Vörös Zászló, 1985. július (37. évfolyam, 154-179. szám)

1985-07-02 / 154. szám

A­ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA | XXXVII. évfolyam 154 (10350) sz. | 1985. július 2. kedd | Ara 50 báni Nicolae Ceausescu elvtárs útmutatásai szellemében Fokozzák és változatosabbá teszik az alkatrészfelújítást Tavaly az első öt hónapban 2 125 000, az idén azonos időszak­ban 3 508 000 lej értékű alkat­részt mentettek meg az Autószál­­lítási Vállalat marosvásárhelyi, Szabadság utcai részlegén. Erre vonatkozó előirányzatát hónapról hónapra következetesen teljesítet­te a mintegy 220 tagú közösség. Az egykori IRA (Autójavító Vállalat) telephelyén 4 millió lejt meghaladó költséggel végzett é­­pület-főjavításnak, -restaurációnak és a zömmel ugyancsak önerő­vel végrehajtott felszerelésnek köszönhetően napjainkban hatá­rozottan kedvezőbb feltételekkel rendelkeznek e tevékenység ki­fejtéséhez. A legtöbb munka­hely tágasabb, világosabb és műszakilag gazdagabban ellátott, mint a régi Elba utcai volt. De szükség is van minderre, hiszen a gépkocsialváz- és kocsiszek­rény-főjavítástól kezdve a finom szerkezetű műszerek hibaelhárí­tásáig rengeteg feladatot hiva­tottak megoldani. Az idén 37 for­galomból kivont szállítóeszközt bontottak darabokra, amelyekből nagy mennyiségű és értékű, fel­újítás nélkül ismét használható, alkatrészt nyertek, nem beszélve a felújíthatókról. Egyébként száznál is többféle géprész, tar­tozék és szerelvény megújításá­ra rendezkedtek be. Legutóbb a gépkocsi-hűtőradiátorok, az akku­mulátorok és a jegykezelő be­rendezések javítását szervezték meg. Amire készülnek, mert hi­szen bővíteni szándékszanak te­vékenységüket, azok a követke­zők: meg akarják honosítani a fémszórást annak érdekében, hogy az úgynevezett metalizálás­­sal visszaállítsák a megkopott motor-főtengelyek és más alkat­részek eredeti méreteit, motor-, meg kapcsolószekrény-bejárató, illetve próbapadokat kívánnak működésbe helyezni. Ezenkívül gondolnak a belső szállítás füg­­gesztettpályás emelőgépekkel való megkönnyítésére, újabb raktára­kat létesítenek, szabadtéri gép­kocsimosó rámpát állítanak föl és betonozzák (parkolóhelynek) az udvar még rendezetlen, kihasz­nálatlan részét , hogy csak né­hány fontosabb és közelebbi ter­vüket említsük. A SIR­A (gépkocsi karbantartó és javító részleg) dolgozóinak ténykedése talán éppen azért oly rendkívül hasznos, mert sok­oldalú és a­ szakosodásra való tö­rekvések mellett is megőrizte rugalmasságát, alkalmazkodó ké­pességét, a mindenkori igények­hez. El kell ismernünk, nem kicsi dolog egy ekkora, még min­dig szerényen fölszerelt üzemben felfordult, a túlzott igénybevétel­től darabokra szakadt vagy a korrózió következtében meggyen­gült vázszerkezetű billenőplatós teherautókon, esetleg csuklós bu­szokon teljes helyreállítást vé­gezni, amivel párhuzamosan, il­letve egyidejűleg tachográfok, rádió adó-vevők, meg finom szer­kezetű elektromechanikus készü­lékek szakszerű rendbetételéhez is kell legyen emberük. A részleg az ITA műszaki bázisaként természetszerűen első­sorban a saját igényeket próbál­ja kielégíteni, raktári készleté­ből az Autószállítási Vállalat marosvásárhelyi és vidéki egysé­geinek juttat alkatrészeket. Ami viszont nem jelenti azt, hogy nem segít, lehetőségei arányában, má­sokon. Sőt. Úgy, amint elvállal­ja (felsőbb engedéllyel) különféle gépjárművek javítását Maros megyei és más megyékbeli szo­cialista egységeknek, fölös kész­letéből készséggel kiszolgálja fel­újított alkatrészekkel is az ér­deklődőket. Ilyenformán ez a közösség is bekapcsolódik az or­szágos akcióba, mindennapi mun­kájával értékeket ment meg a nemzetgazdaságnak és új érté­keket is hoz létre. AJTAY LÁSZLÓ Ünnepi gyűlés a Tanítók Napja alkalmából Tegnap a marosvásárhelyi Nemzeti Színház nagytermében ünnepi gyűlésre került sor a Ta­nítók Napja alkalmából. Azokat ünnepelték, akik egész munkás­ságukat az ifjú nemzedék neve­lésének szolgálatába állították, fáradságot nem kímélve oktatják l a jövő emberét. Az ünnepi gyűlésen ott volt Ioan Ungur elvtárs, a Megyei Pártbizottság első titkára, a Me­gyei Néptanács Végrehajtó Bi­zottságának elnöke. Részt vettek még a Megyei és Municípiumi Pártbizottság képviselői, tanárok, tanítók,az ifjúsági és pionírszer­vezetek képviselői, meghívottak. Az ünnepi gyűlést S­te­fan Ber­ia, a Megyei Tanfelügyelőség fő­­tanfelügyelője nyitotta meg. Ezt követően Ioan Ungur elvtárs a Tanítók Napja jelentőségéről be­szélt, a Megyei és Municípiumi Pártbizottság nevében köszöntöt­te a résztvevőket, majd rámuta­tott arra, hogy ebben az évben a IX. pártkongresszus huszadik évfordulóját ünnepeljük, annak a történelmi eseménynek az év­fordulóját, amikor Nicolae Ceaușescu elvtársat választották meg a pártfőtitkári tisztségbe. Hazánk az elmúlt húsz év alatt soha nem tapasztalt fejlődésen ment keresztül. Az oktatás is szüntelenül tökéletesedett, kiváló feltételek között folyik az ifjú nemzedék felkészítése, hogy majd jól megállják a helyüket fejlő­dő társadalmunkban. Az ünnepi gyűlésen felszólal­tak még: Stefan Benta megyei főtanfelügyelő, Maria Sínpetrean, a marosvásárhelyi 1-es számú általános iskola tanára, párt­­alapszervezetének titkára, Lucre­­tia Pu?ca?, az Electromure? szaklíceum aligazgatónője, Doina Bancu, az Al. Papiu Ilarian Lí­ceum tanárnője, Soó Dénes, az 1-es számú Ipari Líceum igaz­gatója, Ecaterina Comi­sei, a Ne­(Folytatás a 2. oldalon) AZ RKP IX. KONGRESSZUSÁNAK ÁTÜTŐEREJŰ ESZMÉI „A párbeszéd a világ problémáinak egyetlen megoldási módja“ Korunkban, amelyet a kölcsön­hatások jellemeznek és amely­ben nem tudunk és nem is aka­runk közömbösek maradni a kü­lönböző események iránt, az em­beriség szolidáris. Erről az e­­gyüttérzésről napról napra meg­győződhetünk a hírügynökségek és a tömegtájékoztatási eszközök beszámolóiból a mind nagyobb arányú békeakciókról, amelyek­ben a félelem, de ugyanakkor határozottság is tükröződik. Féle­lem a fennálló bi­laterális és regio­nális feszültségek fokozódása, a po­litikai akarat hiá­nya és amiatt, hogy az egyre bo­nyolultabb fegy­verek veszélyes méretű felhal­mozása megbont­ja az amúgy is törékeny, de a túl­élést még egy­előre biztosító egyensúlyt. Hatá­rozott meggyőződés, hogy min­dent félretéve meg kell kezdeni a leszerelést, elsősorban a nukleá­ris leszerelést, nem szabad töb­bet pusztító célokra fecsérelni az emberi és anyagi erőket, hanem az összes állam felzárkózásával a gazdasági és társadalmi haladás szolgálatába kell állíttani őket Vajon, megvannak-e az eszkö­zeink e létfontosságú követel­mények teljesítéséhez? Minden bizonnyal igen! Itt van például a rég kipróbált és bevált elv, a nyílt, konstruktív, előítéletektől mentes dialógus, amellyel ki­egyengethető az út még a leg­bonyolultabb kérdések előtt is. A Nicolae Ceausescu korszak ragyogó jegyeit magán viselő elmúlt két évtized ilyen szem­pontból is nagyszerű példákkal szolgál. Pártunk és államunk szi­lárd meggyőződésből származó hajthatatlan következetességgel járja a dialógus útját, bebizo­nyítva, hogy nincs az a fogas kérdés, amelyet tárgyalásokon, jóhiszeműen és megértéssel, a nemzeti függetlenség és szuvere­nitás, a belügyekbe való be nem avatkozás és a kölcsönös előnyök elve alapján foly­tatott megbeszélé­sekkel meg ne lehetne oldani. Történetünkben nincs még egy o­­lyan időszak, a­­mely annyi erővel adta volna tanú­jelét a román nép békés elhivatott­ságának, mint ez a húsz esztendő, a­­melyet a IX. párt­kongresszus avatott fel és amelyet Nicolae Ceausescu elvtárs neve fémjelez. A számtalan idehaza és világszerte vagy nemzetközi fóru­mokon folytatott legmagasabb szintű párbeszéd a leghatásosab­ban bizonyította a román külpoli­tika elveinek életképességét, an­nak az útnak a járhatóságát, a­­melyen Románia halad, hogy a barátságot és az együttműködést szolgálja az összes szocialista állammal, a fejlődő és el nem kötelezett országokkal, a fejlett tőkés országokkal, társadalmi és politikai berendezkedésétől füg­getlenül a világ minden államá­val, hogy teljesüljön a mai s a holnapi világ együttműködési és békevágya. ION SAVASTRE íjból elsők a Maros megyeiek Pártunk felhívására válaszol­va, s hogy a Nicolae Ceausescu elvtárs által az ifjúság nagy fó­rumán kijelölt feladatokat ma­radéktalanul valóra váltsuk, Lu­dasról ötven diák — az Ipari Lí­ceum tanulói — két hónapig a motrai hazafias munkatelepen dolgozott. Több mint 195 000 lej értékű munkát végeztek, ezzel is­ hozzájárulva a hazai szénter­melés fokozásához. A diákbrigá­dok közötti versenyben a ludasi tanulók az I. helyet érték el. Eredményeikhez nagymértékben hozzájárultak az őket elkísérő oktatómesterek, Rotaru Porfiria és Székely Zoltán is. A ludasi gyerekek teljesítményükkel ö­­regbítették a Maros megyei ha­zafias brigádok jó hírnevét. OLTEAN VALÉR A takarmányalap biztosítása elsőrendű feladat! A növényápolásnak a vége fe­lé járunk, s küszöbön az aratás. A takarmánykészítéshez kell te­h­át mozgósítani a falvak összes lakosát. Van mit szárítani, be­hordani, mert az esős napokat legtöbb helyen a kaszálásra használták fel. Ott a sok fű rendben, fiókokban. Minél előbb el kell teríteni, szárítani, arról nem is beszélve, hogy sok he­lyen a víz elöntötte a kaszáló­kat, innen magasabban lévő területre kell hordani s ott szá­rítani meg a takarmányt. Amint a tények bizonyítják, szorgalom­ban nincs hiány. A kerelőszent­­páli termelőszövetkezet új-dellői farmján például vasárnap is a falu apraja-nagyja lent volt a Berekben, ahol a víz elöntötte a kaszálókat Mentették, ami ment­hető. A boglyáknak csak az al­ja szenvedett kárt. Ezeket újra rakták, a többit próbálták szá­rítani. Ákosfalván a Vécke csatorna okozott nagyobb kárt — Ha pár nappal később jött volna az eső, ma nem fájna a fe­jünk — mondja Harkó Lajos, az állattenyésztési farm vezetője. — Fedél alatt lenne az első kaszá­lásból származó takarmány. — És így? — A múlt hét végéig mintegy 150 tonna szénát hordtunk be s körülbelül 250 tonna van bog­lyákba rakva. Ákosfalván jó gazda módjára bánnak a takarmánnyal. Csak az idén 400 pár kerekecskét vá­sároltak, és azon szárítják a pil­­l­ngósokat. Arról nem is beszél­ve, hogy az összes takarmányt fedél alatt tárolják. — Sőt, még az árpaszalmát is­­— teszi hozzá a farm vezetője. — Nagy szükség lesz az idén rá. A szénatárolásnál pedig alkal­mazzuk a hideglevegős, ventillá­­toros szárítást Az elnökünk lát­ta valahol ezt az olcsó és jó módszert. Minden rekeszben, a­­hová 25 tonna széna fér be, alul kerekecskékből járatokat csiná­ (lt) (Folytatás a 4. oldalon) C okán mondták-mondják,­­ hogy az állami mezőgazda­­sági vállalatok üzlethálózatában kínált zöldség- és gyümölcsféle szebb is, jobb is, mint amit e­­gyebütt elénk tesznek. Nézzünk utána, gondoltam, s beléptem a főtéri csarnokba. Tényleg szép, friss volt a ká­poszta, olyannyira friss, hogy az ember szinte beleharapna, amúgy melegében. Szó szót hozott, elég jól el is beszélgettük az időt a soros üz­letfelelőssel, mikor megszólalt egy férfi: — Ha erről a témáról akar ír­ni, akkor tartson velem. A kocsi itt áll az üzlet előtt, de nem so­káig, mert indulnom kell. A kocsi egy hét és féltonnás teherautó, amely simán siklik le a Maros völgyén. Ahol csende­sebb a forgalom, Duca Teodor — mert ő a sofőr — mond néhány dolgot. — Több mint húsz éve ülök a volánnál, és mindig teherkocsit vezettem, mindig élelmiszert szál­ kitérő jutottam az állami gazdaságok üzleteibe. Mikor mi volt. Szállí­tottam salátát, ez túl könnyű, ugrál a raktérben, káposztát, pa­radicsomot, karalábét, szilvát, al­mát. Ezek már jobban megfek­szik a kocsit. Az almáról jut e­­szembe, hogy a télen, abban a cudar hidegben az apoldi farmról hoztam egy szállítmányt. Olyan hideg volt, hogy Vásárhely előtt befagyott a gázolaj. Melegítem a tankot, s közben integetek min­den elhaladó járműnek, hogy ál­lana meg egy szóra. Végre las­sít egy vontató, s haveri alapon megkérem a vezetőjét, hogy szól­— LAJOS ANTAL riportja — jön be telefonon, ne zárjanak az üzletben, érkezek mindenképpen. Melegítés után újra gyújtottam és a motor beugrott, meg is ér­keztem az üzlethez, de ott nem égett a villany. Rövidesen azon­ban gyertyafénynél ürítettünk és mindenki ott volt... Nem, az üzletbeliekkel sohasem volt gon­(Folytatás a 4. oldalon)

Next