel­vetődött a falu vízhiányá­nak a megoldása . Igen ám, de bárhogy is hiány­zott a víz, a sopánkodás­­nál tovább nem jutottak, így aztán a közel 800 la­kos mindössze 4 kútból jutott hozzá a vízhez. Most úgy látszik, hogy az idén megoldódik ez az évtizedes gond. A lázár­falviak és a kozmásiak szerint a rajoni néptanács egészen messzemenő se­gítséget adott. Na, meg aztán a lakosság is to­vább jutott a sopánkodás­­nál. Lassan megteremtet­ték az anyagi feltételeket egy közel 3 kilométer hosszú vízvezeték elkészí­téséhez. A cső egy részét már beszerezték s a lá­zárfalviak az idén mint­egy 150.000 lej értékű ha­zafias munkát akarnak végezni, hogy végre már legyen vizük. MARKÓ Béla 3 A várakozásnak megfelelően Mi, az Orvosi és Gyógyszeré­szeti Intézet hallgatói is már jól benne vagyunk a vizsgaidő­­szakban. Azt szokták mondani, az érdemjegy nem mindig tük­rözi hűen a diák tudását, de mégis jelzi a felelet értékét, és ami emögött van, az évi mun­kát. Örömmel számolhatunk be, hogy a — várakozásnak meg­felelően — nagyon sok szép felelet hangzott el a napokban, és így sok jó jegy került a lec­kekönyvekbe. Talán kezdjük a felső éve­sekkel: az általános orvosi kar IV. éves hallgatóinak belgyó­gyászati vizsgáján csak jó e­­redmények születtek. A hallga­tók nagy többsége elérte a ma­ximális érdemjegyet, a 10-est. A legjobbak között találjuk Pastor Mircea, Czitrom András nevét is, akik különben más vizsgákon is kiérdemelték szép feleleteikkel a 10-est. A III. éves jogászok ugyan­csak szépen bizonyítottak. A propedeutika vizsgán a II. cso­port például hat 10-est kapott, az évközi rendszeres, odaadó munka elismeréséül. A jelesek között Bucur Mircea, Szerémi Ilona nevét is megtaláljuk. Az utolsó évesek utolsó vizsgái­kon is tanúbizonyságot tettek ar­ról, hogy eddigi diákéveik a­­latt mennyire megszerezték a választott pályát. „Meg fogjuk állni helyünket az életben is“ — vallják és igyekeznek a vizs­gákon minél szebb feleleteket adni. A sok jó közül említsük meg Kikeli Pál, Mezei Miklós orvostanhallgatók, Czitter Beat­rice, Scribon Anna, Rédai Lő­rinc gyógyszerészhallgatók ne­vét. Az első éveseknek ez az első vizsgaszessziójuk — első lépé­seiket teszik a választott szak­ma elsajátításának útján. Első próbálkozások, — első...elégtéte­lek, örömök. De ezek a vizs- ■ gák nemcsak nekik jelentenek izgalmat , hanem tanáraiknak is. Vajon munkájuk elég haté­kony volt-e? Az első évesek közül többek között kitűnően vizsgáztak Rusu D. M., Varga T. és Suraru Elena. CSETRI Imre

Next