Vörös Zászló, 1983. november (35. évfolyam, 258-283. szám)

1983-11-01 / 258. szám

AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA | XXXV. évfolyam 258 (9834) szám | 1983. november 1. kedd óra 50 bámi A termés idei ünnepe a jövő évi jobb termés megalapozására kötelez „Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy 1984-ben — a társadalmi és nemzeti felszabadító, antifasiszta és anti­­imperialista forradalom győzelme 40. évfordulójának eszten­dejében — az összes munkálatok időbeni és jó minőségű el­végzésével, a megszabott agrotechnikai normák és szabályok szigorú betartásával rekordtermést érjünk el a mezőgazda­ságban“. (NICOLAE CEAUSESCU elvtársnak a Termés Napja alkalmából a mezőgazdaságban dolgozókhoz intézett üzenetéből) A Termés Napján, miközben sokan a piacok felé igyekeztek bevásárolni, a mezőgépészek, a járművezetők és a falusi lakos­ság döntő többsége szorgalma­san végezte a meglehetősen össze­torlódott őszi mezőgazdasági munkákat. Változatlanul előtér­­ben volt a még mezőn lévő ké­sei termények, főleg a gyöke­resek betakarítása, a termények és a melléktermékek elszállítása, a területek megtisztítása és az őszi mélyszántás. És bár minden területen előbbre jutottunk, még mindig igen sok a tennivaló. A marosszentannai termelőszövet­kezetben például még mindig több mint 1000 tonna cukor­répa van a mezőn. Mit tesznek azért, hogy ezzel a munkával mielőbb végezzenek? — érdek­lődtünk Rad­u Alexandru­tól, a termelőszövetkezet elnökétől. — Idén 160 hektáron termel­tünk cukorrépát, s bár a termés kisebb, mint ahogy vártuk, ed­dig több mint 2­600 tonna gyö­keret szállítottunk a gyárnak, s még van vagy 1­000 tonna szál­lítani valónk. Annak érdekében, hogy a hátralévő szállítást mi­előbb befejezzük s így szabaddá tegyük a területet az őszi mély­szántásra, igyekszünk jól kihasz­nálni a gépjárműveket és a fo­gatokat. A rendelkezésünkre álló szállítókapacitásnak megfelelően már kora reggel mozgósítjuk a rakodókat, hogy a járművek kel­lőképpen megterhelve, minél ki­sebb várakozási idővel térülhes­senek. A Kolozs megyei Szállí­tási Vállalattól ide vezényelt sofőrökkel elégedettek vagyunk, úgyszintén a sajátjainkkal is, de jól dolgoznak a fogatosok is. Az ők munkája azonban sokrétű, sok más egyéb dolgot is el kell végezzenek. — Például? — Sürget a kóré vágása, hor­dása és silózása is. Eddig 3 000 tonna silót készítettünk, ebből 1 500 tonnát kukoricaszárból ré­paszelettel vegyesen, de az álla­tok jó körülmények közötti át­­teleltetéséhez körülbelül 5 000 tonna silóra van szükségünk, így hát ezen a fronton is keményen dolgozunk... — És hogy halad az őszi mély­szántás? — Sajnos, lassan, a vártnál sokkal lassúbb ütemben. Ezek­ben a napokban még mintegy 800 hektáron kell elvégeznünk ezt a munkát, amely alapvető előfeltétele annak, hogy a jövő évben megfelelő termést érhes­sünk el. Traktorosaink elég jól dolgoznak, hosszabbított váltás­ban, s ha az idő engedi, éjszaka is. Egyetlen kérésünk van felet­tes és illetékes szerveinkhez: jó szervezéssel biztosítsák ütemesen a kiutalt üzemanyagot, hiszen októberben is négy napon át 30 traktorunk vesztegelt üzem­­anyaghiány miatt. Mi mindent megteszünk azért, hogy minden munkát idejében elvégezzünk, hogy a pártfőtitkár felhívásának megfelelően a jövő évben kiváló termést érjünk el, de tegyék ezt azok is, akikre gazdaságunk kiszolgálás hárul! Úgy véljük, igaza van a ter­melőszövetkezet elnökének, ugya­nis a termés sorsa manapság már nem kizárólag a földműve­sek ügye! (lajos) Terményvásár a November 7 utcai piacon. ANKÉTÜNK Hogyan készülnek fel a télre ? Két egymástól teljesen különböző profilú egységben, a ma­rosvásárhelyi Autószállítási Vállalatban és a Téglagyárban tettük fel e kérdést. Milyen telünk lesz? Az előrejelzésektől függetlenül a legrosz­­szabbra, a legnehezebbre kell felkészülnünk. Hogy ne fázzanak az ... autóbuszok Budai István közgazdász, a közszállítási részleg vezetője: — Az ősz beállta előtt munkatervet készítettünk. Ebben az épületek karbantartására, a parkolóhelyek és nem utolsósorban a szállító­­eszközök téli előkészítése, javítá­sa stb. szerepel. Kezdjem a leg­utóbbival. Mindenekelőtt el­ső és másodfokú műsza­ki javításokat végzünk. Az elsőt 3 000, míg a másodikat 12 000 kilométerenként. A ben­zinmotoroknál ez már változik: 2 500 és 10 000 km megtett út szerint... Nálunk a legfonto­sabb az, hogy ne fázzon meg a busz. Az udvaron gőzzel fűtött parkolóink vannak. Leglényege­sebb dolog üzemhőmérsékleten tartani a motort. — Hány fokos mínuszt bír ki? — Tízig még nincs nagy baj, de azon alul... — Ott vannak a melegített parkolók. — Ezek csak a motort és a hűtőfelületet tartják melegen. — És még mit kéne? — A „szívét“, az akkumulátort nem tudjuk melegíteni. Éjsza­kánként többször is be kell in­­­dítani a motort. Nagy hidegben ez nem sokat használ, olyan ér­telemben, hogy a fagy az élet­idejét erősen lerövidíti, pláne, ha gyenge minőségű az akku­mulátor. — A tavaly télen mi okozta a legtöbb gondot? — Az akkumulátor, a téli mo­torin­­kérni már kértünk, re­méljük, hogy kapunk is­, a gu­miabroncs. .. — Az idén? — A jelek szerint megismét­lődik. — De ott van a ludasi Gumi­abroncsgyár. — Nagyon sokat segít rajtunk, szerencsénkre a mi megyénkben van. — És mégis... — Igen. Mert a buszok és így az abroncsok terhelési, túlterhe­lési együtthatója ,is a duplájára nőtt, és­ emiatt az újrafutózott gumikat csak a teherszállításnál, a hátsó kerekeknél merjük hasz­nálni. Ha csak a normális ter­helésnek lennének kitéve... Gázpalackokkal ellátott kocsi kanyarodik a hatalmas javító csarnokok elé. — Motoro­n-hiány! Hol vannak a gázas kocsik? Dobál József mérnök, a tech­nikai osztály vezetője: — A ta­valy télen csak egyetlenegy gá­zas kocsi működött. — Hogyak­? — Szerintünk elég jól. — Az idén? — Jelenleeg 66 gázas kocsink üzemképes, ebből 55 Vásárhe­lyen, a többi Szovátán, Dudáson, Segesváron és Tirnaveniben köz­lekedik. Régebben egy sem, mert ott nincs gáz. De ezeket a kocsi­kat is be kell indítani, és, a gá­­zasoknál ez télen még nehe­zebb. .. És persze ezek is gu­miabroncsokon szaladnak. De maradjunk csak az akkumuláto­roknál: nincs új, amivel a régie­ket helyettesíteni tudnák, de van akarat, kitartás, és így ha két­szeres erőfeszítéssel is, de ellen­súlyozni próbáljuk az ellensú­lyozni valót. ... és az utasok sem — Műhelyeink melegek — folytatja a mérnök. — A fű­téssel nincs baj. Ezzel már most sincs. Le is vetem a kabátom. DEMETER JÓZSEF (Folytatás a 4. oldalon) — Meg akarják szüntetni a Királykutat! Kint jártak valakik itt és azt mondották, ne aggód­junk, mert a blokkok építésekor megoldják a víz­kérdést, még­pedig úgy, hogy belevezetik a kanálisba... Hát megtehetik ezt velünk?­­ Ilyenképpen aggódnak a ma­rosvásárhelyi Március 6 utca középső szakaszán és annak kör­nyékén lakók, ahol jó néhány házban éppen annak okán nem költöttek mindmáig csövek, csa­pok beszerzésére és beszerelésé­re, hogy ettől a forrástól az év minden napján, bármelyik órá­ban korlátlan mennyiségben és ingyenesen hordhatták a friss vizet. Egyeseknek úgy tűnik, hogy nyáron hidegebb, télen langyosabb a Királykát vize. Es­­küdöznek, hogy országjárásról vagy külföldi utazásról visszatér­ve, mindig alig várják, hogy is­mét ihassanak ebből a nagyon tiszta vízből, amitől sohasem fájdul meg az ember torka és a rémhírek dacára, miszerint fertőzött volna a kút, gyönyörű leányok, dalia legények nőttek fel e fertályon. Barna Joan mérnök, az I-es számú építőtelep-csoport igaz­gatója nem tagadja, hogy járt kint a helyszínen, ugyanis más­fél ezer embernek kell kenyeret adnia, kötelessége volt tehát megszemlélni a terepet a m­uni­­cípiumi néptanács alelnökével, valamint a tervezőintézet és a beruházó képviselőjével együtt a munkatelep megnyitása előtt. Az elkövetkezőkben ugyanis itt, a Március 6 utca fölötti lejtők­re épül föl a Tudor Vladimires­­cu II. lakónegyed, amelyben hoz­závetőlegesen 2­000 családnak lesz otthona. „Én csak azt csi­nálom, amit a tervező előír, én a tervek kivitelezője vagyok.“ — ismétli el a köztudott szerep­megosztást az igazgató, elhárítva önmagáról a felelősséget és ta­gadja, hogy olyan kijelentést tett volna valaki is a bizottságból, miszerint el akarnák tüntetni a Királykutat. Majd, hogy megerő­sítse: bízhatunk támogatásában, előhozza, hogy évekig volt az övezet honpolgárainak képvise­lője, s mint ilyen, jól tudja. (Folytatás a 4. oldalon) Királykút-----------------­* — AJTAY LÁSZLÓ riportja — ­-----Az egységes román nemzeti állam-------­ 1918 létrehozásának 65. évfordulója 1983 | Egyek gondolatban és akaratban... Mint minden évben, most is megünnepeljük 1918. december elsejét. Ez alkalommal a meg­emlékezés ünnepélyességét az is növeli, hogy az egyesülésnek — melyet Nicolae Ceausescu elv­társ, pártunk főtitkára úgy jel­lemzett, mint „a modern Romá­nia fejlődésének határköve“ — 65. évfordulójára emlékezünk. Ez a nap a független és önálló román nemzeti állam megalaku­lása, a román nép nemzeti egy­sége megvalósításáért folytatott évszázados küzdelem szentesíté­sének a napja. Hosszú századok során a mos­toha történelmi körülmények és az idegen elnyomás megakadá­lyozta egységes fejlődését, de a földrajzi és a politikai szétdara­­boltság dacára a román nép mindig megőrizte egységét és szolidaritását, mely a nyelv, a lelkialkat és kultúra azonossá­gából, a gazdasági érdekeltség azonosságából fakadt. Történel­mileg szükségszerű, objektív va­lóság diktálta kiteljesedés ment végbe ezen a napon: a Moldo­­vában, Havasalföldön és Erdély­ben élő románok egyesültek, a­­kik az idegen hatalmak megha­tározta önkényes adminisztratív felosztás ellenére azelőtt is min­dig egyek voltak. Helytálltak és megőrizték nemzeti létüket, fej­lesztve kultúrájukat és civilizá­ciójukat. Ennek az egységnek a gondo­lata fűtötte a román történe­lem és szellemi élet kimagasló egyéniségeit, hiszen a nagy gon­dolkodók és harcosok, írók és művészek mindig egyek voltak népükkel, s cselekedteikkel és eszméikkel mindenkor a nép tö­rekvéseit szolgálták. Tudták jól, hogy a haladást, a fejlődést, a civilizációt csakis egységes nem­zeti talajon lehet megvalósítani. A krónikaírók elfakult betűi egy sokat szenvedett, sok meg­próbáltatást kiálló, az ősi rögöt szerető, méltóságát védő nemzet­ről vallanak. Horia, Closca, Cri­­san szinte legendás alakja olyan időkből villan fel, amelyekben megtorlás volt osztályrésze mind­azoknak, akik a társadalmi és nemzeti elnyomás ellen küzdöt­tek. Az Erdélyi Iskola exponen­seinek nézetei és a Dacia Lite­­rara szellemisége mind-mind az egység gondolatát táplálták. És az a sok száz és ezer jobbágy és hazafi, aki az 1848-as májusi ba­­lázsfalvi gyűlésen adott hangot az önálló nemzeti állam megte­remtése iránti hő vágyának* Avram Iancu meg Nicolae BSD­cescu szellemében. A Moldova és Munténia egyesüléséért folyó harc 1859-ben valósult meg. Az 1877-es, súlyos véráldozatokat követelő háború meghozta a ro­mán állam függetlenségét. Amikor az idegen fennhatóság alatt élő románok politikailag nem tudtak megnyilatkozni, ak­kor a kultúra és az irodalom je­lentette a nemzetté válás gondo­latát tápláló forrást, vagy aho­gyan találóan nevezték, azt a „fiatal, zöld növényt“, amelynek­ „virágoznia és édes, dús termést kell hoznia minden román szá­mára“. .. Ez a gondolat jutott kifejezésre 1911-ben, az Astra balázsfalvi nagygyűlésén, ahol 30 000 ember adott egymásnak­ találkozót... Kós Károly szavait idézve, ez „impozáns nemzeti gyűlés“ volt, az „utóbbi évek­ legnagyobb politikai eseménye.“ Az első világháború honvédő csatái a mára pesti-i hősök vér­áldozata — mind-mind az 1918- as decemberi egyesülés eljöve­telét készítette elő. Az egyesülés 1918-ban megva­lósult, de a kapitalizmus léte miatt az ellentmondások egyre mélyültek, a munkásosztály és a parasztság kizsákmányolása, el­nyomatása fokozódott. Az or­szág haladó erőinek összefogása, a munkásosztály forradalmi moz­galmainak erősödése meghozza az RKP megszületését, mely kö­vetkezetes harcot folytat a tár­sadalmi és nemzeti felszabadu­lásért. Az igazi nemzeti egység csak a társadalmi és nemzeti anti­fasiszta és antiimperialista fel­szabadító forradalom 1944. au­gusztus 23-i győzelme után tel­jesedhetett ki. Szocialista társa­dalmunk megteremtette a reális alapokat egységes gazdasági, társadalmi, szellemi haladásunk­hoz. A szocialista demokráciánk) szavatolta egyenlő jogok, dolgo­­­zóink eszmei egysége, azonos célja, egyet­ akarása, a román nép és az együttélő nemzetiségek testvéri közössége, egyenjogúsá­ga, mindezek együtvéve jelentik szocialista hazánk sziklaszilárd egységét. PERIS TERÉZ

Next