Vörös Zászló, 1969. február (21. évfolyam, 26-49. szám)

1969-02-01 / 26. szám

VÖRÖS ZÁSZLÓ. 3 — A kapca is. l/' ' !■ Q ' 1 — A pásztor is látszik. Egész lelkészet engem néz... IVanyadi vandor _ 101 iben s a bokor is o, kedves, ne fáradj azzal — hogy szeretsz. D ^ N­ —, — Jl — Mintha Egy feketét mégis megiszom, □ a 300 Ha te nyújtod. — Jó éjszakát. Szeretem, mivel keserűbbre Süt a hold, süt a hold. — Neked is. f­őzöd. süti a forgácsot, _ Csodálat«?. SZEMLÉK Ferenc karjukra vett fejsze vei . ,,.. ballagnak az ársok. Tiszta. — Aranyeste. Kapu csattan, megrezzen O ' NI I Színarany. az, ej­erfa lombja, • 311 LdJ OS Gyönyörű égj este. ezüst fejszék ballagnak — Ennél a holdvilágnál­­ , . . . , a színarany holdra. |T“ I f”% 1 ,­­tST ének Balassi — Lehetne.­­ . 7J:V:1Z‘Z;r Marin Sorescu fölött — Már az igaz, lehetne, Jaj, vitéz, legyőztek, de még milyen szépen. p / , i , . ( Dudorászó nyárfa — Jó éjszakát. rPni/T I T T m DV,jön az »my3'1«1“1 — Idccakár - 1 cnyi föl­dü­l a pusztulására. — Azt írják, hogy sivatag, Fényt láttam a földön. „Szép volt a kabala, még bokor sincs rajta. S én is világra jöttem, csillagos homloka — Kenyér nélkül maradna Hadd lám, mit csináltok? villogó, ott a magunkfajta . Nem szánom hullásom. — Jó éjszakát. Jól vagytok? Semmi baj? van renden dúlásom. — Jócsakát. Hogyan álltok a boldogsággal? így volt jó. — Sokat összeírnak. Hegyek havas orma, Ne feleljetek, köszönöm. Kétesztendős torma. — Még a végén lelövik. Nincs időm válaszokra, mire jó? — Hát, ha úgy találják. Alig jut időm kérdezni is. Az sem élhet többet. — Annak is csak a szegény- akit már köthet ember látja kárát He szeretem itt, hites szól. — Jó éjszakát. Minden szép és meleg. —■ Jóccakát. S annyi a fény, hogy Sólyomnak mért is volt Kinő a fű­­pacsirtás hangja. — Pompásan világít, S testnek ilyen lelke. — Rég nem láttam ilyennek. És, lám, az a lány ott hogyha elhagyhatja. Aranyhajú Izolda, vagy a költészet nagy pillanatai­ ­ Hovatovább a szavalóest sí­rálja el — furcsamód — a marosvásárhelyi közönség leg­keresettebb, legkonokabb pó­­diumi műfaj-igényét. Bármi­lyen túlzónak tűnnék az állí­tás, már rápillantásra eldönt­hető, hogy nincs az a koncert, tárlat vagy színházi előadás, ahová olyan szív­est-örömest áramlanék a publikum, akár a több órai lábonállás kockázatá­val is. Felszökött a versek „ár­folyama"? Minden bizonnyal. De túleszményítés volna pusz­­tán a közönség versigényének spontán „megugrásával" szá­molni. Nem maradt nyomtalan élmény, többek között, az a néhány nagysikerű szavalóest sem, mely az utóbbi két évben ráhangolta a nézők érdeklődé­sét az Újj Élet tizenkét „folyta­tásra" tervezett előadóest-so­rozatának befogadására. És fel­tétlenül méltányolandó a köl­tészet háromezer évének min­den ága-bogára, apróbb és ran­gosabb műfajára kiterjedő von­zó (egyúttal közönség-vonzó) válogatás a szerkesztő részé­ről, meg az Énekelj, Aranyma­dár! vers-láncolat minden egyes elemének gondos összecsiszolá­­sa, egybeülesztése. Ezért em­lítem legelőbb a Katona Szabó István nevét, aki az ötlet, — a világlíra több estet betöltő „fölparcellázásának" — kiagya­lójaként, egységes koncepció­val „dúcolta alá" az előadóes­tek szerteágazó témavilágát. Az antik líra hangulatokban tobzódó, bővérű versirodalma után, ugyancsak sok fantáziát igényel a középkor fojtottabb­­légiesebb, nálunk amúgyis fe­hér folt számba menő költé­szetének „szemléltetése". Kép­zelőerőnek pedig nem volt hí­jával a rendezőség: vaskos diákdalok tarkították a Dan­­tétól Villonig ívelő korai bal­ladák, köpés rigmusok, truba­­dúrénekek hol tréfás, hol ko­mor, hol naivan elégikus lírá­jának modulációit. A két irodalmi est immár egybehangzó sikere fedezéket nyújt a kritikus számára: az ünneprontás kockázata nélkül vethet számot, hol mutatkozik ingoványosabbnak a versek e­­lőadói „továbbképzelése". Ré­­thy Árpád múltkori, gazdagon árnyalt Ovidius-szavalata után például, a dagályosabb előadás­­modor áldozatául esett a Ro­­land-ének megrendítő részlete, Nemes Levente gyakorta mél­tányolt racionális hangvétele pedig, A szerelem halottjainak előadásakor, kiszorította a Dante-szöveg borongás részle­tének líraibb fűtöttségét. Mó­zes Erzsébet drámai balladája, őszinte Altatója s a Chaucer­­történet humoros változatos­ságával fokozta fel a hangula­tot. Illyés Kinga új „mezben" debütált: az Aucassin és Ni­­colette-t a korabeli dallammal kísért, áttetsző énekhangon ad­ta elő, annak bizonyságakép­pen, hogy kellő puritánsággal, az énekhang, mint segédeszköz nem keresetté, hanem épp szí­nessé, stílusossá teszi a közép­kori lírában való válogatást. A stílusosság pedig nemcsak nél­külözhetetlen kritériuma egy korszak költői megsejtetésének, hanem a két előadóest bizalom­­gerjesztő indítása után, úgy tetszik, megharcolt érdeme is az Énekelj, Aranymadár! íz­lésnemesítő lírai sorozatának. METZ Katalin * * * * * "T’rida néni, te sose halsz meg! "“ —mondtuk gyermekko­runkban dédnagynénink­nek, mert fájt a dereka, de nem tudott komolyan jajgatni. Csak közölte csü­ggetegen, mint azt, hogy elveszítette fekete hálóját, a Schobelnéfélét, barátnője ner­celt­e a nevenapjára, pedig hogy kínozta ujjait a köszvény. És hittem is, hogy örökké él, mint a mesebeli Holle anyó, aki a felhők fölé épített kunyhójában naphosszat rázza lyukaslujjú pár­náit, s mire a lúdpihék hozzánk leérnek, finom hópelyhekké va­­rázsolódnak. És mennyire igazam volt, mert — habár azóta húsz esztendő is eltelt,­­ valahányszor abba az öreg brassói utcába be­toppanok, elmegyek Frida néni apjának hajdani patikája előtt (úgy fest rajta a neon cégér, mint öregasszonyon a vörösrózsás ken­dő), lassítok a boltíves kapu e­­lőtt, de nem nézek be, sokkal jobban tudom, milyennek kell ennek a keskeny, floksszal beül­tetett udvarnak lennie (és mi­csoda növénybunda födte a me­redek falakat!), mintha most nagy kotnyelesen körülszemlélődnék. Azt gondolom, felszaladnék hoz­zád, Frida néni, a sötét nyakt­ö­­rös falépcsőkön, benyitnék ánizs­­szagú konyhádba, melyben gö­röngyösebb a padló, akár a he­gyi ösvény, és fényesebbek az üstök, mint a galaci cigányok va­donatúj portékái, de tudom, na­gyon el vagy ilyenkor foglalva, egy hetvenesztendős kredenc át­rendezésére évtizedek tevése-ve­rése sem elég, lásd be, már itt sem vagyok, messze járok, csak a gondolataim maradtak le egy pillanatra, mint anyja mögött a kullogó-bámészkodó gyermek. Ma valahogy, talán a lúdpihés havazásról, felötlött bennem egy régi szilveszter, ha az volt egy­általán, ki tudja, kinek volt iga­za, Frida néninek-e, vagy nekünk s a naptárnak? az dédnagynéni, évtizedeken átt át — mióta a fia bevonult­­ — minden szilveszterét nálunk töltötte, s ahogy örege­dett, előtte mohón számolta a na­pokat, mint a gyermek. Nem elé­gedett meg a napi porcióval, ti­tokban megdézsmálta a falinap­tár, lapjait, ünnep előtti héten egyszerre kettőt-hármat leszagga­tott, így akarta siettetni a napok múlását, melyek vánszorogtak tél közepén. Rendszerint kora délután érte mentünk, de mindig várni kellett rá legalább egy órát, habár — tudtuk — szilveszter előtt egy hónappal már elkezdett készü­lődni. " Azon az emlékezetes téli napon oly megejtően havazott, ahogy szilveszterkor dukál, és Frida né­ni — mintha látnám — régiség­­tárra emlékeztető, homályos szo­bájában, a kredencben agg tü­relemmel matatott. Bütykös ke­zét könyékig bedugta az ásító polcba, körültapogatta a holmi­kat, mozdulatára élénken potyog­tak a kicsi fűszereszacskók, ösz­­szekötözött rongydarabok, s egy ósdi lámpa fagyöngyei. Végre e­­lőkerült az üveg dióbelőtt. „Most már el lehet vinni — morogta a sokéves címkét néze­getve —, mert Gust úgysem fog hazajönni soha, hogy megegye. ” Serényen visszarakta a kihullott dolgokat, elrendezte a fényképe­ket, előbb manzsettájával letöröl­te az aranyozott rámát. — „Ez itt az utolsó szilveszterem, Gust — motyogta a fia tágranyílt sze­mébe nézve (fényképét mindig egy ezüst bombonierhez támasz­totta) — jövőre együtt ünnepe­lünk, Grazban!". A falióra elütötte a négyet. Frida néni nehéz sütővassal kiti­pegett a konyhába, megforrósítot­­ta a kékes lángnál, miközben ap­ró körré csücsörítette száját, vat­tás hajába hullámokat égetett. Jajgatva nyílt ki egy öreg szek­rényajtó, előkerült a fekete ru­ha, a néni az álla alá fehér csip­­kezsabót tűzött. Kis ajándékcsomagokat süllyesz­tett a szatyorba: ánizsospogácsát, birsalmasajtot, s unokaöccsének — isten neki, hadd legyen most már övé az üveg dióbefött! Az utcán fürgén szedte a lá­bát, ezüstnyelű botjával megta­pogatott ezt, azt, hátára fordított egy összegyűrt ezüstpapírt, neki­verte a ház oldalának. A Fekete-templom sötéten me­­redezett elő, mint egy óriási szik­labarlang. Ismerős orgonaszó szállt Frida néni felé, s ő önkény­telenül is elkezdett dúdolni. Majd megállított egy szikár termetű asszonyt, futó ismerősét, s hado­nászva újságolta, hogy ez itt az utolsó szilvesztere. Az asszony félreértette a dolgot, sovány ar­cát oldalrahajtva, sajnálkozva nézte Frida nénit, s megsimogatta a kalapját. — Ne gondolja, Frau Müller,­­még nem jött el az ideje, látom jól bírja magát. — Nevetett, s kivillant hiányos fogsora. Frida néni elkomorodott. Mein Gott im Himmel! Az emberek nem értik meg, hogy az ő élete nincs befejezve. Ő vár valamit, a­­mi neki MÉG jár, föltétlenül járt — S a Gust szeme villant elő va­lahonnan az olvadozó pocsolyából. A Kapu utca sarkán (akkoriban még nem volt kirekesztve a for­galom), visítva fékezett le egy szürke keny­ér szállítókocsi. Frida néni bundájához kapott, belefo­­gózott, s néhány percig rémületé­ben lehunyta a szemét. Egy jég­buckán görnyedt, mint egy feke­te kérdőjel­ körülötte 1 2 síkos asz­falt kékesszürke vize, azt hitte, ha rálép, elmerül. A­ kocsi orrá­ból forró, haragos gőzök csapód­tak ki, már indult is morogva, hogy egész testébe belemarjon. De jött egy szürkefelöltős férfi — Gusztal körülbelül egyidős, biztosan ismerte Frida nénit — karját nyújtotta, s a néni öröm­sóhajjal belekarolt. Csengetett, s mi döbbenten Is nyitottunk neki ajtót. Na­pokkal AZELŐTT, és rá­adásul, minden segítség nélkül! A néni bágyadtan mosolygott, látszott, dicséretre számít, amiért nem várta meg az érte menőt, de hát edzenie akarta magát a hosz­­szú, hosszú útra. — Utazni szeretnél, Frida né­ni? — Kotnyeleskedtünk gyerme­kes tapintatlansággal, halkan kuncogva. Anyánk a konyhába terelt ben­nünket, Frida nénit az ebédlőbe toloncolta, elvette a­ szatyrát, le­fejtette róla a fekete szilbundát, melynek bő szárnyában mintha halott macskák szelleme lakozna. A néni rögtön kötényt kötött, agg papucsába bújt, s ment vol­na ki a konyhába a hazulról ho­zott ezüstkéssel, mert arra évek óta igényt tartott, hogy őt szele­telje fel, és tálalja az ünnepi pe­csenyét. — Istenem! — jajdult fel a­­nyánk zavarodottan. — Várni kell, Frida néni! — Pirul? Herlich! Még be sem szereztük a húst, de hát hogy adjuk a néni tudtá­ra tévedését? — Kérjünk kölcsön egy sültet — ajánlottam — nem egy barátnője akad anyánknak, aki az újévi ünnepek előtt annyi ételt felhalmoz, mintha hét szűk esztendő következne. Frida néni megér nekünk egy dupla szilvesz­teri vacsorát! — Köl­csön­kér­ni?! Ráadásul egy lesütött vécét! Még jóért sem mentünk soha a szomszédba! — Zajosan szedtük össze az asztalra kirakott lottó­játékot, s nevetni, hahotázni kezdtünk ezen a semmiségen. Egyszeresak ott állt Frida néni, dologra várva, fehér kötényében, a steril konyhában, ahol nem sült és nem főtt semmi. A konyhában a tűz nem égett, a bútorok utála­tos rendben kushadtak a térítők alatt. Sehol egy krumplihéj, egy kenyérmorzsa. — Én trotli! — morogta ki­erőszakolt félmosollyal. De azért kint maradt velünk, bíztatott, hogy lottózzunk tovább nyugodan, ő felszeleteli a hideg felvágottat. A vacsoránál szétosztotta az ajándékot. Ebből tudtuk, hogy nem jön le mégegyszer hozzánk Szilveszterre.­yomott hangulatban ült, a jfa székbe roskadtan, mint egy odadobott, súlyos kabát, csak a feje mozgott elevenen, kék szeme röpködött lázasan, megri­adva a vékony fémkeret mögött. — Jövő ilyenkor Grazban le­szel, Gustnál! —• Mein Gott, én aztán nem! — Dehogynem! Hogyhogy! — bíztattuk erőszakosan, minden meggyőződés nélkül. Félénken körüllesett, ajka pe­remén régi mosolyfoszlány ját­szott, a néni lehajtotta a fejét, majd megint felszegte. — Ma... majdnem leütött az autó... egy férfit. Odakint még sokkal több kocsi rohan, mi lesz, ha Gust előbb hal meg, mint én? Mi lesz velem abban a fene ide­genben? — Igen, igen. — bólintott a­­nyánk, mély megdöbbenését pél­dásan leplezve. Azt mi, gyermekek is tudtuk, hogy Gust bácsi csaknem két esztendeje autóbaleset következ­tében meghalt. Azóta apám fabri­kálta a leveleket géppel, az osz­trák bélyegek beszerzése mindig sok utánajárásunkba került. Vacsora után tovább lottózhat­tunk. A piciny fakorongok, üveg­ablakocskák élénken, vígan csö­rögtek a konyhaasztal lapján. Csapkodtunk, kiabáltunk, s vi­sítva dörzsöltük össze tenyerün­ket, ha nyertünk. Egyszeresük beszólt anyánk: — Köszönjetek, Frida néni menni készül! Elbúcsúztunk? Vagy meg se hallottuk? Akkor ugrottunk fel, amikor leért az utcára. Lent volt, feketén görnyedt az ezüstnyelű botja. Megindult, a­­pám kísérte. Örökre eltűnt a nagy hóhul­lásban. SZEPRETI LILLA Imlékezés­ként havazásra KAKONYI CSILLA rajza A filharmónia kamarazenekarának hangversenyei Sem szimfonikus zenekar, sem kisméretű kamara alakulat és mindkettő egyben. Ezzel ragad meg mindenekelőtt ez a 15 tagú együttes, ebben rejlik hangzásá­nak varázsa és minőségi külön tartozása is. Úgy változtatja hangerejét és színeit, ahogy ép­pen a mű megköveteli, fergete­ges robbanásait lehelletszerű ak­kordok váltogatják, hangoszlopai­nak súlyos lépteit pedig csipke­szerű ékítmények követik, mint­ha nem is ugyanaz a „hangszer“ állítaná elő őket. Pedig a recept egyszerű: vagy 5—4—3—2—1 (ez az első, a második­ hegedűknek, a brácsáknak, a csellóknak és a nagybőgőnek az aránya) olyan kitűnően képzett hangszeres mű­vészt, akik nagyon szeretik a zenét és hajlandók teljesen önzet­lenül, munkaidőn kívül­i hosz­­szantartó próbákon állandóan koncentrálni, s nemcsak azt hal­lani, amit saját maga játszik, hanem­ amit minden egyes társa is­ adj ezekhez egy tapasztalt és tehetséges betanító „trénert“ és kész a kamarazenekar. Most már csak igényes műsor kell és a si­ker előbb-utóbb eljön. Nem kell külön emlékeztetni az olvasót arra, hogy ez a fajta alakulat mennyire elterjedt a vi­lágban, és hogy nálunk is nép­szerű kezd lenni — a kolozsvá­riak már külföldi turnén is vol­tak — és a Virtuosi di..., vagy a Solisti di... elnevezésű alaku­latok a legrangosabb zenét szol­gáltatják manapság, de hiszen csak nemrég vendégszerepeltek nálunk Bársasék... Ezért örültünk annyira annak, hogy a marosvásárhelyi filhar­mónia keretében nemcsak „ala­kulgatott“, ahogy azt már évek óta teszi, hanem meg is alakult végre az említett kamarazenekar. Legutóbbi hangversenyei, egy vásárhelyi, majd pedig a régeni, székelyudvarhelyi, sinaiai és­­ mindenek felett nagysikerű fő­városi bemutatkozása (január 29-én a bukaresti rádió is közve­títette), érvényes születési bizo­nyítványt állítottak ki számára. Erről megbizonyosodhattunk az e heti nyilvános hangversenyén (ez utóbbi volt az igazi ma­rosvásárhelyi bemutatkozás, az első uj. zártkörű volt, a Diák- Athenaeum keretében hangzott el). A kiváló műsor mindig Bak­­fark­ Toduta archaikus hangvételű művével kezdődött, s ezt Corelli egyik monumentális Concerto Grossoja követte. Utóbbi alkalmat adott Hamza Gyula, Mihály Im­re és id. Seres Antal szólistáknak szép tónusuk és hangszeres vir­tuozitásuk megcsillogtatására. Bach E-dúr hegedűversenyét Ru­ha István játszotta elragadóan szép hanggal, sok lendülettel és elmélyedéssel. Szünet után egy brilliáns Haydn szimfónia, majd pedig záróműként Benjamin Britten szellemes és virtuóz Simp­le Symphony-je hangzott el. A mindenkori ráadások során Bach Áriája és Corelli Bachenerie-je is megszólaltak. Egyik hangver­­senyén Haller Ildikó volt a szó­lista. Ízléssel és jó hangszertu­­dással adta elő Vivaldi Pikkold­ versenyét.­­ Kétségtelenül színvonalas elő­adásnak voltunk tanúi minden alkalommal. Az első hegedűk máris bemutatták lehetőségeiket, a virtuozitás, a könnyedség és a meleg hangzás terén. Tehetsége­sen zárkóznak fel melléjük hege­dűs társaik, azon igyekezetükben, hogy a két csoport közötti kü­lönbség a minimálisra csökken­jen. Melegen szólnak a mély vo­nósok. Ami pedig az összjátékot illeti , a nagy mesterek gondos­kodtak problémákról ilyen téren, gondoljunk csak Corelli polifóniá­jára, vagy Britten díszítéseire, — amit ilyen rövid idő alatt meg lehetett oldani, az már megoldó­dott. Kétségtelenül még sok a teendő és ezt művészeink nagyon jól tudják. — Hamza Gyula sok lelkesedéssel és érzéssel valósítja meg a betanítás és a dirigens nél­küli muzsikálás nehéz és hálát­lan feladatát. Koncertmesteri he­lyéről szem előtt tartja társainak minden mozdulatát, szerencsés ösztönnel adja meg a tempókat, alakítja a hangerősséget és for­málja a partitúra zenei anyagát. Korlátlan lehetőségeket rejt magában egy ilyen zenekar. Kí­vánjuk, hogy a filharmónia ka­marazenekarának lelkes tagjai ezeket ki is használják. Mi, hall­gatók, támogatni fogjuk őket és előre örülünk sok szép műsoruk­nak. Dr. BIBEK LÁSZLÓ 3 Beethoven művek a filharmónia hangversenyének műsorán A filharmónia következő hang­­versenyének műsorán Beethoven „Coriolanus“­nyitánya, IV. G­­yúr zongoraversenye — Radu Lupu előadásában — és az V. szimfónia szerepel. Vezényel Szalmán Lóránt. Ludwig von Beethoven művé­szete magába olvasztja mindazt, amit a XVIII. század mesterei al­kottak, s egyben új utat nyit, az elkövetkező század zeneköltői e­­lőtt. Munkásságában jelentős he­lyet foglalnak el nyitányai, me­lyeken keresztül is megfigyelhe­tő Beethoven művészetének gaz­dagodása. „Coriolanus“ című nyi­tánya, melyet 1807-ben mutattak be, egy Collin nevű osztrák író azóta feledésbe merült drámájá­hoz íródott. Beethoven többi nagy nyitányához hasonlóan, rövidre fogott, sűrített dráma, a gyenge színpadi műtől elvonatkoztatva. Shakespeare-i magaslatokon, drá­mai erővel ábrázolja a konflik­tust. A IV. G-Dúr zongoraverseny a szomszédos c-mollak együtt kor­szakos jelentőségű Beethoven munkásságában. A versenymű lí­rai alkotása, melyben a napsuga­ras derű mellett helyet kap a legsötétebb drámaiság is. A kon­cert , mellyel Beethoven, mint előadóművész búcsút vett a nyil­vánosságtól — valamiképpen rög­tönzésnek hat. Mintha szerzője az improvizálás pillanatnyi voltát akarná megragadni, átmenteni a kottába rögzített muzsika vilá­gába. Az ötödik szimfónia, mely a III. és IX. mellett Beethoven leg­hatalmasabb szimfonikus megnyi­latkozása, a szó nemes értelmé­ben a legelterjedtebb és a leg­népszerűbb. Az 1808-ban kompo­nált szimfónia gondolatát nyolc évig hordta magában, képzelet­beli hőse az ember, a tiszta hu­manitás jelképe, akinek győznie kell. — és —

Next