Vörös Zászló, 1969. augusztus (21. évfolyam, 180-206. szám)
1969-08-01 / 180. szám
VÖRÖS ZÁSZLÓ Nicolae Ceausescu elvtárs nyilatkozata az amerikai professzorokkal folytatott beszélgetésen (Folytatás az 1. oldalról) népeink között soha sem voltak vitás ügyek, és remélem, hogy ezentúl sem lesznek. Úgy véljük, hogy jó feltételek vannak a Románia és az USA közötti együttműködési kapcsolatok még szélesebb körű fejlesztésére. Köszönjük azt a tevékenységet, amelyet kifejtettek és a jövőben is kifejtenek annak érdekében, hogy Romániát minél jobban ismerjék az amerikai nép soraiban. Azt kívánjuk, hogy csak az igazat mondják Romániáról, úgy mutassák be országunkat, amilyen az a valóságban. Rövid látogatásuk során tapasztalhatták, mit valósított meg az utóbbi évek során Románia a szocialista építés útján: az ipar, a kultúra, a tudomány, az oktatás fejlesztésében, a nép életszínvonalának emelésében. Mindaz, amit a román nép a szocialista építésben elér, az összes dolgozók növekvő jólétét, egyben pedig a világ összes népeivel való barátság és együttműködés fejlesztését kívánja szolgálni. Mondják azt a román népről, hogy boldog életet akar teremteni magának, szabadon akar élni, a szocializmus útját kívánja járni, amelyet maga választott, s amely meghozza számára a jólétet és a haladást, hogy békében és barátságban óhajt élni az összes népekkel. Ha így cselekszenek, előmozdítják népeink barátságának fejlődését, a világbéke ügyét. JEROME DAVIS professzor: Boldogan megteszünk mindent, elnök úr, hogy előmozdítsuk az Amerikai Egyesült Államok és Románia együttműködését. Csoportom több kérdés felvetésével bízott meg; íme az egyik: Melyik a legnagyobb, a legjelentősebb társadalmi problémája Romániának a jelen pillanatban? NICOLAE CEAUSESCU elvtárs: A kérdésre nehéz röviden válaszolni, de szeretnék rámutatni, hogy a román nép fő problémája, fő célkitűzése ma a termelőerők gyors fejlesztésének a kérdése, az ipar, a mezőgazdaság, a tudomány fellendítésének a kérdése, a magas életszínvonal anyagi és kulturális előfeltételeinek megteremtése. Pártunk és kormányunk ebben a szellemben tevékenykedett mindmáig, s ez lesz a fő vitatéma a kommunista párt augusztus 1-án megnyíló X. kongresszusán is. A kongresszus feladatának tekinti, hogy kijelölje Románia fejlesztési programját egészen 1980-ig terjedően, hogy a termelőerők gyors ütemű fejlesztése alapján gazdasági és kulturális szempontból megközelíthessük a világ fejlett országait. JEROME DAVIS professzor: Az ön véleménye szerint mi a legnagyobb akadály a béke megvalósításának útjában a mai világban? NICOLAE CEAUSESCU elvtárs: Véleményem szerint a béke megteremtésének útjában a legfőbb akadály azoknak az országoknak a politikája, amelyek nem akarják vagy még nem hajlandók elismerni más népek függetlenséghez és szabad fejlődéshez való jogát, amelyek ilyen vagy olyan formában a más államok feletti uralom politikáját folytatják. A tartós béke megteremtése érdekében egyszer s mindenkorra véget kell vetni a más nemzetek feletti uralom politikájának, bármilyen formában gyakorolnák is azt; biztosítani kell a jogegyenlőség a szuverenitás, a nemzeti függetlenség teljes tiszteletben tartását, együttműködési kapcsolatokat kell létrehozni a népek között minden tevékenységi területen. JEROME DAVIS professzor: Ügy érzem, hogy az Egyesült Államoknak fejlesztenie kellene a kereskedelmet Romániával, Kínával, a világ összes országaival, ezzel elősegítené a békét. NICOLAE CEAUSESCU elvtárs: Természetesen, ez feltételezi, hogy az Egyesült Államok — mint a világ bármely más állama —■ a jogegyenlőség politikáját folytassa az összes nemzetekkel szemben, az összes országokkal való kereskedelem és műszaki-tudományos együttműködés vonalán haladjon, beleértve Kínát is, Romániát is. Mi úgy véljük, hogyaz együttműködésnek, a gazdasági, műszaki-tudományos kapcsolatok fejlesztésének a politikája az egyetlen ésszerű politika, amely a békét és a nemzetközi biztonságot szolgálhatja. JEROME DAVIS professzor: Ügy vélem, hogy az ön válasza nagyon hasznos volt. Szeretnék egy másik kérdést feltenni, amelyre egyébként részben már válaszolt. Lehetséges-e, hogy a szocializmus és a kapitalizmus békésen éljen egymás mellett a jövő világában? Ha a válasz igenlő, milyen engedményeket vagy a kölcsönös alkalmazkodás milyen lépéseit kellene tennie mindkét rendszernek,hogy békében és együttműködésben élhessen. NICOLAE CEAUSESCU elvtársi A probléma valamivel bonyolultabb. Mi, természetesen, a különböző társadalmi rendszerű országok békés egymás mellett élésének hívei vagyunk, s úgy véljük, hogy mindaddig, amíg a világon különböző rendszerű államok lesznek, azoknak az együttműködés és a kooperáció kapcsolatait kell kiépíteniük egymással minden tevékenységi területen, hogy a felmerülő vitás kérdéseket a tárgyalások és a megegyezés útján kell megoldani, hogy az erőszak alkalmazásáról le kell mondani. Ami a szocializmus és a kapitalizmus egymás mellett élését illeti, ez más probléma. A Román Kommunista Párt, mi, román kommunisták abból indulunk ki, hogy a társadalmi rendszerek nem, örökéletűek. A történelem bebizonyította — s önök mint professzorok ezt jól tudják —, hogy előbb-utóbb bármely társadalom át kell hogy adja a helyét egy újabb, a társadalmi szervezettség szempontjából magasabb rendű társadalomnak. Meggyőződésünk szerint a kapitalizmus végső fokon világszerte át kell hogy adja a helyét a szocializmusnak. E törvényszerűséget nem lehet megkerülni, a prolémát azonban minden ország saját társadalmi erőinek, saját népének kell megoldania. Nézetünk szerint a jövő a szocializmusé, a kommunizmusé, azé a társadalomé, amely nem oszlik többé gazdagokra és szegényekre; az emberiség ezen eszményének megvalósulása azonban minden egyes néptől, minden egyes ország haladó erőitől függ. Mi mint kommunisták természetesen azt kívánjuk, hogy ez az eszmény mielőbb megvalósuljon, de Amerikában ez önöktől, az amerikai néptől függ. JEROME DAVIS professzor: Nagyon hálásak vagyunk, elnök úr, ihletett és információgazdag ismertetéséért. Ha jól értettük az önök álláspontját, úgy vélik, hogy végső fokon a szocializmus és a kommunizmus világszerte átveszi a kapitalizmus helyét, de időközben békében és egyetértésben kell élnünk. Nagyon köszönjük hozzájárulását a megértés, a béke ügyéhez. NICOLAE CEAUSESCU elvtárs: Valóban úgy véljük, hogy a szocializmus világméretű diadaláig az embereknek békében kell dolgozniuk, és élniük, de a kommunizmus diadala után is békében kell élniük és együtt kell működniük. A népek közötti békés együttműködés hívei vagyunk, és őszintén bővíteni kívánjuk kapcsolatainkat az amerikai néppel, az Amerikai Egyesült Államokkal. Kérem, hogy a magam, a román nép nevében tolmácsolják legjobb kívánságaimat az Egyesült Államok tantestületének, az egész amerikai népnek. Jó egészséget és sok boldogságot kívánok önöknek! AZ AUTOBAHN Nyílegyenesen jut kocsink az Autobahn-on Magdeburg felé. A Berlin körül a hat-, később négysávos utat sehol sem keresztezik bekötő- vagy keresztutak. (Minden alul — illetve felüljárókkal van megoldva.) Emberi településeken nem halad keresztül az út, autón kívül más jármű nem használhatja. Az út jobb és bal oldalán hatalmas zöld mezők, melyeket néhol kis akácosok vagy nyírfaligetek élénkítenek. Ezek mellett kitérők, a lombok alatt asztalok, padok és . .. autós turisták. A földeken emberek dolgoznak. Főleg gépekkel! Kerékpárral, motorkerékpárral vagy autóval érkeznek a „munkahelyükre“, ahol törpe traktorok és más mezőgazdasági gépek segítségével művelik a földet Nekem személy szerint legjobban a kaszáló és a szénaforgató gépek tetszettek. A műtrágyát szóró repülőgép szintén gyakori látvány■ Letérünk az Autobahn ról. AZ ÚJJÁSZÜLETETT VÁROS Néhány perc múlva Magdeburgba érkezünk. Ez az ezeréves múltra visszatekintő nagyváros, mely ma az NDK egyik legnagyobb ipari központja, az első pillanatokban furcsa látványt nyújt. Régi üzemek, modern lakóháztömbök, hatalmas parkok váltogatják egymást. A Guericke Strasse, az International szálló modern, merész vonalú új épületei mögött méltóságteljesen és komor fenséggel emelkedik az ég felé a hatalmas katedrális. Mellette a híres kolostor és a kis tér néhány barokk háza. Azután ismét hatalmas, színes tömbházak, széles, modern utcák (gyalogjárók, kerékpárosok sávja, autóút, villamossínek) és a modern épületek között hirtelen egy másik kis térre bukkanunk: a Magdeburgi lovag szobra, és a történelmi múzeum patinás épülete áll itt. Mellette, pár száz méterre, lebombázott hatalmas katedrálisok romjai — a városnak hét gyönyörű temploma volt melyek újjáépítése az elkövetkezendő évek feladata; régi tár falmaradványok, nagy-nagy zöldövezetek (itt állott a régi város), és végül az Elba csendes hömpölygése, a Weisse Flotte méltóságteljesen úszó hajóival és az elmaradhatatlan hófehér elbai sirályokkal. A város, két ízben is csaknem teljesen elpusztult. 1631- ben, a harmincéves háború idején felégették, és 1945 januárjában a bombázások a gyárak és lakóházak nagy részét a földdel egyenlővé tették. Ma hatalmas ipari objektumaival új, modern városcentrumával, lüktető életritmusával az NDK legvirágzóbb városainak egyike, melyben már csak néhány utca és egy — cilinderes kéményseprő — emlékeztet a múltra, az ősi hagyományokra. Rohan az autó! Ipari tájak következnek. Gyárak, bányák, gyárkémények . . . Feltűnik a Harz hegység. Közeledünk YV IPTGERODE - HA Nem, ez nem lehet igaz! Hirtelen évszázadokkal mentem vissza az időben. Egy város, amely az eltelt századok alatt semmit se változott. Megkímélték a háborúk viharai; egyes épületei a XV-ik század óta állnak, s jellegzetes favázas házai dacolnak a történelemmel, az elmúlással. A régi XV. századi városháza ódon szobraival, előtte a kút és a tér, ahol a híres farsangi felvonulásokat és játékokat rendezik. Itt zajlik le a nagy sakkjátszma, élő figurákkal.Gyermekeket öltöztetnek be sakkfiguráknak.) Itt a ház, melyben Goethe lakott. Ezen az utcán haladt Schiller, amikor ismeretlenül először Goethéhez bekopogott, hogy ezután életre szóló barátságot kössenek. És itt a vár, százhúsz méter magasan a város felett (ma Feudális Múzeum), mely ma is mintegy jelképesen őrködik Wernigerode csendje, békéje felett. Mintha nem is emberlakta városban, hanem egy színházi előadás, vagy egy készülő film díszletei között járnék. Közben néha halkan üt az ősi óra, délben megkondul egy harang, és Goethe házától nem messze csendesen csobog a kis patak, mint akkor, annak idején ... Wernigerode ma 32 000 lelket számláló kisváros. Sokszor úgy éreztem, hogy lakói lábujjhegyen járnak, nehogy zajos lépteikkel megtörjék az évszázados csendet. Gergely Géza útirajza (II.) ÚJ TÍPUSÚ MEZŐGAZDASÁGI GÉPEK A mezőgazdasági gépgyárakban számos felszerelés helyettesítéséremegkezdték új típusú, magasabb műszaki-gazdasági paraméterű felszerelések előállítását. Ezek közé tartozik a nagy munkatávú öntözőgép, a különleges motoros kaszálógépek, amelyek 39 fok lejtésű dombokon is dolgozhatnak, szállítóberendezéssel ellátott fejőgépek stb. Számos más berendezést, mint például a kukoricacséplőt, a centrifugális műtrágya-szórógépet, tartálypótkocsit, szecskázót, vontatott kaszálógépet, korszerűsítettek. A közül a több mint 80 gép- és berendezéstípus közül, amelylyel a jelenlegi ötéves terv során mezőgazdaságunkat elláttuk, számos külföldön is keresletnek és megbecsülésnek örvendett. Különböző országokba exportálunk traktorokat, SPC-6 pneumatikus vetélgépeket, univerzál szelektorokét stb. A VÁLTOZÁSOK a városközi utasszállításban Mától kezdve a Közüzemek vezetősége néhány változást vezetett be a városközi utasszállítás programjába- Ennek kapcsán kerestük fel Dogaru Emilt, a Közüzemek főmérnök helyettesét és kértünk feleletet néhány, az utazóközönséget érdeklő kérdésre. Milyen változásokról van szó? A legfontosabb ezek közül egy új vonal beállítása, amely a 13- as számmal fog közlekedni a Tudor Vladimirescu negyed — Rózsák tere — November 7 — Klinikák —• Mihai Viteazul utca —• Rózsák tere — Tudor Vladimirescu útvonalon, tehát a már közlekedő 18-as busznak lesz az ellenjárata. A 13-as vonalon — akárcsak a 18-ason — 2—2 autóbusz közlekedik, két váltásban Ugyancsak augusztus elsejétől — tehát a mai naptól kezdve — meghosszabbítjuk a 3-as és a 9-es vonalakat. A 3-as autóbusz ezentúl a következő útvonalon közlekedik: Bese — Kossuth utca — Rózsák tere — Szovjet hősök tere — Hosszú utca — Tudor Vladimirescu negyed; a 9-es autóbusz pedig: bárdosi útelágazás — Szabadi út — Kossuth utca — Rózsák tere — Szovjet Hősök tere — Hosszú utca — Tudor Vladimirescu negyed. Mindkét vonalon két-két autóbusz közlekedik, két váltásban. Megváltozik a 6-os járat útvonala is, mától kezdve Meggyesfalváról nemcsak a Colentina térig közlekedik, hanem ennek kihagyásával a Szovjet Hősök terén, a Rózsák terén, a Kossuth utcán és a Szabadi úton keresztül egészen az Agricultorilor utcáig. Bizonyára érdekli az utazóközönséget az is, hogy ugyancsak augusztus elsejétől — a reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakban — a 3-as autóbusz Beséig közlekedik. Mi tette szükségessé az útvonalmódosításokat? Az útvonalak felsorolásából is kitűnik, hogy elsősorban a Tudor Vladimirescu negyed és a városközpont, illetve a város többi negyede közötti autóbuszközlekedés javítása volt a cél- Köztudomású, hogy ezzel kapcsolatban sok jogos panasz hangzott el. A mostani változtatásokkal és az új vonallal e panaszok orvoslása volt a legfőbb célunk. Ugyanakkor a módosítások, illetve útvonal-meghosszabbítások jobb összeköttetést teremtenek a város ipari övezetei és a peremvárosok, illetve a városközpont között.A forgalom növekedése, továbbá a városfejlesztés érdekei megkövetelték, hogy egyes helyeken csökkentsük, illetve megszüntessük a zsúfoltságot. Ha az útvonalakat szemügyre vesszük, könnyen felfedezhetjük, hogy a Colentina teret — éppen a fenti szempontok miatt — kiiktattuk az autóbuszforgalomból. Mik a közelebbi és távolabbi terveik? Jelenleg a 7-es, 8-as, 15-ös, 16- os útvonalak javításának lehetőségeit tanulmányozzuk, és akárcsak a mai nappal bevezetett változtatásokkal, ezzel is a város különböző pontjai közötti jobb öszszeköttetést, az ipari övezetek és a város többi pontjai közötti jobb utasszállítást, továbbá bizonyos pontok túlzsúfoltságának csökkentését kívánjuk megvalósítani. A módosítások kapcsán még azt is el kell mondanom, hogy néhány útvonalon rövidesen bevezetjük az önkiszolgálást, vagyis ezeken az autóbuszokon nem lesz jegykezelő, helyettük automatákat állítunk be. Mondanom sem kell, hogy ebben nagy szükségünk van az utazóközönség, a közvélemény támogatására. Ezzel kapcsolatos tanulmányaink már elkészültek, csak a jóváhagyásra várunk, és amint megkapjuk, forgalomba állítjuk az első, jegykezelő nélküli járatokat. F. M. 3 A VI. Duna Castrol Rally csütörtökön 20 óra 30 perckor ugyanabban az időben startoltak Prágában és Regensburgban (Németország SZK) a VI. Duna- Castrol Rally részvevői. A nagy méretű versenyben 36 pár vesz részt Romániából, Ausztriából, Csehszlovákiából, Bulgáriából, Belgiumból, Lengyelországból, Jugoszláviából és Németország SZK- ból. A versenyzők között van a belga G. Staepelaere, az idei kontinentális bajnokság éllovasa (14- es szám) és több más nemzetközi hírnevű vezető. A román csapat négy párból áll: Constantin Pescaru—Hors Graef (36. szám), Viorel Marin—Fl. Popescu (37. szám), Eugen Ionescu Cristea—Gh. Rotaru (38. szám) és Marin Dumitrescu—Petre Vezeanu (39. szám), mindnyájan Renault-8 Gordini gépkocsival. Az öt európai országon áthaladó útvonal hossza 2705 kilométer és 12 külön versenyszámot foglal magában, közülük nyolcat hazánk területén. A versenyzők előreláthatólag pénteken 17 órakor lépnek be hazánk területére Borsnál és szombaton 16 óra 48 perckor érkeznek a brassói célvonalhoz. Áthaladnak Nagyváradon, Kolozsváron (20,10), Szászsebesen (21), Petrozsényen (23,25), Rm. Vilcean (1.37), Szebenen (2.47), Medgyesen (3.32), Gyergyószentmiklóson (5-57), Békáson (6.27), Parajdon (10.02), Segesváron (11.12), Rozsnyón (13.05), Valeni de Munten (15.05). Szombaton 18 órakor a Brassó—Poiana felé vezető szerpentineken bonyolítják le az utolsó gyorsasági hegyiversenyt. -------------------------------------------- Néhány sorban ■ Voinja Marosvásárhely — Slovan Bratislava 5217—4898. Marosvásárhelyen játszották le a marosvásárhelyi Voinja és a bratislavai Slovan férfi teke-csapatok közötti találkozót, amelyet a vendéglátók megérdemelten nyertek. A Voinja csapatának minden tagja felülmúlta ellenfelét. A legjobb teljesítményt Soós Károly nyújtotta 953 ütött fával. A vendégek közül Frantisek Benke érte el a legjobb teljesítményt 856 fával. A Constructorul asztaliteniszezői győztek Kézdivásárhelyen. A Felszabadulási Serlegért kiírt asztalitenisz-versenyen Maros és Kovászna megye csapatai indultak. Eredmények: Constructorul Marosvásárhely a kézdivásárhelyi Tractorul-lal 3—5; a sepsiszentgyörgyi Oltul-lal 5—0; a kovásznai Unirea-val 5—1; a kézdivásárhelyi Tractorul az Oltul-lal 4—5; az Unirea-val 5—2; az Oltul a kovásznai Unirea-val 4—5. Végeredmény: 1. Constructorul Marosvásárhely 5 p, (játszmaarány 13—6), 2. Tractorul Kézdivásárhely 5 p, (14—10), 3. Öltül Sepsiszentgyörgy 4 p, (9—14), 4. Unirea Kovászna 4 p, (8—14). Vasárnap kezdi meg portyáját hazánkban a neves brazil labdarúgó csapat, a Sao Paulo- A brazil csapat, amely legutóbbi mérkőzésén 3-0-ra győzte le Belgrádban a jugoszláv bajnokcsapatot, vasárnap Craiován játszik az Universitateaval, szerdán Bukarestben a Rapiddal, jövő vasárnap pedig Konstancán a Farul-lal. A CSEHSZLOVÁKIAI TURNÉN AZ USA. Csehszlovákiai turnéja alkalmával a marosvásárhelyi ASA futballcsapat a TJ Rusomberok együttesével mérkőzött. A vendéglátók 4—3 (1—2) arányú győzelmet arattak. A hét első felében labdarúgó csapataink a bajnokságra készülve több barátságos mérkőzést játszottak A Steaua Konstancán 2—1-re győzött a belgiumi FC Beringen ellen, a bukaresti Rapid a Giulesti-i stadionban 4—2 arányú vereséget szenvedett a Plovdiv-i Lokomotiv-tól. A székelyudvarhelyi Lemnarul 1—2-re játszott az újonc A divíziós kolozsvári CFR-vel. Bușteniben a craiovai U 2—1-re legyőzte a bukaresti Dinamót. Az FC Arges a hatodik edzőmérkőzésén 3—1-re győzött a brassói Tractorul ellen. A HARZ HEGYSÉGBEN Goethe sorai jutnak eszembe: „Faust... Amíg nem fárad el a lábam, voltaképpen elég nekem a somfabot. Mi haszna, ha kurtább az út? Járni a völgyek kanyargós csalitját, aztán megmászni ezt a sziklát, honnan a buggyanó forrás lefut, ez az, mit a vándor élvezni tud! A nyírfákban már a tavasz reng, e zord fenyő is megrezeg, csoda-e hogyha zajdulása hat ránk?“ E tájról szólnak ezek a sorok.. A költő gyakran kijárt ide. A Faust „Boszorkányszombat"-jának itt játszódik cselekménye. A néphit szerint, ennek színhelye a Harz hegység legmagasabb hegye, a Brocken. (1142 méter). Itt hódolnak a Walpurgis-éjen a boszorkányok és varázslók uruknak, a Sátánnak. A hegyek, a sziklák éppen úgy állanak, a fenyők éppen úgy illatoznak, a lomblevelű fák minden évben lehullatják sárga leveleiket, de a táj mégis sokat változott. A sziklák között, csobogó hegyipatakok vize nem zabolátlanul szalad a völgybe, hanem különböző gátrendszereken keresztül a Rapphode-i völgyzáró gátnál (melynek magassága 106, szélessége 450 méter) hatalmas tavat képez Csodálatos látvány! Ez az óriási vízgyűjtő medence 110 millió köbméter ivóvizet tartalmaz és több német város vízszükségletét fedezi. Emberkéz teremtette csoda! A föld szellemei is megszelídültek. A RUBELANDI BARLANGOK a technika segítségével még jobban kitárják szépségeiket. Az 1536 óta ismert Baumannbarlangnak annak idején Goethe is gyakori látogatója volt. A 68 méter mély és több mint egy kilométer hosszú cseppkőbarlang legimpozánsabb része a Goethe terem, melynek gyönyörű szép cseppkövektől csillogó természetesen színpadán több száz néző előtt az Ős- Faustot szokták bemutatni. A kitűnő akusztikájú teremben a „színpad“ előtt kristálytiszta tó van, melynek tükrében sajátosan verődik vissza a játszó színész alakja. Az idő viszonylagosságát, a szépség örökkévalóságát kifejező cseppkövek (húsz év alatt 7—10 millimétert növekednek), a „Pálma liget“, a „Meseország“, a „Teknősbéka“, az „Oszlopcsarnok“ életreszóló élményt jelentenek. A boszorkányok, manók, griffek és más szellemek pedig csak képzeletünkben és irodalmi művek lapjain élnek.